fredag 5. februar 2010

Fredag ♥



Fredag -den beste dagen i uka!

Så er plutselig helga her igjen. Herlig:) Særlig når den er nesten tom for planer.



Her kommer oppskriftene, de er fra Ingrid Espelid Hovig's blårutete kokebok.

Fletteloff:

100 gram smør eller margarin
6 dl melk
50 gram gjær
1-1,5 ts salt
1 egg
2 ss sukker
ca. 1 kg hvetemel

Smelt smøret, ha i melken og varm opp til 37 grader. Ha i gjær, melkeblanding, salt, egg, sukker og mesteparten av melet i bollen på kjøkkenmaskinen. La maskinen gå i ca 4 minutter til deigen er seig og fin. Dekk bakebollen med plast, la heve i 30 min.

Del deigen i tre emner (det står to i boka, men jeg synes de blir altfor store da). Del hvert emne i tre biter og trill pølser. Flettes, og etterheves i 30 min.
Pensle med sammenvispet egg og vann, og strø over valmuefrø.

Stekes nederst i ovnen ved 225 grader, til de er gyllenbrune (ca 15-20 min hvis du lager tre loff, 25-30 hvis du lager to)



Hornene med ost og skinke lagde jeg av en oppskrift til rundstykker, men jeg blandet litt grovt mel i. Deigen kjevles ut til et rektangel, og deles opp så det blir trekanter. Jeg tar på en skive med kokt skinke, og litt revet ost. Rulles sammen til horn, pensles med egg og strø på valmuefrø. Stekes til de er gyllenbrune. Kan gjerne legge ut oppskriften på rundstykker, men det er altså en vanlig oppskrift (mel, melk, gjær, salt og smør)


Her har vi inntatt sofaen etter en nydelig middag, laget av min mann
Vi var i svømmehallen med ungene i ettermiddag, det blir man jammen trøtt av :) (mannen sover på sofaen ser jeg nå, klokka er 21.30..)



god helg!

22 kommentarer:

Lilliannes verden sa...

Fredag er den kjekkaste dagen i veka. Høyres ut som du skal kose deg :)
Blomane dine var nydlege. Såg nesten ut som ein blanding av tulipan og nellikk :)

Millas hem sa...

Åh, vilka ljuvliga bilder! Den rosa kannan är ju supersöt!

Trevlig helg!

Kram Camilla

LykkeLise sa...

Såå vakre nellikker:) Elsker dem...også står de så lenge:)

Håper du får en flott helg!

Klem Lise

Lykkelig som liten.. sa...

Herreli for noen nydelige bilder :)

Og deilige oppskrifter :) Må nok prøve de en dag:)

God helg til deg også.
Klem Tina

Kristine sa...

Takk for oppskrift, må prøves :-)

Kos dere i helgen!

Klem Kristine

Lottas Himmelrom sa...

Herlige bilder!!!!Ønsker deg en nydelig helg)

lisje astrid's husblogg sa...

Eit SMILE innlegg:)
Blir rett glad av å kome inom bloggen din:)
HERLEGE bilder og tekst:)
Tusen takk<3
Ønskar deg ei kjekke helg<3
Helsing Astrid<3

littlepresents sa...

Mannen min sover også ;)
Men han har jobbet hver dag ti timer.

Har en god helg.

hilsen
heike

frøken olsens drømmer sa...

For noen herlige bilder ;))
gode oppskrifter også;))har den boken jeg og;))
ønsker deg en deilig helg
klem fra meg

Mona Christin sa...

Hei Silje.

Du inspirerte meg med horna dine og i kveld har vi også laget ost- og skinkehorm. Takk for tips. Brukte en oppskrift fra matprat.no og den var helt ok. Fletteloff får jeg prøve en annen gang når ånden kommer over meg.

Nydelige nelliker og nydelig farge.

Ha en fin helg.

Klem fra Mona C♥

Mona Christin sa...

Hehe... Håper vi lagde horn og ikke horm...

Ruths datter sa...

Flotte sukkersøte blomster.Takk for god oppskrift.
Klem

Kristine sa...

God helg!

Guttemamma sa...

For en deilig ettermiddag og kveld!! Gøy at du tok utfordringen min under og vakkert servise har du!!
klem

Livy sa...

God helg Silje!
Stor klem fra Livy

Janne Lillian sa...

For noen fantastiske bilder ♥ Nydelige farger og skjønn vase. Ønsker deg en flott helg :)

Gry Hege sa...

Titter innom og ønsker deg og dine en flott helg :)

Kos dere :)

Klem................

Karinaen sa...

Ahh jeg liker også nelliker veldig godt (selv om noen apsolutt skal kommentere at det er begravelsesblomster..) Nydelige var de, særlig i den flotte muggen. Elsker bildene dine! :) Ha en finfin helg :)

Hilsen Karina

Anita sa...

Herlige helg!! Her har vi voksne vært en liten tur og handlet, nå er det High School musical på full musikk her og alle barna i pysj fortsatt ♥ ♥ ♥. Herlige lørdag. Johnny er og vasker en bil, og i uke 7 får vi "ny" bil, kjøpt på en butikk nær deg ;0) Nå skal jeg strikke litt og kose meg. Her er alt topp, litt mye med skolen, men veldig spennende og lærerikt, så det er verdt det, skole "fri" til uka, men ikke lese fri. Ha en flott helg Silje! Sender deg en mail en dag jeg, så lenge siden jeg har fått snakket ordentlig med deg! Klemmer fra ANita!

Sis Cullen sa...

du har mange fine bilder :)
fin blogg også :)

Renate sa...

Det var virkelig nydelige bilder ja .
Bare slket den rosa muggen din med blomstene i .ett syn for øyet . lekkert og så vårlig .hjertet hoppet ett ekstra slag gitt.
Takk for titten . høres ut som en herlig oppskrift du deler der også . må prøves

Lokki sa...

For en herlig rosa velkomst!
Fikk vårfornemmelse og varme vibber!
Du gjør det så vakkert og koselig ❥
Ønsker deg en nydelig helg videre!
Klem Lokki