tirsdag 22. februar 2011

Brødbakst!


I går bestemte jeg meg: Vi skal begynne å bake brød igjen! Den utløsende faktoren var en handletur på butikken. Jeg har alltid visst at brød har vært dyrt, men den siste tiden har jeg registrert at de vi pleier å kjøpe har blitt enda dyrere! I går kjøpte jeg et helt "vanlig" grovbrød, og det kostet 28,50! Hos oss går det ca et brød om dagen, så da kan man jo begynne å regne....



For et par år siden bakte vi stort sett brødene selv. Dvs mannen gjorde! Han bakte flere ganger i uka, og det var kjempegodt! Men dengang kjøpte vi ofte ferdigposer (mix med grovbrød, solsikkebrød e.l) og de ble veldig gode, men samtidig ikke veldig billig det heller. Dessuten ser jeg for meg at man da heller ikke er kvitt det jeg misliker med kjøpebrød, som tilsetningsstoffer og for mye sukker og salt?



I går handlet jeg inn gjær, ulike meltyper og det man trenger, og bakte fire brød. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke er noen brødbaker... De ble gode riktignok, ihvertfall da de var helt ferske! Kveldsmaten smakte nydelig! Men i dag synes jeg de er for tørre og kompakte. Hvis noen har gode brødoppskrifter å dele med seg, blir jeg kjempeglad!

Nå skal det sies at jeg liker å handle god og sunn mat, og det er noe vi prioriterer å bruke penger på, men når man kan bake egne brød, som er mye sunnere, til en tredjedel av prisen, er det jo dumt å la være:)



 ...og neida, det ser ikke slik ut på kjøkkenet hver gang jeg baker... Men det skulle det gjort, for det er jo SÅ mye koseligere å bake da!


Vi har brødformer i silikon fra Tupperware, og de kan absolutt anbefales! I går bakte jeg to av brødene uten form, og de fra formene ble absolutt best! Har du noen gode brødbaketips tar jeg imot med takk:)




ha en flott tirsdag alle sammen!


38 kommentarer:

Linda - HJERTEHUSET sa...

får deilige vår fornemmelser bare av å se på headingen din, nydelig:-)
Har også tenkt å begynne å bake brød selv, fordi det er sunnere og billigere som du sier. Så jeg trenger også gode oppskrifter:-)
Ha ein fin dag videre.

Linda - hjertehuset:-)

Karinaen - Mitt Hammerfestlige Liv sa...

Trikset skal visstnok være å ikke bruke så mye ekstra mel når du baker ut brødene. Er deigen veldig klissete kan du heller spraye fingrene og brøddeigen med litt formfett før du baker ut. Også må deigen eltes lenge og heves godt.

Noen knallgod oppskrift har jeg dessverre ikke, kanskje man burde spørre noen man kjenner som baker gode brød? :)

Ha en finfin dag!
Klem Karina

heidi sitt ♥ sa...

Det er både bedre og sunnere å lage brød selv. Man må bare finne tid til det. Koselige bilder ")

Beth sa...

Jeg bakte også alltid brødene selv tidligere, men er nok blitt litt "slapp" på det området de siste årene. Men det finnes ikke noe bedre enn hjembakt brød, mye mer mat er det i det også sammenlignet med hva du får kjøpt...
Tror jammen jeg skal bake brød igjen jeg også!

RoseSommer sa...

Ja, er det ikke deilig med hjemmebakt brød?! Hører "gode" brød på butikken koster 40 kr eller så hvis en skal ha Ingers rugbrød, eller lignende. Hvis en sammenligner med en flaske vann (!) som folk kan få seg til å kjøpe på bensinstasjonen, så er det jo ikke så ille for et godt brød, kanskje...
Men jeg baker nå alltid, og jeg baker ofte, for folk er veldig sugne på det brødet mitt. Kjekk gave å ha med til venner og familie. Supergave til folk som har "alt", men ikke tid til å roe seg med brødbaking.
Jeg har heldigvis en god kjøkkenmaskin, ellers kan det nok hende det hadde blitt mer tiltak. OG jeg bruker en basis i en pakke Solsikkebrød. Har forsøkt meg på mange slags brød, men har endt opp med denne utgaven hvor det som sannsynligvis gjør det ekstra saftig, er de KNUSTE linfrøene:

http://rosesommer.blogspot.com/2010/02/bake-brd.html

(Ekstra godt med valnøtter i, hvis en tåler nøtter.)

Håper du kan bruke noe av dette. Du "gir" så mye, så det hadde vært koselig å få gi litt tips tilbake :-)

Hanne Mette sa...

Bake brød ja... Det står på burde listen min. Sunnere, bedre OG billigere. Det er bare å komme i gang. Men så var det denne tiden da...
Dine så i alle fall kjempegode ut!
Klem fra Hanne Mette

Linn Therese Forgard/Røysland sa...

Så heeeerlig ut! Nå skal eg og baka brød;)

Anonym sa...

Hei silje

Noen tips fra meg;

Elt deigen lenge ( kanskje 20 min i maskinen.
Bruk så lite mel som overhodet mulig før første heving.

Ha litt olje på hemdene og ha brøddeigen ned i formene etter første heving og elting i kenwooden, ikke ha den på benken, da trenger du mer mel og den blir ikke saftig.
Deigen kan på den måten godt være klissete, men det gjør ikke noe når den ikke eltes på benken.

La etterheve en god halvtime.

Ellers er en liten klype bakepulver ofte lurt.

Håper dette kan være til hjelp

Anne Line

Anita Kristin sa...

Når eg bakar brød brukar eg raspa gulrøtter og kesam i deiga, ein kan då bruke litt mindre vatn. Brøda held seg mykje saftigare, og er framleis etandes dagen etter. Ellers er det berre å prøve seg fram med litt av kvart til ein fin det som ein likar best. Kan ellers annbefale Marit Røttingsnes Westlie sine bakebøker. Må nok bake brød snart eg òg. Lykke til!

Marens hverdagsliv sa...

Hei Silje!!
Jeg får bestandig skryt for mine brød så her er noe tips!!
I tillegg til vann MÅ du bruke solsikkeolje i deigen,
da blir de saftige. Jeg bruker Vita hjertegod.
Når jeg baker, så lar jeg kjøkkenmaskina gå for fullt i 10 minutter. Da trenger du ikke å heve deigen før du triller ut brødene !!!!!!! så her sparer du endel tid!!!
jeg bruker bare olje på benken og til å smøre formene,
da slipper du melgriset,oooog om deigen er litt løs kan du likevel forme den og få den oppi forma ute at du blir klissete. løs deig=saftig brød ;)
Til slutt vil jeg legge til at jeg konsekvent steker brødene med varmfluft, det gir kortere steketid og jeg kan steke i to høyder i ovnen ;))

Håper du finner ut av det, for ingenting slår hjemmebakt ferskbrød!!

LYKKE TIL!!!

-maren-

Anonym sa...

Hei Silje :-)
Jeg daglig innom bloggen din som en av de anonyme leserne,men tror det er første gang jeg legger igjen en komentar :-)
Er det noe som engasjerer meg og gjør meg glad,er det når jeg hører noen som "slår et slag" for selv å lage noe i dette forbrukersamfunnet...og da særlig ekte god og hjemmelaget mat!
Selv baker jeg åtte brød hver eneste uke,og synes ikke det er mye jobb i det hele tatt.
Tenkte å dele min grunnoppskrift med deg :-)
Jeg bruker som mål:
1,5 liter lunkent vann
ca 1 dl rapsolje
1 pk gjær
1 ss salt
2,3 kg div.mel
Når det gjelder mel,har jeg som regel en halv pakke ferdig brødblanding,å fyller på med solsikkefrø,linfrø,sesamfrø,sammalthvete,sammalt rug,el grovbakst til ca 1 kg,så resten hvetemel.Noen ganger bytter jeg en del av hvetemelet med fibra.Her kan du varière i det uendelige etter hvor grove/fine Brød du ønsker.Jeg elter deigen i ca.10 min i kjøkkenmaskin,å dette blir 4 brød til 1,5 liters former.Ellers bruker jeg rapsolje på benken og hendene når jeg elter dem ut,da slipper du så mye mel.
Dette ble langt...men håper det blir til hjelp.
Lykke til!

Tirsdagsklem fra Trude :-)

w sa...

De så nydelige ut. Og de formene fra tuppeware er fantastisk gode:)

W

Anemone sa...

Jeg skal ikke skryte på meg å være noen mester i brødbaking, men jeg koser meg når jeg leser Morten Schakendas bok "Om boller, brød og tilfeldigheter fra bakeriet i Lom". Der snakker vi om å leve for brød. Og jeg blir så inspirert! Hans viktigste tips er å alltid bruke kald væske, temperaturen blir passe etter eltingen som gjerne kan være på 20 minutter i kjøkkenmaskin. Hvis deigen blir for varm jobber gjæren dårligere. Eltingen er viktig for å lage et godt glutennettverk slik at luften holder seg inni deigen. Gjerne hev i 3 timer før man slår lufta ut av deigen og fordeler den i formene. Så skal den etterheve til dobbel størrelse og stekes.

Jeg forstår alle prinsippene for en god deig, det eneste mystiske for meg er hvordan man egentlig rekker å bake brød...

Del gjerne vellykkede oppskrifter med oss på veien mot å bli en god baker! Lykke til!

Anonym sa...

Det er sant Silje, det lønner seg å bake selv.. Jeg er ingen stor brødbaker, elesker å bake, men føler ikke jeg får helt til brød! Så hvis du får en super oppskrift, så del gjerne! Nydelige bilder, jeg fikk lyst til å bake!! Den brune bakebollen din vekker gode minner hos meg. Min bestemor bakte alltid i en maken! Skulle gjerne hatt tak i en sånn selv! Har alltid lurt på om "pappa skrotnisse" har butikk? Jeg bor i Larvik....
Hilsen og klem fra meg som elsker bloggen din!

silje-sin sa...

Tusen takk til alle som kommer med gode råd!

Til anonym i Larvik: Pappas butikk ligger i Skien, adressa er Heddalsvegen 14! Og han hadde faktisk en sånn brun bakebolle sist jeg var der:) Jeg har også gode minner om slike, farmor brukte dem. Ha en fin dag!

Vivian sa...

Dette diskuterte meg og min mann i går kveld:) Og jeg bestemte meg for å begynne å bake selv. Her går det også et brød om dagen, og det beste er om vi spiser et sunt brød!
Ser du har fått mange gode tips, og de skal jeg ta med meg:) Jeg har til nå bakt mye ferdigeposer, og de blir gode, men som du sier - det er ikke så billig det heller:)

Lykke til med brødbaksten, jeg skal begynne på et med det samme:)

Ha en superduper tirsdag fortsatt!!
Klem Vivian

Sidsel sa...

jeg baker 6 brød i uka - det holder til oss (8 personer)
Ungene spiser helst kornblanding til frokost på skoledagene, men brød til skolemat og kvelds.
Med kjøpebrød bruker vi 12 brød i uka - og dermed dobbelt så mye pålegg!!!
DET blir dyrt, ja.
Til 3 brød bruker jeg:
1,5 pk gjær
14 dl vann
1 ts salt
3-4 dl havregryn
1 pose grovbakst mel
hvetemel til passe tykkelse
2 dl olje

Dette eltes godt i maskinen - heves litt - knaes godt på benken med mel før de havner i former- for så å heves igjen.
Stikk ut luften med en gaffel før de stekes
Stekes på 180 grader varmluft i 40 minutt
Jeg lager 6 brød i slengen- så har jeg til hele uka
Hjemmebakst blir fortere tørr enn kjøpt, derfor fryser jeg ned alle brødene vi ikke skal bruke i dag!

Se gjerne bloggen min:

http://sidselshandwork.blogspot.com/2011/01/verdens-beste-brd-og-rundstykker.html

Ha en fin dag videre - og takk for en koselig blogg, jeg er innom hver dag!

Gry sa...

Ja, det er utroligt hvor dyrt det skal være med brød. Det brøde jeg kjøper koster 34.90, helt vilt. men nå lever jeg på lavkarbo og baker mitt brød selv. De andre to kjøper jeg brød til men kunne vel i grunn ha baket til dem også da, hmmm, nå fikk du meg til å fundere. men trenger en god brødoppskrift jeg og da:-)

Ha en fin kveld:-)

klem :-)

monica`s blogg sa...

Jeg er en sånn periodebaker av brød, men har et mål om å bli mye flinkere. jeg rasper enten et eple eller en gulerot eller begge deler i deigen. Da får jeg et brød som holder det ferskt til det er oppspist :)

Marten sa...

Det var mange gode tips her allerede! Et tips for å få saftige brød er å bruke grøtrester i deigen. Alle slags grøtrester kan brukes. I tillegg til at det blir godt, får man jo brukt opp noen rester også; to fluer i en smekk!

Eirin sa...

Nå fikk jeg jammen mange tips her, så bra! Jeg baker uten noen spesiell oppskrift. Dvs at jeg vet hvor mye væske og gjær jeg bruker, og så varierer jeg frø og mel etter hva jeg har og har lyst på. Jeg anbefaler å ha olje i deigen, men jeg sliter litt med det samme som du; det blir fort tørt. Jeg pleier å fryse brødene halve siden de ofte er ganske gode når de er ferske fra frysen. Så må jeg bare ta opp brød oftere. Siden jeg ikke har kjøkkenmaskin og hater å kna bløt deig får det være mitt tips;)

Noen av de grovbrødene jeg liker best koster nesten 40kr her i butikken(Tromsø). Da kan jeg lage dem billigere og bedre selv tenker nå jeg. Og så pleier jeg ofte og vaske badet eller lignende når deigen hever, så da føler jeg meg ekstra fornuftig:)

Ble visst litt langt det her. jeg blir bare så engasjert når det er snakk om slike ting som dette. Kjempe bra innlegg!

Blåveispiken sa...

mmMMm..det ser deilig ut! Elsker hjemmebakt brød. Men er dessverre altfor sjelden jeg rekker det. Her og går det ett brød om dagen, så det blir mye! Ha en fin kveld! KLemmer, Marianne

pippilotta sa...

Veldig lurt, tror jeg må prøve ut noen av tipsa som kom inn her jeg og:))
Syns brøda dine såg veldig bra ut jeg!
Klem!

Linda aka Myrini sa...

Ja, hjemmebakt er godt, nam...
Vil tipse deg om å ta turen innom
matpaabordet.blogspot.com
Hun har oppskrifter på no knead bread.
Prøvde å bake selv i dag, med stor suksess :)
Lykke til!

Linda

Anonym sa...

Så bra! Ingenting slår hjemmebakt brød:) Visste du at brød faktisk er den største kilden til salt i norsk kosthold? Mye fordi vi spiser så mye brød i dette landet, men det brukes også sinnsyke mengder med salt i industribakingen. Så at du baker selv kommer hele familien til å nyte godt av, både helsemessig og smaksmessig:) Kan anbefale å gå inn på Opplysningskontoret for brød og korn, www.brodogkorn.no for å få inspirasjon til brødbakingen:) Lykke til!

et kjært hjem sa...

Deilig med hjemmelaget brød! Ikke noen brødbaker jeg heller, men prøver å bli ;) Bruker ofte å legge brødet inn i et håndklede de første dagene, og da synes jeg de fortsatt er ganske sprø og ferske. Men selvsagt aller best med en gang de kommer ut av ovnen! Ellers så er vi ganske likt på vei. Ultralydterminen min er 11 april, mens min egen er i månedskifte mars-april. Så da får vi se når nurket bestemmer seg for å komme ;)

camah sa...

Jeg har hatt lyst til å bake brød lenge, men det får jeg faktisk ikke til... Jeg har også prøvd de ferdigposene men det blir så små og "flate". Aner ikke hva jeg gjorde feil.... ja og tørre. Men håper det kommer en god og ferdig oppskrift her etterhvert. :)

Anonym sa...

Ett bra sätt att undvika torrt bröd är helt enkelt att frysa in det! Eftersom ni gör av med ett bröd/limpa om dagen så kan man ta ut en limpa på kvällen innan man går och lägger sig. På morgonen är brödet mjukt och gott och det smakar nybakat!
Vi gör så även med köpt bröd och har därför aldrig problem med torrt bröd.
Tack annars för en härlig och personlig blogg! Man får mycket tips och ideer!

Anonym sa...

Hjemmebakt brød er toppen! Hverdagslykke :)

For å holde brødet saftig er det lurt å ha endel havregryn i deigen, som vil suge til seg væske. Jeg bruker også 1 egg for å binde brødmassen sammen. Grovt hjemmebakt kan fort begynne å smuldre, derfor egget. Lav temperatur på væsken og lang eltetid i maskin er et must. Man skal elte deigen til den har oppnådd 37 grader og kan strekkes uten at den revner (slik man gjorde med tyggis for å smelle som små). Brød med kesam, biola, eller naturell yoghurt blir nesten alltid saftige :) Lykke til :)

Kine sa...

Hei :) Hvordan kamera bruker du?

Anonym sa...

Hei Silje
Jeg anbefaler også å ikke ha for mye mel i brødet før første heving. Klissete deig, og ha heller mer mel etter første heving. Men ikke for mye da heller. Jeg har også veldig god erfaring med å bruke fint rugmel i brødet. Det blir veldig saftig. Ikke for mye for da blir det fort kladdete. He he. Ikke lett det der. Jeg har ingen eksakt oppskrift jeg bruker, for alt går på slump her. Men jeg bruker flere typer grovmel, mye olje og masse frø. Herlig. En annen ting som er veldig godt i brød er masse havregryn; nam. Lykke til!

Lisas hjem og skatter sa...

flink er du :) jeg baker så og si aldri! håper at noen kommer med gode tips til deg :)

ha en super kveld!

klem/lisa

Anonym sa...

Jeg baker kun brød i helgene og mener at minst mulig mel og lang etterheving er viktigst for godt resultat.

Men - målt i tiden det tar å bake brød vet jeg ikke om det er så økonomisk. Vi kjøper brød på Coop - de har alltid tilbud på et utvalgt brød til 15 kroner.

Jeg velger å heller bruke ekstra tid på middagen - tror det er større potensiale i forhold til å kutte ned på kunstige tilsetningsstoffer der enn når det gjelder brød.

Jorunn sa...

Heisan ! Kjempekoseleg blogg ...å så mange gode råd om brødbaking det var her .Lurer så på om dere baker brødene i former eller langpanne . De tupperware formene så jo flotte ut ...men får du fire sånne formrer i ovnen samtidig 60liters ovn . Syns absolutt det er best å bake i former , men finner ikke noen former som steker noe bra . å, Tusen takk for inspirasjonen! :)) Ønsker dere alle en god helg ...å her er det visst god natt ! :))

Lykkehjemmet sa...

Da jeg bakte og spiste brød, brukte jeg denne oppskriften: http://www.fibermat.no/ingers-sunne-brod/ingers-rugbrod. Ingers rugbrød er et grovt og sunt brød som henger lenge i magen. De er dessuten veldig lette å lage, iom at du slipper å kna deigen. Lykke til! :)

Hanna sa...

Brød er og blir lønnsomt å bake . samme på hvilken måte du ser på det ...kjøpbrød til 15 kr æsj ....

Mari sa...

http://mushom.blogg.no/1300220100_15mar2011.html Her er en lenke til min egen oppskrift på brød, vet det er en stund siden du postet dette innlegget, men jeg fikk ikke lest det før nå. Selv er jeg bare femten, men elsker å bake og lage mat og her i huset elsket de dette brødet :-) Det holdt seg godt både dagen etter og dagen etter der igjen. Det kan også fryses hvis du vil det!

Katrine sa...

De brødene så utrolig gode ut! :) jeg bakte brød for første gang i går og ble kjempefornøyd! jeg brukte i grunnen bare det jeg hadde av mel i skuffen så det ble en del "slumping" Neste gang skal jeg bruke en del frø tror jeg :)

Fin blogg forresten :)