onsdag 27. oktober 2010

Julekalender


Jeg funderer på dette med julekalender om dagen. Eller pakkekalender rettere sagt. Ungene fikk sin første i fjor, med en pakke til begge hver dag. Det var jo forsåvidt vellykket, men at noen av småtingene ender opp som rot er vel ikke til å unngå. I år vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg ser jo at det går en del penger med til en kalender, selv om jeg faktisk har en del gaver til dem allerede. Jeg har også vurdert å gi dem en pakke annenhver dag, men er redd vi vil starte hver morgen med krangel og sure miner. Selv om de selvfølgelig har bare godt av at andre enn de selv får noe.

Hvordan gjør du det? Får dine barn pakkekalender, eller en annen type kalender? Jeg tar gjerne imot tips fra noen som har mer erfaring. Når vi etterhvert får tre barn, tenker jeg at de kan få en pakke sammen hver dag, små spill feks.

Jeg har også tenkt på å kjøpe en eske med sangkort (de har vært stor suksess her før, og at de kan få de som gaver noen dager. Og andre dager kan det feks være en pepperkakeform, som gir dem hint om at vi skal bake pepperkaker?

Ja ja, det er heldigvis ikke noe stort problem dette, mer en tanke jeg deler!



ha en fin dag!

54 kommentarer:

Jannicke sa...

jeg har praktisert 2.hver dag med mine :o) det har gått helt fint. noen gaver kan godt være å få gjøre noe ekstra kjekt en dag - altså en opplevelse. skrapelodd er også pop :o)

Merethe sa...

flott innlegg, kanskje jeg også kan få noen tips gjennom kommentarene! :) I fjor var første gang vi praktiserte pakkefri kalender, fungerte helt topp! fornøyd med sjokolade de, og takk for det!
I år lurer jeg på å kjøpe noen gaver (alle får gavene samme dag- for Mina er nok litt liten enda til å vente på tur) også noen lapper med gode ord som beskriver barna samt lapper med "dagens gjøremål" Baking, lage fuglemat, dra på besøk e.l.. Var min tanke da, vi får se hvor det bærer hen!
:) Klem!9

Gårdejerinden sa...

Hej
Herhjemme er det nissen der kommer med en lille gave hver dag - det kan være tøj ( strømper mv. ), noget til at klippe-klistre, noget til den søde tand ( en æske rosiner el.lign ), en tandbørste osv. osv. Det falder i god jord - vores børn er 5 ( snart 6 ) og 2 ( 3 til marts)..
Har også hørt om en anden variation, som jeg tænker er meget sød :0) Hver søndag i advent får børnene en gave. Det er nissen - eller mor der har gemt den og så skal børnene finde den som en slags skattejagt.. Sød ide, synes jeg og på denne måde kan man måske give lidt større gaver, hvis det er det man ønsker..
Håber det var lidt inspiration..
God aften

Randi sa...

Jeg har hatt pakkekalender til mine men som du sier blir det ofte småting i de pakkene som bare flyter rundt i huset. I fjor hadde vi en del "gjøresammenting" i kalenderen som å gå i svømmehallen, kino, juleforestilling, bake pepperkaker, lussekatter osv. Det var populært det altså:-)

I år vil 5 åringen ha lego-kalender og 8 åringen vil ha pakkekalender. Hva hun på 3 vil vet jeg ikke ennå. Har ikke bestemt meg hvordan jeg gjør det.

Lykke til!

Anonym sa...

skjønner problematikken din veldig godt! men jeg har ingen barn så kan ikke helt hjelpe med hvordan jeg hadde gjort det.
jeg er enig med Jannicke. gi noen opplevelser i pakkene. feks kakebaking, tur i badeparken, spill kveld, de kan velge middag etc. etc. så kan du jo ha pakker innimellom. jeg syntes personlig det blir veldig mye fokus på pakker for barn og er derfor ikke så begeistra for at de skal få så mange pakker. barn er glad i opplevelser så jeg hadde satset på det!! du er jo så flink til å finne på ting med barna dine og lar de få være med, så dette blir nok ikke noe problem for deg tenker jeg!
-NM-

Ellemell sa...

hei!

hva med en aktivitetskalender? Små lapper med hva man skal gjøre den dagen- omd et er en julefilm eller pepperkakebaking- eller sette ut fuglemat feks.

Ellers har jeg alltid fått pakkekalender, annenhverdag, sammen med min søster.

Selv om de fikk pakkekalander ifjor- trenger det jo ikke bli tradisjon at de får det hvert år! man kan vel variere- så blir de vant til det og:)

lykke til!
klem ellemell

Hege sa...

Har pakkekalender til ungene,hatt det hvert år.
I år har eldste på 15 sagt hun heller vil ha en kinderkalender,og kjære vene,det skal hun få,blir jo mye billigere for min del,hihi!
Til de 2 mindre,blir det en gave hver dag...men også med lapper om f.eks kakebaking,ute å hogge juletre,juleforestilling evt kino eller teaterstykke og andre ting :o)

Lykkeliten sa...

Her har vi hatt pakkekalender i mange år, og alltid en til hver.
Mitt fokus har vært mer på å kunne glede seg over små ting, og de får ikke likt hver dag.
En seigmann, en sjokoladebit(Nidars favoritter),nyttige ting som lue, vanter og sokker, og selvfølgelig aktiviteter som pepperkakebaking eller en tur i skogen med pølser på termos.
1 desember får de alltid slike stearinlys med tall fra 1-24 og de tennes hver eneste frokost.

Tror ofte det er vi voksne som roter det til for oss selv med å kjøpe for dyre gaver, men innrømmer at det er vanskelig å ikke kjøpe for mye "ræl".
Den beste kalenderen vi har hatt var det året sønnen her fikk sjørøverskute, da var det en liten ting frs skipet hver dag og så skipet på julaften!

Lykke til

Lykkeliten

Alexander Mathisen - Interiørbloggeren. sa...

Jeg er altså bare 16 år men føler jeg har god erfaring med adventskalendere. Kanskje er jeg og min søster litt bortskjemt i og med at vi har hatt en pakke hver dag i alle år. I år får min 1 år gamle lillebror også pakkekalender, noe som kanskje blir litt drøyt?
Uansett, det jeg skulle frem til er at om man praktiserer "annenhver dag" pakkekalenderen kan jeg love sure miner om morgenen ;)

Jeg får fortsatt pakkekalender men jeg vet at jeg blir like glad for et griseflax eller en eventyrsjokolade som om jeg hadde fått en juleduk som jeg vet koster mer penger. Alt blir like godt mottatt ;)

Og da kommer vel det gamle ordtaket "det er tanken som teller" inn i bildet :)

- Alexander

Monica sa...

jeg kjøper ting som jeg vet prinsessa trenger, det kan være små klær som underbukser, sokker, ullundertøy og lignende. I år har jeg faktisk kjøpt lit små trelekemat også til butikklek og delt dem opp i små pakker (inne på storebjørn selger de treleker løst til en billig penge). Ellers så er jente mi 5 år snart og veldig opptatt av å skrive så hun skal få litt skrivesaker og skrivebøker og slikt, hobbypakker som man kan lage sammen med barna er også alltid kjekt. Ellers har jeg kjøpt noen nye perlebrett og perler. Så det blir egentlgi ting som hun trenger, kan lage noe av eller som hun kan bruke i fin lek. skal følge med å se på kommentarene du får her, selv om jeg egentlig er ferdig med pakkekalenderen. klem Monica

Anonym sa...

Hei,

Jeg har ikke lagd kalender ennda til min datter da hun har to bestemødre som gjør det og syntes 3 kalendere blir i meste laget. Men den min mor lager til barnebarna (5 stk i alder 2-12 år) slår til hvert år. hun samler 10-ere igjennom hele året. hver dag får barna 10 kr (innpakket) og på juleaften får de 20 kr. så da kan barna i romjula kjøpe seg en gave hver til 250 kr (eller hva de måtte ønske) Denne kalenderen er like populær hver gang med alle barna og de går hele adventen og funderer ut hva de skal kjøpe seg. + det lærer dem å spare opp til noe og gleden av den gaven de tilslutt kjøper er enorm og de setter veldig pris på den. :O) det blir heller ikke så mye småting som ligger og flyter av det ;O)

Anonym sa...

Jeg er mor til tre, som i dag er voksne. Vi hadde pakkekalender,hvor de da fikk en pakke hver tredje dag. Den 1,13 og 24 des fikk de en pakke hver seg. Dette fungerte så fint så. Fylte pakkene med litt forskjellig.Bl.a kinobilletter,div lego,hårpynt,votter,dyr,refleks,undertøy mm.Samlet ting hele året så da kom ikke alt på en gang. Nå har jeg to barnebarn som jeg lager kalender til. Sisselea

Anonym sa...

Hei Silje.

Jeg har tre barn hvor to nå er tenåringer. Jeg er litt i mot alle pakkene som de skal få hele tiden, og som du sier blir det mye rot av alle de småtingene man gjerne ender opp med. Men de første årene var det pakkekalender, men også en ny julebok som jeg leste høyt for dem om kvelden. Fortsatt leser jeg bøker, også for 15 åringen ;), men istedenfor pakker er det en aktivitet vi skal gjøre eller noe koselig som skal skje. Dette synes mine tre har vært en fin løsning. Og jeg elsker barnebøker og kjøper alt jeg kommer over av julebarnebøker! Koser meg med å finne dem fram hver jul:)

Hilsen Torunn

Anonym sa...

Ja, takk til begge deler! Eller til alle tre ting! Vi har nemlig en kalender som er litt av alt. Det er 24 hjerter som henger på en tråd i stua. For hver dag som går tar vi vekk et hjerte.
Noen dager henger det en lapp bakpå med ulike aktiviteter; i dag skal vi bake pepperkaker, i dag er det dessert til middag, i dag reiser vi i svømmehallen o.l.
Andre ganger henger det pakke der. Enten en til hver eller en felles (barna er nå 10 og 13). Gavene kan være en god såpe, julepynt, klistemerker, leiker til den yngste og litt jålesaker til den eldste ( ifjor var det stor stas med den første "lovlige" mascaraen), eller fellesgaver som en koselig julefilm eller cd.
Og når fantasien til mor ikke strekker til, blir det rett og slett litt godteri i kalenderen.
Begge ungene elsker denne kalenderen og forlanger at slik må den være hvert år.
Annette

Anonym sa...

En ting til...
Min mor har brodert en flott kalender til hver. I den henger hun en tier i rød silkesløyfe til hver, hver dag. En bestemt dag i slutten av desember pakker hun inn en hundrelapp. Denne dagen reiser barna og bestemor på julehandel med alle kalenderpengene sine, og kjøper små gaver til hverandre og oss foreldre. I tillegg koser de seg på kafè med middag. En flott dag for alle, ikke minst for mamma`n som får huset for seg selv noen timer en dag tett oppunder jul!
Annette

Supersnuppa sa...

Hei.

Jeg har pakkekalender og er vokst opp med pakkekalender selv.

Jeg kjøper gaver gjennom hele året, vil ikke ha småting som blir rot!
1. desember får jenta mi ofte kalenderen til NRK. Så hender det seg jeg gir lørdagsgodt på lørdager. Jeg legger inn billetter til juleforestillinger, Putti Plutti Pott og konserter/kino. Jenta mi elsker å få julepynt, så det pakkes også inn.

Jeg vet om noen som gir penger, så kan barna putte dem på sparebøssa eller kjøpe egne julegaver.

Juleklærne kommer som regel på lille julaften. På julaften har jeg brukt å ha en leke eller noe som holder henne litt opptatt i all ventingen.

Pepperkakehuset kommer ofte i kalenderen, gjerne som ferdig-sett eller i form av en beskjed om at i dag skal vi bake.

Noen ganger lager vi egen julepynt. Da får lillemor en beskjed om dette i kalenderen, i form av ett sett eller noe annet vi skal bruke.

Ja, tipsene er mange!

Jeg skjønner den med at en kalender blir dyr, men sånn jeg ser det så har ikke frøkna mi de helt store julegaveønskene enda. Jeg tror hun opplever det som mer spennende og givende å få en gave hver dag i desember enn å få en stor og dyr en på julaften. Det kan hende dette vil endre seg når hun blir eldre...

Lykke til!

GirlofNorway sa...

Selv har jeg ikke barn, men forstår lett at det blir mye rot og ræl.

Og jeg har en liten idè om hvordan jeg vil gjør det når jeg får ene barn. Vil gjerne ha en blanding av gaver, aktiviteter, ting de trenger etc.

Jeg er ikke vokst opp med pakkekalender, men med sjokoladekalender (som ble tom før julaften:))

Lykke til, håper vi får se hva du ender opp med :)

Anonym sa...

Vi har etterhvert fire unger, og vi har aldri hatt mer enn 24 pakker på kalenderen. De har måttet fått hver sin dag. Det lærer de mye av; å vente, å glede seg på andres vegne bl.a. Så har jeg heller lagt litt mer penger i gavene så det ikke blir bare rot av, men heller kjekke og nyttige ting. Har fungert bra i alle år, såpass bra at det nå er vanskelig å slutte, selv om eldstemann er flyttet ut ;-)
Hilsen Astrid på Klepp

Guttemamma sa...

Hei du! Våre får hver 3. dag, det har de fått i "alle" år. Ikke sbakk om at jeg lager 72 pakker...blir feil synes jeg,pluss at det er 24 dager i advent,så 24 pakker er liksom riktig,vi teller jo ned!! Tror ikke det blir krangel om du forklarer og de er forberedt selvom de er små. De er så fint å lære sge å glede seg og vente på noe!! Opplever også at de deleg brorens glede mer på den måten!!
klem♥

Mona Christin sa...

Mine får annenhver dag og det funker greit. Alt er greit så lenge de blir forklart hvorfor.

Lykke til.

Pakkekalenderen din var iallefall fin i fjor. Den er min inspirasjon.

Klem Mona C

siri sa...

Hei hei Silje :)

Eg er så heldig å ha 3 små - og adventstida e jo kjempekoseleg som småbarnsmamma! Julekalender er stor stas - her har vi løyst det ved at ungane får ei gåve kvar kvar laurdag og søndag (små nyttige og unyttige ting som nye tusjar, kitt, hårpynt, badebriller etc) Dei andre dagane har vi små lappar med koslege ting vi skal gjere saman - alt frå kakebaking, male, lage julepynt osv.

Lukke til med adventstida - og nok ein gong tusen takk for at du delar kvardagen din med oss - det er KVARDAGS LYKKE!
Gode onsdagshelsingar frå Siri

Pia sa...

Da jeg og søsteren min var mindre, hadde vi en kalender med luker i. Hver dag lå det en godisbit til hver bak luka, og noen få dager lå det en lapp der. Lappen var da hint til et gjemmested hvor det lå en pakke gjemt. Det var veldig stas husker jeg, å knekke koden på lappen, og finne gaven :)

Pia sa...

Å, også kom jeg på en ting til! Et år, jeg husker ikke om det var i tillegg til den til den vanlige kalenderen, eller i stedet for, men i hvert fall hadde vi en kalender hvor vi fikk puslespillbiter. Så kunne vi pusle sammen puslespillet etter hvert som adventa gikk, og jula kom nærmere. Noen dager var det flere enn en puslebit, siden puslespillet hadde mer enn 24 brikker. Det var også veldig koselig, husker jeg!

Eirin sa...

Heia!
Jeg har ingen barn selv og har ikke vokst opp med pakkekalender. Jeg husker vi hadde det ett år men det var ikke noe savn å ikke ha det senere. Jeg og min bror lagde kalendere med små luker med tegninger eller noe lignende. Kanskje det kan være noe, prøve å lage en egen kalender? Det kan jo evebtuelt være noe for dem når de blir eldre.

Jeg syns også det kan bli litt mye fokus på gaver så jeg tror at hadde jeg hatt barn, hadde jeg enten tatt annenhver dag eller hver søndag i advent. Da kan man jo eventuelt legge i litt mer penger. Det som er gøyest for barna og morsomst å tenke tilbake på er jo tiden med foreldrene. Mitt beste juleminne er jo å bake pepperkaker med mamma, ikke det at vi hadde pakkekalender ett år.
Ha en god kveld!

Wivi sa...

I fjor gav vi sønnen vår annenhver dag. Kjøpte en legokalender som han åpnet hver dag i tilegg til at han fikk en gave annenhver dag. Da ble det mye billigere i tilegg til at man heller kunne kjøpe noen dyrere gaver sånn at det ikke bare ble småting som ikke blir brukt.
Har tenkt å praktisere det samme i år, har kjøpt en playmokalender, og 12 gaver ved siden av :)
Vanskelig å finne på 24 fornuftige gaver :) I helgene har jeg brukt å gi feks en sjokolade, på en søndag har det vært en julefilm inni. Kjøp feks 5 pk med biler og ta ut en og en bil, da har du brått 5 gaver :)

Mange måter å praktisere dette på, ser du har fått mange gode tips av de andre damene :) Håper du finner en lur måte å gjøre det på :)

Klem Wivi

Siri sa...

Hei :)
En arbeidskollege av meg har 3 småbarn i alderen 2-9år. Hun kom på noe lurt i fjor; en dag pakket hun inn 3 pepperkakeformer (den dagen di fikk formene skulle de lage pepperkaker), slik kan man jo gjøre med sandkakeformer :)
Det går jo også an å kjøpe hobbyartikler på panduro/ciro etc., pakke inn en liten ting vær dag, som de må ta godt vare på, slik at de kan lage en nisse eller snømann til slutt.

Hm.. Det var vel mine tips :)
Ja, en ting. Da jeg var mindre pleide jeg og lillebroren min gå på skattejakt lillejuleaften, for da hadde foreldrene mine kjøpt en film som vi hadde ønsket oss lenge. Så for å få tiden til å gå, så måtte vi omvende hele huset for å finne filmen :) Er faktisk en tradisjon vi har vært år, selvom jeg er 20år nå, så er det like morsomt! :D

Anonym sa...

Hei!
Ening med de andre damene her :)
Selv tenker jeg å kjøpe en boks hello kitty duplo til min datter å gi litt og litt, samt noe småtterier som sokker, en liten eske med rosiner på lørdager osv. Vil nok etterhvert gi opplevelser som pepperkakebaking, tur, svømming osv

Anonym sa...

hos oss er det pakke hver dag, men det er to barn og de får pakke annenhver dag. Den dagen man ikke får pakke får man feks bestemme middag, ønske en familie aktivitet e.l. Det er minst like stas med de dagene uten pakke :)

Lotte`s lille verden sa...

Jeg har jo ikke egne barn selv enda, men jeg tenker at litt aktiviteter ville slått bra an.. En dag med teater, kino, pepperkakebaking, pepperkakehuslaging, julepyntlaging, snømann laging osv..

Koselig med jul :)

Klem fra meg

i mitt lille rekkehus sa...

Her i huset hadde vi aktivitetskalender med lillegutt i fjor! Og det skal vi ha i år også:) Nå er han 3 år.

Aktivitetene kan være: Bake kakemenn, pynte pepperkakehus, besøke besteforeldre, lage fuglemat, lage popcorn og se på film, bake boller og gå på tur i skogen, grille pølser ute, gå på kino, lekeland, lage og sende julekort... Dette er aktiviteter man gjerne gjør, men det blir ekstra kjekt når man legger litt sjel i det og man virkelig må gjennomføre det, og sosialt er det også:)

Jeg hang opp lapper på kalenderen sammen med en bitteliten sjokoladenisse:) Så gutten min var superfornøyd i fjor!

Et par-tre ganger kjøpte jeg en liten gave - dvd, en bok, lekebil el.lign.
Jeg syns at barn får utolig mye elllers i året, og på selveste julaften, og mange av smågavene i kalenderen er ting barna bryr seg om der og da, og så ligger det å flyter etter 24 småting! Dyrt er det også..spesilet hvis man kjøper flotte ting!

Lykke til med det du bestemmer deg for og kos deg med planleggingen:)

Klem...

Anonym sa...

Hos oss har vi fått en liten marsipan ting hver dag, men søndag eller lørdag en større gave. De større gavene vi fikk var lue, votter når vi var små og når vi ble eldre fikk vi julepynt som vi kunne ha på de små juletrærne vi hadde på rommene våre. Kjempe koselig å ha den pynten den dag i dag.

Skattejeger`n sa...

I år er Marihøna stor nok til å forstå litt mer av jul så vi prøver kalender med pakker.. Har kjøpt ett little people hus som hun skal få på julaftan og tenkte jeg skulle legge møblene og dukkene i kalenderen :) Da slipper jeg kjøpe noe ekstra :)

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Jeg har ei vennine som kjøper en pakke med lego og pakker inn delene, som til slutt blir en ting! Eller for eks togbanedeler osv :-) Hvordan det blir med TM vet jeg ikke.

Godklem J

Veronica sa...

Her i huset er det kun sjokoladekalender, og det er det eneste vi har prøvd. Ungene er veldig fornøyd med det! :-)
Pakkene sparer vi til julekvelden.

whitebite sa...

Hei Silje!
her strømmer kommentarene inn! tydeligvis et tema som engasjerer!
Jeg er muligens den eneste her som faktisk synes at innholdet i adventskalenderen ikke bør være leker, eller andre gjenstander. Spesielt ikke når barna er små. Grunnen til dette er at jeg synes det ødelegger noe av gleden ved å åpne pakker julaften! Hos oss har vi Maileg-nissegutt-kalender m/lommer hvor minstemann daglig får en liten godteri pent innpakket. Spises etter frokosten, eller gjemmes til barne-tv. Sukkerfritt godteri er også godt!
Linnea♥

RitaK sa...

Hei du :-) Jeg har store barn (16 og 18 år) som fortsatt får pakkekalender av mamma'n sin :-))) Men tenkte gi deg et par smarte tips som jeg brukte da de var små. Kjøpte puslespill, legosett, barbie-saker etc som jeg delte opp og ga litt av hver dag. Puslespill og lego passet jeg på at passet slik at de kunne bygge litt videre hver dag. Det var populært her i huset ihvertfall! Lykke til med kalenderne dine :-)

Anonym sa...

Hos oss er det aktivitets kalender, år etter år. Barna, i alle fall mine tre, har alt de trenger- og enda mere til! Men tid sammen kan man aldri få nok av. Hver kveld etter at ungene er i seng,skriver jeg et hjete kort som jeg henger opp på kalenderen med en liten gåte om hva som skal skje. Svømmehallen,aketur med venner, skøytetur, pannekaker på bål, kakao og krem til frokost, hoppeland, kino, teater, peppekakehus, småkakebaking, gå Lucia til eldre naboer, gaveverksted, måneskinnstur, smoothie til frokost mm. En av de siste dagene før jul er det tradisjon med stor grøt gryte og masse venner på tur i skogen :) Begyner å glede meg til desember :)
Siri :)

Rekkehuset sa...

Jeg lurer også litt på hva jeg skal gjøre i år. I fjor spurte jeg ungene om de ville ha pakkekalender eller ferdig sjokoladekalender, og begge valgte det siste. Året før lagde jeg pakkekalender med en pakke til hver hver dag, og det tok masse tid men var samtidig veldig koselig for meg. Pen å se på ble den også, i motsetning til de ferdige sjokoladekalendrene. Også i år har jeg spurt hva de vil ha; Martine sa pakkekalender og Herman sjokoladekalender, så da vet jeg ikke helt - de må nok finne seg i at de får samme type ellers vet jeg det blir krangling. Det ble mye babbel, men min mening er vel at pakkekalender er det kjekkeste men at det er bortkastet energi hvis ungene heller vil ha en ferdig en. Spent på å høre hvordan du kommer til å gjøre det! Klem fra Hanne.

Anonym sa...

Her i huset er adventskalenderen slik den var i min barndom: Lørdagsgodisen kommer i kalenderen lørdagene + litt på julaften. Lillejulaften er nyvasket pysj eller nattkjole. Det er også penstrømpebukser, sokker, hårpynt, en badebombe, vaskeklut med bilde på og en badeleke. En ny pepperkakeform hvert år, så samlingen vokser. I år blir det kjevler, som for 4 år siden, da de nå har fått noen solide sprekker. Et puslespill delt opp i passe porsjoner gir 4-6 gaver til. Foreløpig ikke mye dingsebomser, men 18 adventsgaver uten å ta helt av, og med ting de ikke får i julegave rett etterpå. Ellers har glanspapir til julekurver, glansbilder, klistremerker, reflekser og lag-selv-sett for gavelapper vært hiter, så de siste 6-8 gavene bruker ikke være noe problem. Jeg og søstra mi "bytter et par gaver hvert år," jeg finner til hennes barn, hun til mine, med maxpris 30 kroner.

Anonym sa...

Vi er 4 barn, hvor jeg er ett av barna. Vi får pakke hver fjerde dag, noe som gjør det enda mer spennende når det er min tur til å få gave! I tillegg har alle en sjokoladekalender hver :)Synes det funker bra, jeg tror det er mer spennende når du ikke får pakke hver eneste dag :)

Anonym sa...

Mine har hver sin hjemmelagde broderte kalender, dermed blir det i år 48 pakker.... dåne.

Anonym sa...

Vi har en herlig miks vi :-) Barna er 4 og 5 1/2, og syns det er veldig spennende med litt gaver. Så noen dager får de en "nyttig" gave hver som f.eks, ny tannbørste, lue, pysj, undertøysett, badeskum, vanter, eller småleker jeg vet blir brukt. Noen dager får de en overraskelse, f.eks, spillekveld med mamma og pappa, kinotur, kakebaking osv. Og noen dager får de en godteriting. Sånn fungerer det her, og det fungerer bra :-)
-Maria-

I de dype skoger sa...

Mine fikk annenhver dag i fjor, da var de 1 1/2 og 4 1/2 og det gikk kjempe fint! Blir nok sånn i år også.. Ellers blir det fryktelig mange pakker.

Blir spennende å se hva du gjør :)

RoseSommer sa...

Jeg følte meg litt i "Bakvendtland" idag da jeg så den nye flotte STORE adventskalenderen hos Kremmerhuset (199,-), Den hadde noen store, fine lommer, og oppi der hadde butikkdamene plassert noen koselige småting som tøyt opp av lommene.
DA SÅ JEG LYSET: Hva hvis jeg laget et "minne" fra hver dag i desember?! For deg som har barn kan kanskje en pepperkakemann titte opp fra en lomme, en kongle eller kvist fra en tur i skogen, granbar, en tegnet fugl for den dagen dere matet fuglene, osv. Små barn kan jo tegne fine ting som kan puttes i lommene. Kanskje noe ny julepynt blir kjøpt inn en dag? Og da forstår du kanskje; lommene FYLLES mot julaften istedet for å tømmes. Kunne det være en ide?

Rita sa...

Isteden for gaver så går det an å gi opplevelser, feks turer,kino,biblioteket,lesestund,nissegrøt ute i hagen,lage kort til nissen og gå på postkontoret og kjøpe frimerke og sende, det er ofte ikke så mye som skal til ;)her i huset har vi ungdommer også og da er det like viktig det å sette av tid ,enn ting.

Kine sa...

Jeg har bare ett barn, og han er nok litt bortskjemt:p
Han får pakkekalender, og jeg har handlet inn til den lenge.
han får alt fra magiske vaskekluter, badekuler, lego (delt opp i pakker), perlebrett og perler, dvd filmer (fant billige til 39kr), dinosaur figurer, godteri på lørdagene, og på lillejulaften og julaften får han en litt større pakke. (en bok, og eventyret om gullhår i trefigurer).

Hadde nok vært annerledes om jeg hadde flere barn.
Jeg er vokst opp med pakkekalender selv, og jeg og søstern min fikk pakke hver dag.
Jeg synes ikke noe om å få annenhver dag jeg da, synes at alle skal få hver dag. Da heller en liten ting bare.

Anonym sa...

Hei! Har tre barn på 7,4 og 1 år, og de siste årene har vi hatt aktivitetskalender. I tillegg settes julekrybba fram 1.desember, og det dukker opp en ny figur hver dag. Ønsker ikke at fokus på jula skal være alle pakkene, men at vi kan være sammen hele gjengen, og ikke minst at det er Jesus, og ikke nissen som ble født:) I aktivitetskalenderen er det ulike aktiviteter som baking, aking, lommelykt-tur, skrive julekort, juleverksted osv... Lykke til! Mvh Kristin

Drømme Hjemme sa...

Hei :)

Vi skal starte med pakke kalender til datteren våres i år. Og vi gir henne et bondegårs dyr innimellom og ting vi skal andre dager 12 av 12 og på juleaften får hun bondegården sin. Jeg har vokst opp selv og er kanskje litt bortskjemt det med pakke kalender og vi var 3 barn. Min mor gjorde det sånn som vi gjør i år. Kjøp en hoved gave og gi den på julaften og gi di små tingene fra hoved gaven i pakkekalenderen. Stor sukkse i våres familie. Lykke til :)

Anita sa...

Spennende å se på alle tipsene. Mine fikk tidligere puslespillbrikker i kalenderen. Jeg kjøpte ett puslespill som jeg puslet også delte vi dette og pakket passende antall brikker pr dag. Har også hatt "gjøre" kalender kombinert med ting til de tingene vi skal gjøre på andre dager enn gjøretingen :p.. forsto du den? Noen år har Vetle også fått lego, vi har kjøpt en ganske stor lego ting som vi har bygget og så revet og pakket i passende store pakker. DET har vært veldig spennende! Nå skal jeg se om jeg kan få noen tips, selv om jeg er redd det blir ferdigkalendere i år.. Håper alt er bra med dere! Selvhar jeg hatt midt evaluering i praksis idag og det gikk så fint ;) NÅ skal jeg til frisøren! Mange varme klemmer til deg!

Anonym sa...

Jeg har fire søte små i alderen to-ni år. I fjor var det bare de tre største som fikk kalendergave, men i år går det nok ikke at toåringen står og ser på at "dadda" og "gutta" får pakke, og ikke han... Dvs at vi er oppe i 96 (!) kalendergaver... Kjenner blodtrykket stige bare jeg tenker på å ordne med så mange pakker, selv om det er veldig koselig å ordne til advent. Så da har vi blitt enige om at det blir en bitteliten ting på hver daglig, f.eks. litt sjokolade, en femmer el., og litt ekstra på lørdager, et blad f.eks. til de store. Da kjenner jeg at det er ok, og at det blir koselig å ordne til kalenderen likevel :)

Beate sa...

Hei!
Så vakker ein blogg du har!
Hos oss,legger skogsnissan ein liten sak,av ymse slag-twist-klementin-viskelær-blyant-ol.på stolen tell ongan under kjøkken bordet-kvar natt;)
Gjett om di e snar å spreng å gløtt;D

Lena sa...

Jeg synes også det blir veldig mye rot med alle de små tingene. Men man kan jo så klart kjøpe ting man likevel har behov for.
Den første kalenderen jeg laget til min jente for to år siden var et puslespill av tre med bilde av en bondegård med mange dyr. Pakket inn en brikke hver dag, noe som var fengende og veldig spennende. Det må da sies at det vistes endel av et dyr på hver brikke.
I fjor ble det pakkekalender, men i år har jeg litt andre planer. Jeg har kjøpt en sånn fil de fer hjerte-oppslagstavle (sofies villa.no) skal pakke inn ett bilde for hver dag som jenta kan henge opp på tavla. Bilder av henne sammen med familie og venner.

Bea sa...

Jeg er som vanlig veldidelig tid ute og lillemors kalender på 2,5 er alt ferdig pakket inn. Innholdet finner du her: http://beas-verden.blogspot.com/2010/09/24-sma-pakker.html.

Tips til lillegutten din har jeg også. Hva med små biler, billig og populært i den alderen. Eller en legoeske som deles opp i flere små pakker, så kan han bygge litt hver dag.

Lykke til!

Klem fra Bea

plumsing sa...

Heisann :) Første gang jeg er her inne, fin blogg du har! Tenkte jeg skulle fortelle om våre pakkekalendere. Jeg har ei jente på 7 år og en gutt på 3 år. De får pakke hver dag. Men det er ikke alltid det er en ting inni. Noen ganger er det brev fra nissen om at vi skal på jakt etter juletre, kanskje skal vi inn til byen å se på pepperkakebyen, tur i skogen for å legge ønskelista til nissen under rota. Og noen ganger får de en liten ting, et viskelær, perler, småting. Jeg har også lagt småting som jeg vet de trenger likevel i kalenderen, som truser, sokker etc. Og hver lørdag får de lørdagsgodteriet i kalenderen, det blir litt to i en ;) Lykke til, blir spennende å se hva du bestemmer deg for:) Klem Tone