tirsdag 4. mai 2010

Villniss..

  

...det er hva jeg drømmer om at hagen vår skal være! Eller, om ikke akkurat det, så drømmer jeg om en hage som er grønn og frodig, og som får vokse litt fritt. Vi er ganske langt unna det nå... Ulempen med å bygge nytt hus på "nye" tomter, er at hagen må bygges opp fra grunnen. Her vi bor var det tidligere et jorde, så det var ikke så mye som en busk å se.



Gamle krokete frukttrær kan jeg derfor se langt etter... Kanskje de finnes når vi en gang er pensjonister og barnebarna kommer på besøk:) Men kanskje det finnes noen busker eller trær som kan ramme inn hagen vår, og som vokser litt fort? (jeg er nemlig ikke av den tålmodige typen;))

På fremsiden av tomta har jeg plantet tre junisøtmispel-busker, og jeg håper de vil skjerme litt etterhvert. Og den ene syrinbusken vår vokser over all forventning! Vet du om noen busker eller trær som vokser fort, og som gjøre hagen vår mer "frodig"? Alle tips mottas med takk:)


  

Jeg innser at det sikkert tar tid før jeg får den viltvoksende hagen jeg vil ha! Men et sted må jeg jo begynne, ikke sant?:) Drømmene kan heldigvis ingen ta fra en;)


  
alle bilder er lånt fra skonahem.se



ha en flott dag alle sammen!

20 kommentarer:

Beate i Husets Hjerte sa...

Kjenner så til det. Har også bygd hus. Mye jobb å planlegge hage, bare å planlegge at hagen skal blomstre gjennom hele sommeren, ikke bare på våren.. Drømmer også om en hengekøye mellom trærne, trærne er der, men det får bli barnebarna som får den opplevelsen..:-) Klatrehortensiaen min har vokst fort, samt duftskjærsminen min. Er ikke kommet så mye lenger selv. Thuja til hekk, måtte velge det fordi det er planlagt lekeplass på tomta ved siden av og da måtte vi ha høy hekk raskest mulig. Men, lykke til i planlegging! Klem

Livs Lyst sa...

Hei Silje!
Ja disse bildene frister. En slik villniss-hage vil jeg også gjerne ha! Vi får se da, om det blir slik etterhvert i hagene våre ;O)

Og: Så fine bilder du tar! De bildene fra Bøkeskogen og andre turer. Du ser virkelig hva som er fint gjennom den linsen!!!

Ha en fin dag!
Klem fra Liv

tove sa...

Nydelige og fristende hage bilder. Sånn ser ikke min ut, kommer aldri til å gjøre det heller tror jeg. har ikke så grønne fingre. Men man kan jo prøve.
Ha en fin dag

Tove

Lotte`s lille verden sa...

Å nei så utrolig flotte bilder.. Merket at drømmene tok litt tak i meg også! :)

Gleder meg bare mer og mer til varmere dager jeg nå!

Takk for kommentar inne hos meg.. Og selvsagt takk for svar ang. serviettene - ingen grunn til dårlig samvittighet, så det må du ikke tenke på! :)

Nå skal jeg prøve finne dem før jeg går løs på mitt lille prosjekt! :)

Håper du og dine får en fin fin dag
Klem fra meg

Jannes lille sted sa...

Hei:)
Jeg går også med drømmer om en flott hage en gang.
Men i motsetning til dere som måtte begynne på scratch med hageoppbygging, så må vi rive ned for så å bygge opp.
Det er nemlig ikke alltid så positivt å kjøpe hus etter 80 åringer som tidligere har vært veldig flink med hagen sin. Men etterhver som de blir gamlere, vil hagen forfalle. Og det er tilstanden her hos oss!
her vokser alt over stokk og stein. Dette er vitkelig et villniss, og her mener jeg ikke i den positive retningen.
Vi har allerede bodd her i 2 somre nå, allikevel ser jeg nye blomster dukke opp mellom ugresset i år også.
Hekken har vokst ut av proposjoner, brennesle finnes i alle busker og langs husveggen, og løvetann er det blandt alle blomstrene i beddene.
Så her er det bare å samle opp motivasjon for å rydde opp. (noe som dessverre ikke blir i år heller grunnet annet arbeid) Kanskje neste år! :)

ha en flott dag!
Klem Janne Merethe

Heksedamen sa...

Å jeg er så enig... jeg og drømmer om en frodig villniss hage... En man ikke trenger å stelle så mye, fordi den er finest om den får lov å gjøre som den vil. Huset mitt er laaaangt fra nytt, snart 100 år. Men de som har hatt det opp gjennom årene har ikke plantet noe... så min må også bygges opp fra bunnen av :( Noe jeg ikke får gjort med det samme,... Blir nok noen år til jeg kan konsentrere meg om hage... Når resten av HUSET er ferdig :)

Hanne Mette sa...

Nytt hus på ny tomt her også så jeg suger til meg de rådene jeg kan få og drømmer meg bort i bildene dine. Tålmodighet er en dyd. I alle fall når det skal lages hage...

tante hilde sa...

Mange flotte bilder.Klart det er en drømmehage. Du er godt igang med ønsker for din hage. Klem fra tante

Pernille sa...

Her kan jeg desverre ikke hjelpe deg. Drømmer om en frodig hage selv, men har ikke fryktelig grønne fingre, så det må ikke være for krevende planter heller *smiler* Men jeg er helt sikker på at det er mange her ute som kan mye om dette, og vil komme med gode råd. Hva med å lage et eget innlegg etter hvert med en oversikt over hurtigvoksende vekster, og ellers gode hagetips som du får? :)

Ønsker deg og dine en fortsatt flott tirsdag!

Pernille

Anonym sa...

Hei Silje!
Forstår akkurat hvordan du tenker ifht hage..
Jeg er også ganske utålmodig, og ønsker meg en naturlig og litt vill, men ryddig hage. Prøv å styr unna Thuja og Sypress (som alle andre har). Disse vokser nokså fort, men er kjedelige og blir fort stygge.
Et godt tips er sommerfuglbusk (husker ikke det riktige/latinske navnet)Den vokser raskt, er nydelig og tiltrekker seg sommerfugler! Kjekt for ungene! Vi har plantet denne foran en hekk (som består nettopp av kjedelige Thuja..) for å skape små rom i hagen.
Ellers kan jeg anbefale Einer av ulike slag.Vokser nokså fort.. Også Kanelbjørk, hortensia, serbergran er fine.
Men du må nok vente et par år. Det tar et par år for nyplantede planter å rote seg og falle til ro, for så å skyte raskere i været etterhvert.
Er så heldig å ha en anleggsgartner til samboer.. Så bare send meg en mail dersom du lurer på noe!
(bejarli@hotmail.com)
Linnea :o)

Anonym sa...

Plant deg noen nydelige klematis som kan vokse opp etter en mur(med stativ),vegg og lignende, de vokser i grunnen fort og må beskjæres i ny og ne, men er enkle å få til=) Har du nelly moser,the president,rouge cardinal og hagley hybrid så har du blomster fra mai til september/oktober=)
Lykke til med hage planer, vi har selv mange prosjekt på gang, er så gøy selv om vi sto opp til snø i dag, men nå skinner sola her på sunnmøre=)

Lisa Marie

Solveig`s familie og Interiør blogg!! sa...

Så lekre bilder.. :)
Gleder meg til å få skikk på hagen min jeg å ja :)

Men det blir vetdu :)

Ha en super dag videre :)

Solveig`s familie og Interiør blogg!! sa...

Så lekre bilder.. :)
Gleder meg til å få skikk på hagen min jeg å ja :)

Men det blir vetdu :)

Ha en super dag videre :)

Guttemamma sa...

DRømmehage på bildene !! Hengeselje vokser ganske gort og er fin året rundt synes jeg. Den er oppstammet og sprer seg likosm som en fontene og når den når bakken vil grenene flyte utover om du ikke klipper dem Vi har to og de vokser liksom over gjerdet og stenmur,er frodig og fin!
klem♥

Guttemamma sa...

..ja også har vi kaprifol ved inngangspartiet,vokser som bare det!!

Lillamamma sa...

For augenblinken har vi eit villniss i hagen, men det er ikkje i positiv forstand. Vi må også byrje i frå scratch med hagen, og har mange planar, men det tek tid å få tenkt ut korleis ein vil ha det, i tillegg til at det nesten lyt slutte å snø før ein kan byrje. Har aldri hatt hage før, so det skal verte kjekkt.

Ha ein flott dag

Anita Kristin

Rekkehuset sa...

Ja, en sånn hage som du viser skulle vel flere ønsket seg;-) Vi har akkurat flyttet inn i nytt hus, utenfor er det bare stein og stein og jeg klør i fingrene etter å begynne med hagen. Det må nok en god posjon tålmodighet og gjødsel til før det blir noen frodighet av det:-) Så litt lenger ned i bloggen din - så flotte turbilder! Nå fikk jeg lyst til å dra på piknik med ungene:-) Og taco-kjøttboller skal definitivt på menyen en dag. Ha en fortsattt fin uke, klem fra Hanne.

viviann sa...

Sukk... Hven vil vel ikkje ha ein saann hage.. Me leiger eit hus no for tida, so eg berre drommer om den dagen eg kan lage til min eigen hage.. Bygde opp min eigen hage naar me budde paa Lanzarote, og det eg laerte av det er iallefall at det er viktig aa planlegge korleis du vil ha den for du setter igang. Ang at du ikkje har taalmodighet til aa vente til plantene blir store, so kan du vel kjope tre som er ganske store, men og sikkert ganske dyre.. Men det er jo ein fin invistering aa kjope eit vakkert stort bjorketre..? Lykke til iallefall. Superfin blogg du har!:)
Ein klem fra Viviann:)

Sylke sa...

Hei, så koselig blogg du har! Fine hagebilder!

Noe som vokser fort, er jo popler, men de blir også veldig høye... Noen bruker popler til hekk, det dekker fort, og så må man beskjære hvert år. Og når du først har popler, blir du ikke kvitt dem så lett... ;)

Lykke til med hagen! Klem, Sylke

Monica sa...

Kjenner meg igjen her....har aldri bygd hus, men har hatt 4 hus der hagen IKKE har vært prirotert av forrige eier... Åsså har jeg hver gang tenkt; åååh, om 5 år har vi sikkert fått dreis på hagen og fått det slik vi vil... Men så har vi alltid flyttet før vi har kommet så langt:) Men denne gangen kanskje;)
Nydelige bilder ihvetfall!

Ha en strålende lørdag!