torsdag 19. august 2010

Kjøkkenet


Bildene av kjøkkenet har jeg vist før, men nå har jeg "fikset" litt på dem, så de er litt nye alikevel:)
Vi har et Herregårdskjøkken fra Sigdal, og er veldig glade i det. Jeg synes rommet er akkurat passe stort, og vi tilbringer mye tid her.

Neste prosjekt for meg er å male kjøkkenmøblementet. Jeg liker det egentlig veldig godt som det er, og det er preget av mange års tegning og lekselesing, for det har stått i barndomshjemmet mitt. Men nå har bordplaten blitt veldig stygg, så det må helst dekkes til med duk. Og det følger med flere lemmer, som vi ikke får brukt fordi de er i en annen farge. Så nå blir vel alt hvitt.. Men har noen tips om hva slags maling jeg bør bruke?


     




ha en fin dag!

46 kommentarer:

Monica sa...

for et stort og flott kjøkken dere har! Jeg syns fargen på møblene dine var veldig fin, men skjønner du vil male det for å få brukt lemmene:)
hvis du er ute etter en sterk maling som tåler mye, kan du prøve 'tre-stjerner gulvmaling'. Den er vannbasert, tørker fort, lukter lite og tåler mye:)) Fåes i de fleste Byggmakkere tror jeg;)

elinAnita (eddaskreativiteter ) sa...

Et flott kjøkken du har.....
kos deg med dagen..
eddaKlemmer

Frk. Hverdag sa...

så smukt. sikke et sted at starte dagen. skønt.

Mona/Villa Tverrteigen sa...

Hei, hei..
Kjempefint kjøkken hos deg.
Ha en fin fin dag.

Frk:Twil sa...

SÅ koselig...

My home is my Castle - by Kari sa...

For et nydelig kjøkken du har !!
Lekkert...

Klem,Kari

My home is my Castle - by Kari sa...

For et nydelig kjøkken du har !!
Lekkert...

Klem,Kari

Har en drøm... sa...

For et nydelig kjøkken!
Stor og god plass, skjønner godt at dere tilbringer mye tid der ♥
Ser så deilig ut og ha god plass på kjøkkenet...

Klem:)

nr14 sa...

Kjempekoselig på kjøkkenet ditt:) Nesten litt synd å male bordet for det passa egentlig veldig fint med den kontrasten det brune gir.

Et alternativ til helt hvitmalt bord kan være å bare pusse bordet og beise. F.eks Herdins vannbeis og mattlakke over den.

Ha en fortsatt fin dag:)

Ineke van den Akker sa...

Wonderful kitchen. Looks like mine!

Anonym sa...

hei kjære deg :)

Det er så hjemmekoselig og varmt hos deg! siden det er så koselig å sitte ved kjøkkenbordet også når man har gjester, skjønner jeg at du vil male det for å få brukt platene. Vi bruker kjøkkenet kjempemye, da er det godt med et stort bord. Erik har jo gitt med "grønt lys" til å male mitt- jeg har bare så utrolig vanskelig for å sette i gang... :S

Ha en fin dag Siljemor, håper formen er bedre nå!

Klem Merethe

NL sa...

Deilig kjøkken! Likte spesielt godt de søte gardinene. Er det arvegods?
Jeg ville også foreslå at du sliper ned bord og platene for så å lakke dem. Men om du skal male vil jeg foreslå bengalakk med høy glans i tre strøk for slitasjen sin del.

Ha en god dag!

Vibeke / Mammas Hus sa...

For å konkurrerer med Monica øverst har vi den på Montér også. ;) *ler* Og det anbefales med gulvmaling på bordplaten i alle fall.

Utendøremøbler males med Drygolin Dør- og Vindusmaling fordi den tåler masse slitasje. (Men det er utendørsmaling og lukter en del. :P) Så gulvmaling, eller bengalakk (som jeg personlig synes kan være vanskelig å få pen siden den renner så fælt) er de beste tipsene.

Lykke til!!

PS: Lekkert kjøkken!

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

So fint kjøkken du har!!☺ So herleg med eit stort kjøkken-det er min drøm!☺

Følger spent med på tips om malingstype for eg har 2 bord eg skal male☺

God torsdag☺

Klem M♥

Anette sa...

Kjempefint kjøkken du har :)

Ha en fin dag :)
Klem Anette

Smineset sa...

Å for ett koselig kjøkken! Helt nydelig. Liker så godt de kremfargede bollene du har. Er det Egersund?

Ønsker deg en super dag! ;-)

Drømmeskyen sa...

Alldeles nydelig kjøkken! Så varmt og koselig:)

Klem fra Hilde

Bettum Villa sa...

Ohhh... nydelig!! Virkelig et kjøkken etter min smak. Når det gjelder bordet så blir det sikkert fint når det blir malt. Har ikke brukt gulvmaling på møbler før, men ville tro at det satt som støpt. Så tror jeg skal prøve det en gang.. :)
Ønsker deg en fin dag!

Klem Madelén

June sa...

Så fint kjøkken dåkker har!! SÅg passe stort ud ja, å så lyst å fint, lige godt den stilen på kjøkken eg:)

Jeanette sa...

Kjempefine bilder. Så ut som et "jæft" kjøkken. Skulle ønske jeg hadde hatt plass til kjøkkenbord..
Klem J.

Jannes lille sted sa...

Hei Silje:)
Kjøkkenet deres er nydelig!

Vi har det samme med spisestuen vår. Der har vi flere innleggsplater, men alle er i forskjellig farge. Har planer om å male det hvitt i løpet av året. Jeg tenkte på bruke tre - stjerner gulvmaling :)

Ha en flott dag
Klem Janne Merethe

Olstad sa...

Stort og flott kjøkken. Det var flott.

Jeg har malt ett bord med gulvmaling og det ble ganske slitesterkt og fint.

Ha en fin dag.

Blåveispiken sa...

For ett nydelig kjøkken du har! Flott og romslig og hjemmekoselig :o) Møblene er kjempefine som de er, men de blir sikkert vel så fine malt ;o) Ville brukt gulvmaling hvis du skal ha det "perfekt," men vanlig oljemaling for panel hvis du liker at det blir litt slitt. Ha en fn kveld! Klemmer

Trine sa...

Jeg elsker virkelig kjøkkenet deres! Jeg skal ha herregårdskjøkken selv når vi skal pusse opp ;-)
Jeg bruker alltid eggehvit når jeg maler møbler, og er veldig fornøyd med den :-)
Ha en fin dag!
Klem fra Trine

Anonym sa...

Hei Silje!

Jeg slenger meg på de andre som anbefaler gulvmaling:)

Kjøkkenet deres er så fint og stort, jeg er misunnelig!! Du har en helt egen evne til å få det så hjemmekoselig og flott rundt deg - skulle så gjerne hatt litt av den egenskapen jeg også!

Håper du er frisk nå :)

Klem, Mette

Ramme alvor sa...

Gud betre for ein herleg blogg! Elskar bileta og fargane dine!

Anonym sa...

herlighet Silje!! nyyyydelig kjøkken♥
Jeg ville malt med vanlig oljemaling med litt glans. Minst 3 strøk. Gulvmaling er ikke nødvendig!
Lykke til og håper du er frisk nå!
Linnea♥

RoseSommer sa...

Så fint du spurte om malingstips! Så lærte jeg litt idag også.
Deilig kjøkken. Og så ryddig.....

Maret sa...

Nokon malingsekspert er eg ikkje, men eit kjempeflott kjøkken, det har du....
Flott å sjå at du og familien har hatt ein kjekk sommar...

God helg

Solveig`s familie og Interiør blogg!! sa...

Ahh!! FOR et FANTASTISK kjøkken du har.. likte såå godt hylla over døra/åpningen :)
Masse vakkert du hadde der :)

Ha en flott dag!
Klem fra Solveig

En kopp med te sa...

Virkelig et nydelig kjøkken med en god størrelse! :)
Ønsker deg en fin helg!

jordbærpiken sa...

Fantastisk flott kjøkken! Og kjøkkenmøblene er veldig flotte syns jeg. Skulle ønske det var mulig å finne noe sånt i bruktbutikken, men det er vanskelig gitt!

Håper du får en fin helg, snuppa! Klem!

Anonym sa...

Et nydelig kjøkken du har.....Har hørt at mange maler med Oxan gulvmaling, har selv bare brukt oljebasert oljemaling, funker fint det og.....

Linda sa...

Et nydelig kjøkken du har.....Har hørt at mange maler med Oxan gulvmaling, har selv bare brukt oljebasert oljemaling, funker fint det og.....

Anonym sa...

Jeg synes ikke du bør male d fine, robuste og slitte bordet! Sjarmerende med noen møbler som får lov å se brukt ut.

Ruter & Hjerter sa...

Hei jeg synd det er så artig at du ikke har valgt et helt HVITT ikea kjøkken! Bordet og stolene er knall fine men også jeg mått ty til litt lakk og maling! Har sett slike bord mange steder og tror ikke det var vanlig med lemmer i samme farge som bordet før, kjip men pytt sann:) ha ei god uke:)

Tove `blogg verden sa...

Skikkelig hærlig kjøkken dere har!! Alltid likt herregårds kjøkkenet!!
Klem Tove

Karin sa...

Etter å ha prøvd å rydde kjøkkenet mitt i dagevis for å få tatt noe kjøkkenbilder innså jeg hvor utrolig ryddig det store kjøkkenet ditt faktisk er! Imponert!!

Karin

Anonym sa...

Hei Silje!

Jeg har en grå og trist dag i dag. Og da tenkte jeg at jeg skulle fortelle deg hvor glad jeg blir av og titte innom bloggen din!:o)
Syns det er litt skummelt og legge igjen kommentarer, så det blir ikke ofte (selv om du så absolutt fortjener det!). Men jeg håper alt er bra med deg, jeg gleder meg til neste innlegg! :O)
Tusen takk for at du er så god og positiv! :O)

Klem fra Marte

Anonym sa...

Synes det er merkelig at ingen av de som jobber med maling her har foreslått Shipolin Skipsmaling. Det er en helblank oljemaling som er ekstremt slitesterk. Mye brukt i båter, men her nede på sørlandet er den også veldig mye brukt på møbler, gulv, dører osv. Den er litt elastisk og veldig god å male med.
Mvh. Sørlending

Anonym sa...

Hei Silje:)
Er alt bra med deg?
Titter innom og ingen innlegg siden torsdag, da blir jeg litt bekymret. :)
Men håper du er frisk og i farta igjen.
Savner deg og de superkoselige bildene iog tekstene dine.
Ha en fin høstkveld.
Klem Marianne E

Kjersti sa...

Det er rart med det; det er sikkert mange av oss som egentlig ikke kjenner deg i det hele tatt, men som bekrymrer oss likevel - fordi vi føler at vi kjenner deg. Jeg har også fulgt bloggen din jevnt og trutt og er vant til at det dukker opp nye innlegg flere ganger i uka. Håper du har det bra og at du bare har tatt deg en liten pause fra blogginga:)

Anonym sa...

Håper alt er vel med deg. Koser meg med å lese bloggen din!

Hilsen meg :)

EllenSand sa...

Nydelig kjøkken! Sukk...
Jeg har pussa opp et gammelt salongbord en gang som hadde blitt veldig stygt i bordplata. Etterpå lakka jeg det om igjen og det ble som nytt :)
Ellers har jeg mala trappa mi med maling fra Nordsjø. Du finner en link i bloggen min. Veldig slitesterk og ikke minst blank og fin maling. :)

Kari sa...

Hei, Silje!
Nå begynner det å bli en stund siden sist. Jeg håper alt er bra med deg :) Gleder meg til neste innlegg :)

Kari

Balke gård sa...

Å så flott og fint kjøkken!! Nydelig med den hylla over døra inn, godt tips om jeg får herme;-) ha en finfin uke, klem, Marianne