tirsdag 6. juli 2010

Skjersmin


Skjersmin er en av mine yndlingssommerblomster! Den nydelige duften bringer tankene til lange, late sommerferier, de man hadde som barn. Denne lille buketten plukket jeg med meg fra hytta i helga.



Jeg plantet en skjersmin i hagen vår for fire år siden, men blomstene har uteblitt, og den har vært hardt angrepet av lus. I år bestemte jeg meg for å gi den en siste sjanse, og det var lurt, for nå blomstrer den! Riktignok lukter de ikke noe, men busken har vokst seg større, og de yndige blomstene får meg til å smile!

I går kjøpte jeg to busker med hjem fra hagesenteret, disse er fylte, og allerede overstrødd med blomster! De skal få plass langs stakittgjerdet, og kommer til å bli synlige foran kjøkkenvinduet når de vokser seg store! Så er det bare å lukke opp vinduet og plukke inn en gren;)




ha en fin tirsdag!

10 kommentarer:

Hanne Mette sa...

Nydelig! Det er så koselig å ha blomster i hagen som man kan plukke og ta inn. Ettersom vi flyttet inn i fjor så er det ikke mye "høsting" av blomster her enda. Syrinen hadde 3 blomster i år og rosebuskene er så små at jeg ikke har samvittighet til å røre dem...Jaja, det kommer. :) God natt Silje! Klem

Drømmer om drømmehuset sa...

Nydelig!
Kjempe fine blomster,å kan tenke meg det blir herlig å bare åpne vinduet å plukke dem inn.
Ha en vidre fin kveld!
Klem fra Christina

Beate i Husets Hjerte sa...

Hm..har også sjærsmin som ikke blomstrer. Naboens gjør det selvom den ble nyplanta i fjor, og den ene min står på tredje året nå..hmff..Men jeg lar den stå..må jo komme engang. Herlig duft og nydelige blomster! God natt fra meg..

Agneta sa...

L
J
U
V
L
I
G

&

S
I
N
N
L
I
G

B
L
O
G
G

Cybersandspår från mig, dvs. Agneta ;)

asbjørg sa...

Vakker skjærsmin,den har så nydelige blomster og dufter vanligvis så deilig!Har en på hytta og en ved barndomshjemmet,men venter på blomstring,masse knopper!

tante HILDE sa...

Det er en god sommerduft.Fine sommerbilder... Ha en fin sommerdag og velkommen til lørdag. Klem fra tante

Tove `blogg verden sa...

såå fine ja : ) Ikke sett den type busk før jeg....Spørs om de vil trives her rett ved havet!
Kos deg
klem Tove

Girl of Norway sa...

Er dette det som noen kaller duftsjasmin? Mamma og pappa har to enorme av denne sorten ved innkjørselen sin. De går helt opp til strømledningene. Og lukter nydelig når man går forbi. Midt på sommeren hører man alltid en jevn summing fra insektene som henter nektar.

Nydelige er de :)

Marianne sa...

Så flotte blomster og flott mugge, ha en fin sommerdag.

Marianne

Kristin Helene sa...

Mmmm, nesten så jeg kjenner duften helt til Romsdalen :))
Her om dagen vare det ønske om hjemmebakte havrekjeks fra mine tre små håpefulle. Jeg googlet, og vips kom jeg inn på bloggen din. Tusen takk for oppskrift på nydelige - og ikke minst ganske så sunne - havrekjeks!! Jeg laget dobbel posjon og det tok ikke lang til før gribbene mine hadde fortært alt ;) Regner med at det ikke er lenge til neste havrekjeksposjon.

Ha en fortsatt fin dag:)