tirsdag 19. oktober 2010

Planlegging!


Jeg har fått flere spørsmål om hvordan vi gjør det med soverom når vi blir en familie på fem. Planen, helt fra da vi bygde huset, var å sette opp en vegg i loftstua, og ha det som tredje barnerom. Men så har vi sett med tiden at det er litt upraktisk, siden det er dobbel verandadør og to vinduer her, og sola står på hele dagen. Dessuten hadde det jo vært kjekt med en loftstue også, selv om jeg er litt imot mentaliteten om at barna må ha hvert sitt rom pluss felles oppholdsrom. Jeg tror ikke det gjør dem lykkeligere, men at det er praktisk er det ingen tvil om. Utrolig kjekt å ha en etasje hvor ungene kan boltre seg, og ha venner på besøk.



Så for en stund tilbake begynte tankene om å bygge om garderoben innenfor vårt soverom til et barnesoverom! Det ville riktignok ikke bli så stort, men sikkert koselig alikevel. Men da ville vi være avhengige av et oppløft, slik at vi kunne få vinduer og lys inn. Vi har tenkt på å rådføre oss med en arkitekt, men jeg har forstått på snekkermannen min at dette var både litt vanskelig, og kostbart. Dessuten er han opptatt av at det skal se riktig ut på fasaden, og det er jeg enig i.

Vi begynte å snakke om dette i går kveld, og nå tror jeg vi kanskje har funnet en fin løsning! Vi setter opp en vegg i loftstua som planlagt, men det blir da vårt soverom. Det blir ikke stort, men senga og noen oppbevaringsmøbler får vi plass til. Da får vi den lille verandaen også, deilig å ha dørene oppe på varme sommernetter!

Veggen mellom gangen/loftstua og garderoben blir revet, slik at det blir en tv-krok. Den blir heller ikke så stor, men en sofa og tv får vi plass til. Og så får et av barna (kanskje Ferdinand) vårt soverom. På den måten får alle barna et ganske stort soverom, og vi får en liten tv-krok oppe. Kanskje vi kan få takvinduer i tv-kroken etterhvert, men det vil ihvertfall ikke være behov for fasadeendringer. Den største utfordringen vi vil få, tror jeg, er å få nok skapplass. Men jeg tror dette kan bli bra, og ikke så dyrt! Skjønner godt om dere har falt av lasset, for her ble det mange forklaringer...

Jeg lå faktisk våken til halv to i natt og tenkte på dette! Mannen min har allerede begynt å bygge inni hodet sitt, og jeg har begynt å innrede. Det er vel en god start?:)

Og best av alt, mange nye rom å planlegge!



I dag koser jeg meg hjemme med en febervarm Augusta og en hostende storebror. Tenkte jeg skulle sette i gang et lite hobbyverksted nå, kanskje jeg får laget noen julekort!



ha en fin dag!

15 kommentarer:

RoseSommer sa...

Dette hørtes lurt ut. Det blir jo spennende å forandre litt også, selv om det er utrolig lekkert hos deg nå :-)
Vi har et soverom "oppunder taket" hvor sola står på hele dagen, så vi kjøpte en aircondition på hjul som fungerer supert. Kostet noen få tusen, men de pengene var den verdt! Nå setter vi den på en time eller to før vi legger oss, avhengig av hvor varmt det er, og da er det deilig og svalt på soverommet. (Hvis det skulle bli litt varmt for deg etterhvert på det nye soverommet, alstå.)

Dagrun sa...

Heihei. Jeg har også tenkt på hvordan dere skulle løse det med tre barnesoverom, for huset deres er jo perfekt for en familie på 2,4 barn;) Har du vurdert tanken på å bygge om litt på senga deres, så kunne du hatt store oppbevaringsskuffer under senga til bretteklær..?! Men jeg liker tanken med å ha dørene åpne på varme sommernetter:)
Ha en god dag!

Hverdagen vår sa...

Hei!
Tror det blir fint jeg, har selv ett vennepar som gjorde det på den måten dere planlegger, de har rommet som var loftstuen og fått verandadør, men samtidig har de plass til en liten sofa og lekekrok på motsatt side av veggen der de har soverommet sitt og da på dems soveromvegg har de hengt tv på veggen, så det ble to fluer i en smekk og som sagt veldig fint-

Så jeg tror absolutt dere har funnet en fin løsning på "problemet" som ikke koster så mye heller:)

Lykke til og gratulerer med graviditeten:)

Klem fra ELi

Hanne Mette sa...

Høres ut som en veldig god ide. Vi har jo også 3 barn så vi delte av loftstuen og fikk en liten Tv krok og et soverom. Veldig greit og vi er kjempe fornøyde. Det ER greit å kunne sende ungene opp innimellom når de har besøk.
Lykke til!
Klem fra Hanne Mette

Eldbjørg sa...

Dette hørtes veldig lurt ut ;-)

Har selv vokst opp i et hus hvor vi ungene hadde vår egen etasje. med hvert vårt rom, stue, kjøkken og bad. Så når vi hadde besøk var vi alltid aleine, og fri for *de gamle foreldrene* som stort sett var *masete* ;-)

Og ikke minst den løsningen med minst bygging. Dette med skapplass ser jeg jo, men det går an å lagre masse under senga om man bare bygger den opp litt.

Masse lykke til videre med graviditeten, og redebyggingen ;-)

Fotograf Tanja Myrbråten sa...

Det blir spennende å følge med å se hvordan det blir:) og jeg er sikker på at det blir kjempefint, og imens får jeg drømme om loftsstue.. det ønsker jeg meg:)

Lisas hjem og skatter sa...

spennende :) det blir nok fint uansett hva dere gjør! lykke til med planleggingen :)

ha en kjempefin dag :)

klem!

Har en drøm... sa...

Hørtes ut som en flott idè:)
Voksensoverommet trenger jo ikke være så stort, holder mer enn nok med plass til en seng og kanskje en kommode eller to...
Heldige du som skal igang med å innrede rommene, det er jo så kos ♥

Klem Line

Jeanette sa...

Hørtes ut som en god plan dette da;)) Deilig med veranda på soverommet! Tror også det er viktig at alle barna har eget rom. De er jo små personer, som kan ha behov for alenetid en gang i blandt dem også likt med oss;) (sier jeg som ikke har barn;))
Gleder meg til å følge med på prosjektene.
Klem J.

mali-mo sa...

Kjempesmart idè! Tenkte faktisk på det når du skrev inne hos meg...men de voksne kan jo ha loftstuen.. ;) Vi er jo så heldige at vi har fire soverom oppe, så hos oss blir det kjekt hvis vi nå bare får lov å få to rom med barn i da ;) Men vårt soverom er det i midten, og egentlig kunne det vært en del av en åpen loftsstue, så det er nok nesten samme planløsning.

Vår tv krok oppe er knøttliten, akkurat plass til en sofa-seng og en tv, skal vise bilder når vi får det ferdidg. Selv om det e rlite fungerer det helt flott som ekstrastue, spesielt for malien med venne rog tv-spill, eller fotballmannen ;) Koselig å slappe av i sofaen der med litt tv på kvelden, blir sikkert kjek tmed babyrommet ved siden av også ;) Vi har takvindu, og det gir massevis av lys, selv om jeg gjerne hadde sett at de var større da ;)( ble satt inn av forrige eier).

Gleder meg til å se bilder fra videre planlegging ;)Lykke til videre med svangerskap og planer, selv har jeg vært 5 timer på kontroll på sykehuset idag, krysser fingrene ;)

Klem ;)

Anonym sa...

:D Nå satt jeg her og smålo for meg selv.. Det er bare så typisk deg, grublende, engasjerende og hoppende glad når løsningen blir funnet.. Så bra at dere har muligheten til å få fire soverom! Hadde muligheten vært der ville vi gjort det selv, uten å blunke :)
Det er godt å kunne ha mulighet til å flytte babyen ut etter noen mnd. Begynner å kjenne det selv nå, for å si det sånn... Nei, nå må jeg sette i gang, vi venter besøk hver kveld frem til helgen! Klem Merethe

Lenemor sa...

Det blir nok bra! Men ungane treng ikkje eit soverom kvar.. Det blir luftigare om du beheld romdelinga som den er? Vi har 4 barn og etter kvart har vi fått til 4 soverom inkl vårt eige. Men ungane må nok alltid dele.

Maren sa...

Hei hei !!
Heldig er dere som har så god plass.
mine to må nok dele soverom i maaange år enda ;)
Mange koselige bilder her inne hos deg !!

-maren-

♥Lavieestsibelle sa...

Je vous envoie un message en français... !!!! Je ne parle pas votre langue et utilise le traducteur !!!!:)))
Votre blog est magnifique et c'est avec plaisir que je viens visiter ici chaque jour !
Bravo pour cette grossesse ! 3 enfants c'est super ! bon courage pour l'aménagement il semble que vous avez trouvé une excellente solution !
Et merci pour les photos qui sont magnifiques !
Amitiés !
Dominique

Vibeke sa...

Måtte bare svare på den. :)

Det med at dere ikke trenger loftstue i tillegg til barnerom.

DET trenger dere! Bare vent til ungene blir eldre!
Vi har både lofstue + en stor TV-stue i tillegg til den vanlige stua. Både loftstue og TV-stue blir brukt veldig mye av de 4 ungene våre. Og når de eldste har flere på besøk om gangen så er det veeeeedig kjekt å slippe å ha de på stua hele tiden. I enkelte perioder før vi fikk ordna TV-stua så hadde jeg knapt noen plass i huset å være selv..hihi. Og vi har ikke lite hus heller! :P