onsdag 13. januar 2010

Dukkehuset til Augusta


Endelig er dukkehuset til Augusta ferdig oppusset, og hele Sylvanian-familien har fått flytte inn! Dukkehuset fikk hun i julegave fra oss, med en del av møblene.




Jeg begynte å kikke etter dukkehus i høst, og hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe Småland-dukkehuset fra Lundby. Men jeg fikk liksom ikke roet meg helt med det, og en ettermiddag jeg satt og kikket på finn.no dukket dette opp, til salgs i nabobyen for 200 kroner! Jeg ringte, og joda det var fortsatt til salgs! Så da slang jeg meg i bilen, mens mannen badet ungene, og vi skulle ha gjester om to timer. Jeg er ikke den av tålmodige typen som dere skjønner!



Svigermor og jeg har tapetsert, og mannen min har malt. Vi hadde ikke egentlig tenkt til å male gulvene, men å finne et slags gulvbelegg. Jeg synes det ble fint som det ble, men hadde vi visst det på forhånd, hadde vi selvfølgelig malt før vi tapetserte:) Det tok tid! Jeg malte siste rest i går, og selv om det er noen sprekker her og der, er vi fornøyde alle mann!

Gardiner skal også komme etterhvert, vi må bare finne stoff først!



På kjøkkenet er det tapet (jeg har brukt scrapbooking-ark i alle rom) med lyseblått mønster, spisebordet og stolene er fra Pippi-serien (veldig billig sammenliknet med alt det andre) og kjøkkeninnredningen er fra Lundby. Bildene ble dessverre litt uklare, det var ikke lett å ta bilder i de små rommene!



Det er mannen som står ved grytene som dere ser;)



I stua er det samme tapet, bare i beige/sølv-mønster. Planen var egentlig å finne tapeter i rødt og hvitt, men det var ikke enkelt (noen røde møbler fulgte med huset) Men så tenkte jeg at det tross alt er en toåring som skal leke med dette, og for de er jo farger det fineste som finnes:) Så da ble det litt av hvert, i rosa, rødt, lyesblått og lysebrunt!

Stuemøblementet kommer fra Sylvanian Families-serien. Det finnes enda flere småting, men jeg har pakket dem vekk foreløpig. Blomstene blir nok gjemt unna litt de også:) Kaninene koser seg i sofaen med fyr i peisen!



Det ene soverommet nede har lys rosa glitter-tapet med muffinser på! Soveromsmøblementet er også fra Sylvanian Families. Det er vognen også, og selvfølgelig alle dyrene i huset.






   
Det andre soverommet nede har reinsdyr-tapet på den ene veggen, og lys rosa med hjerter på de andre! Bamsen med den turkise dressen hadde jeg da jeg var liten!


Både lillesøster og storebror synes huset er stor stas, og mor i huset har faktisk litt lyst til å leke med det selv;)



ha en fin onsdag!

30 kommentarer:

Hvit Villa sa...

Det ble et fint dukkehus! Det er flere mammaer som kunne tenke seg å leke med det :-)

Lene sa...

så nydelig ♥
Alma fikk også noen slike søte bamser til jul og jeg har også tenkt å lage et lignende hus til henne. Super inspirasjon å hente her! Jeg kommer nok til å vente litt med å ordne huset, siden Alma skal få eget rom når vi flytter til sommeren. Men jeg har allerede begynt å planlegge de søte små detaljene et lite barnerom bør ha ♥

Håper lille Augusta blir fornøyd med sitt nye lekehus. Nydelig var det i allefall!

klem,lene.

Anonym sa...

Herlig dukkehus? Kan jeg spørre hvor du har fått tak i den lille familien som har flyttet inn der?

HønePøne sa...

Så nydelig, Silje! :)
Heldige Augusta!
Et slikt dukkehus hadde nok skapt jubel her også (både hos mor og datter...) Hedvig fikk et lite Sylvanian-hus til jul, men det blir litt lite å leke i... Nå ønsker hun seg Lundbyhuset, men jeg tenker at det er begrenset hvor lenge en jente på snart 9 kommer til å bruke det..? Jeg synes det er veldig stas at hun endelig har lyst på det, så jeg vurderer det til bursdagsgave:)

Versjonen din var iallefall både smart og pen! Jeg skal holde utkikk på Finn jeg også :)

Klem, Madeleine

Lilliannes verden sa...

Gratulerar med ny følgar ;) Det er meg! Så utruleg mykje fint!
No har eg kost meg med dine eldre innlegg.
Gledar meg til neste innlegg :)

Kristine sa...

Så fint det ble! Dere har virkelig gjort dere flid med det dukkehuset. Tenker Augusta er fornøyd :-)

Klem Kristine

Lykkelig som liten.. sa...

Du er jo så flink :)
Herreli å nusslig, fikk lyst til å lage ett til tulla mi også :)

Ha en nydelig kveld:)
Klem Tina

hjemmefruen sa...

OI - så utrolig fint. Jeg får så mange ideer her i Blogglandia som jeg måtte ut i live til min lille Sofie, hun er bare 6 mnder. Ting tar jo tid å samle sammen.

Jeg tror forresten bestefar laget dukkehus til meg - må ringe hjem NÅ for å sjekke om det er ei heimen:-)

Lykkelille sa...

Så fint! Jeg ser også etter et dukkehus til datteren min, tenkte hun skulle få det til 3 års dagen. Kreativt og flott dukkehus, så flinke dere er :-)

KRISTIN sa...

Så fantastisk det var! Jeg laget dukkehus til mine nieser da de var små, men jeg laget det inni et skap.
Kan tenke meg at de koser seg med dette!

Ha en flott kveld!

Klem! : )

Randi sa...

Utrolig flott dukkehus! Fikk mange ideer nå til det jeg skal pusse opp til Maria. Har et stående i kjelleren. Jeg hadde også tenkt et hus fra Lundby, men ble ikke helt fortrolig med det, det var for plastikkaktig. Skal til Trondheim i helga så da tenker jeg at jeg begynner å kjøpe litt møbler.

Planen er at Maria skal få det i 3-årsdagen sin i juni.

Ha en fin kveld!

aase sa...

Utrolig lekkert og ikke noe alle har!! Knallfint!!

Miss Mette sa...

Hei Silje
Så utrolig nydelig dukkehus ♥ tenker hun ble fornøyd ja :o) Helt skjønt innredet også... Elsker headeren din, så herlige bilder og farger!!! Ønsker deg en fortsatt fin uke, klem fra Mette

Tulip sa...

Hehe, ja så søt at mamma også vil leke!

Husker jeg ønsket meg et sånt hus som liten, det var nok en gryende interiørinteresse allerede den gang!

Kristine sa...

Ååååå så søtt! Mimrer fra da jeg selv hadde dukkehus som barn! Ha en fin kveld.

Marthe sa...

Det ble et kjempefint dukkehus! Så artig at dere har tapetsert og malt det selv. Gleder meg nå til lillemor blir så stor at hun begynner å leke, storebror er jo bare opptatt av biler!

mi-rachel sa...

å så koselig.

silje-sin sa...

Til anonym: Sylvanian families kan man kjøpe i en del lekebutikker, her jeg bor kan de kjøpes på BR og lekeplaneten, og extra leker. Vet også at de finnes på nettet! Håper du ser svaret her:)

Miriam sa...

Hei Silje! Nå ble jeg nødt til å kommentere litt her. Jeg aner ikke hvordan jeg kom innom bloggen din eller når det var, jeg vet bare at jeg har vært en flittig leser i en stund nå. Har tenkt at nå må jeg kommentere, men det har blitt med tanken. Vi er fullstendig ukjente for hverandre, men jeg blir så imponert over deg! Hvordan rekker tiden din til, med to skjønne håpefulle, mann, jobb og et delikat "ship-shape" hus til enhver tid?! Jeg beundrer deg, og nå følte jeg tiden var inne for å si det til deg ;) Du gjør hverdagen min så positiv, får så lyst til å pynte, dille og dalle jeg også. Kommer til å glede meg til hvert et blogginnlegg fra deg heretter! Klem fra ukjente Miriam

Anonym sa...

Hej Silje!
Nej, hvor er det bare alletiders dukkehus, I der har lavet til Augusta ;o)
Jeg er helt sikker på, at hun vil lege med det i mange, mange år og at hun vil nyde hvert et øjeblik.
Og det dukkehus går helt sikkert i arv til hendes egne børn, hvis hun er heldig at få nogle.
Mit gamle Lundby dukkehus fra 70'erne leger min datter med nu. Det er så hyggeligt.
Vi piger kan bruge vores fantasie i dukkehusene - om de så kommer fra Lundby eller er selvlavede.
Knus fra Charlotte i Holland

Cecilie sa...

Herlig hus!

Heldige Augusta!

Vi holder på å pusse opp veslejenta sitt rom. Når det er ferdig, skal hun få mitt gamle dukkehus. det er laget av min bestefar, og likner faktisk litt på ditt. :) Men spørs om jeg kommer til å legge så mye flott arbeid i maling og tapetsering... ;) Det får bli en vakker dag. ;)

Klem, cecilie

Bea sa...

Så fint det ble.

Så en liten trøst til deg....

Gårsdagen kalles midtvinters. Det vil si at vi har kommet oss halveis igjennom denne vinteren:o)
Ps: du kan lese mer om "midtvintersdagen" på bloggen min.


Klem fra Bea

Siv sa...

Veldig koselig ble det dukkehuset altså :) Har en gutt på to år som elsker dukkehus...han fikk et til jul men har ikke så mye inni enda .) De musene er jo bare så søte..

jordbærpiken sa...

Ååå, fantastisk! Huset er kjempefint og alle figurene og møblene er herlige. Heldige Augusta. :)

Merethe sa...

Så flinke og kreative dere har vært! Det ble jo et utrolig koselig hus til lille Augustamor!! Ganske smart å gjemme unna noen av småtingene ja, det vet jeg alt om.. ;)

ha en god dag siljemor <3

Rosemary and Thyme sa...

Dukkehuset er kjempesøtt!
De kaninene er bare helt skjønne!
Syntes du har ordnet det riktig så koselig for den lille jenten din!
Ha en fin dag!
Klem Tove

Anonym sa...

Fantastisk, jeg er stum av beundring! Takk for super inspirasjon, nå er det ut på dukkehusjakt til snuppa mi ;) Lalla

viviann sa...

So super sott!!:) Saag ut som det var store rom i det huset. Er paa utkikk etter eit til dattera mi. Veit du hvilket "merke" det er? Kjempefin blogg med kjempefine bilder.. Ein klem fra Viviann;)

Mitt Blogglandia sa...

For et hærlig dukkehus! Så lurt å bruke scrapbookpapir til tapet! :)

tgilberg sa...

Så fint dukkehus!
Jeg skal pusse opp mitt nå, og det er så flott med ideer og inspirasjon!

Men disse møblene dine, hvor har du kjøpt de? Har du en link kanskje? :)