lørdag 5. desember 2009

Julekringler



Jeg er i gang med å fylle opp kakebokser og fryseren med bakverk før jul. Jeg pleier ikke å bake så veldig mye, men har alltid planer om å gjøre en del ting, og i år skal det bli gjennomført også!

En av de tingene er å bake masse gjærbakst og fryse ned, kjempekjekt å ha når man får besøk, og det smaker alltid godt, særlig innimellom alle de tørre slagene man spiser i jula. Jeg baker ganske ofte, gjerne hver uke, men får aldri lagt noe i fryseren. Det forsvinner på mystisk vis ned i husets fire mager:) eller til de som er på besøk da;)



I går bakte jeg julekringler (eller bare kringler om du vil, det er ikke noe julete med dem!) Jeg bruker alltid oppskriften til Ingrid Espelid Hovig når jeg baker søt gjærbakst, den er kjempegod, og blir aldri mislykket!




Hveteboller
(fra "den blårutete kokeboken" av Ingrid Espelid Hovig)

100 gram margarin
3,5 dl melk
50 gram gjær
1 dl sukker
1 ts kardemomme
1/2 ts hornsalt
500-600 gram hvetemel

(jeg dobler alltid oppskriften -minst!)

Smelt margarinen, ha i melken og varm blandingen til 37 grader. Rør ut gjæren i litt av melken og ha resten av melken i. Bland i sukkeret og mesteparten av hvetemelet blandet med kardemommen og hornsaltet. Elt deigen smidig og fin. Reguler konsistensen på deigen med resten av hvetemelet.
Dekk deigbollen med plast og la heve i ca 30 min.
Trill ut boller/kringler (hva det måtte være:)) og etterhev i 30 min.

Stek bollene på nederste rille i ovnen ved 230 grader i 10-12 min. Avkjøles på rist.








Etter heving penslet jeg kringlene med smeltet smør, og drysset over litt sukker. Det ga dem en litt salt smak, som passer helt ypperlig innimellom alt det søte vi spiser til jul.







god lørdag!

23 kommentarer:

Småbyliv sa...

Oooo, det så veeeeeldig godt ut - en kjempefin start på lørdagen :o)

God helg!

lovecountrychabbychicstyle sa...

åh så flink du er da!! har ikke kommet igang med bakingen enda jeg!! men nå til uka da skal det bli bakst:) det vet jeg!!
ha super fin lørdag:)

her skal det slappes helt av i helga:) bare kose oss! det står høyt på prioriteringslisten når uka er hektisk,

klem Lillan

Lottas Himmelrom sa...

Åh så deilig!Ja IE er alltid en suksess.Har sikkert 20-30 kokebøker, men bruker nesten bare hennes blårutete bok/bøker:)
Jeg pleier også å lage den oppskriften der. Tenkte å bake litt hvetebakst i dag å ta på perlesukker. Fikk en flashback her en dag fra barndommen. Hvetebakst formet som en s med perlesukker.Men syns de kringlene dine var så fine, så tror det blir det istedenfor s;) Tenkte å bake hvite kakemenn og peanøttkjeks også... Mmmmm.
Ønsker deg en fin dag!
Klem fra
Lotta

det hvite hjerte sa...

flinkesen silje,
nydelig bilder
av baksten,
og huset ditt
er så koselig
og julete at
jeg får lyst
til å være flue
på veggen,
bare nyte.... *fnis*

ha en fin lørdag
den første i desember
nyt helgen, klem til deg

KRISTIN sa...

Så flink du er! Så veldig godt ut. :)

Marie sa...

De saa gode ut! Har du lyst til aa dele pepperkake oppskriften din ogsaa? :)

Fjordheim sa...

Mmmm det såg virkelig godt ut.
Rekker desverre ikke å bake i dag. Kanskje i morgen.
Ha en god dag :)

Lene Christins verden sa...

Så flink du er... Jeg også bruker den boken, kjempe fin...
Fikk lyst til å bake jeg nå...
Ha en fortsatt fin helg..
Klem Lene Christin

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Mmm, så deilig det så ut! Flink du er :-)
Vi skal bake en dag til uken!

Klem J

Lovise sa...

Heia. Jeg nyter bildene fra julekjøkkenet ditt. Kjenner duften av bakst, ser på de vakre pyntede vinduen og kjøkkenet ellers. Du er flink, og jeg er imponert over så fint du har det;)

anne - moseplassen sa...

Det er så hyggelig å komme inn her til deg, det er så JUL! Skikkelig koselig :)

Forrige søndag viste du frem adventstaken din, og nå lurer jeg på om jeg kan få låne et av bildene og bruke i en post jeg planlegger om ulike adventsstakedekorasjoner. Dersom du synes det er greit at jeg låner bildet så kommer jeg naturligvis til å oppgi at det kommer fra denne bloggen og lenke hit.
Dersom du synes dette er ok så ville jeg satt stor pris på om du gav meg beskjed om dette i denne posten. :)

Elis@beth sa...

Herrlig!! Baker også veldig mye,men alt blir spist opp uansett hvor mange boller eller snurrer jeg lager-mystisk! Aldri noe i frysern..hehe

Ha en fin lørdag!

Merete sa...

så koselege bakebilder!! så utruleg stemningfullt og julekoseleg du har det allerede :) god helg til deg!

et kjært hjem sa...

Mmmm, det så veldig deilig ut! Søt mailegnisse! God helg :)

Kari sa...

Mmmmm - nydelig :-)

Jeg måtte bare skrive en hilsen og si at jeg har kost meg masse med bloggen din. Mye pent å se på. Og spesielt falt jeg for alle lekre hønene. Og så kjøkkenlampa di, da! Wow!

Ha en riktig god lørdag!

Kari sa...

Ops
Nå vet jeg ikke om jeg sendte hilsen eller ei... Fingrene hikket på tastaturet :-)

Vil hvertfall takke for trivelig "tur" på bloggen din, og ønske deg riktig god lørdag!

Mia sa...

Åååh, så deilig med fersk gjerbakst (min favoritt!) Jeg har ikke begynt med baksten enda, men det er nok ikke så lenge til. Og krigle hører i så måte til julen, her i huset også.

Nyyydelige julegardiner i kjøkkenet hos deg, Silje. Me like... du vet, kjøkkenhåndklestoff og det hele (kan ikke bli bedre!)

Tulip sa...

Så veldig gode ut. Den oppskriften skal jeg jammen prøve!

ha en fin helg!

Anita sa...

Det så koselig ut med kringler, det tror jeg at jeg må bake neste gang jeg skal sette gjærdeig! Baker alltid masse rundstykker til jul jeg, det er såå godt til julefrokost!! Nå slapper vi av her etter en laaang turn dag i Oslo, og i morgen går dagen med til juleoppvisning i hallen her :0)) Litt mye turn akkurat nå, og lite juleforberedelser, men.... Kos dere da Silje!

sol sa...

Blir rett å slett glad når jeg er inne på bloggen din å leser innimellom ;o)) kringlene ser gode ut ja :o) Ønsker deg og dine en koslig 2 adventshelg.Går bare å venter på snøen nå ...den forsvant fort den som vi hadde en liten stund her ...men lite å gjøre med .

Hilsen fra Solveig

kristin sa...

Hei! Har vore inne på bloggen din masse, men har ikkje lagt att kommentar, sidan eg ikkje har hatt konto før. No må eg berre få sei at eg suns du lagar det såå koseleg med alt du held på med. - Til og med i bakeprosessen!! Endå så ryddig eg likar å vere så skal eg love deg at det aldri ser så koseleg ut på kjøkkenet her i huset medan deigen hevar!! - Kristin

Maret sa...

Flott stemningsrapport... Kan nesten kjenne lukta av nysteikt.

ha ei fin helg.

Lillians perler sa...

Så fine bilder du har lagt inn - kjenner duften av nybakte kringler helt hit.....mmmmmm

Har aldri sett "Love Actually", det bør jeg kanskje gjøre!?

Ha en fin uke, klem Lillian ;)