tirsdag 19. oktober 2010

Vi lager fuglemat!



I dag har ungene og jeg gjort noe veldig koselig sammen, vi har laget fuglemat! Selv med feber og hoste synes ungene det er moro å finne på noe, og dette var virkelig suksess! Jeg hadde en pakke delfiafett i kjøleskapet, frø og nøtter i skuffen, og fant frem gamle sandkakeformer, tenkte det kunne bli fint!



Ungene fikk putte frø og nøtter i formene, og vi puttet en hyssing i bunnen først. Så helte jeg over smeltet delfiafett med en liten øse, og satt formene i kjøleskapet. Barna synes det var topp å få velge innholdet selv!



Formene før og etter et par timer i kjøleskap!



Det gikk overraskende lett å få fuglematen ut av formene, jeg duppet dem raskt i varmt vann. Så var det på med jakker og ut på verandaen...



...hvor vi hengte opp maten på fuglebrettet!



Så får vi håpe småfuglene liker det de har fått servert! Uansett var dette en kjempekoselig syssel med ungene, som vi helt sikkert skal gjenta! Til jul kan vi ta røde sløyfebånd på:) Man kan jo henge dem opp i trær også!



 ha en fin onsdag! 


I kveld skal jeg på jente-skravlekveld hos en god venninne, gleder meg!

33 kommentarer:

Har en drøm... sa...

Så koselig:)
Og så lurt... ♥
Ha en kos kveld med jentene:)

Klem Line

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Å dette var smart, dekorativt og ikkje minst koseleg☺

Klem M♥

Gabi sa...

I would just like to be a little bird in your garden ;O)
Love Gabi

RoseSommer sa...

Jeg har sagt det før; bloggen din er bedre enn ukeblader. (Heller litt som "Nytt & Nyttig" dette her, kanskje? :-)
Ha en hyggelig kveld.

Hilsen Bodil F.T. sa...

Dette så kjempegøy ut!!

Maren sa...

Så flinke dere er !!!
Kan jeg spørre hvor du har kjøpt den fuglematern??
den var råååfin :0

Ha en fin dag

Hilsen Maren.

Monica sa...

Veldig lurt. å for en koselig aktivitet og gjøre sammen med små:)

Beate i Husets Hjerte sa...

Det var et godt tips! Ha en koselig kveld!

Marianne sa...

Det var en smart idè. Flott ble det også.

Ha en fin høstkveld.
Marianne

Sidsel sa...

koselig syssel sammen med småsyke barn.
lurer på hvor du har fått tak i den fuglemateren - den var bare kjempesmart og dekorativ ...

klem

Tulip sa...

Koselig aktivitet silje. Viktig å lære barna å ta vare på fugler og dyr!
Fint ble det også!

Et hverdagshjem sa...

Dette så riktig så koselig ut :) Du er så flink til å finne på ting sammen med ungene :)

Ombyggingen høres spennende ut, gleder meg til å følge!

Kos deg på venninnekveld!
Klem :)

Kvinnse sa...

såå koselig det hørtes ut!! Det er nå notert og lest opp for barna. Det skal vi gjøre også!! :o)

Dagrun sa...

Visste ikke at de hadde blitt strengere på TSS.. men da skal vi nok få til et korridor-besøk:) Gull og jeg reiser ned 2 uker før termin, sånn at vi er nærmere sykehuset når det virkelig gjelder (Jordmor mener jeg har 5 timer på meg, og 2 av de gidder jeg ikke å tilbringe i humpetur ned fra Rjukan...) Det hadde vært kjempekoselig å treffes, om jeg har stor mage eller "ingen" mage;) Og nå skal du få stor mage igjen:) Termin?! Ang seng, hva med å få handyman til å bygge det som skla under, så kan dere få en seng ala Ibsen sin som står i Brekkeparken?! Så kan du klatre opp i senga med hjelp av en stige:)
God kveld! Nå skal jeg rydde leker og kjøkkenet, heldige meg...

Anette sa...

Så dette tipset i KK jul (var det vel), og lurte på å gjøre det samme med fadderbarna mine som kommer på besøk på lørdag. Nå vet jeg at det er enkelt også :)
Du er fantastisk flink til å finne på ting med ungene dine! Gøy og lese om:)
Klem Anette

Maret sa...

Så artig, dette skal prøvast... er ikkje så lett/lurt å mate fuglar her frå min leilighet, men på hytta skal jo fuglane også ha mat.
Har nok vært litt fråverande ei stund, ser du treng ekstra barnerom.
Gratulerer...

FruLisa sa...

Kjempefin inspirasjon - skal noteres på lista over ting vi kan gjøre sammen med ungene:-)

Høvebakken sa...

Så kreative dere er, imponert:)

Christine C sa...

Utrolig koselig syssel dette, når både barn og småfugler ble fornøyde :-) Takk for tips, dette må prøves.

Fire Hjerter sa...

Så koselig og bra for fuglene samtidig :)

Rekkehuset sa...

De ble både dekorative og sikkert gode for fuglene:-) En kjempegod ide å bruke sandkakeformene - da blir de så fin størrelse. Takk for tipset, sånne skal vi også lage!

Høstmamma sa...

Så koselig:-) Sønnen min lagde sånne på skolen i fjor høst. Verdens stolteste som kom hjem og hang den opp ute. Ha en fin tirsdagskveld:-)

FrøkenLinn sa...

For en smart å arti ting å gjøre :o) Skulle gjerne vært fugl hos deg :o)

whitebite sa...

åååh...Mariusgensere er jo bare noe av det fineste...! nydelig header!
Har skrevet noen ord om deg og bloggen din i et innlegg i dag. Håper alt stemmer;o) Ta gjerne en titt!
Linnea♥

♥ Monica ♥ sa...

Dette er så koselig. Vi bruker å legge det inn som en aktivitet i adventskalenderen. Men her må vi bruke ståltråd siden vi har et par ekorn som er over middels interessert i å stjele den fine fuglematen vår.
Ha en fin onsdag!
Klem.

GirlofNorway sa...

Og fuglene synes jo det er så godt med denne fuglematen også! :)

fryd&forandring sa...

Så dekorativt det ble! Denne kommer opp på to do-listen før jul! Hørtes jo bare sååå koselig ut. Hyggelig med aktiviteter som barna kan delta aktiv på!!
Klem

Monica sa...

Så lurt, veldig dekorative!
Takk for tips, det må prøves;)

Kjempekoselig header du har fått deg.

Klem:)

Lotte`s lille verden sa...

Å så koselig.. Jeg lagde fuglemat i fjor, bare jeg brukte ildfaste hjerteformer.. Ble litt store, men var jaggu koselig å se på når fuglene begynte å forsyne seg! :)

Tror jeg må kjøpe inn og lage litt i år også!

Hvor har du kjøpt det flotte fuglebrettet ditt? Det er så fint

Klem fra meg

Silje sa...

Du er altså så utrolig kreativ og flink! Elsker å lese bloggen din - og for ikke å snakke om å se på alle de flotte bildene! :D

Jeg skal definitivt prøve dette! : ))

Jeg ønsker forresten god bedring til de syke :) Klem.

Rita sa...

Tusen takk for at du har laget et innlegg om dette!! Jeg har planer om å lage fuglemat sammen med barna, men har lurt litt på hvordan jeg skulle gjøre det. Nå blir det fuglemat laget i sandkakeformer :)))
Jeg vil gjerne følge med deg videre og håper det er greit at jeg legger deg til i bloggen min.

Ha en fin søndag!

Klem fra Rita

Tonje sa...

Smart, kreativt, gøy for barna og godt for fuglene! En fantastisk god idé!
Ha en fin kveld

Tøybleiemamma? sa...

For et nydelig fuglebrett!