tirsdag 5. oktober 2010

Siste rest...


...av årets roser

Nå er jeg ikke typen som tviholder på sommeren, jeg ønsker høst og jul hjertelig velkommen! Men nå som frostnettene har kommet, tenkte jeg rosene fortjente å komme inn i varmen. Rosebuskene har nemlig aldri vært fullere av knopper og blomster enn nå... Dessverre har mange av dem fått meldugg, så har noen tips om det, tar jeg gjerne imot:)




Masse roseknopper ble også plukket inn, og ligger nå til tørk. Jeg synes det er koselig å pynte med.




I dag var det så dårlig lys å ta bilder i, at jeg måtte åpne vinduet og ta bilder i vinduskarmen:) Naboene må jo tro jeg er gal....:)



ha en fin tirsdag!

9 kommentarer:

Renate sa...

Like flotte bilder, som alltid:-)

jeg sprayet med grønnsåpevann på mine roser og det funket som bare det! Blandet 50/50.

Ha en fin kveld:-)

Gammel stil sa...

For noen vakre bilder! De vakre rosene:) Ha en kjempefin kveld:)

Klem:)

Hanne Mette sa...

Jeg er imponert overav de rosebuskene dine altså. Her er det lenge siden det var blomster og knopper. Men nå er mine roser små enda da.

Minner meg om at de burde klippes. Man skal gjøre det nå på høsten sant?

Ha en fin kveld Silje.

Klem fra Hanne Mette

mimmi-leone sa...

Mot meldugg forsøkk grønnsåpevann i blandingsforhold 1:20 eller skummet melk.

Bildene med rosene var helt nydelige, synd de har meldugg.

Lykke til og en fortsatt fin kveld!

Hilsen Mimmi-Leone

fryd&forandring sa...

Kan ikke annet enn å si at du tar delikate bilder!! Her trives også rosene enda ..enn så lenge! Jeg har tatt inn roseknopper til å bruke i såpestøping! Ang meldugg er det grønnsåpevann som gjelder, men like viktig er det at du fjerner bladene fra bedet! Hvis de får ligge til neste år, så har du meldugg til neste år også... lykke til og god kveld!

Sidsel sa...

tips til meldugg eller rust - grønnsåpevann med litt bakepulver i. det blir hvite dråper på bladene - men det funker..... i allefall i Molde :-) her har jeg roser til desember ....

Flotte bilder - (og ikke bry deg med naboene *knis*)

Ha en fin kveld

Villa Klaraberg sa...

Dette var sinnsykt lekre rosebilder, så delikate og så fint med mange forskjellige fargenyeanser sammen. Ønsker deg en flott uke, klem fra Jorunn

4childrenorganic sa...

Så vakker denne sammensetningen av roser ble - nydelige bilder!
Anna

Anonym sa...

Hei Silje
Så et hageprogram på Nrk der de anbefalte melk mot meldugg. Det er også forebyggende snakket gartneren om. Så melk flere ganger i året er vist bra. Jeg vil også anbefale deg å plukke vekk det som har meldugg på seg. Må også få lov å si at du har fått noen fantastiske bilder av noen nydelige roser. Heldigen.
Ha en fortsatt fin dag. Lykke til.
Mvh Hilde