tirsdag 11. mai 2010

Safting&sylting


For noen dager siden fikk jeg et spørsmål i en kommentar. Karinaen lurte på om jeg kunne skrive et innlegg om hvordan jeg gjør det når jeg safter! Siden jeg brenner litt for at slike tradisjoner skal ivaretas, gjør jeg gjerne det;) Jeg husker selv da jeg var liten, og det luktet nykokt saft i hele huset. Jeg synes det var så koselig, og  jeg elsker fortsatt hjemmelaget saft!

I fjor var det mine barn som fikk være med å lage saft. Vi har en solbærbusk og to ripsbusker i hagen som er bare noen år gamle. Alikevel ga de oss 2 kg solbær og 300 gram rips (ripsbuskene var bare ett år gamle). Hele familien + nabogutten var med på å plukke bærene. I fjor gikk jeg til innkjøp av en kjekk og lekker sak....



...nemlig denne! Jeg har kun brukt saftkoker når jeg lager saft, men det går an å bruke en saftpose også. Denne saftkokeren kostet ca 1100 tror jeg, men jeg vet at jeg skal bruke den i mange år!

Bær og sukker legges lagvis i beholderen, og settes over kjelen med kokende vann. Etterhvert kan man tappe over fra slangen og rett over i flasker. Veldig enkelt, og som sagt, det lukter helt nydelig!

Av de 1,3 kg bær jeg hadde, ble det nesten 3 liter saft. Vi serverte den blant annet til grøten på lille julaften, det var så koselig å se ut på den snødekte hagen mens man drakk saften! Dessuten synes jeg barn har veldig godt av å lære hva naturen gir oss, og at ikke alt bare kommer fra butikken!




I fjor lagde jeg også rabarbrasyltetøy...



...og jordbær- og bringebærsyltetøy. Glassene tas opp gjennom året, og brukes i kaker eller som pålegg på ferske rundstykker. Jeg synes det smaker sommer, og ikke kan sammenliknes med kjøpesyltetøy! Når jeg lager bringebær- og jordbærsyltetøy, rører jeg bærene sammen med sukker i kjøkkenmaskinen, og putter direkte på glass. Ingen koking eller konserveringsmidler. Så tar vi glassene opp fra fryseren etterhvert som vi trenger dem!

Jeg er absolutt ikke noen perfekt husmor, men jeg synes det er gøy å lage litt selv, og vil at det skal bli en tradisjon hjemme hos oss. Kanskje gir det barna gode barndomsminner også?



ha en fin kveld alle sammen!

33 kommentarer:

Anne Mai sa...

Nam det såg utrolig godt ut, husker bestemor mi va en reser på å lage saft og syltetøy av solbær. ingen ting eg så godt som hjemmelaget :)

Jannes lille sted sa...

Du er så flink du Silje!
Nydelige bilder!!
Ha en flott kveld
Klem Janne Merethe

RoseSommer sa...

Jeg liker både filosofien og bildene dine!
Hjemmelaget at best, og inneholder VELDIG mye mindre sukker enn det en kjøper.
Jeg sylter også mye, og putter i fryseren. Bruker ofte dette syltetøyet som vertinnegave, og det mottas med glede, som jeg SER er ekte!
- Og mannen min liker best eplegele fra Europris.....:-(

Familien Furu sa...

Så flink du er! Hjemmelaget syltetøy kan ikke måle seg med butikk syltetøy engang :) Nam nam nam
Dette er husmor stil :)
God kveld frøken
Klem klem

Audhild sa...

Så sommerlige bilder
*lengte lengte*
Synes du er kjempeflink jeg, og ungene dine kommer til å sette utrolig stor pris på lærdommen når de blir større!
Jeg er så heldig at jeg har en bærhage med over 20 bærbusker, så jeg rekker ikke over å plukke alt engang!Lager både sylte og saft(med litt hjelp av mamma da):)
Har du prøvd å rørt rips og bringebær sammen? Det er favoritten her:)
Tror jeg også må vurdere en slik kjele, så veldig praktisk ut!

Frk:Twil sa...

Heihei!!

Så utrolig delikate bilder;-)

Jeg saftet for første gang i sommer, jeg har hatt en bestemor som har tatt seg av dette i alle år.. Men i sommer var hun svært syk og jeg syns det ble min oppgave å gi henne saft for en gangs skyld..
Og det var moro, enkelt og godt.. Så dette blir en tradisjon for oss også, jeg har overtatt bestas velbrukte saftkoker, den skal fylles med bær fra hagen på hytta;-)

Og ja, hjemmelaget syltetøy er det BESTE, åhh* Det fikk jeg lyst på nå.. Fryseren vår gikk i stykker i høst så alt syltetøy måtte kastes.. SKal bli godt med sommersmak igjen*

Nå har jeg også fått egen hage med en haug av epletrær, de skal vi nok få laget mye godt ut av til høsten, moro..

Klemmer*

FruLisa sa...

Koselig innlegg. Jeg husker lukta av saftkoking og laging av ymse syltetøy. Husker vi var med mor timer i skogen slik at hun fikk plukket både blåbær og bringebær. I høst håper jeg at jeg kan ta med mine unger ut i skogen og at de kan kan få kjenne den gode lukten:-)

Ha en fin kveld.

nufse sa...

Så flott at du tar opp dette! Tradisjoner som denne er vanvittig viktig å ta vare på synes jeg, og jeg håper dere er flinke til å bruke markens grøde til høsten folkens!! Det er jo ikke noe som smaker som hjemmelaget da! At du i tillegg har granium i headeren din, gjør at jeg blir sendt på mimretur til barndommens besøk hos min kjære mommo i dag. Takk for det - det er hyggelig å dagdrømme litt :) klem

Janne Lillian ♥ sa...

Så mange nydelige bilder. En skikkelig smak av sommer :)

Hjemmelaget saft og syltetøy er nyydelig. Har en far som lager hjemmelaget solbærsaft, og det smaker himmelsk. Selv MÅ jeg sylte jordbær hver sommer, det kan aldri bli for mye :) Ifjor satt jeg kvalm (gravid første trimester..) og skikkelig dårlig og renset jordbær og lagde syltetøy. Men syltetøy skulle det bli :)

Ha en strålende kveld

Janne :)

lovecountrychabbychicstyle sa...

skal si du er litt av et husmoremne;) du er knallflink! stor klem fra Lillan

Kort og Søm sa...

Ja, egenprodusert saft er helt nydelig! Har gode barndomsminner da jeg og mormor lagde solbærsaft...husker også veldig godt den gangen hele saftposen veltet...grøss og gru..*ler*.. (men det var heldighvis ikke min feil :O)
Veldig fine bilder! :o)

hjertero.com sa...

Hjemmelaget saft og syltetøy er både godt og som du sier gir en god følelse av tradisjon og sommerstemning!

Fryseren min er full av bær, men jeg bør vel bli bedre til å lage syltetøy og fryse det istedet. Har blitt hektet på å lage gele, både rips og tyttebær. Herlig å servere hjemmelaget tilbehør til middagen gjennom hele året!

Ha en fin tirsdagskveld!

Silje :)

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

So koseleg☺ Huska godt lukta og gleden over heimelaga saft då eg var lita☺
Eg kjøpte faktisk ein slik saftkokar på netthandelen for ca 200 kr i fjor☺
Ska jammen bli flinkare å lage saft og syltetøy eg og☺

Klem M♥

Anns draum sa...

Du e så flink:) Eg e så einig i at vi må ta vare på desse tradisjonane!! Og så smaka det mykje betre:) Har laga litt eg og, har som mål i år og lage endå meir. Frå barndommen var ingenting betre enn besta og mormors heimelaga saft, syltetøy og rabarbragraut:)

ps: Har giveaway hos meg:))

Fru Andersen sa...

Så enig med deg, det er viktig å ivareta slike tradisjoner som skaper gode bardomsminner. Minner om lukter og smaker! Og INGENTING smaker så godt som hjemmerørt syltetøy;-)

Ha en fin tirsdagskveld!

Miss Mette sa...

Hei Silje
Så herlige bilder av saft og bær, fikk sommerfølelse her... Nydelig godt med hjemmelaget saft og syltetøy, ingen ting som smaker bedre :o) Tusen takk for et herlig innlegg og inspirasjon - for nå fikk i alle fall jeg lyst til å lage saft! Ønsker deg en fortsatt fin uke, klem fra Mette

Mor og datter sa...

Så utrolig godt alt det så ut!!:)
Også flotte bilder!
skulle ønske jeg å var like flink, men det høres veldig enkelt ut!!

Ha en fin kveld!! :) klem

Tulip sa...

Å det så godt ut! Nydelig med hjemmelaget, det er jeg enig i!

Flotte bilder også!

Linda sa...

Takk for tips.
Smart å fryse glassene,bare ikke helt fulle....
I morgen kommer det plommer opp av min frys,di skal få et lett oppkok.
Nan,nam,på hjemmelaget brød.
Ha fine vårdager!

♥Ilse♥ (Rood met witte stipjes) sa...

looks nice, can you give me the receipe of the sirope and the jam please?

regards
Ilse
roodmetwittestipjes@telenet.be

Bagatellar sa...

Ett godt barndomsminne som jeg deler med deg, har ambisjoner om å få laget litt egen saft og syltetøy fra de gamle buskene her på tomta. De trenger nok å bli pensjonert og erstattes med nye da vedlikeholdet har vært lik null de siste 17 årene, men litt bær blir det:-)

Aryn Contessa sa...

Mamma'n min er også super på å lage syltetøy av jordbær og blåbær. Vinteren er ikke helt den samme uten rørte jordbær... Og kjempefin saftkoker du har! :)

Linda Camilla sa...

Åh det så deilig ut! Hjemmelager er alltid best :) Flink du!

klem lillemy

Sidsel sa...

er det en bruktbutikk i nærheten, se der om du finner saftkoker. har sett de har på fretex her - og de er ikke dyre 2-300.
Jeg synes det er vanskelig med sukkermengden, så jeg har ikke sukker sammen med bærene. Jeg tapper safta i en annenkasserolle, og smaker til med sukker etterpå.

En fin tradisjon å holde på - og plutselig er saft sunt!

fryd&forandring sa...

Vi også safter og sylter selv og det er skikkelig kos! Vi har ikke saftekoker da (er på ønskelisten!), og jukser med å bruke syltepulver.. men det var jo mye lurere å fryse det ned syltetøyet!!
Kjempefint innlegg! Ha en fortsatt fin uke!

jordbærpiken sa...

Superkoselig! Og nydelige, sommerlig bilder. Syns det er fantastisk med hjemmelagede ting, og har lyst på iallefall én ripsbusk når vi flytter til det nye huset. Jeg er vant til hjemmelaget saft og syltetøy hjemmefra og syns det er det beste som fins. Godt med sånne gode minner. :) Du er flink!!! Klem!

Hege sa...

Det var jammen meg noen sanne ord :) Jeg husker veldig godt mormor som lagde saft når jeg var liten. Koselig minner å ha med seg! Tradisjoner er viktig :)

Tror jammen meg jeg også skal bli litt flinkere til sånt. Jeg vet jeg setter utrolig stor pris på de minnene der og det vil jeg også at mine barn skal ha muligheten til!

Takk for at du minner oss på det :)

Klem

mi-rachel sa...

det er jo så koselig ed safting og sylting.
gode barndomsminner.

Nina B. sa...

Så koselig å holde slike tradisjoner ved like. Husker vi (broren min faktisk) laget hyllebærsaft fra et tre i hagen. Nam! Og så er det jo kjempeherlig med nyrørte jordbær ☺

Skjønne bilder som vanlig.
God langhelg!
Klem Nina

Beate i Husets Hjerte sa...

wow..så flink du er. Har også vokst opp med en mor som har laget hjemmelaget saft. Nå leverer hun inn på Askim, men fortsatt masse deilig bringebær og ripssaft. Gode barndomsminner det, så det skal du være sikker på at du lager. herlig!!!

Har en drøm... sa...

Ummm, då deilig og så gøy med hjemmelaget ♥
Kunne tenkt meg og lage eget syltetøy jeg, og det hørtes veldig godt ut med sukker og bær i kjøkkenmaskinen ♥
Tror jammen meg vi skal gjøre det samme, lage selv...
Takk for tips og inspirasjon:o))

Klem Line

Siv Iren sa...

Jeg er innom bloggen din for første gang, og jeg må bare si at jeg syns du er utrolig flink! Nydelige bilder og interiør (har bare lest to innlegg enda).
Og at du brenner for tradisjoner er supert, jeg elsker og lage ting fra bunnen av på den måten.

Elin sa...

Hvilken del på kenwood bruker du ?