tirsdag 17. august 2010

Insa og musen ♥


Dette er Insa. Min kjæreste eiendel som barn. Jeg fikk henne da jeg var ganske liten, og kalte den opp etter naboens katt. Vi hang sammen i tykt og tynt, og jeg husker fortsatt synet da mamma hadde vasket den og hengt den opp på snora etter halen. Da var det en trampende liten jente som ikke var fornøyd!
Jeg har alltid klødd den under halsen, så der har den nesten ikke pels igjen.. Og den har en gang vært HVIT....

Insa var faktisk med meg helt til jeg ble "stor". Mannen min glemmer aldri den natta han våknet, av at jeg,
i søvne, febrilsk lette etter kosedyret. Da jeg til slutt fant den, grep jeg tak i den og dro den inntil meg, og sov søtt videre. Altså i en alder av noen-og-tjue...:) Så kom Ferdinand til verden, og jeg måtte innse at Insa måtte finne en ny plass å sove. Nå ligger hun i skuvsenga på Ferdinands rom, og nyter rolige dager med de andre kosedyrene.



Ungene mine har ikke fått noen yndlingskosedyr. Litt trist synes jeg, men også greit ift at man ikke trenger være redd for at de skal miste det. Men så var mamma og mannen hennes i Italia i påska, og hadde med seg noen Disney-dyr hjem til ungene. Augusta fikk Minnie Mus, og falt pladask. Siden har det vært de to... Den er med overalt, og får både rene bleier og trilleturer... Hun kaller den "musen" sin, vi sier "musa" her vi bor, men hun er visst litt "penere" i språket;)

Musen er ganske godt brukt, og har lenge hatt behov for en vask. Men jeg har ikke turt å vaske den, siden den i følge etiketten kun tåler "overflatevask". Hadde ikke vært noe særlig å få den ut i flere deler... Men så var mamma og de tilbake i Italia sist uke, og da ble mus nr 2 kjøpt inn. Så i morgen skal denne lille musa få seg en vask, så er det nok min lille tulle som kommer til å trampe i bakken når den henger etter halen på snora....


Har du eller dine barn noen favoritt-kosedyr?



ha en fin kveld ♥

11 kommentarer:

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Så herleg☺
Prinsessa mi har ein kosebamse☺ Bæsn-hennar måte å sei bamse på når ho va lita og det har den fortsatt å heite☺

Er så skjønne desse små når dei er so avhengige av ein spesiell ting☺

Klem M♥

Merethe sa...

passet ypperlig med en søt liten historie rett før jeg kryper til sengs :) Håper det går bra med MusEN ( hi hi, så skjønn) i morgen!

Oliver har en bikkje, fillete og fæl som han har drasset på i alle år. Jeg kommer aldri til å glemme når han var 3, og bamsen hadde vært borte en uke. Det var mye tårer og snørr på kveldene da, men en dag fant jeg den bak sofaen! jeg hadde filmkamera klart, og ser stadig på det nydelige snuttet der han ligger på sofaen og klamrer den inntil seg :)

Mina har lagt sin elsk på en kaninbamse fra H&M, så vi har like så godt kjøpt inn et par ekstra. Men det er den første, med ekstra tynn hals og nuppete pels som er hennes lille venn.... :)

Sov godt SIljemor, jeg håper du er bedre!

Klem

Mari sa...

Det er så herlig med kosedyr! Her har Ingeborg en kosefille hun kaller "kosen", det er ei slags fille med bamsehode på, og med ei lita skrangle inni. Den er herlig! Hun har hatt den siden sykehuset da hun ble født - og til mammans store lykke - vi har to!!!
Lag deg en fin dag Silje:)

Siljemor sa...

Martine har en Tigergutt - "tittæ". :-) Hun elsker den over alt på jord, og blir panisk hvis hun ikke finner den. Den har vært med henne siden fødselen.

♥ Siljemor

Anette sa...

Lykke til med vasken ;)
Koselig med bamser!
Min favoritt da jeg var lliten var veldig lik (om ikke maken) din og hete Mosjken. Jeg har han også fortsatt, men ikke i senga lenger da ;)
Ha en fin dag!
Klem :)

Hanne Mette sa...

Min mellomste morten hadde to små pusekatter som han kalte mammapusen og pappapusen. De er helt like (ja han oppdaget den vi hadde kjøpt inn i reserve...) En gang jeg hadde vasket og tromlet den ble han livredd for mammapusen hadde fått sinte øyne. Etter det var det bare pappapusen som var god nok til å sove i sengen. Mammapusen måtte sitte på nattbordet. Nå er det ikke så farlig med kosedyr lenger og begge har blitt degradert til lekekassen. Nesten litt vemodig...
Ha en fin onsdag Silje. Klem

Anaruh sa...

Ååå, for et koselig innlegg! Her i huset har gullgutten på 3 sin favoritt: en liten flodhestbamse som heter NattbamsA (selv om vi sier nattbamsEN). Tror navnet har kommet fordi han i begynnelsen bare fikk ha den om natta, i frykt for at den skulle bli borte.

Gulljenta på 1 fikk en Nasse Nøff-bamse av gullgutten, men er foreløpig ikke så knyttet til den. Jeg tror det kommer litt etterhvert.

Både mannen min og jeg har hatt banser som Insa, min het Farmorbamsen (gjett hvem jeg finn den av), mens mannen min sin heter Sunshine Bear. Sistnevnte ble raskt reddet da svigerforeldrene mine begynte å pakke for flytting nå i sommer, så nå er alle våre bamser trygt forvart i vårt eget hus.

Du har en fantastisk blogg, forresten! Jeg er ikke så flink til å kommentere, men leser bloggen din jevnlig og elsker de flotte bildene av både barn, hage og hjem! Vi vil ha mer :D He en fortsatt fin uke!

Kine Marie sa...

Nå har jeg sittet i flere dager å tittet i bloggen din! Utrolig masse inspirasjon! Lagt deg til som favoritt på siden min og gleder meg til flere timer med titting! :) Takk for titten! Ha en fin dag! Klem

Lillian's verden sa...

så herlig....
jeg hadde selv en bamse da jeg var liten som het pakke, fordi jeg fikk den i en pakke... =)=)

sønnen min på 3 mnd har en liten maileg-kanin som jeg innbiller meg er en liten favoritt.... =) når jeg sier: kooose niiinen! så er det bare ett stort glis på han, og han holder rundt den og tyner den ganske godt, og selvfølgelig smaker litt på den... helt herlig! =)

men får nå se etterhvert hva som blir en favoritt....

så koselig å titte innom hos deg, altid så mange fine bilder og koselige familie-historier!

Kari sa...

Hihi, for et koselig innlegg :)
Både jeg og samboeren hadde favorittbamser som barn, og de sover faktisk i senga vår enda! Men det er temmelig store bamser det er snakk om, så jeg tror nok de må finne seg et nytt sted å sove om ikke så lenge :)
Pappa har fortalt at jeg ble knyttet til bamsen min "Pusur" da jeg var kjempeliten, så det var ganske komisk å se den lille babyen ligge ved siden av en bamse som var mye større ;)

Ha en kjempefin dag, Silje!
Klem fra Kari

Jeanette sa...

Nei, så morsomt! Vet du, jeg hadde akkurat samme kosedyret som jeg bare kalte "pus". Han ser ennå "verre" ut enn din, forma er den samme, men pelsen er borte i nakken og her og der, og gjennom det tynne stoffet der pelsen er borte ser man blå og rosa bomull gjennom (mamma som fortvilt prøvde å fylle han opp igjen etter ihjelkosing).

God helg! :)