tirsdag 3. august 2010

Blåbærturen!


I dag dro vi til skogs for å plukke blåbær! Store og små, utstyrt med bærplukkere, bøtte og god mat i sekken. Det var helt nydelig i skogen, og vi koste oss alle mann. Det var ikke så mye blåbær i år (mente ihvertfall et eldre ektepar vi møtte, og vi var enige i det), men en 3-4 liter fikk vi plukket med oss.



Ferdinand sjekker om det er troll under brua. På himmelen var det stadig helikopter og fly, til stor begeistring! Vi så også en firfisle og en stålorm, og mange små frosker. Ferdinand syntes sistnevnte var kjempesøte, så mye at han ønsker seg en frosk til jul...



Blåbærlyngen ga meg høstfølelse, som for meg er utelukkende positivt, jeg elsker høst.
Mange knallblå blåbær ble med hjem.



Vi var en tur innom en gård på hjemveien, der fikk Ferdinand kjøre traktor, John Deere, som er hans favoritt, "Londil" som ungene kaller den. Vi fikk også klappet noen hester, og glade og fornøyde dro vi hjem...



...og spiste pannekaker med nyrørte blåbær, og med hjemmelaget ripssaft til.


Nå skal jeg fortsette å rense bærene, Ferdinand har snakket om blåbærmuffins, så kanskje blir det litt baking også. Ferie er herlig!!


ha en herlig kveld!


...og tusen takk for responsen på vaskerommet! Dere er så snille!

9 kommentarer:

sylvia sa...

koselig.

Audhild sa...

For en koselig dag dere har hatt da!! Flinke dere er!

Hanne Mette sa...

Blåbærtur er balsam for sjelen.♥ Ser ut som dere koste dere. Og pannekaker med blåbær og ripssaft... Mmmmm!

Linn sa...

Så hærlig med blåbær tur da!! Fine bilder, ser ut som dere koste dere! Og nyrørte blåbær er jo så fantastisk godt da:)
Her vi bor er det masse blåbær, men det er også forferdelig masse flått!! Er det ikke det hos dere da? Her blir vi full av flått bare vi går litt utom hagen:(
Men tror nok at vi må ta oss en blåbærtur likevel:)

Unni sa...

Så koselig..!!

Allveg så fine bilder på bloggen din!

borghild sa...

Så herlige og idylliske bilder! Du er så flink til å bruke av naturen, altså! Jeg kunne nesten kjenne lukta av ripssafta på komfyren, og nyrørt blåbær er jo så deilig!!
Jeg har ikke fått gjort noe 'husmoraktig' i år, jeg, men burde kanskje få tak i den siste jordbæra før det tar slutt???
Ha en fin uke, Silje! Klem B:)

4childrenorganic sa...

Blåbærturer er koselig for både store og små! Nydelig blogg du har! Fulgt deg en god stund, og lagt meg til som følger.
Hilsen Anna

Anonym sa...

En koselig dag;) Dere er så flinke til å finne på noe store og små sammen.Skjønne bilder. Ha fortsatt en fin ferie. KLem fra tante. HILS

-Anette sa...

Koselige bilder. Ser ut som dere hadde en flott dag :) Jeg skal sjekke i skogen vår etter blåbær til helga :) Må ha med mannen i tilfelle vi treffer på noen skumle dyr ;)

:D