mandag 18. oktober 2010

Barnerom



I dag hadde jeg store planer om å rydde barnerommene. Det ser nemlig ut som det er et evig prosjekt her i huset, å holde orden der. Jeg synes det er viktig at ungene får leke og kose seg, men må de rote så??:) Eller kunne de ihvertfall ikke rydde opp etter seg... Deres største hobby nå for tiden er å flytte tingene sine til hverandres rom. Og der blir det værende...



Vel, som vanlig når jeg skal rydde, går jeg grundig til verks, og nå er kommoden til Augusta vasket, og klærne er sortert, brettet og ryddet... Men resten av rommet er urørt. Derfor bare nærbilder i dag:) Men heldigvis er det mye igjen av dagen, og planen er å få med ungene på ryddingen. Kanskje de synes det er gøyere å holde det ryddig da? (ha ha...)



Vi skal sortere, rydde og kanskje kaste litt. Og noen ting må nok gjemmes vekk litt. Oppbevaring er det nok av på begge rommene, men det er visst morsommere å ha alt på gulvet... Er dine barn flinke til å rydde?





 ha en flott mandag!

20 kommentarer:

Ruter & Hjerter sa...

Hadde bare mine vært flinke til å rydde og... men kan vel ikke forvente noe av minsten på 1år men største mann på 4 må jo ta i et tak... siden de deler rom så går det mest i lego eller tre leker.. Du har flotte barnerom:)

OTiiBE sa...

jentene mine på fem og sju år er ikke veldig flinke til å holde det ryddig, men det begynner å bli litt lettere å få dem igang med rydding på egenhånd. Særlig eldsta viser lovende takter!! Selv er jeg 34 og fortsatt ikke flink til å holde det ryddig mellom skippertakene, så kan kanskje ikke håpe på for mye??? :-) Men håper likevel at det kan hjelpe litt når de nå får hvert sitt rom! At det går litt prestisje i å ha det fineste rommet!!

Anonym sa...

Kjempefin blogg du har :) Har lest et sted at barn ikke "ser" rotet før de er ca 12 år. Gulvet på rommet til 7-åringen min er ofte fullt av leker og ting og tang. Hun ser ikke på det som noe problem selv og vet stort sett hvor hun har de forskjellige tingene. Tror at inni hodet hennes ser det ut som det er orden. Har også to gutter på 12, men problemet der er skolesekker, jakker og sko rett innenfor ytterdøra... Men som det ordensmenneske jeg er, liker jeg det ikke.. MEN har funnet ut at vi skal fokusere på trivsel og kos isteden. Det kommer vel en dag at jeg vil savne rotet; vips så har de flyttet hjemmefra. Kan hende jeg da vil savne småbarnstiden og rotet....

Susanne sa...

Å rydde soveromman te ongene er et evigvarende prosjekt...rydda, sorterte, kastet og vasket rommene til de to elste i går (de er 4 0g 6 år) ho på 4 år har så sinnsykt med småting, et hersk å rydde... Godt å lese at andre onger ikke helt har skjønt at ting må ryddes opp etter at de har lekt med de...
Nydelig blogg.
Klem fra husøy

Anette sa...

Hei! For en fin blogg du har! ;)

Her likte jeg meg!
Kommer snart tilbake ;)

Anette

Elis@beth sa...

herrlig! Lillesøster på 4 er bare en ræser på å rydde,mens storesøster helst vil slippe,men flink hun også når hun setter igang!
Men det er jo bombet 5 min etterpå! Når man har en mor som meg som helst skal ha tellekanter på alt er det sikkert ikke så enkelt-hehe!

Kos dere med ryddingen!

Ha en fin fin mandag!

mali-mo sa...

Lillemalien er faktisk utrolig flink til å rydde! Nesten sånn at jeg lurer på hva som skjer når jeg sier hun må rydde opp før middag feks, så er rommet blåst etter en liten stund og jeg er like overrasket hver gang. Aner ikke hvorfor hun er så flink, men håper det varer ;)

Koselige bilder fra barnerommene ;) Har du et ekstra soverom på sikt nå, eller skal de dele etterhvert? Her har vi et lite rom med dør inn til lillemalien som jeg skal begynne å male litt etterhvert ;) Blir koselig ;)

whitebite sa...

Nei!
- men datteren min var flink å rydde da hun var yngre! (nå er hun tenåring!!!)
Må bare si det igjen; du har innredet så vakre rom til barna dine Silje. Og det samme har Mali-mo over her!! nydelige, nostalgiske rom! Har hentet mye inspirasjon og ideer fra dere 2 i utforming av min gutt sitt rom♥
Linnea

Et hverdagshjem sa...

Hei!
Nei, kan nok ikke si at mine er så flinke til å rydde... De syns nemlig det tar for lang tid! Ikke så rart kanskje..;)
Jeg vil dessuten at de skal ha litt orden i sakene sine, så når de rydder må de sortere lekene og ikke bare putte alt i samme kasse. Men stort sett ser det helt bombet ut og man må tråkke over leker for å komme til senga... :/
Skal A og F dele rom når lillebrøster kommer?

Ha en finfin kveld!

Klem :)

Hanne Mette sa...

Sø søte detaljer fra barneromma. Mine har flere av de samme lekene ser jeg.

De er ikke så veldig flinke til å rydde de heller. I alle fall ikke mer enn litt lett overflaterydding. Skal vi ta det skikkelig må jeg gjøre det sammen med dem. Mye gøyere da.
Klem fra Hanne Mette

Tina sa...

Utrolig koselig barnerom (eller en del av det :) )

Leser bloggen din daglig og syns dere har det så idyllisk og vakkert, en tvers gjennom hyggelig familie!!

Lykke til med det neste lille familiemedlemmet, SÅ spent på navnet, siden de to andre har så nydelige navn ( litt navngal!)
Forslag til deg er:
Vilmer, Alfred, Samson, Kornelius
Alva, Olava, Klara, Wilma, Konstanse

Lykke til videre!

Janne Lillian ♥ sa...

Snuppa mi kan IKKE rydde..hun er 3år ;) Meeen.. satser på at det kommer etterhvert!

Nydelige detalj bilder da!! Og ikke minst flotte bilder til julekort!!

Ha en fin kveld ♥

Klem

FruLisa sa...

Kjempefine detaljer fra barnerommene:-)

Ingen som ivrer veldig etter rydding her i heimen heller, er vel slik med de fleste barn.

Ha en fin kveld. ♥ Lisa

Min stil sa...

Huff ja. Kjenner til det der. Prinsessa mi er ikke den som er flinkest til å rydde hun heller, men når sant skal sies, så har hun ett veldig lite rom, som ikke er så lett å holde ryddig, men men...
Ønsker deg en fin kveld.
:) Susanne

Carina sa...

Godt å høre at heller ikke dine barn er eksperter på å rydde, selv om dere har det vanvittig flott i heimen :-) Jeg har 3 små på 5, 3 og 1 år, og faktisk er det gutten på 3 år som er flinkest! Og den største dårligst! Men nå har vi akkurat flyttet i nytt hjem hvor alle har fått hver sine rom. Så det håper jeg vil hjelpe. Jeg synes du har en fantastisk fin blogg, Silje! Definitivt en av mine absolutte favoritter, og en god læremester for en amatør som meg :-) Ha en fin uke :-)

Rekkehuset sa...

Må innrømme at jeg er glad for å høre at også dine barn roter;-) Jeg bryr meg ikke så mye om at ungene roter på rommene sine, jeg har vel slått meg litt til ro med at de har en annen oppfatning av hvordan det skal være enn det jeg har - og de skal jo bruke rommene sine til å leke. Herman (5 år) bruker ikke rommet sitt så mye så der er det ikke så rotete, men hos Martine (7 år) er det nesten ikke mulig å komme inn på grunn av lego over hele gulvet. Eneste jeg krever er at jeg skal kunne gjøre rent av og til. Men jeg prøver å få dem til å skjønne at andre deler av huset ikke skal være helt nedlesset av alle sakene deres - har vel ikke helt trengt inn det heller;-)
Barnerommene dine er som vanlig helt nydelige, jeg koser meg alltid med de flotte bildene du tar:-)

irene sa...

Underbar innredning du har!!!
Ha en fortsatt fin uke!

Klem Irene

Kine sa...

Overraskende nok er barna mine flinke til å rydde lekene sine nede i stua,rydder dem vekk før middag og før leggetid, men på lekerommet ser det som regel bomba ut (de har kun bøker på soverommet,og alle lekene på lekerommet). Er godt at de ikke har leker på soverommet, for det er vanskelig å sove i rot. :)

Gunn-Hege sa...

Jeg rydder og organiserer ting på "faste" plasser på barneromma sånn innimellom, så holder de det "ved like" og så ender det som regel opp med at jeg må ta en runde igjen etter ei stønn. Men de må begge rydde på rommet sitt hver kveld, og da hender det jo at ting blir puttet der det er lettest i stedet for på "sin plass"
Det blir vel folk av dem for det =0)
En trivelig blogg du har, med mange fine, inspirerende bilder =0)
KLÆM

Talentina sa...

utrolige fine bilder fra gutterommet! jeg fant masse inspirasjon her!!