fredag 16. juli 2010

Ikke videre imponert..


Jeg har tilbragt en del tid på ulike hagesentre denne våren og sommeren. Jeg elsker å gå og kikke, lukte og drømme.. Litt handling har det også blitt, spesielt etter at jeg fant på at jeg skal lage rosebed inntil stakittgjerdet vi skal sette opp. Og nå er det jo litt rabatt å få også:)

Men jeg må si servicen hos de ulike kjedene er veldig forskjellig. Uten å nevne navn på noen av dem, har jeg klart funnet min favoritt. Det er vel riktignok en av de dyreste, men med en strålende service og fine planter får det heller være! Jeg får hjelp der også, spør jeg om noe, får jeg ikke bare svar, de viser meg også hvordan jeg burde gjøre.

I går var jeg altså på et gartneri som ikke var så imponerende. Ikke bare slo jenta i kassa feil pris to ganger, som hun ikke oppdaget selv, og selvfølgelig var det ingen beklagelse å få. Jeg kjøpte den søte rosen over, og ingen av de hadde lapp på, så jeg spurte de i kassa om de visste hva den heter. Nei, det visste de ikke. Ferdig med det. Det var visst ikke snakk om å finne det ut heller:) Ja ja, det er bare bagateller, men jeg har ihvertfall funnet ut hvor jeg skal handle og ikke. Jeg er ikke så god på hage, og da trenger jeg faktisk litt hjelp når jeg skal handle, og synes ikke det er godt nok at de som er på jobb er plassert i kassa, og det ikke er noen å finne i hagesenteret...

Hvordan er det der du bor, merker du forskjell fra hagesenter til hagesenter?

Og er det noen som vet hva rosen heter?:) Den har ganske små, runde blomster, og busken er ca 40 cm høy:)



Schneewittchen og The Fairy har jeg også kjøpt i år...



...og Praire Joy og Astrid Lindgren.

I går kjøpte jeg Lykkefund også, har noen erfaring med den?




Ungene er i feriemodus, og har kost seg hjemme i dag. Nå skal vi ut til sjøen og fange krabber!



ha en herlig fredag!

13 kommentarer:

aase sa...

jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med navnet Silje. Men så jobber je gikke på hagesenter heller....

Er bare så veldig enig med deg...de sier så flott at de har gartner på jobb hver dag her, i en kjedebutikk, men hvor er den når noen skal kjøpe noe annet enn grillvotter da....det klarer man jo å plukke ut selv liksom.

Her i Lier har vi et fantastisk sted som heter PLANTEBØRSEN.....de har virkelig skjønt det med service. Jeg var innom her om dagen sammen med MANGE andre, jammen sto det ikke en ledig dame og smilte med en gang og lurte på om jeg trengte hjelp.....sånn skal det være. Der er det slik hver gang, det var ikke bare at hun tilfeldigvis var ledig nå altså!!

De kan noe om det de selger også gitt!!! Superservice, jeg vett bare om dette ene stedet her i nærheten ihvertfall!!

Anonym sa...

helt enig Silje!
Det er så slitsomt når ingen vet noe på slike hagesentre. Og spesielt om sommeren da det er mest polakker (som ikke snakker verken engelsk eller norsk..) og ungdommer i sommerjobb. Kan ikke hjelpe deg med navn på rosen (den lignet forøvrig veldig på en pion..) Er ikke flink med roser, så dem holder jeg meg unna. Synes det er for mye arbeid med lus og kniping etc.
Men de var nydelige de dere har kjøpt!
Linnea♥

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

SUKK!!!! Er so eineg!! Syns det er verst på dei vanlege hagekjedane som Plantasjen, Oasen osv eg... Og spesielt på sommaren då det er ferievikarar der. Virkar litt avvisande på ein måte, som om dei egentleg ikkje er interresert i jobben men MÅTTE ha ein sommarjobb for å tene pengar.
Og det er jo lite kjekt sia det er om sommaren det er mest vanleg at vi er på blomsterjakt!!
Men dei som jobbar der til vanleg syns eg heldigvis er flinke å hjelpe og finne ut av ting når ein spør☺
So er nok eit lite, irriterande, sommarfenomen!!

Vertfall fine roser du har kjøpt deg☺
Eg har lite greie på roser, den eine eg hadde overlevde ikkje vinteren..so ingen tips frå meg☺

God helg☺

Klem M♥

salige lavendel sa...

Nydelig rosesamling du har.Her i Mandal har vi et hagesenter og et gartneri. Jeg trives godt på begge steder og føler jeg får hjelp når jeg spør om noe. God service er kjempeviktig. Som du sier er man jo faktisk villig til å betale litt ekstra for å handle et sted man trives og får service.

Mona. sa...

Du har et stort poeng,ingen tvil !!! Service et et fremmedord.....og unge jenter ser ut som dem er tvunget til å stå i kassen,bare for å tjene seg noen kroner.....peiling har dem definitivt ikke !!! Og jeg rangerer PLANTASJEN nederst på servicelista.......iallefall her i Bodø,jeg vet jo ikke andre steder. Og umerkede planter,er et stort problem......man har sjelden så mye flaks at man møter en gartner ! Som Aase sier,Plantebørsen i Lier er et funn,jeg var fast kunde der da jeg bodde i Asker,de har de lekreste utstillinger,på toppen av alt ! Derfra drar man med et smil om munnen,med fine planter i bilen :) Navnet på rosen din kan jeg desverre ikke hjelpe deg med......god tur til sjøen,og fortsatt god sommer !!!

Mona Christin sa...

Hei.

Opplever stadig at de i kassa ikke har peiling på hva de selger og hva de har. Ikke bare på hagesenter, men også generelt. Jeg jobber selv i servicenæringen og vet at det er første bud å ha kunnskap om varer og tjenester.

Flotte roser du har fått i hagen denne sommeren. Herlig med en frodig hage. Ikke fullt så frodig her hos meg, men jeg har mange potter, bøtter og kasser utover og det pynter opp det og.

Ha en fin helg.

Klem Mona C

Hanne Mette sa...

Det er stor forskjell på hagesenterene ja. Jeg foretrekker de små. Her i nærheten har de et helt fantastisk sted som heter Krøgenes gartneri hvor de i tilegg til godt utvalg og super service har den nydeligste hagen. Benker, statuer, rosehage og til og med en liten gård med hest og kaniner. Alt i landlig /shabby stil. Min erfaring er at de ikke er noe dyrere enn feks Plantasjen heller. Nydelige roser du har fått. Jeg har skikkelig lite peiling på roser så jeg kan ikke hjelpe deg med navn dessverre.
God helg! Klem

Elis@beth sa...

Så dumt at det skal være slik!
Bra at du har funnet et senter som du er fornøyd med da!

Håper du vil være med på giveaway inne hos meg!

Klem ♥

Kristine sa...

Kan ikke navnet på rosen desverre.

Falt veldig for Astrid Lindgren-rosen og schneewittchen rosen!

Det er kjempesynd at servicen er så ulik fra sted til sted ja.

Vi har et nydelig gartneri i nærmiljøet, hyggelig betjening om gjerne bærer varene ut i bilen for deg. Og vi har et kjedegartneri, hvor service er et ikke-eksisterende ord. Spør du om et produkt så leser de kun det som står på lappen (det kunne jeg fint gjort selv).

God helg!

Alle oss sa...

Hei !

Er desverre ingen kløpper på roser eller Lykkefund, men vakre er de. Min far burde vite dette, skal høre med han neste gang han er hos meg.

Du har en vakker blogg, nydelige bilder og fin tekst.

Service er desverre ingen selvfølge lenger , nå er det sommertid og mange uerfarne sommervikarer på jobb - da blir det desverre litt slik.

Nyt sommerdagene :-)

pippilotta sa...

Hei Silje!

Satt og kikket på roser til hagen inne på Plantasjen sine nettsider, den rosen din kunne minne litt om Leonardo da vinci?:
http://www.plantasjen.no/Produkter/Planter/Roser/Rosa-leonardo-da-vinci/

Det er så mange flotte roser, vanskelig og velge, men Astrid Lindgren rosen var bare så nydelig, må nok avgårde å få tak i noen idag, skal bare legge ferdig 80 kvadrat med belegningstein først:)

Ha en strålende flott sommerdag!
Klem!

Anonym sa...

Det er ihvertfall en peon rose, men spesifikk navn vet jeg ikke om - men nydelig var den!

Anonym sa...

Syns ikke det er bagateller at betjeningen ikke har kunnskap. Ser Plantasjen ikke får skryt her. Da må jeg si at Plantasjen på Hamar har en gartner som kan og som kan komme med råd. Da blir det handel. Har også mindre gartneri med flinke folk.

Lykke til med flotte blomster:-)