søndag 1. august 2010

Ripssaft


I dag var tiden kommet for den store saftedagen! Jeg har to ripsbusker og en solbærbusk i vår lille hage (tomta vår er på 560 kvm), og i år var alle tre fulle av bær!
Helt til jeg i går oppdaget at begge ripsbuskene var helt tomme!! Ikke ETT bær igjen! Vi har jordbær i krukkene på verandaen i år, som trostene er veldig glad i, men de har heldigvis ikke rørt ripsene... Helt til da vi var noen dager på sørlandet...



Ja ja, heldigvis bor pappa noen minutter unna, og han har masse bær i hagen. Augusta og jeg reiste opp med bøtter og spann, og kom hjem med ca 8 liter. Av solbærbusken ble det ca 3 liter, så i år ble det hovedsaklig ripssaft, mens det i fjor ble solbærsaft.



Splitter ny saftkoker kjøpte jeg i fjor, og jeg er så fornøyd!

Jeg la først et lag med rips, så sukker, så solbær, mer sukker og til slutt et lag til med rips. Totalt ble det ca 1,8 kg sukker per 4 kg bær, litt mye, men det trengs når bærene er litt sure. Bærene står fortsatt og damper på kjelen, og det lukter helt nydelig i huset.




Utenfor kjøkkenvinduene våre kan jeg plukke syrinhortensia og røde roser.


Nå skal jeg gå i gang med å rydde på plass på vaskerommet, resultatet kommer i morgen!



ha en fin søndagskveld!

20 kommentarer:

Tante Hilde sa...

Nydelig med hjemmelaget saft. Fine bilder. Ha en fin uke. Klem fra tante

HusmorDronninga sa...

Så herlig!
Hjemmelaget rips og solbærsaft minner meg virkelig om barndommen... Også er det jo bare såå godt! :)

Ha en fin uke!
Klem fra
Kjersti

Beate i Husets Hjerte sa...

mmmm...får helt vann i munnen. Er vokst opp med de saftflaskene der...må få meg rips her altså. Ha en koselig kveld.

Hanne Mette sa...

Du får det til å se så idyllisk å koselig ut med saftkoking at jeg får lyst til å hive meg rundt her! Må bare plante et par ripsbusker først...
skjønne bilder. :)
Klem fra meg

-Anette sa...

Deilig med litt inspirasjon til meg som skal plukke bringebær og rips i morgen (synes det er kjedelig å plukke) :)
Kos deg med deilig saft ;)

-Anette

-Anette sa...

Deilig med litt inspirasjon til meg som skal plukke bringebær og rips i morgen (synes det er kjedelig å plukke) :)
Kos deg med deilig saft ;)

-Anette

Torill sa...

Ripssaft er kjempegodt, skikkeleg barndom for meg. Eg skal forsøke meg på ripsgele i år, det har eg aldri prøvd. Her er ikkje bæra like fort modne som hjå deg så eg ventar enno.

Saftkokaren likte eg. Er det berre saft du kan lage eller syltetøy og?

RoseSommer sa...

I Østlandsposten sto det en annonse for noen dager siden:
"Kjøp min saftkoker for kr 150 og plukk så mye rips du vil."
Gjett om det var noen som var lei den syltinga!

Min gamle ripsbusk burde vært beskåret bedre og gjødslet bedre de siste årene skjønner jeg, for i år var det nesten ikke bær på den. Så i høst skal den få en skikkelig kutt, og så fikk jeg en ny av en snill dame ifjor, så det er jo håp om at den bærer neste år. Heldigvis har jeg masse ripssyltetøy i fryseren fra ifjor. Det er nemlig veldig godt, og de svarte "dottene" gjør jeg ikke noe av når bærene blir skikkelig kokt. Det er så deilig og syrlig, og smaker sommer på kalde vinterdager.

ninaslykkeliten sa...

njam, njam............det ser kjempedeilig ut. Jeg er litt inspirert og skall kikke i morra om fortsatt noen rips henger på busken. Ha en fin uke!

Drømme Hjemme sa...

Du er en riktig flink hus mor synes jeg :)
Har blitt så inspiret av deg så i dag har jeg og datteren min laget syltetøy og saft + boller :)
Du har en nydelig blogg og flotte innlegg.
Jeg så maten du hadde kjøpt på ikea, skal inn dit i morgen så skal se etter det.
Ha en fin kveld.

Tonje Michelle sa...

åh så deilig med ripssaft! Jeg har 12 busker som står å roper etter å bli plukket....men så var det den saftkokeren jeg ikke har....tror jeg må skaffe meg en:)

Blåveispiken sa...

Ååå, ser herlig ut! Igjen; du tar bare så herlige bilder, som jeg blir glad av :o) Kjempemoro å følge deg. Ha er finfin uke! Klemmer

Har en drøm... sa...

Så herlig med hjemmelaget saft! Og så kos at ungene får være med på prosessen:) Flotte bilder som vanlig hos deg...

Nattaklem Line

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Aaah, så deilig!
Flink du er :-)

Ha en fin dag!
Klem J

Piulfen sa...

Så godt dette så ut, og så flink du er. Alle bildene dine ser så innbydende ut.

Anne Mai sa...

Hjemmelaget saft er jo bare helt nydelig :) så flink du er da så orker å lage fra bunn av :)

Tomines hjem sa...

Så heldig du er, og flink! Det gjør seg jo ikke selv! Vi fikk en flaske med hjemmelaget saft nå, og vi nyter den sakte!!!
Morsomt tips med lørdag snopet! Du har en fantastisk herlig blogg!! God sommer , håper vi får masse sol i august!!

Husfruen of Hilltop House sa...

Hei, snublet innom bloggen din i dag og har kost meg med å lese gamle innlegg. For en nydelig blogg du har. Her kommer jeg nok på fast besøk.
Du må gjerne ta en tur innom min blogg også om du har lyst. Jeg har sommerlotteri på gang, så da kan du jo prøve vinnerlykken.
Hos oss er også ripsbærene modne nå, så jeg må prøve å få plukket dem en av de nærmeste dagene, før fuglene spiser opp alle sammen. Er så utrolig deilig med hjemmelaget ripssaft. :-)

Unni sa...

Så herlig da!!
Ripssaft e barndomsminne nr 1 for me. Det e kjekt å ta vare på sleke gamle tradisjoner. Fint med blomster rett utenfor vinduet:)
Allveg koselig å lese i bloggen din Silje.

Monica sa...

Så deilig :) Kan jeg spørre hvor mange flasker det ble? Ble det flere enn de 3 på bildet? Takk for svar :)