søndag 26. desember 2010

Nytt år, nye prosjekter;)


Jeg har brukt romjulsdagene blant annet på å tenke ut hva som skal skje i huset vårt i året som kommer! Nå skal jeg ikke starte med dette med det første, men nyte deilige dager med familien. Men jeg liker å planlegge, det er halve moroa spør du meg;)

Et prosjekt blir å male kjøkkenbordet og stolene. Det blir med et litt tungt hjerte, men når vi blir fem må vi bruke en lem for å få plass til alle, og den er i en helt annen farge enn bordet. I tillegg er bordplata ganske stygg, blant annet sørget Jif kjøkken (som plutselig var fem ganger mer effektiv) for at en del av lakken etset vekk. Jeg regner med at man bør bruke oljemaling når man skal male slike møbler (?), så jeg bør vel vente til jeg kan stå ute til sommeren.



Så er det loftstua da:) Vi ønsket oss penger til møbler til å ha oppe til jul, og vi har råd til en sofa nå tror jeg! Vi har sett oss ut en sofa med sjeselong som kan gjøres om til sovesofa, og kanskje blir den vår om kort tid! Der lintøyskapet står skal det komme en kommode, med tv oppå. Skapet tror jeg da blir plassert på rommet til Augusta, og da blir det kanskje malt hvitt.

Tallerkenhylla skal taes ned, og kanskje selges, og jeg skal også prøve å selge skuvsenga (den som er malt i fargen isvann) som Augusta har vokst ut av.



 Også er det prosjektet med å få et soverom til da, som jeg har skrevet om før:) Vi har kommet frem til sikkert fem forskjellige løsninger, heldigvis blir de enklere for hver gang! Det siste nå, er at garderoben gjøres om til et babyrom. Planen var først at vi skulle bruke det til soverom, men jeg tenker at det kan sikkert fint fungere som et rom for den lille i noen år først! Det blir et ganske lite rom som dere ser, men det skal nok bli koselig! Vi (les snekkermannen min!) må da flytte døråpningen slik at døra går inn mot loftstua, flytte kneveggen litt ut (den er nå 130 cm) og sette inn et takvindu. Og min oppgave blir å rydde i klær, sko og vesker, og gi en god del til Fretex, siden det ikke brukes uansett!


Også er det jo mye å gjøre ute da, man blir vel aldri arbeidsledig;) Har du noen spennende prosjekter i året som kommer?



ha en fortsatt fin kveld!



...her blir det endelig Love Actually (vi har nemlig ikke fått sett den i år!) og noe salt....

16 kommentarer:

Benedikte sa...

Hei hei :)

Igjen må jeg si at bloggen din er super koselig :)

Du nevnte den tallerkenhylla.. :) Skal du selge den lurer jeg veldig på pris? Hadde vært suuuper på rommet til lillemor <3

Ha en super koselig romjulstid :)

Klem Benedikte

Jennifer sa...

Så moro med litt prosjekter fremover:) Jeg er helt enig med deg; planleggingen er halve moroa!
Vi er stadig på utkikk etter nytt hus, men i mellomtiden har jeg alltid noen prosjekter gående i det huset vi har nå. Over nyttår er vårt første prosjekt å pusse opp soverommet. Gleder meg til å få hvitt tak og hvitt panel på veggen:D

Også vil jeg bare si at hvis du bestemmer deg for å selge tallerkenhyllen er jeg veldig interessert:)

klem Jennifer
(jenniferborg86@hotmail.com)

Tindrande Auge sa...

Høres ut som noen kjekke prosjekter ;) Og må bare få sakt at kjøkkenet deres er nydelig!
Vi her selv, en hel haug med prosjekter...venter en liten mini i slutten av mars, så blir begrenset med maling framover, så noen små prosjekter skal skje i sommer.+ hele huset skal males og den nye terrassen..Dere får ha lykke til med prosjektene deres ;) blir spennende å se :) Ha en flott dag videre!

Anonym sa...

Heisann og god jul i stua! Alltid like koselig å titte innom hos deg :)

Deilig å ha litt prosjekter å "se fram" til... Ifølge mannen som er maler trenger du ikke å bruke oljemaling, selv bruker han vannbasert til ALT!! Men når du bruker vannbasert, er grunnarbeidet enda viktigere; du må først matte ned med fint pussepapir, så evt vaske det med salmiakkvann for å fjerne fettrester, så grunne og male minst to strøk. Mye jobb, men det blir bra! Selv har jeg alltid vært litt slapp med forarbeidet, syns det er så kjedelig, men når man har en med argusøyne som ser ALT, må man jo bare være nøye, også blir det jo som sagt bra til slutt :)

Lykke til med alle prosjektene!

SiriH

Mette. Møre og Romsdal,Norway. sa...

Ny dag nye muligheter:) ABSOLUTT!!!

So kjekt å tenke,planlegge nye prosjekt... det same her;)

Må få seie at du har utruleg flotte bilder av sooo mykje fint.
vert inspirert kvar gong eg er innom deg.

Lykke til med den lille og med alle nye prosjekt!

Fortsatt god jul til deg og dine.

Klem Mette*

Jenny at Red House sa...

Hi that's funny, I always start to write house lists at this time of year, we are planning a wood burning stove in January in the dining room and at last a major refurb of our bedroom, whoopee!! jennyx

fialka012 sa...

Krásné...

Ragnhild / Wallas Verden sa...

Kjekt med planlegging av nye prosjekter. Helt enig. Veldig fint kjøkkenbord så du har et bra utganspunkt. Har samme problem med det jeg har arvet. Ileggsplatene er i furu;)) Så jeg bruker duk og voksduk.
Må du ha en skjønn romjul.
Klem:)

Sidsel sa...

jeg er enig med henne over her som sier du kan bruke vannbasert maling til ALT. Det gjør jeg også nå - tom i trappa vår som er i daglig bruk. Grunnarbeid er viktig, men IKKE bruk salmiakk!!Jeg har gjort det, og grunningen/ malingen reagerte med underlaget og ville ikke tørke. En tlf til malebutikken oppklarte problemet. Resepten på salmiakkvaskemidlet var endret.
Nå skulle jeg pusse først - og så vaske med zalo.
Takk for koselig blogg og lykke til med planlegging og gjennomføring!

Dronning Bergfrue sa...

Lykke til med prosjektene! =)
Selv har jeg mange oppussingsprosjekt utover våren! :)

Nå går det endelig mot lysere tider!!

mvh Bergfrua

Anonym sa...

Hei Silje!

Et triks når du skal male bordplate er å bruke gulvmaling :) Den er slitesterk og tåler å bli vasket flere ganger til dagen. Dettte har jeg brukt både på kjøkkenbordet og salongbordet vårt. Med små unger blir det jo mye vasking :)

Lykke te! Spennande å se resultatet!

Linn-Mari

ELIN sa...

Innom for å ønske dere en flott romjul. Ser ut som dere har hatt en herlig jul så langt. Masse lykke til med de forestående hus prosjektene. Blir spennede å bli 5 etterhvert. Klemmer fra Elin

Jeanette Lunde sa...

Bare et lite tips. Mal bare bordflata og la bena være som de er. Jeg har gjort det med mitt og det ble så fint ;) god søt romjul!

hjertero.com sa...

Det er moro med prosjekter, men jeg skulle nesten ønske nå at vi ikke hadde noen. -Men akk, den gang ei...

Vi blir sikkert aldri helt ferdig med husprosjektet vårt, men planen er å ta utearealet neste år; hage og utvendig kledning. Huset ser ikke spesielt sjarmerende ut fra utsiden nå.

Siden jeg går ut i permisjon om kun en måned (tiden flyr! og skal være hjemme ett år, skulle jeg ønske at ALT var på stell og jeg kunne bare nyte gode dager i heimen, men jeg må nok påregne å "jobbe" mens den lille tar seg noen cowboystrekker gitt!

Lykke til med ale prosjekter og svangerskapet videre, og ha en fortsatt fin romjul! :)

Klem fra Silje

whitebite sa...

Kjekt med nye planer for nytt år!
Har selv maaange oppussingsplaner for det nye året!
Du trenger ikke vente til sommeren med å male! du kan bruke maske -en slik man ha over munn og nese. Det brukte jeg som høygravid. IKKE hør på dem som sier at du ikke behøver oljemaling!!!! Det sier alle nå, i malingsbutikkene - det går selvfølgelig an å bruke vannmaling, men det blir på langt nær så pent!! Oljemaling gir mer glans, mer flyt og er lettere å få pent! Og det ser bare myyyye penere ut, og tåler mye mer! livredd for at de skal slutte selge oljemaling jeg..
Vil du ikke heller ta vare på den nydelige skuvsenga?! hvorfor ikke ta vare på den til lillejenta dere venter?
den er jo bare sååååå fin!
Hvordan er det med oppbevaringsplass hos dere?

Anonym sa...

Whitebite, du må nok forberede deg på at oljemalinga blir borte, dessverre :( For oss amatører er olje mye lettere å bruke fordi den ikke tørker så fort, da kan du stadig bort å rette på penselstrøkene. Det kan du IKKE med den vannbaserte, der må det gjøres pent OG ferdig med en gang, for det tørker fort!! Hvis du ikke synes det blir blankt nok, kan du heller gå for høyere glans. I tillegg slipper du lukta som oljemalinga gir, så intet problem å male vinterstid og gravid. Det er selvsagt ikke dumt å bruke maske uansett, da man er litt mer sensitiv mot lukter som gravid! Lykke til!!

SiriH