onsdag 20. januar 2010

Svar ♥

Tusen takk for spørsmål, og hyggelige tilbakemeldinger! Skal prøve å svare så godt jeg kan;)



Malin sa...

Hei Silje!
Du har en kjempefin blogg!
Lurer på hvor du har kjøpt liftgardinene til barnerommene og hvordan du evt har pusset opp sengen til datteren din? Jeg har kjøpt en gammel brukt barneseng som jeg har tenkt å male hvit.
Takk for svar! :)


Svar: Hei Malin:) Liftgardinene er sydd av ei venninne av mamma, som jobber som sydame. De er sydd med lystett stoff bak, og fungerer kjempeflott! Det koster litt ekstra å få dem sydd, men det er verdt det, og de holder seg veldig bra, og er enkle å ta opp og ned! (har vært borti liftgardiner som er umulige å få til å henge rett)
Senga til Augusta så slik ut da jeg fant den, og jeg tenkte at jeg ihvertfall måtte fjerne glansbildene før jeg malte. Men de satt utrolig godt fast, så jeg bare vasket senga godt, lot den tørke, og malte over. Jeg er litt utålmodig, og har ikke tid til veldig nøye forarbeid. Men resultatet ble bra alikevel! Lykke til med maling:)
 
 
 
 
Anonym sa...

Hei! Jeg synes lyset på alle bildene dine er så fint. Hvilken innstilling på kamera bruker du? Eller redigerer du lyset i Picasa i etterkant?
Ha en fin dag :-)

Svar: Jeg er dessverre altfor dårlig til å benytte meg av alle egenskapene til kameraet vårt. Jeg bruker auto-innstillingen når jeg tar bilder av mennesker, og ellers har jeg funnet en som gir bra bilder i dagslys, det er en rute med et fjell på. He he, jeg har ikke mye peiling som dere skjønner;)



FØR                 og             ETTER
 
redigering i Picasa. Bare juks som dere skjønner:) Noen ganger blir bildene lyse av seg selv, men jeg bruker Picasa veldig mye. Spesielt innstillingene "utfyllingslys" og "lyse områder".
 
 
 
Lykkeliten sa...
Ehh, du har kanskje skrevet det tidligere, men hvor er de flotte koppene i headingen din fra.
Har forelsket meg helt i dem....

   
 
Svar: Koppene er gamle Mocca-kopper fra Porsgrunn Porselen, mener å ha hørt at de er ca 100 år gamle! De kommer fra ekteparet mamma og jeg kjenner, som er enormt flinke med antikviteter, de finner mange skatter til oss!
 
 
 
Anonym sa...

Hei Silje
Jeg følger bloggen din ivrig, har dessverre ikke min egen (ennå) Tusen takk for fantastisk inspirasjon og gode innlegg.
Noe jeg ofte har lurt på, er de vakre stuegardinene dine. Hvor har du kjøpt dem?
Tusen takk for svar
Anne Line


  
Svar: Hei Anne Line! Gardinene i stua er også sydd av mammas venninne, som jobber som syerske i en tekstilbutikk. Blondestoffet er kjøpt metervis, og prisen var ikke så ille heller! Kanskje noe liknende finnes i en tekstilbutikk der du bor?
 
 
 
Anonym sa...

Å silje!! topp med en liten (stor..) spørsmålsrunde!!
Kan du vise mer av rommet til Ferdinand?!
Er du hjemmeværende?
Har barna dine full plass i barnehage?
Bor dere landlig eller nær tettsted?
Fryktelig nysgjerrig..hehe
Takk for svar om malingsfarge!!
Linnea:)


 
Svar: Hei Linnea! Jeg kan gjerne vise flere bilder av rommet til Ferdinand:) Det kommer etterhvert!
 
Jeg er ikke hjemmeværende, men er sykemeldt for tiden, etter at jeg fikk halvsidige lammelser i fjor sommer. Jeg ble innlagt på slagenheten med mistanke om et hjerneslag, og var under utredning i tre måneder etterpå. Legene har konkludert med at jeg har hatt "en nevrologisk hendelse", mulig en blodpropp. Beinet mitt sviktet helt, armen ble så tung at jeg ikke kunne løfte den, og ansiktet ble skjevt. Alt gikk fort tilbake, bortsett fra armen, som fortsatt føles tung, og har nedsatt kraft. Siden jeg jobber som sykepleier, er det vanskelig å ha en "dårlig" arm. Heldigvis har jeg en fantastisk fysioterapeut som hjelper meg med armen, jeg er hos han og trener 2-3 ganger i uka. Derfor er jeg altså hjemme nå, men håper armen bedrer seg så jeg kan jobbe igjen snart!
 
Ja, begge ungene har full barnehageplass. Tidligere har begge hatt 60%, men fra i høst har de hatt 100% begge to. Siden jeg er hjemme nå, leverer jeg de sent, og henter dem ofte tidlig. Pleier å ha dem hjemme en dag i uka, i morgen skal vi ha bakedag! Heldigvis trives de veldig godt i barnehagen sin, og de lærer masse der! (*mor som forsvarer at ungene er i barnehage* :))
 
Vi bor ca 4 km fra byen, ganske landlig. Vi har både jorder og kuer i umiddelbar nærhet, veldig koselig! Men samtidig er det gåavstand til byen. Vi trives veldig godt her:)
 
 
 
Anonym sa...

Hei. Du har en veldig koselig blogg, mye inspirasjon å hente her! Lurer på hvor den nydelige lysekrona du har over spisebordet kommer fra? Synes den er veldig flott og spesiell. Ha en fortsatt koselig kveld. Klem lindapetrine



 
Svar: Lysekronen (den er til telys) fikk vi til bryllupet vårt, den er kjøpt i en lokal interiørbutikk, og jeg vet dessverre ikke hva merket heter. Vi fikk den for snart fem år siden.
 
 
 
Hvit Villa sa...

Jeg lurer på hvor du har kjøpt de rosa kulene du hang opp i vinduet etter jul?De var så vakre.. Ha en fin kveld!



 
Svar: Hei:) Der var et spørsmål jeg har glemt å svare på ja, beklager:) De er kjøpt i en lokal interiørbutikk, lurer litt på om det var av merket Nordahl... Noen som vet?
 
 
 
Anonym sa...

Hei,
Hiver meg på spørsmålsrunden...nydelig gulv dere har i stue og kjøkken, vet du hva det heter, og er det parkett eller laminat??
Hilde

 
Svar: Gulvene vi har i huset, bortsett fra der det er fliser, er parkettgulv i bjørk fra Kärhs. Et lunt og varmt gulv, men det blir noen riper og merker. Det er stort sett sjarmerende synes jeg da:) Ville valgt det samme om igjen.
 
 
 
Cecilie sa...

Du har nok allerede skjønt det, men jeg setter stor pris på bloggen din!
Men jeg har skjønt at man ikke kan vite alt, så jeg ser somregel bare - og nyyyter!
Men en ting som hadde vært litt gøy å vite, hvis du vil fortelle; er hva du jobber som/er utdannet til?
Ønsker deg en fin kveld!
Klem,cecilie!

 
Svar: Hei Cecilie:) Jeg er utdannet sykepleier.
 
 
 
Timoteia sa...
Hvilken hustype har dere? Jeg synes det virker som at dere har en fin planløsning.
Fin blogg forresten! :)Har fulgt med i flere år allerede :)


Svar: Hustypen vår kan du lese om her, siden er hentet fra firmaet vi bygde hos. Vi gjorde noen forandringer, blant annet er huset vårt litt større, og noen ting inne er annerledes. Vi er veldig fornøyde, det eneste jeg kanskje ville gjort annerledes er å ha en èntre, det er deilig med en stor hall, men litt upraktisk på vinteren, med snø og søle:)



KRISTIN sa...

Hei! Bare lurer på hva du har gjor så man ikke kan høyreklikke på bloggen din? Er det kanskje en innstilling på blogger?
Ellers så må jeg si du er snill som inviterer til en spørsmålsrunde. Håper bare du ikke sitter med dårlig samvittighet hvis du ikke får svart på alt - IKKE ha det i så fall. OK?
Ha en fin kveld og en god natt! ♥




Svar: Takk for nydelig kommentar:) Når det gjelder bloggutforming anbefaler jeg alle Jorid sine bloggtips, hun er så flink til å hjelpe og forklare, og disse tipsene er kjempekjekke!
 
 
 
Kristine sa...

Smart med en liten "spørrespalte". Jeg lurer på hvor serviettene som er røde med hvite prikker er kjøpt? Er det green gate?
♥ kan du også skrive ved å trykke Alt+Fn (den blå)+ blått 3-tall (hos meg er den på L-tasten). Eller ved å bruke Alt+ 3 på det numeriske tastaturet♥


 
 
Svar: Takk for supert tips angående hjertene, var jo mye enklere på den måten:) Serviettene er fra Green Gate ja:)
 
 
 
 
Anonym sa...

Lurer på hvilket hagesenter du stadig er innom;)


Svar: Huff, jeg har jo blitt helt avhenging av blomster! Jeg er veldig glad i Mester Grønn, Plantasjen og Oasen Hageland er også blant favorittene. Og små, koselige blomsterbutikker uten kjede, er jo utrolig sjarmerende!




lillepetrine sa...

Hei!
For en nydelig blogg du har! Jeg blir kjempeinspirert:)
Lurer på hva slags maling du bruker når du pusser opp møbler og småting? Jeg skal male både lampeføtter og hyller, men aner ikke hva jeg skal bruke:)




Svar: Jeg har brukt litt forskjellig, men nå er det kun Jotun Sens jeg bruker. Fantastisk maling, som hverken lukter eller avgir gasser. Tørker fort, og sitter fint! Men vet ikke om det alltid er det "riktige" å bruke altså:)
 
 
 
 
Oj, nå ble jeg sliten i hendene av all skrivingen:) Men igjen tusen takk for alle hyggelige ord, og spørsmål! Tar gjerne en spørsmålrunde igjen senere, eller så er det jo bare å spørre i kommentarene da, eller  på mail:)
 
 
 
ha en fin kveld!

11 kommentarer:

HønePøne sa...

Jeg vil bare ønske deg god bedring!
Opplevelsen du hadde hørtes skremmende ut.. Håper armen din blir god igjen :)
Klem

det hvite hjerte sa...

Dette ver gøy å lese,
har ikke stillt deg spørsmål selv
men har storkost meg nå
med å lese igjennom spørsmål & svar ... herlig tiltak skjønne Silje ... ♥

Ha en fin uke videre!

klem til deg

Anonym sa...

Takk for gode svar Silje!
Du må aldri ha dårlig samvittighet hvis det er noen du ikke får svart!
Klem Linnea

Mona Christin sa...

Hei Silje.

Huff så leit å høre om måten du ble sykmeldt på. Skumle greier. Jeg blir imponert over hvordan du holder orden i hus og hjem med sykdom. Du skulle hatt tapperhetsmedalje du.

Og takk for at du gir av deg selv. Jeg blir inspirert ☺

Klem fra Mona C♥

Blå-hvit samlemani sa...

Kjempelurt med alle spørsmålene...

Forever Love sa...

Jøye meg så snill du er som tar deg tid til en slik runde:)

Ønsker deg en god dag.

Klem fra Tonje

Anonym sa...

Du har en fantastisk blogg! må si du har gitt meg gode ideer samt inspirasjon! Ønsker dg en riktig god bedring:) klem fra trøndelag

Christine C sa...

Så flott med en slik spørrespalte! Det var mange fine tips og ideer å hente her :)

Håper du får en fin dag, og riktig god bedring til deg!

Monica sa...

kjempekjekt å lese svarene du gir her. Jeg skjønner veldig godt at det ikke alltid er tid til å svare alle- og det må du ikke ha dårlig samvittighet for.

jeg er ofte innom deg, men er kanskje ikke den beste til å kommentere- og det sliter jeg ofte med vond samvittighet for. Slik er det ofte med blogging, man får vond samvittighet for så mye og det er kanskje baksiden av gullmedaljen?

Uansett så storkoser jeg meg her inne og finner masse inspirasjon- fikk også tips her anngående Picasa og bilderedigering.

Hjertelig takk Silje ♥

Klem fra Monica

Timoteia sa...

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare oss alle! Det må ha tatt sin tid :) Jeg ønsker deg samtidig god bedring, den opplevelsen hørtes kjempe skummel ut! Ha en fin ukelsutt - snart er det freeedag! ;) Kanskje en god anledning til å bake boller, siden det er soldagen nordpå (der jeg kommer fra :) Klem

Hvit Villa sa...

Jeg må spørre igjen jeg, hihi. Bor i Grenland, så da lurer jeg hvilke lokal butikk de kulene var fra? Hilsen masebøtta =)