lørdag 12. februar 2011

Gjennomførbart?


Jeg er litt i hagemodus for tiden. Dvs, jeg planlegger, for ute er hagen så full av snø at vi ikke kan gå der engang. Men prosjektene må man jo ha klare i hodet når våren kommer! For en stund siden lånte jeg en bok av tante, Franske fornemmelser i nordiske haver. Jeg bladde i den en kveld, og da jeg kom over bildet til venstre i kollasjen over, gjorde hjertet mitt et hopp! På den siden av huset hvor inngangspartiet er, finnes det ikke noe grønt.

Vi asfalterte hele gårdsplassen for noen år siden, og jeg visste da at det betydde at jeg ikke kunne plante langs den husveggen. Men da jeg så dette bildet ante jeg håp, kanskje vi kan støpe/lage en slags blomsterkasse inntil veggen? Den vil jo da stå oppå asfalt. Er det noen som vet om en rosebusk kunne trives her? Burde jeg kanskje ha en klatrerose, eller vil en busk kunne stå av seg selv? Tror ihvertfall det kunne blitt veldig fint, og skapt litt grønt på veggen!



Hvem drømmer vel ikke om overdådige rosebusker:)


I dag våknet vi til -25,5 minus, og tenkte at det kom til å bli vel kaldt å dra på akedag med barnehagen som planen var. Men sola kom frem, og vi bestemte oss for å dra. Ble det for kaldt kunne vi jo reise hjem igjen! Men det ble en nydelig dag, med pølsegrilling og aking i nydelig vintervær! Jeg er så glad ungene våre får oppleve disse snørike vinterene, det hadde jeg nesten gitt opp håpet om!



ha en flott lørdag!

11 kommentarer:

RoseSommer sa...

Å, herlighet for en kulde hos deg! Håper du har på stillongs!
Skjønner godt du drømmer deg bort i de fine bildene.
Å plante på asfalt har jeg litt å si om:
Her i Larvik gikk jo Peter Wessel til Danmark i flere tiår. Men for få år siden kom Superspeed istedet, og den legger nå til på ny kai utenfor byen. Den gamle ferjekaja lå der øde og forlatt.

Men for tre år siden, hvis jeg husker rett, så satte byens eminente ordfører igang sammen med velvillige firmaer og "alle" som kunne krype og gå her i byen: De laget park på hele oppstillingsplassen for den gamle ferjen! Det er blitt så fint der!! Sandvolleyball, skatebane, benker, kafe, lekeplass og fine blomsterbed. De fjernet ikke asfalten, men laget hull i den, så vannet dreneres. Smart? Kanskje noe for dere?
Fortsatt god helg. Håper du har nok ved.

umulie sa...

Hei Silje. Takk for hyggelig kommentar! Vi har belegningstein på gårsdplassen og to sider av huset. Vi lagde en kasse i stein på en vegg hvor jeg skulle ha klatrerose, hadde drømt om det lenge! Jeg prøvde New Dawn ett år og Emelia et anna år. de klarte seg ikkge gjennom vinteren. Det kan være at vet ikke ble dypt nok for røttene, at det var derfor de frøs. I fjor sommer plantet jeg en kaprifol i stedet. Jeg er veldig spent på om det overlever. Det beste er nok å forhøre seg med en gartner/ planteskole. De vet kanskje best.

Lykke til!

Mvh umulie

Torill sa...

Har sett mange fine klatreplanter og andre buskvekster som trives i blomsterkasser, men veit at roser treng djup jord. Dei overvintrar ikkje rett og slett, om kassene sto lause så kunne du kanskje ta dei inn om vinteren om du har plass ein stad? Snakk med eit gartneri for gode råd :-)

Kristine sa...

Har ikke peil på roser! Så er nå det sagt med en gang :-) Men hvis jeg var deg, ville jeg reist til Gjennestad Gartnerskole )som du kanskje allerede kjenner til) - det er vel ikke så forferdelig langt fra deg? Der er de utrolig flinke og har vanvittig mye fint!

Jeg har en (1!) rosebusk i hagen (som jeg har fått i gave) og den har på mirakuløst vis overlevd flere vintre nå. Jeg har ikke stelt spesielt med den, og det er nettopp min hagefilosofi; det som ikke overlever min "ordinære" pleie, kan dessverre ikke leve her :-) I alle fall så lenge ungene er små og trenger meg mye, så får hagen være lettstelt.

Ha en fin kveld!

Anonym sa...

Å, du er så flink til å se muligheter og gi meg inspirasjon! For noen skjønne og deilige bilder. Tenkte jeg bare også skulle si at jeg leste innlegget til en Lisbeth fra Bergen angående bilder av barn på blogg. Jeg må si meg veldig enig, og tenker at så flott at du heller viser disse bildene enn bilder fra aketur. Klem fra Karine, Nordland.

Hanne Mette sa...

Fint var det i alle fall! Får meg til å lengte litt etter sommeren.♥
Ha en koselig lørdagskveld Silje.
Klem fra Hanne Mette

Mitt lille hjem sa...

Deilig med vinter, men kjenner jeg beynner å bi klar for vår nå...

Ha en flott helg videre :)

Klem
Christine

Anonym sa...

Hei!
Fint å se at du ikke legger ut bilder av ungene dine lenger! Jeg har vært trofast leser lenge, og liker bloggen din. Men jeg er selv mamma, og skal innrømme at jeg flere ganger har syntes synd på ungene dine pga at de er blitt lagt ut på nett i alle sammenhenger... Alt fra i finstasen til pysjen. De er jo så søte dine små... Men jeg tenker at det vi gjør innenfor våre fire vegger, trenger ikke verden å lese om på nett.
Jeg har selv vært interiørblogger gjennom fem år, men har holdt ungene, hva vi gjør og holder på med helt utenfor. For meg er det greit å blogge om interiør, som er min store interesse. Men jeg har ikke lyst til å leve familielivet mitt åpent på Internett. Noe jeg føler at dere til tider gjør.
Dette er ikke ment dom kritikk, bare velment tilbakemelding. Jeg har flere venninner som leser bloggen din, og jeg hører hvordan de snakker om deg og familien din som om dere er gamle kjente. "Vet dere at Silje venter jente?" feks...
Oppfordrer deg til å skåne privatlivet til deg og familien din, Silje! Ungene dine vil kunne finne info om seg selv på nett for all ettertid, når du legger ut så mye.
Personlig har jeg slutta å blogge, fordi det ble et tidssluk! Mye fokus lå på å tenke ut neste innlegg, i stedet for å bare nyte dagen med ungene.
God ment alt dette... Bare tenk litt på det, og ha en riktig flott søndag!!! Klem

Marya sa...

Brrrr det hørtes kaldt ut, men de vakre hagebildene og rosene varmet :)

Anonym sa...

Hei igjen, Silje.

jeg tror "anonym" peker på noen utrolige viktige aspekt ved mammablogger/interiørblogger. Bloggen din er kjempestor, flere tusen lesere er innom hver uke og følger deg og familien din. Den lille jenta i magen er blitt en offentlig person før hun har blitt født. La ikke bloggen din være en dagbok, Silje. Det er jo interiør du er god på! Klem igjen fra Karine.

Anita sa...

Er nok redd det er som flere har sagt, at det blir for grunt gjennom vinteren hvis ikke røttene skal kunne krype lenger ned... Og spesielt på sånn vintre som vi har hatt de siste årene :/.. Du får jo evt. ha noe som er sommerblomster, erteblomster, eller no.. Elsker den boka, har den her i hylla, og den skal snart fram igjen. Idag har mine små bakt rullekake, nå rydder de rommet til lillemor :) Skal foreslå at største støvsuger her også.... Er jo tross alt morsdag ;0)) Ha en flott dag! klemmer fra Anita!