søndag 21. februar 2010

Tar du vare på blomsterløkene dine?



Det fikk jeg nemlig spørsmål om da jeg kjøpte denne. Jeg er jo fullt klar over at det går an, og så plante dem ut og få dem til å blomstre i hagen. Men hvordan gjør man det? Blomsterdama sa jeg skulle legge løkene i avispapir, og oppbevare dem i kjelleren eller garasjen. Da måtte det bli garasjen for vår del, men der kan det jo være minusgrader, tåler de det?

Hvis noen har tips til hvordan man går frem, tar jeg gjerne imot råd! Jeg synes det er ille å kaste dem også, og så fint det kunne bli med masse løkblomster i hagen!





I dag har vi hatt pappa og samboeren hans på formiddagskaffe. Vi serverte vafler og iskake, enkelt, men godt!

Syltetøyet er hjemmelaget, jordbær, og jordbær med rabarbra i.

Syrinene har sprunget ut, og med det kom den fantastiske lukten!! Nå snuser jeg på dem hver gang jeg går forbi, og kjenner vårfølelsen komme!



ha en fin søndagskveld!

32 kommentarer:

solveig sa...

Det er sikkert lurt å gjere som blomsterdama seier, men mi erfaring er at det går godt an å berre grave dei ned i hagen så snart det går, helst med stilkane på slik at dei får visne ned. Løkplantar er ikkje pene når dei visnar, derfor grev mange dei opp.
Amatør.

Tulip sa...

Enig med første innlegg. Men akkurat nå er det ikke så lett å grave ned noe som helst;)...
Jeg pleier å samle mine løker i avispapir nederst i søppelskapet under kjøkkenvasken.
Klipper ikke ned stilkene, for løkene tar til seg den næringen og kraften de trenger fra det grønne. Når det er klart å grave ned i jorda gjør jeg det. Så fort det er snøfritt.
Funker helt fint å oppbevare dem inne.Iallefall klarer de aller fleste seg der.
Lykke til!

MarnyAlice♥Kalas Mystiske Hjørne sa...

Eg er ikkje flink til å ta vare på løken heller, sjøl om eg veit godt at det går an. Tar til meg tipsa du har fått☺

Klem M ♥

Mona Christin sa...

Hei.

Fælt å si det, men jeg pleier å kaste de når blomsten er ferdig. Men har hørt at de kan spares. Bør nok oppbevares tørt, mørkt, kjølig og frostfritt.

Koselig med kaffegjester, og du gjør jo som vanlig ditt for at gjestene skal føle seg veldig velkommen. Til det er du en mester.

Fikk uventede gjester i dag vi og. Heldigvis hadde jeg bakt horn med ost og skinke (gjærbakst). Gode ble de, men jeg synes det var like klissete å bake de. Kaker er tingen for meg.

Ha en fin kveld.

Klem fra Mona C♥

Sine sa...

Jeg pleier å ha dem stående til alt er vissent på dem. Så planter jeg dem ut etterpå samme hvilken årstid det er. Jeg gjør det slik rett og slett fordi jeg glemmer å plante dem ut når jeg legger dem bort. Nå har jeg f.eks. en diger bunt løker som jeg bestemte meg for å lagre til høsten før jeg plantet dem ut. De er ennå ikke kommet i jord. Så derfor skal jeg fortsette som før, få dem i jorda når de er "ferdige" i potte.

Og et er veldig kjekt å gi dem "evig liv" ved å plante dem ut. Nå i vinter har jeg hatt en del svibler, men disse har jeg bare satt ut i pottene sine, så jeg vet ikke hva de tåler av det. Det går som oftest bedre enn vi tror.

Lykke til med dine!

Hulda sa...

Jeg har heller ikke prøvd å plante ut blomsterløk, men har tatt vare på noen i år, som jeg tenkte å legge i jorda til våren. Har lyst å lage et staudebed, og et med blomsterløk i tillegg til sommerplantene.

Så flott du hadde gjort det med vafler og iskrem. Det så deilig ut. Må være en fryd å komme på besøk til deg, alt er jo så fint!

Millas hem sa...

Åh, en sån fin dukning! Blir såå fikasugen!

Kraaam

Tonerose sa...

Om du ikke har kjeller å oppbevare dem i, ville jeg forsøkt garasjen ja. De tåler fint kuldegrader, sålenge det er løk som vanligvis blomstrer her til lands. Feks svibler man har til jul kan man gjerne plante ut, da dufter de herlig i hagen neste sommer igjen (trenger vel en vinter på seg, men året etter) Smart å la de stå og visne helt ned på egen hånd, da går all næringen tilbake til løken igjen - og man får nydelig blomstring neste sesong.


Jeg ville absolutt forsøkt å få de til ute, da kan de gi så masse glede i mange år fremover! Spiller ingen rolle når du graver de ned (ca tre ganger dybde på løkens str ned i jorda), men det er jo greit å vente til frosten forsvinner i jorda. Litt enklere da! :o) Har selv planta ned masse løk lovlig seint, men det meste går bare man er sta nok! :o)

Smart å plante de et sted hvor det ikke blir altfor masse fuktighet stående om våren - da kan løken råtne opp. Men de tåler masse!

Lykke til, det er nok ikke noe problem for deg! :o)

...SÅ herlig med syrin inne nå!! gleder meg til våren! :o)

Landcharm sa...

Så vakre bilder du viser. Syriner...så vakkert og sommerlig, samtidig blir jeg litt forvirret...

Tonerose sa...

...glemte si at feks amaryllus man gjerne har til jul, er ikke noe man vanligvis har i hagen her - og tåler nok ikke kuldegrader og den vinteren vi har her til lands.. :o)

Ønsker deg en herlig kveld!!

Janne Lillian ♥ sa...

Det er ikke jeg så flink til nei.. her blir de kastet når de er ferdig blomstret :)

Det så ut som en hyggelig søndagskveld ♥ Her har det vært middagsbesøk og besøk hos svigers før leggetid. Deilige søndag ♥

Ha en fortsatt flott kveld du og

Klem ♥

Hvit Villa sa...

Er nok ikke flink med dette med løker jeg heller...selv om jeg tenker på det hver gang de blir kastet! Flotte bilder :-)

Ann Elin sa...

Herlige bilder!! Nå fikk jeg vårstemning:)))

Nei jeg tar ikke vare på blomsterløkene, men burde kanskje ha gjort det...men mangler tid:)

Flott blogg foresten:)


Hisen annElin /Fru RosasHJem

Boligfryd sa...

Hei! Så vakre bilder du viser! Jeg har oppbevart løker i garasjen og plantet de ut på høsten. Det har gått helt fint! Lykke til! :)
Jeg har noe til deg på bloggen min.
Ha en strålende kveld!
Mvh Mona / Boligfryd

NL sa...

Så lekkert bord du har dekket til!

Jeg har satt løkene mine i garasjen, og det ser ut til å gå bra så langt iallefall og jeg håper å plante dem i en stor krukke til våren.
Vi har hatt hjemmelaget bringebærsyltetøy på brødskivene til kvelds her i dag - 3(!) skiver spiste jentene hver ;) Smak av sommer!!

marte sa...

Åj...ser ut som våren har kommet hit jo. Så deilig og vårlig!! Lekkert.

Anonym sa...

Huff! Kaster mine blomsterløk da de er avblomstret.Skulle jo ikke gjøre det da men.Ellers har jeg en blomsterekspert i min mor,og hun sier det samme som hun blomsterdama sa til deg.
Ellers må jeg si at det ser veldig hyggelig ut å være gjest hos deg på formiddagskaffe.Flinke deg:)

Ida sa...

Hei :)

Jeg skal ikke begi meg ut på tema om blomster og løker, fordi det har jeg rett og slett ikke peiling på. Men jeg syntes det er såå fint !

Nydelig dekket bord igjen ♥, med ett snev av påskefølelse :) Du er virkelig (som jeg skrev i bloggen) en stor inspirasjon når det kommer til borddekking. Kikket tilbake til ett bord med høsttema hos deg, helt nydelig!!!!

Ha en fin uke !
Klem fra Ida

ps Utrolig koselig bilder i forrige innlegg, likte så godt det siste av deg og A :)♥

Anns draum sa...

Eg puttar dei i jorda så snart tela er vekke, dei kjem fint neste år er mi erfaring. Har prøvd å ta vare på dei men har erfart at dei fort rotnar om man ikkje er veldig nøyen med å børste og tørke dei. Derfor juksar eg altså litt;))

Kristine sa...

Jeg ble spurt om det samme av svigemor, hadde ikke tenkt på det!
Men nå klippet jeg perleblomstene mine ned, og har satt dem litt kaldt - i en bod. Men de får både lys og litt vann av og til, vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Vi får bare vente og se!

Kem

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Mmm, så deilig det så ut! Virkelig vårlig også :-)

Ha en fin kveld vennen!
Klem

Ruths datter sa...

Så herlig det kaffebordet så ut.Ble helt sulten jeg.Vakre blomster på bordet også.
Klem

Jill sa...

Ida har linket til deg i dag og jeg har dermed oppdaget bloggen din for første gang :-)
Nå har jeg kostemeg med eldre innlegg og legger deg sporenstreks i bloggrollen min.
Veldig koselig blogg, mange flotte bilder, nydelig bord og vakre blomster!
Ha en kjempefin mandag!

ELIN sa...

Dette så helt herlig ut. Så deilig med syriner, vafler og is. Kan dessverre ikke hjelpe deg med blomsterløkene, men lykke til. Ha en flott uke. Klemmer fra Elin

huset med det rare.. sa...

I fjor la jeg de i en skoeske, og tok de frem da frosten i bakken ga seg så jeg fikk gravd de ned! Men de må visne og bli tørre i stilken før du klipper de ned og pakker de bort!

HønePøne sa...

Heisann!
Så heldig du er som har duftende syriner i huset! :) Drømme drømme...
Jeg bruker å plante ut løkene så snart de ikke er pene innendørs lenger. Litt vanskelig nå som det er tele i jorda og masse snø, men da ville jeg bare satt krukken på et kaldt soverom, vaskerommet e.l og så satt ut løkene når det er mulig å grave i jorda igjen. Jeg vet ikke om alle løkene mine kommer opp igjen med denne metoden, men uansett bedre enn å kaste dem :)
Ha en fin mandagskveld!
Klem, Madeleine

Anonym sa...

How cosy! Hang in there, Spring is around the corner!
Lisbeth form California!

Anonym sa...

How cosy! Hang in there, Spring is around the corner!
Lisbeth from California!

Lykkes Hjem sa...

Mørkt,tett og kjølig skal løkene oppevares. gjerne i avispapir og ned i kjelleren/garasjen.

Hadde om det på skolen sist uke ;)

Nydelig bilder*
Ha en flott uke videre

Karin sa...

Sukk... så nydelig bilder du har i bloggen din... Lykke til med løkene dine.Ha en flott uke!

Sandoren og Blåsten sa...

Så fint at du tar opp dette! Jeg har dårlig samvittighet hvert år når jeg kaster løkene, så nå skal jeg ta vare på dem!

Har tidligere satt løker i krukker og latt dem stå mørkt og kjølig i kjelleren over vinteren og drivi dem frem med gradvis mer lys og varme slik at de er fine å ta frem til påske. De påskeliljene ble kjempestore og fine!


Hilsen Gry K

Thing sa...

Får en utrolig vårstemning
av det innleggtet her!
Flotte bilder! :)