mandag 19. juli 2010

En ny tradisjon!


Jeg er veldig opptatt av tradisjoner, og i vår lille familie har vi allerede ganske mange!
I går skapte vi en ny!

Jeg rører og fryser jordbærsyltetøy hver sommer, og på vei hjem fra sjøen i går skulle vi stoppe og kjøpe en kasse. Det første stedet vi stoppet var bærene bittesmå og dyre, og vi kjørte videre, til en gård like ved oss. Der var det utsolgt, men vi kunne plukke selv. Mannen min fikk noia bare ved tanken, han hadde visst dårlige minner fra barndommens sommerjobbing. Og siden lillesøster sov i bilen, dro de hjem, mens Ferdinand og jeg trasket bortover jordene.
Jeg må innrømme at jeg knapt har plukket et jordbær før, (ikke på en åker ihvertfall!) men med utdelte grønne kurver gikk vi i gang.
Og så koselig det var! Min lille sønn og jeg skravlet og hjalp hverandre, og det ene bæret etter det andre fikk plass i kurven. Da den var full, bar Ferdinand den og satt den i esken i bunnen av raden. En mor med sine to sønner plukket like ved oss, og de tre lysluggede guttene ble opptatt av lek og moro, mens vi mammaer plukket og skravlet. Etter en time var en kasse full, og lillesøster og pappa kom for å hente oss!



Etter å ha kikket på grisene og kuene dro vi hjem, og satt i gang med syltetøyproduksjonen. Alle fikk sine oppgaver, og alle hadde det koselig. Nå ligger mange glass i fryseren, og kan glede oss frem til neste sommer. Og Ferdinand som aldri har likt hverken jordbær eller -syltetøy, syntes plutselig det faktisk var ganske godt:) Og hver gang vi kjører forbi jordene, kan vi tenke tilbake på den fine julidagen da vi plukket og syltet våre egne bær! Lenge leve tradisjoner ♥



ha en flott mandag!

28 kommentarer:

Monica sa...

det hørtes utrolig koselig ut også så vakre bilder du tar:) Ønsker deg en riktig fin mandagskveld. klem Monica

ennah sa...

Herlige Julidag:)

Den tradisjonen har jeg også hatt siden jeg var liten:) veldig koselig. Jeg vokste så og si opp blant jordbærplantene sammen med besteveninna mi(siden pappan hennes, hadde mange åkre)
Den tradisjone har jeg også tatt med meg videre. Herlig:)

det hvite hjerte sa...

Nydelig ...!

Du vet en tradisjon kan bare
kalles det om man gjør det igjen og
igjen, så nå må dere gjøre dette
igjen og igjen, håper du får med mannen din neste gang også ...!

Jordbær er deilig godt
vi elsker alle jordbær og
jeg husker selv i min barndom
at vi var å plukket jordbær i Lier
utenfor Drammen, mange kurver fulle ...

yammi yammi ...!

Det er SOMMER det ...!

Klem til deg

Hvit Villa sa...

Så flink du er til å skape gode barndomsminner for barna dine! Du er virkelig til inspirasjon. Klem til deg for det :-)

Lotta sa...

*Varm i hjertet innlegg*
:)

Ellen Karin sa...

Det er jo så koselig å plukke jordbær ja, så lenge du ikke trenger å gjøre det 8 timer om dagen hele sommeren. ;) Jeg pleide alltid å plukke jordbær til egen syltetøyproduksjon før, men nå har jeg visst også blitt så lat at jeg kjøper ferdig plukket.

Lykke til med den nye tradisjonen. ;)

Anemone sa...

Så flink du var som klarte å gjøre det til en positiv opplevelse. Planen med å kjøpe jordbær gikk jo egentlig i vasken, og mannen var negativ til å plukke selv. Likevel sitter du igjen med et herlig sommerminne da du og sønnen deres hadde en koselig stund i jordbæråkeren. Lykke!

Tonje sa...

Så fint. Det er flott med slike tradisjoner som både voksne og barna har stor glede av.
Flotte bilder.
Tonje

Elisabeth, innerst i veien sa...

En herlig ny tradisjon. Jordbærsyltetøyet smaker selvfølgelig mye bedre når man har plukket bæra selv. ☺

Vibeke / Mammas Hus sa...

Så koselig! :))))

Anonym sa...

Hei Silje!

Elsker bloggen din!
Du er så flink og "drivanes"!

På NRK1 i morgen går "Grønn glede" og de skal lage rosebed med lavendel! :O)

Hilsen Marte

Kristine sa...

Koselig! Min tradisjon er å plukke bringebær. Startet først med vill-btingebær, men det var før jeg fikk barn og hadde goood tid! Nå reiser jeg til "bringebær-farmer" og plukker. Effektivt men det er faktisk billigere å kjøpe ferdig plukka i butikken.

Ha en fin kveld.

Katla sa...

Vi har vært og plukket jordbær for første gang vi og. Kjempe koselig syntes hele familien! Det håper jeg å kommer til å bli tradisjon hos oss og.
Høres veldig godt ut med jordbærsyltetøj.... mmm :)

Norwaystyle sa...

Det var et koselig innlegg. Det inspirerer. Det fikk jeg også lyst til å ha som tradisjon i vår familie.

Elisabeth sa...

Høres ut som om dere har hatt en flott dag! Koselige bilder!

Hilsen Elisabeth

Lotte`s lille verden sa...

Å så koselig.. Er viktig og kjekt med tradisjoner.. Gleder meg til den dagen jeg skal føre videre min familie sine + lage nye fine tradisjoner med mine kommende barn! :)

Koselig..

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Fantastisk, og de bærene da!!! HErlig :-)

Ha en fin dag!
Klem J

Anita sa...

Såå koselig! Barna her har lurt på om ikke vi kan gå på selvplukk, men i år har jeg desverre HELT full frys :0/ Meeen neste år da skal vi det!

Elis@beth sa...

Så koselige bilder! Så herrlig med sommer-her bare regner og bøåser det!

Jeg lurer på om hvor dere har kjøpt lekehytten deres? Vi vurderer å kjøpe til jentene våre og den dere har ser ut som en som kunne vært noe for oss!
Håper på svar!

Klem!

Therese sa...

Hei hei mor. HELT NYDELIG SILJE. Smiler når jeg ser bildene, det er så deg. Nå har jeg fått hjelp og veiledning til bloggen. ØNSKER DEG EN FLOTT TIRSDAG. STOR KLEM

Anne Mai sa...

Flott innlegg som alltid :) hjemmelaget er jo bare SÅ godt da :) håper det smaker :)
klem

Min stil sa...

Åh, det hørtes jo utrolig koselig ut, og ingenting er vel bedre enn nyplukkede, solvarme, norske jordbær. Kjempeflott tradisjon dere har startet.
Klæmmer fra Susanne

Drømme Hjemme sa...

Høres veldig koselig ut, og helt sikkert det med tradisjoner veldig enig der. Gleder meg til en fin dag så skal vi gå å plukke bær :)
Klem

Anonym sa...

hei, først vil jeg si at du har en utrolig fin og inspirerende blogg som jeg er innom hver dag! jeg driver nå og planlegger bursdagsselskap for sønnen min på tre år og lurer på hvor du fikk tak i kapteinsabeltann flagg og div? klem Ingrid

mimmi-leone sa...

Det var en koslig tradisjon, og noe fine bilder fra jordbæråkeren.

Da jeg var liten var det fast hver sommer at vi stod i jordbæråkeren, med hodet ned og rompa opp, slik tjente vi noen kroner den sommeren.
Men jeg husker det som veldig koselig.


Ønsker deg en fortsatt fin dag!

Mvh Mimmi-Leone

Mayka sa...

Så utrolig koselig! Får bestandlig så mye inspirasjon her inne!

Håper du har tid til å svare på et lite spørsmål; hvor har du kjøpt den hvite hyllen på Augustas rom? Den med de åtte kurvene i.

Klem fra Mayka

~*~ saskia ~*~ sa...

What sweet sweet pictures!
Wishing you a lovely Wednesday. xx

Lotte`s lille verden sa...

Hvodan lager du rørte jordbær/jordbær sylteltøy? Prøver å finne oppskrift på nettet, men vet liksom ikke hvilken jeg skal satse på.. Hadde vært supert dersom jeg kunne fått oppskriften fra deg.. Har du oppskrift på deilig saft også? Mener å huske at du laget deilig rips saft en gang?

Klem fra meg..
Håper på svar!