fredag 7. januar 2011

Lys i mørket!


Jeg synes det er like godt å få vekk julepynten hvert år! Huset føles aldri ryddigere og renere enn da. Men det negative er at det blir så mørkt. Stjernene gir et koselig lys hele desember, og når de tas vekk virker vinduene så mørke og kalde når kvelden kommer. For noen dager siden bestemte jeg meg for å lete etter noen lysslynger til vinduene, og her har de kommet opp, de kostet tilsammen 70 kr:) Jeg synes det ble koselig, og ga et lunt lys i stua.




Her har vi hatt en uvanlig hektisk, men veldig koselig, fredag. Mannen legger barna for øyeblikket, og jeg skal lage taco til oss. Blir nydelig å synke ned i sofaen senere:)


I kveld må jeg bestemme meg for hva slags farge vi skal ha på sofaen i loftstua. Det blir en treseter med sjeselong, som kan gjøres om til sovesofa. Stoffet tåler hard bruk, og er i en slags melert farge, det er litt kraftig på en måte (bra forklart?:)) Jeg (mannen min har meldt seg ut...) står mellom to farger, en lys brun eller en beige. Siden stoffet er litt robust er jeg ikke bekymret for å kjøpe beige, og jeg tror det vil virke lysere i det ganske lille rommet. Selv om det riktignok er mye dagslys der. Men så må jeg jo innrømme at dette blir en sofa mye brukt av barn og etterhvert ungdom, og da burde jeg tenke fornuftig... Har dere noen tips til meg om hva jeg bør velge?




ha en flott kveld!

27 kommentarer:

Åse sa...

Åh, det var nydelig! Kanskje man skal herme etter det? Eller, det heter vel " la seg inspirere" ?
:-) Er det lov å spørre hvor du fant den lysslynga?

Anonym sa...

Hei Silje:)
Måtte bare gi en lyd fra meg, er alltid inne på bloggen din før jeg begynner dagens hus prosjekter, blir så inspirert da at vaskingen går under i en fei:)
Du har et kjempe koselig hjem.
Har selv en beig sofa i loftstua og unger på 2 og 4 år, synes det går kjempe fint( de spiser ikke der)men det gjenstår vel og se når de blir eldre.
Lill

whitebite sa...

Så fint det ble med lysslyngene! Elsker lysslynger og bruker dem året rundt!
Jeg er veldig glad i beige, men da vi skulle velge farge på sofaen i stua så lot jeg fornuften seire og valgte brun. Har aldri angret, ingenting viser på den! Hvis du ønsker beige, bør det være trekk som kan vaskes! kan love deg at ungene ikke blir mer forsiktige med årene! så velg med omhu!
Når ungene mine (en trist dag)forlater redet skal jeg imidlertid ha en lys beige Ektorp! det er allerede bestemt ;o) lykke til med valget!

Annfrid sa...

Hei Silje.
Jeg har lenge fulgt med på bloggen din, synes den er så koselig og inspirerende.
Jeg har en lysebrun sovesofa i min loftstue. Den er veldig mye brukt av mine barn på 9år og 6år og deres venner, både til tv-titting m/kos:-), spill og overnatting. Nå har vi hatt den i 2år og den er fortsatt fin.

Lykke til med valget, det blir nok fint uansett.

Hilsen Annfrid

tante fiolett sa...

Koselig og lun kveldsstemning Silje:) vi har beige sofa i litt ruglete stoff, jeg er veldig fornøyd med fargevalget til tross for klissete barnefingre;) lykke til med valget!!
Goood helg!! klemmer fra Jeanette

Evige Ting sa...

hei, vi har sofa i litt sånn du beskriver. Litt robust,melert, litt fast sofa.Den er lys beige og veldig bra for småbarnsfamilier syntes vi. Den er lett å rengjøre og flekker viser faktisk ikke så bra på den pga stoffet! :)) Vi hadde samme sofa i mørkere før og tro det eller ei, den var myyyemer utsatt for flekker som viste, rusk, støv osv... så jeg ville gått for lys

ha en fin kveld. :)

Petit sa...

Jeg har beige sofa på tv-rommet. Den er bare tre år gammel og stoffet kan tas av og vaskes. Med tre barn som leker og fryder seg oppi der hver dag ser den ikke ut. Jeg angrer bittert på min lyse sofa og kunne tenkt meg å byttet den ut på dagen.
Lykke til med valget!

Gøril sa...

For noen nydelig gardiner du har Silje, kan jeg spørre hvor de er i fra???? Vi har en 2 seter med sjeselong i loftstuen oppe, den er lys brun. Vi har to små barn på 2 og 5 år, vi har lys stue og jeg er veldig fornøyd med den fargen.

Petit sa...

Uæææ, nå har jeg lest de andre kommentarene her og alle har beige sofa som brukes av barn...og alle har sofaer som forsatt er like fine og beige. Kanskje jeg heller skal vurdere å bytte ut barna mine og ikke sofaen... ;)

Sidsel sa...

jeg har en rød sofa fra bohus - 3 seter med sjeselong, som kan slåes ut. Den er IKKE god å ligge på, så vi må ha en ekstra overmadrass på (den kan lagres nedi sjeselongen)
Det er et grov vevd stoff - men nupper og slikt, blir grå sorte. Har sett samme sofa i mørkbrun(koks) og den ser mye penere ut.
Spør på butikken om den nupper .... ofte er det odngribukser som gjør at det nupper - og det bruker jo alle ....

Bare noen synspkt fra meg ...
Koselige lysslynger
God helg

Anonym sa...

Hei Silje!
Jeg lurer også på hvor lysslyngen er kjøpt, den var veldig fin nemlig..

Lykke til med valg av sofa :)

Hilsen Maria

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Nydelig vennen! :)

Vi har beige sofa i stuen, i et veldig slitesterkt stoff. Det fungerer kjempefint! :)

Ha en fin kveld!
KLem Jorid

Vigdis ♥ sa...

det ble veldig bra. jeg sitter selv og ser på mørke vinduer her...

anne sa...

Jeg har hatt en lignende sofa i min tidligere loftstue - bare i sort og ja den nuppet,så det er nok greit å sjekke ut for det er ikke pent og det er ikke bare litt men myyye nupper det er snakk om.Nå har vi en ny beige sofa i stuen(sikkert noe lignende det stoffet du beskriver) og har kun hatt den i 3 mnd - og den er ikke pen lenger..snufs...den kostet 17000 (så det er ikke den billigste - heller ikke den dyreste) på tilbud og det er ikke det at den er så skitten pga mat og kliss - MEN det er dongri buksene som ødelegger hele sofaen så jeg ville ikke hatt beige sofa i en loftstue...har også 2 stoler og de brukes ikke så mye - men de er like,jeg så etter første bruk at dette skjedde faktisk,litt frustrerende da.

Lykke til med valg og med voksende baby mage - heldigen :) Selv har jeg 3 barn,minste mann er 17 mnd nå..tiden flyr.

Mvh Anne

Anonym sa...

Jeg kjøpte hvit (!) sofa til loftstua vår...Den er ikke så mye brukt enda, men det blir vel. Kjøpte Ikea-sofa med trekk som kan vaskes, og jeg syns det har fungert utmerket!

M :)

RoseSommer sa...

Vi kjøpte lys sofa i sommer, og da kjøpte jeg samtidig en sånn spray til å "impregnere" møbelstoff med. Boksen kostet litt (bortimot etpar hundre, tror jeg), men det er nok en bra forsikring mot flekker.
Jeg sprayet en hel boks på sofaen, og var redd den skulle bli klissete eller impregnert-aktig, men kan faktisk ikke kjenne forskjell etter å ha tømt hele sparyboksen. Tok selvsagt mest på armlen og seter. Kanskje det kan forlenge levetiden for en forholdsvis lys sofa hos deg?
Koselig med noe nytt, iallefall.
God helg!

Conny's Cottage sa...

Hello Silje,


you make wunderful fotos.
And your home is very warm.

greatings send you Conny

Pernille sa...

Koselig med litt lys i vinduene. :) Selv har jeg to store lykter/ampler som jeg mååå tenne lys i hver kveld nå etter juleutmaningen. Er så koselig og stemningsfullt. :)

Angående sofa og fargevalg vil jeg komme med min erfaring. Vi har en beige sofa med slikt "melert" stoff, som du sier, hjemme hos oss i stua. Må innrømme at vi var litt usikre på hvor lurt det var da vi byttet ut den brunsvarte skinnsofaen med denne, men nå har vi hatt den i halvannet år, og den er like fin! Flekker synes ikke pga "fargeforskjellene" stoffet, så vi er svært fornøyde. Skal sies at vi også har en stor hund som innimellom har sneket seg oppi sofaen når vi ikke er hjemme. Har et vennepar som også har beige sofa i samme type stoff, og der er det visstnok sølt både kaffe og det ene og det andre, uten at det har satt noen synlige spor. De har også små barn. Lykke til med valget! Bra blir der nok uansett:)

Anonym sa...

Hei! Jeg hadde nok valgt en sofa i bruntone eller melert! Jeg har selv 3 barn og klissete fingre er overalt ;) Vi har hatt koksgrå sofa og den syntes det alt på! Tørket med klut med en gang...det ble sånn stress. Nå går jeg for ektorpen med trekk som kan vaskes og byttes etter behov :) I hovedstua er det skinn som gjelder- renslig og helt greit!

Hilsen Ingrid E

mali-mo sa...

Hei!

I loftsstuen har jo vi bare dagseng med sengetepper foreløbig, så der er det lett å holde rent.

I stuen hadde jeg mest lyst på hvit sofa, men fornuften seiret og det har jeg ikke angret på. Hvorfor gjøre hverdagene mer hektiske enn de må være, liksom ;) Jeg valgte derfor leverposteifarget trekk, og er veldig fornøyd ;)

Her skal vi straks ut i snøen og handle barnevogn ;) God helg!

Talentina sa...

heisann det ble veldig koslig med lysslyngrene!! ja er helt enig at man merker forskjell fra desember med julestjerne og til januar uten stjerne stuen blir mye mørkere.
ha en fin helg! lykke til med sofaen!

MonaLisa sa...

Hei Silje.:)
Så kos det ble med lys igjen.

Tja valget er jo aldri enkelt - og DU vet nok hva som passer best!

Jeg har selv en mørk beige ( ler ) salong med avtagbare trekk. Me like :)Den er lys nok på sommeren og lun på vinter halvåret:)

( smart sagt ... )

Ønsker dere en deilig weekend
Klem Mona

Anonym sa...

vakkert! Jeg har fulgt bloggen din en stund nå, og du er så flink! Det er moro at det alltid skjer noe nytt på bloggen din, du tar så flotte bilder og gir så mye inspirasjon til en som er ny i gamet.. Keep up the good work. Ang sofa har jeg funnet ut at stoff, uansett farge, er vanskelig å holde pen over tid med småbarn i hus....

Carina sa...

Hei Silje!
Alltid så koselig å lese bloggen din. Du har det så fint! Her i huset har vi BÅDE en beige og en mellombrun sofa. Den brune ble kjøpt fordi jeg tenkte den var mest barnevennlig. Vi har 3 små på 1, 3 og 5 år... Men min erfaring er at det lettere blir flekker på den mørkeste sofaen. Det meste vises bedre der enn på den beige. Begge er spist i ;-) Lykke til med valget. Ellers er du velkommen til å ta en titt på www.villaveien.blogspot.com

Ingrid sa...

hei hei :)
Først gangen jeg er innom til deg, kjempe koslig blogg du har :)
Vikke bare nevne en ting, selv er jeg ektorpgal når det gjelder soffa, å vist du ikke vet det, så har ektorp kommet med sjes også, å den måtte selfølgelig jeg kjøpe :) masse forskjellig trekk å velge i.
lykke til med letingen :)

Ingrid sa...

litt skrive feil så seint på natten, hehe.
Ville*

Familien Rykkelid sa...

Så lurt!! Jeg savner nemlig også det lune lyset fra julelysene. Kan jeg spørre hvor du fikk tak i de?