lørdag 5. februar 2011

Drømmen om en frodig hage!



Over ser dere nok et funn fra pappa skrotnisse denne uka, et nydelig sausenebb! Og da jeg så årets første stemor på Plantasjen, visste jeg at de kom til å passe perfekt sammen:)



Ellers drømmer jeg om hage om dagen! Og planlegger litt, men dessverre har jeg ikke så mye kunnskap!

Jeg har tanker om å ha en (eller to?) plantekasse i år, som en bitteliten kjøkkenhage! Jeg tror den blir ca 80x120 cm, og spørsmålet er hvor mye jeg kan plante i en kasse? Over ser dere noe jeg har lyst til å så, gulrøtter, persille, grassløk og sukkererter. Og noen fine og fargerike blomster! Når begynner du å så dine frø?
Og hva liker du å ha i hagen? Jeg blir kjempeglad om noen vil gi meg noen tips!




Her ble det en rolig lørdag. God lunsj, innelek, og jeg fikk vasket badet mens mann og barn fjernet nesten all snøen på verandaen! Tenk så deilig om vi kunne sitte der litt snart! Rolige dager er herlige og nødvendige, både for stor og liten!



Håper du har hatt en fin dag!




god lørdagskveld!

17 kommentarer:

Talentina sa...

sitter på planlegger et hageprosjekt selv her hehe hage er gøy! hvis jeg var deg ville jeg sådd gulerøttene i melkekartonger og tatt noen hull i de under slik at de ikke blir for våt og tatt plast over slik at de holder jorden passe våt... til de er begynt å spire. men det er jo lurt med alt man sår. men når du skal så står det jo på pakken som oftest. sukker erter er jo kjempe lurt! det er jo godt som bare snacks og de overlever jo alt hehe til og med meg hehe men jeg ville ha begynt med gulerøttene litt tidligere enn det står på pakken hvis du har et vindu med mye sol i de kan stå i. det er min erfaring fra i fjor. men masse lykke til! gleder meg sånn til å begynne på hage arbeid selv her hehe:) ha en fin kveld!

Rosehagen sa...

Hei Silje
Som jeg koser meg med blogglesing hos deg.
Jeg kribler også etter å begynne å så, men det er tidlig om en ikke har vekstrom med lys. Plantene blir bare lange å skrantne! -iallefall hos meg:)
Jeg har pleid å så rett før påske. Dvs april, da rekker plantene å spire mens vi er på påskeferie og så må de passes godt med rikelig lys og ikke altfor varmt.
Planter som trenger lengre tid velger jeg å kjøpe.
Vi har alltid hatt litt grønnsaker, poteter(de har så fine blomster) og massevis av sommerblomster. Agurker er morsomt for ungene, de vokser veldig fort. Småtomater likeså. De kjøper jeg i mai!!
Sukkererter og månejordbær er mine yndlinger:)
Ønsker jeg meg veksthus og druer:)
Gleder meg til å se hva du kommer frem til.
Her må pizzadeigen kjevles ut:)
Kos deg på lørdagskvelden:)
Klem:)

Familien Furu sa...

Hei hei

Jeg kan ikke gi deg mange hagetips for det er ikke min sterke side, jeg pleier å lese masse før jeg planter slik at jeg vet hav jeg skal gjøre og hvor alt skal stå i forhold til sol og skygge osv - uansett jeg er sikker på at du får en flott hage når den herlige sommeren kommer :))

Sausenebbet var forresten
nydelig :)

Ønsker deg en god lørdags kveld.
Klem klem

Gry sa...

Åååå, jeg og drømmer om vår å få begynne med blomster ut:-) Gleder meg. Stemorblomsten kommer først i noen krukker siden de tåler litt nattefrost så fyller jeg på utover våren/sommeren med forskjelligt. Går litt rundt på gartneri å titter, spennende å prøve noen blomster en ikke har hatt før. Fint med noen innimellom så har store grønne blader, kansje en litt spesiell blomst. Så pleier jeg alltid ha jordbær hengene i ampler. Til glede for den lille:-) Og meg:-)

Ha en flott lørdagskveld:-)

Klem fra Gry:-)

Anonym sa...

Hei vil bare si at jeg er helt enig med deg i at komentarere av negativ sort kan man holde for seg selv,så lenge det er en frivillig sak å følge bloggen din.
Men samtidig er vel en slik reaksjon litt av prisen du må betale for at du utleverer så mye om deg selv og hjemmet ditt.Kan forstå at enkelte kan syntes det blir et matrialistisk glansbilde man skaper. Men lykke til videre,for mange er du tydligvis en inspirasjons kilde.

Blåveispiken sa...

Hei Silje!

Ja, det er morsomt å begynne å planlegge litt hage nå. Det går jo så fort :o) Vo har selv 4 plantekasser. Det er en skikkelig suksess for barna! I den ene setter vi 9 poteter (legger bare vanlige kjøpepoteter til groing i vinduskarmen ett par uker før vi setter dem) I år skal vi ha en kasse med bare gulrøtter. Det blir det aldri nok av! Her kan man så i 2-3 omganger med ett par uker mellom, så har man modne hele sommeren. Har prøvd meg på issalat og hodekål, men det ble bare jobb..så mye dyr på de. Brokkoli og purre er fint. Og det er kjempekjekt å kjøpe sterke stiklinger på den lokale VGS med landbrukslinje. Koster ingen ting, også kan man kjøpe litt forskjellig. Jeg klarer aldri å vente til det er helt frostsikkert, så jeg stifter fast en fiberduk over kassene, da går de ikke dukken hvis det blir frostnetter. Oi, dette ble langt. Men er bare så glad i kassene våre ;o) Lykke til! Klemmer, Marianne

Linn Therese sa...

Hei! du gir meg så fin inspirasjon i kvardagen! Det beste med bloggen og bildene dine er at dei er full av fargar! Det liker eg kjempe godt;)

Maret sa...

Å, her luktar det vår...

Ha ei fin helg med familien..

Mitt lille hjem sa...

God lørdag til deg og!

Klem Christine

Trines Hus og Hage sa...

Hørtes ut som en deilig dag, Silje. :-) Ja, enig, slike dager er nødvendig. Nydelig fiol i skjønt sausnebb.
Klem Trine

det hvite hjerte sa...

wow det oser av vår og sommer på bloggen din om dagen ...!

lykke ...!

men så lurer jeg også på
hvor gjør du av alt som blir
med hjem fra pappa skrotnisse
titt og ofte
er skapene deres
stappfulle,
jeg syntes våre skaper
er det, og jeg kjøper
ikke fullt så mye som
deg, eller er du flink å
gi bort videre det du ikke
bruker, det er det jeg gjør
da, tilbyr venner og kjente
ting jeg har gått litt lei
og de smiler og sier takk
og jeg frigjør litt plass *smiler*

håper graviditeten går bra
og at du koser deg med den
lille magen, det er en fantastisk
fin tid og det gjelder å holde
på den lykke følelsen som å skjenne
bevegelsene og den gravide
stemningen ... ♥

ønsker dere en fin søndag
vi våknet opp til sol fra
blå himmel og fikk et stikk
av dårlig sammvittighet da
vi har kinobilletter midt på
lyse dagen, to på rømmen i 3 D
fremvisning, men vi får ta skitur en annen ettermiddag istedet ...!

fin søndag,
klem til deg

livet på kvasseberget sa...

hei!
tidligere år har jeg allerede sådd litt inne, men i år venter jeg, men med en gang det er frostfritt så har jeg sådd både gulrøtter, brokkoli og salat! og det smaker sååå godt når det kommer fra egen hage:)
gulrøttene var eldstejenta sitt prosjekt da:)

her i huset gleder vi oss til vår, såing og planting igjen!!

klem

Cosmos sa...

Vakkert med stemor i sausenebbet
Tenk at de alt er på plass, altså stemødrene, kjenner jeg må ha de i hus snart , skal bare kvikne helt til etter influensaen

Linda sa...

Hage er gøy:) en fantastisk tid vi går i møte:) Klem

Solveig`s familie og Interiør blogg!! sa...

Nydelig!! Gleder meg til vår og sommer!! Ja det er så deilig med rolige og avslappende dager! Man må ha det innimellom slagene!!

Ha en fin Søndag!
Klemmer fra Solveig

Livet er heeerlig sa...

Jeg er inne hos deg hver gang du har innlegg, veldig kjekt å følge deg :)
Jeg har utrolig lyst å lage grønnsakshage, men jeg er også veldig uvitende om "faget" :)
Kjekt å lese kommentarene her. Men når kommer du til å så ut?
Ha en super søndagskveld
*Siv*

Merethe sa...

Hei:)
Jeg har lest bloggen din noen mnder nå synes du er veldig flink til å lage hygge for familien din, blir inspirert selv jeg. Jeg lager kjøkkenhage og da er gulerøtter, sukkererter og mais faste innslag, dette er lette sorter som gjør seg selv, gulerøttene må pirkles litt og sukkerertene må ha noe å klatre i. Har kjøkkenhage for at ungene skal kunne dra opp gulerøtter skylle dem og putte dem i munnen, hærlig:) Sukkerertene blir knapt modne før de er fortært og maisen får ben å gå på til grillmaten, ingen mais smaker så søtt, saftig og sprøtt som hjemmedyrkede. Har gravd opp et lite stykke i solveggen på hagestua som jeg har rammet inn med sånne halve vedkubber som er stiftet sammen, på innersiden har jeg plastkk for å holde jorden på plass. Det tørker ikke så fort viss du sår/planteer i jorda som i kasser.
Månedsjordbær er også populært for de blomstrer og kommer med bær hele sommeren, de er små men smaker mer som markjordbær. Forann sår jeg ringblomst til snittblomst og tagetes som holder lus på avstand. Det blir veldig pent også:) Lykke til, mvh Merethe:)