onsdag 12. januar 2011

Ordning & reda


fine blomster fra en fin venninne!

I likhet med mange andre har jeg et stort behov for å rydde på denne tiden! Jeg er lei av overfylte skap og rotete skuffer, og vet veldig godt at vi rett og slett har for mange ting! Og da er jo saken grei,
noe må ut! Vi har hatt noen steder i huset som har vært et skikkelig tiltak å gå i gang med, bl.a garderoben innenfor soverommet (den som skal bli babyrom) og skapet i gangen... For å ikke snakke om loftet i huset og på garasjen... Men sistnevnte får vi ta når våren og sommeren kommer!

I dag gikk ungene og jeg løs på lekene de har her i 1.etasje, de er samlet (for det meste) under trappa. De har hver sin store kurv fra Ikea, men i tillegg havner det både det ene og det andre der. Vi har også et par kjekke "sekker" svigerinna mi har kjøpt i USA, de må jeg vise dere en dag. De rommer masse, hos oss er de fylt med duplo og lego. Vel, vi sorterte og rydda, og det ender alltid opp med at ungene leker masse med tingene sine igjen! Jeg kastet litt også, og noe kom opp på rommene deres hvor det hører hjemme. Det er ikke lenge siden vi ryddet slik sist, men det kan visst ikke gjøres for ofte;)

I kveld gikk mannen og jeg løs på garderoben oppe, og nå har jeg nesten ikke klær igjen! Og det er sant:) Men jeg har hatt så mye jeg ikke har brukt, det har hopet seg opp over mer enn fem år, og jeg vet at når babymagen er borte er det uansett godt med litt nytt! Vesker og sko er også redusert til nesten ingenting, før (les: da jeg var ung og singel;)) byttet jeg sko og vesker nesten daglig, nå bruker jeg den samme veska i ukesvis, hvis jeg i det hele tatt bruker;)

Nå er ihvertfall ca 25 bæreposer fulle, og klare til å leveres hos Fretex. Så vi er i gang! Har du noen efektive metoder for å holde det ryddig? Er du flink til å sortere og kvitte deg med ting ofte?

Jeg burde ihvertfall bruke den kjente mentaliteten oftere, har jeg ikke brukt tingen på et år, kommer jeg nok ikke til å savne det...
Det jeg synes tar mye plass, og som er vanskelig å kvitte seg med, er klær og utstyr etter ungene. Det blir kanskje lettere nå når vi får sistemann, til nå har jeg tatt vare på alt, til både gutt og jente... Puh;)


Dette ble langt fra meg på kvelden:) Jeg føler meg ihvertfall mye "lettere" nå som ting forsvinner ut av huset, og det beste av alt er jo at det kan brukes av andre i stedet for å støve ned hos oss:)




ha en fin kveld!

10 kommentarer:

RoseSommer sa...

Så flott! Nå er du fornøyd, og som du sier så gleder tingene dine mange andre også.
Og så er sannsynligvis din kjære også KJEMPEFORNØYD? Disse gutta har en tendens til å synes at vi jenter har altfor mye ting og tang. Kan du skjønne det? :-)

whitebite sa...

Ja jeg synes selv jeg er flink til å kvitte meg med ting. Jeg har et fast sted med klær som samles opp til fretex (jeg kunne aldri kastet verken brukbare ting eller klær i søppelet!)Av og til legges poser i bilen, der de ligger til jeg kjører forbi en klescontainer. Slik får jeg det raskt ut av huset, og det føles så deilig! Ting inn -ting ut!
Men! som deg synes jeg det er vanskelig å gi bort ting etter barna.. spesielt fine klær..

Har en drøm... sa...

Så deilig!
Nå har dere vært kjempeflinke;)
Er så deilig med slike "dugnader" i huset innimellom - det trengs virkelig;)

Flott at du gir til Fretex!

Klem Line

Sidsel sa...

deilig å rydde - og gi klær og ting videre til andre som kan gjøre seg nytte av det. Jeg har en stor pose nederst i klesskapet mitt som jeg slenger klær jeg ikke brukser/ liker ned i. Med jevne mellomrom går jeg igjennom det, og sender avgårde til Fretex.
Ungene sitt går samme vei når de vokser utav det. Det er ikke samme stasen og ta det fram igjen til nestemann - noen år senere...

Merethe sa...

flinkis!! :)
Jeg glemte helt å svare på deg på spm. om hva jeg gjør md barnas tøy..Etter jeg fikk orden og system i kjelleren, og fått samlet alt tøyet i bokser er det så mye lettere å holde orden i skapene! Nå gåt jeg bare rett ned med en bunke med tøy som er for smått, legger det i rikig boks, og finner frem tøy i større str. Sko og støvler har jeg på loftet i søppelsekker, også sortert (pensko, joggesko,sandaler,gummistøvler osv osv. Veldig deilig!! Kunsten er å tørre å kvitte seg med ting man ikke har behov for, og sette ting på sin plass :)
Sier jeg, med verdens minste gang, uten garderobeskap og med plastikkbøtter som oppbevaring av skjerf og luer! :D Ja, ja- men jeg finner frem uti der ;)

klem til siljemor!

Ruths datter sa...

Ja da har du grunn til å være fornøyd. Godt å ta en skikkelig opprydning og utkasting av og til. Jeg har noen sjauer i løpet av året jeg også. Ikke lett å kaste med hård hånd nei.
Klem

Petit Choux sa...

Hei Silje
Det er første gang jegf skriver kommentar inne hos deg, men jeg har vært fast leser lenge. Du har en så utrolig koselig blogg og det føles nesten som jeg kjenner deg og familien din :) Det er alltid en hyggelig del av dagen å lese inne hos deg :)
Leste artikkelen i Kamille akkurat nå- ønsker deg god bedring og lykke til med den lille :)
Stor klem fra en ivrig leser

Kine sa...

25 poser med klær??Jøss,da hadde skapet mitt vært helt tomt..hehe..
Tror det kansje er et tegn på at man handler for mye jeg;) Har begynt et nytt å bedre liv her i gården,for vi TRENGER strengt tatt ikke alt rundt oss..Er jo blitt et skikkelig bruk & kast samfunn:(
Men fint å bli kvitt det til Freetex,da støtter man jo en god sak i samme slengen!
Måtte le litt da jeg leste den setningen ang vesker & sko,for her finnes ikke en eneste veske i hus *ler*
Ha en fin dag videre!klæm

Rekkehuset sa...

Så flink du har vært! Det er godt å få ryddet ut litt, kjenner at vi trenger en rundt eller to her også. Ikke så langt unna oss har vi en butikk som tar inn brukte barneklær og selger videre, der bruker jeg å levere det som er penest (og kjøpe litt samtidig) og resten går til fretex her også. Liker å tenke på at noe kan blir brukt flere ganger. Lykke til med neste rom! Klem fra Hanne.

Susanne sa...

Herlig med en husryddingsaksjon. Man kjenner seg så mye letter etterpå, så deilig med litt "luft" i mellom tingene. Her på husøy har vi en toppers arveordning, når noe blir for lite sendes det videre undt på øya, arti å se andre onger bruke våre klær. Eier etter min meining altfor mye her i huse, men liker ikke kaste ting som ikke er ødelagte så i høst fikk vi nye naboer fra polen, så da de kjørte hjem til jul sendte jeg 8 stappa poser med klær og leker med.Gjør godt i hjerte å se at noen verdsetter tingene som vi ikke bruker mer.
Synes du hadde en fin ryddeordning.
Skal starte å jobbe som interiørkonsulent igjen etter nesten 7 år hjemme me små onger, å da blir det mer på rydding hos folk, finne løsninger og oppbevaring som passer, blir moro. viktig spørsmål når man ska starte å rydde er :Når bor jeg? bor jeg i nåtid,eller i alle minnene jeg har samlet og trenger jeg virkelig alt for å bevare minner??

Lykke til med våroppfriskning:)
klem