torsdag 24. februar 2011

Engelsk pelargonia



I dag blir det nok et blomsterinnlegg fra meg! De siste årene har jeg fått en engelsk pelargonia av tante på denne tiden! Og to år nå har jeg tatt vare på den frem til sommeren, og plantet den i en krukke ute. Ganske lenge har den bare blader, men så kommer det masse knopper, som springer ut til de nydeligste blomster, gjerne i en litt annen farge enn de var da jeg fikk den!

Jeg kjøpte to lilla med hjem denne uka, fordi det var så bra tilbud på dem! Nå håper jeg å kunne nyte engelsk pelargonia nok en sommer!



 Keiserkrona (stemmer det tro?)) har sprunget ut. Også har jeg fått øynene opp for akeleier, og har lyst til å plante det i hagen! Jeg har kjøpt en pakke med frø, men så leste jeg på baksiden at de ikke vil blomstre før året etter såing. Men man kan kanskje kjøpe dem i potter også? Nok en gang blir jeg kjempeglad for blomstertips:) Nydelige er de ihvertfall!




ha en herlig dag alle sammen!

16 kommentarer:

Beth sa...

Vakker Pelargonia hos deg...
Jeg gleder meg til jeg kan fylle opp vinduspostene med disse plantene igjen, da er det sommer!
Og ute planter jeg dem i potter og krukker i alle farger, det er noen villige, vakre og takknemmelige blomster.

whitebite sa...

Det er herlig med disse vårinnleggene dine Silje! (selv om det er iflg deg vinter i kun 4 dager til;o)
Samboeren min er anleggsgartner, men ikke særlig interessert i slike søte små blomster;o) så han bidrar ikke så mye med hjelp på det området..sukk.
Er ikke så flink med planter jeg, glemmer å vanne! men jeg elsker blomster og hagearbeid, så jeg gleder meg til den sesongen tar til!

Lynetmor sa...

Så fine blomster :-) Ha en fin dag :-)

marian sa...

Such pretty pictures again.
What a lovely pelargonium! Didn't know they were already in shops now. I love akelei too.
Al those flowers in that same very beautiful, irresistable colour.
Bye,
Marian

Anonym sa...

aah.. Akeleier det vakreste som finnes.. min absolutte favoritt.... den kan man få kjøpt i forskjellige str i potter i gartnerier om sommer`n.. gleder meg til det blir sommer.... å gå barbeint i gresse..... titter ofte innom sia de, du har så vakre innlegg:))

Gry sa...

Åååå, sjønne sommer blomst. Lenkte lenkte etter sol og varme!!!

klem Gry:-)

Camilla- Casual living sa...

Det må være så deilig å ha litt grønne fingre.. Får ikke til sånt. Roser og tulipaner i vase er det eneste jeg kan;)

Så det blir spennende å se med "grønnsakshagen" jeg har lovet jentene til sommeren.. hehe

Camilla

Kristine sa...

Kjempe fine bilder og blomst!! :-)

Jeg har ikke grønne fingre - har forsøkt å huse pelargonia over vinteren, men det fungerte dårlig... :-p

Ha en fin kveld!

Klem

Gry sin lille verden sa...

Nyyyyydelig :)

Skikkelig vårstemning hos deg :)

Klem

camah sa...

De var fine!!
Jeg har store planer hvert år, men jeg får bare gjort ting halvveis.... Det kommer stadig noe i veien og etter mange år uten at hagen har blitt temmet så har vi et stort prosjekt... Men jeg prøver hvert år med blomster på trappa, men jeg glemmer å vanne dem...... :/

Eli Kristin sa...

Nydelige blomster, får vårstemning hos deg :) Har nytt hus og ingen hage ennå, så jeg vet ikke helt hva det blir med planting hos oss i år. Blomster i krukker blir det iallfall. Spennende tider fremover. Og det har du også skjønner jeg - lykke til med redebygging, herlig tid det også. Håper formen er fin.

Lykke til - og riktig god helg! :D

Anja sa...

Hei!

Et akkeleietips: de kan bli ganske høye og "buskete", så plant dem bakerst i et bed. Da kanb du plante litt lavere blomster forren for så skule de blomsterløse stilkene.

Og vær sikker på at du har plantet dem på rett sted, for de frøer seg selv veldig, og er ikke så lette å få vekk når man føst har sådd dem.

Men vakre - det er de!

Masse lykke til med hageplanleggingen din!

Anonym sa...

Jeg vil bare komme med et lite AKELEIE tips til deg:
De kan spre seg som ugress, dog vakkert ugress.
Sikkert lurt på plante dem en avgrenset plass så de ikke tar over et stort blomsterbed. De som jeg har her popper opp litt her og der hele tiden (lurer på om de sprer seg via røtter i tillegg til frø?). Jeg kan ikke så mye om dem, men siden det har sett så rotete ut med litt her og der har jeg prøvd å grave dem opp for å bli kvitt dem i et par år nå. Samlet på et mindre område er de vakre! :) Lykke til!
Hilsen jane

Medinella sa...

Vi hadde noen nydelig blå akeleier på Mester Grønn i fjor....kjøpte en til mamma og den sto kjempe lenge.. Håper vi får noen i år også :)

Ha en fin dag!!

Ingunn sa...

Akeleier er utrolig vakre og i mange fine farger.
Det er stauder som du kan kjøpe på hagesentere.
Kjekt å titte innom den fine bloggen din innimellom.
Og så lurte jeg på de skålene su har i headeren din ? Hvor får man tak i sånne , tro ?
Ha en fin søndag.
Klem fra Ingunn :)

dame sa...

Herlige bilder. Veldig vakre blomster!