torsdag 27. januar 2011

Klosterklokke



Løkblomster er en stor favoritt på denne tida, og i år som i fjor har jeg tenkt til å ta vare på løkene og plante dem ut i hagen. Har noen tips om når og hvordan det er best å gjøre det, forresten?
Da jeg handlet blomster i går, kom jeg over denne skjønnheten, som visstnok heter klosterklokke. Denne håper jeg virkelig jeg kan få til å blomstre ute etterhvert!




klosterklokke, Leucojum, slekt i narsissfamilien med smale blad og klokkeformede, ca. 2 cm brede blomster, som er hvite med grønn flekk i spissen av kronbladene. 12 arter i Sør-Europa og Nord-Afrika. Flere dyrkes som prydplanter i Norge. Marsklosterklokke, L. vernum, blomstrer svært tidlig om våren, samtidig med snøklokke, som den ligner.

tekst og bilde lånt fra snl.no
 


I dag har vi kjøpt sprinkelseng (fant en billig og bra på finn.no!) og nye bremser til barnevogna er bestilt. I tillegg har endelig grisbjørnen kommet i hus, og sover nå ved siden av en lykkelig Augusta! Det var litt av en prosess å få den i hus, men når enden er god....;) Takk igjen til alle som ga gode råd!

Nå er jeg klar for å legge meg i nyvasket sengetøy, vi pleier å brålufte på soverommet før vi legger oss, ingenting er som å legge seg da:) Her er det kaldt igjen nå, nesten 20 minus i skrivende stund. Det er visst meldt mildvær til uka, så det håper jeg på;)


Ser dere forresten på Undercover Boss på TVNorge? Jeg pleier å se på det, og synes det er utrolig flott. Så mange flinke og positive mennesker som finnes! I kveld trillet tårene igjen, jeg synes det er mange varmende og rørende historier der ute. Godt med noe positivt, i alt det negative som preger tv-bildet.



ha en flott fredag alle sammen!


11 kommentarer:

Medinella sa...

Jeg elsker løkblomster om våren...tror at Klosterklokke kan bli en ny favoritt hos meg...Minner meg litt om Liljekonval

Manuela - "Mrs Hardy" sa...

For en nydelig blomst!
Så vårlig:)
Ha en fin helg Silje;)

Ruths datter sa...

Nydelig med løkblomster og vårfornemmelser nå. Ønsker deg en flott ny helg,Silje.
Klem

salige lavendel sa...

Det var en nydelig klosterklokke!Kul potte også.

Christina sa...

Herregud! Jeg må jo sjekke vogna.. Vet ikke om den er orden eller om jeg må ha en ny bag! Hvilken vogn har du? Jeg har en tre-hjuling etter Julie.. Quinny Speedi..

Anonym sa...

Hei Silje ... Liker så godt bloggen din :) kloster klokker er kjempe fine og når ein planter dei ut blir det fleire og fleire men må som snøklokker ta dei opp å dele dei så vokser dei fint utover store tuer .. Eg har masse klosterklokker så fine å plukke i små bukketer :) god helg :) blir så glad over å komme innom til deg :) klem J

Anne Mai sa...

Jeg får så vårstemning når jeg ser slike blomster :D jippi :D

Kristin sa...

Fine klosterklokken! Jeg har ikke greid å fått til hagen min slik jeg ønsker den. Mye fordi jeg ikke greier å få ønskene mine ut i praksis. Vet liksom ikke helt hvor jeg skal begynne... Men jeg vet iallefall at jeg skal ha noen klokker der ute, kanskje klosterklokker?:)
Klem fra Kristin

Gry sa...

Ååå, det er bare nydelige blomster:-) Vår vår!!! Jeg har kjøpt meg Perlebloster løk, som jeg har i ei korg på kjøkken benken. Trur det er min vår favoritt bladt løk blomster. Har mangen minner fra barndommen med den. Men trur jeg må ha meg en tur på gartneri i morgen å ha meg noen Klosterklokker, de var jo lekkre:-)

Ha en super helg:-)
Klem fra Gry:-)

Camilla sa...

Hei! Så flott blogg du har, og alltid så nydelige bilder! :)
Min løk-favoritt er perleblomster, som jeg planter ut hvert år på våren. Trikset er og ikke klippe den ned etter avblomstring, man skal la de visne ned så næringen går tilbake til løken. Det har funka hos oss :)

Ha en fin helg!
Camilla

Anonym sa...

Klosterklokker er en vakker plante som jeg gjerne skulle hatt i min hage.
Er det lov å spørre hvor du fikk kjøpt den?
Jeg har ikke funnet den.
Hilsen fra Inger (elsker våren og løkplanter)