lørdag 26. juni 2010

Rabarbrasaft


I fjor fikk jeg litt rabarbra fra pappas hage. Den ble satt i jorda hos oss, og så ganske vissen og stusselig ut, men så kom den seg skikkelig! Og i år har den vokst seg kjempestor! Men jeg har nok blitt lurt av de store bladene, for da jeg høstet den i går (2 dager for seint, jeg vet!:)) ble det kun 500 gram som kunne brukes.

Jeg har laget syltetøy og rabarbragrøt før, så i år ville jeg prøve meg på saft! Men hjelp fra kokebøker, og Mia (s landliv) og Lisbeth (sin lille verden) sine blogger, gikk jeg i gang! Det ble ikke mye saft, men den ble jammen god! Den skal jeg lage mer av!



ha en herlig lørdag!


Jeg er på antikvitetsmesse når dette innlegget blir publisert, håper jeg finner noe fint jeg kan vise dere senere!

11 kommentarer:

Hverdagsglimt sa...

Åh nam det så skikkelig godt å forfriskende ut:) Du e så flink:) Had du kunna lagt ut oppskrifta på den safta?:) Ha en strålende fin lørdag:)klem linda:)

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Dukkemøblane under her vart heilt nydelege!:) Har nokre stoler, dukkesenger og diverse som venter på oppussing her og!:)
Rabarbra er veldig kjekt å ha hagen! Min kjære laga syltetøy av vår. Smaka kjempegodt!:)
Så kosleg at du likte vimplane mine:)) Eg føler at eg er litt for amatør endå til å begynne å selge;) Men kanskje ein liten bloggbutikk når eg føler meg litt "tryggare"?:)
Ha ein nydeleg dag! Gleder meg til å sjå kva du finn idag!
Klem:)

micano sa...

Deilig! :-)

VIILHVILE sa...

Hei, hei! Med ny blogg, er det mitt aller føsrte besøk hos deg - det blir ganske sikkert ikke siste!

Forrige sommer hadde vi ubegrenset med rabarbra, som jo er fantastisk godt, både til grøt og saft. Nå har vi byttet hage, og hus også selvsagt, og her er ikke så mye som en rabarbrastilk å oppdrive. Sukk.

Vakre, vakre dukkemøbler i forrige innlegg. Ble adskillig mer sjarmerende ettar at du var ferdige med de... en drøm for en liten jente :)

Med beste hilsner og ønske om solrik helg!

P.S. Legger meg som følger.

Ruths datter sa...

Herlig. Deilig og friskt med saft av rabarbraen.God helg til deg

Grete sa...

Rabarbra, er bare så deilig når det blir brukt til kake, saft, syltetøy og kake. Ser jo ut til at du har lykkes med din oppskrift, men gå inn på NRK.TV. Mat og søk, så tror jeg du får opp gode oppskrifter på kjempe god saus som kan brukes til iskrem. Det er også oppskrift på deilig syltetøy. Jeg skulle ønske meg en kjempe stor rabarbraplante, men nei jeg har plantet en for et par år siden, men den har ikke grodd det gran, men jeg gir ikke opp.Flotte bilder som vanlig fra deg Silje. Ha en fin kveld!!!

Familien Furu sa...

Så flink du er :) Den så jo yammi ut da :)

Håper du fant masse fint :) gleder meg til å se og høre om det :)

Ønsker deg en fortsatt herlig lørdag :)
Klem klem

Min Lille Drøm sa...

Så skjønne møblene ble!
Gleder meg til å høre om funn fra messa i dag..regner med det ble med litt av hvert hjem i dag;)
KLem og klem

Mona Christin sa...

Hei.

Har aldri smakt rabarbrasaft før, men det høres veldig godt ut. Suppe er godt da. Dessverre måtte vi fjerne rabarbraen i hagen. Den tok for mye plass og den passet ikke noe annet sted. Og jeg må innrømme; jeg savner den.

Jeg vil bare takke deg for inspirasjon. I dag fikk vi grunnet inni lekestua. Håper å få tatt et par strøk til uka.

Stor og takknemmelig klem fra Mona C

Sissel sa...

Rabarbra-saft hørtes skikkelig herlig ut! Sylting og safting blir det vel mer av på meg etterhvert også, bare vi kommer oss ut av Oslo-gryta! Jeg lagde eplesyltetøy for første gang i fjor høst, og det var kjempe godt!
Ha en fortsatt fin sommer:)

Renate sa...

Jeg liker den nye introen din - frisk og nostalgisk!!! Og den rabarbrasaften så kjempegod ut, skulle gjerne hatt et glass av den nå:)