tirsdag 29. desember 2009

Ja ja....

Nå lar jeg denne saken ligge. Tusen takk til dere som har delt meningene deres. Takk også til dere (selvfølgelig anonyme) som kaller oss som reagerer på dette for "småborgerlige snobbebloggfruer" og "sensasjonskåte hønsehjerner", snakk om konstruktive tilbakemeldinger;)

For meg er det ingen tvil om at det er dårlig gjort å "låne" andres bilder for så å publisere dem som sine egne, og det er jo ikke lov heller! Da jeg oppdaget dette tidligere i dag ble jeg først sinna, men nå bare ler jeg. Det er vel de som må låne bilder av andre det er mest trist for, som emmeline så klokt skriver:)



ha en fortsatt fin kveld!

26 kommentarer:

sylvia sa...

ja sant.
men leg deg som følger der..hihihi
hadde jeg gjort om jeg var du.jeg har lest hele siden hennes nå med googel oversettelse.
å syntes det hele er litt perverst,
men men.klem fra sylvia

Mamma'n og Hedda Kristin sa...

Måtte flire av de anonyme. ;P

Hvorfor bry seg så fælt om at vi som tar bilder og legger ut reagerer på at de blir brukt av andre... Er vel de som trenger et liv, ikke vi? ;)

Monica sa...

Min mening uten at den treng å bety så mye er: Merkelig at man lager en blogg med andre sine bilder, jeg kan finne på å låne et bilde fra butikk og legge den på ønskelista mi gjerne med link tilbake (sånn at jeg er sikker på at gubben finner frem hehe) men der går no grensen. men må jo si at er det ikke litt merkelig i en tysk blogg at mange av julebildene dine står det norsk tekst som velkommen og god jul...jeg lo godt da jeg såg det. Kan jo være at personen har et nært forhold til Norge for alt jeg vet, men synes no det er litt merkelig. Eneste trøsten jeg kan gi er at hun må da synes det er flotte bilder siden hun/han bruker de, så ta nå ihvertfall det som et koplemang.

Gørils kreativiteter og Hvitt i mitt hjem sa...

Skjønner veldig godt at du blir sint når noen stjeler bildene dine!
Vet ikke om det hjelper noe, men på alle mine bilder i hobbybloggen min signerer jeg med navnet mitt... Dette gjør jeg i photoshop. Men hvem vet? Når man først er så sprø å stjele andres bilder, så vet man kansje også hvordan man tar bort dette??

Klem fra Gøril

Anonym sa...

Sprø, som *stjeler* andres bilder?? Kan disse hjemme-hos-oss-skryt-av-oss bildene bli gjenstand for så mye oppmerksomhet??Stakkars dere. Jeg føler virkelig med dere...Huff og huff for en grusom verden vi lever i. Hilde

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Så sant så sant!
Måtte le da jeg leste de anonyme kommentarene, feigt å ikke skrive navnet sitt iallefall!!

Vi ler med deg vi Silje!
Klem

Monja Therese sa...

Jeg forstår deg veldig godt jeg....så får jeg heller bare være både det ene, og det andre.hehe...dine bilder er dine, og mine er mine, vil man låne, får man spørre, og linke. Noe annet er frekt og er jo faktisk ikke lov. Ha en fortsatt fin kveld....klemmer til deg

Mona Christin sa...

Hei.

Må bare si at du er virkelig storsinnet som legger dette bak deg og kan le av det i etterkant. Dette sier alt om deg; at du er en flott person.

Du tar fantastiske bilder og det har ikke bare med kameraet å gjøre.
"Heldigvis" tar ikke jeg like fine bilder og derfor vil ingen låne de heller. Hehe...

Vi får følge med på denne tyske bloggen i fremtiden og se om hun fortsetter denne stjelingen. Så det var flere som kommenterte det.

Ha en flott vinterdag i morgen.

Klem fra Mona Christin

Anonym sa...

hei!
jeg er "innom" bloggen din med ujevne mellomrom:-) og syns den er kjempefin! Må si at jeg skjønner godt at du reagerer på at noen omtrent har basert en hel blogg på dine (og andres) bilder- det er jo ulovlig! men, det er vel ikke så mye å gjøre med det...
og må også si: noen av kommentarene bærer sterkt preg av misunnelse:-/ så masse rare folk rundtom... Mvh Aina

Sylvi sa...

Kjipt!

Heidi sa...

Hei Silje!
Jeg skjønner godt at du reagerer. Synes ikke det er smålig eller rart at du blir paff og litt irritert når andre tar bildene dine uten tillatelse - og publiserer dem som sine egne! Men ja, det er henne det er mest synd på, og det er sikkert aller greiest å la det ligge. Men ikke føl deg dum som reagerte. Selv om det er "blogg-bilder" som ligger åpent på nett, er det jo også personlig på et vis. Det er jo tross alt ditt hus det er snakk om. Men ta det som et stort kompliment! Klem Heidi

MeyBiMe sa...

Hadde ikke likt det jeg heller at mine bilder ble brukt i en annen blogg uten å bli spurt først :-)
Men....masse flotte bilder fra julen hos deg og dine :-)
Koselig å se disse store nissene i kjøkkenvinduet ditt......jeg og min søster hadde make :-)
Masse herlig julestemning her :-)
Juleklem.

Hulda sa...

Så innleggene dine nå, ja, er temmelig frekt å utgi seg for å være fotografen bak bildene!! Tenk at noen anonyme får seg til å skrive slikt også da. Igjen må jeg bare si at jeg synes det vitner om misunnelse.
Alle lager jo bloggene slik de vil ha dem, det syns jeg disse anonyme må respektere!! Huff og huff, kjenner jeg blir irritert her..

Elisabeth, innerst i veien sa...

Synes virkelig det er storsinnet av deg at du nå kan le av hele saken! Selvfølgelig er det ikke greit å stjele andres bilder på denne måten og lage historier om "Nå har jeg gjort det og det til jul" Ha, ha. -Med kopper med GOD JUL på osv. De som mener noe annet må ha en merkelig oppfatning av "ditt og mitt".Nå irriterer jeg med i grunnen litt over at denne tyske bloggen har blitt "kjempepopulær" med ufortjent mange besøk, he he.

Min Lille Drøm sa...

Hei hei kjære vennen min!
kommer ikke over hvor trasig det er å oppdage sånt,toppen av frekkhet!
Samtidig må det jo sies at denne "Hilde" som så kjært engasjerer seg på mot-fronten burde jo virkelig bruke tida si på noe annet enn her i vårt herlige drømmeland interiørblogglandia!!
Hun har jo absolutt ingenting å gjøre hun..må bare spre sure saker, for alle har vel skjønt at vi bloggere lever et perfekt-lykkelig-bekymringsfritt og plettfritt liv som vi gjerne vil skryte av?? Hi Hi...
Ha en fin kveld snupp..Håper vi ses snart og beklager igjen at jeg glemte date'n vår i dag;)
Klemmer

Monica sa...

Hjelpe meg Silje, jeg hadde blitt kjempesint om jeg fant mine bilder på en annens blogg,presentert som sine! Hun skriver jo at nå er gutterommet ferdig pyntet til jul, men det er jo Ferdinand`s rom!!! Selvsagt er det mest trist for henne, men alikevel....
Har ikke kommentert til deg før, men følger bloggen din hver dag og har gjort det i 1 år nå. Hjemmet ditt er nydelig og barna dine vil nok minnes det som akkurat det barndomshjemmet du ønsker å gi dem:)

liven sa...

Hei Silje!!
Ser bloggen du refererer til er slettet nå.....stukket med halen mellom bena :o)
og ikke bry deg om de sure anonyme...!!!!!

ha en fin dag :o)

Anonym sa...

Nå er dere vel fornøyde da, pertentlige og feilfrie bloggfruer? Jeg har 'stjålet' bilder og innlegg i mange år, uten å tenke at det var noe galt. Har noen av dere tatt stor skade av det?'Tyveriene' var aldri ment ødelegge eller skade dere, har aldri tenkt det var perverst eller frekt, bare en gest nærmest til bloggeren, uten å tenke legge ut link eller at det var et kriminelt stunt. Nå vet jeg bedre. Beklager at jeg har støtt dere..Huff og huff og huff.Nå har dere blitt mer samensveiset mot bermen, og har fått den tyske bloggen slettet. Godt nytt år!!! Hilde

Mamma'n og Hedda Kristin sa...

Ja, Hilde. Stakkars den tyske bloggeren, som faktisk ikke blogget selv, men kopierte noen annens blogg, og deg Hilde som ikke har det bedre enn at du må hakke på andre.

For mens vi reagerte på hva hun GJORDE, reagerer du på HVEM vi er. Og det blir noe helt annet! (Det vitner vel mest om misunnelse vil jeg si, med fare for å få lite hyggelige melsdinger på min blogg; men vær bare velkommen! ;))


Jeg har også googlet bilder og brukt disse, eller lånt hos andre. Har jeg lånt hos andre spør jeg først, og på ALLE bilder jeg ikke har tatt selv har jeg skrevet dette.

Det er det, Hilde, det dreier seg om. Ikke mest at hun "lånte" bildene, men at hun utga at det var hennes.

Godt nytt år nå, og kanskje du skulle bruke mindre tid inne på blogger hvor du ikke trives uansett?

Vibeke :)

Heiki sa...

hei,

jeg har ikke funnet den tyske bloggen.Kanskje den er slettet nå ;)

Har en godt nytt år !

heiki

ANETTESHUS.COM sa...

Hei, Silje! Ser du har hatt problemer med andre bloggere som har stjelt dine bilder!!! Så utrolig kjedelig - og ikke minst frekt!! Kanskje jeg kan hjelpe deg ... Har du en mailadresse? Fant den ikke? Legger du til en non-klikk html-kode på siden din som hindrer høyreklikk + tar bort funksjonen som gjør at bildene kan klikkes større, vil ikke tyvene kunne stjele bildene dine;) Kontakt meg hvis du trenger hjelp:)

Klem Anette:)

Anonym sa...

Nå er bloggen hennes borte...

Min stil sa...

Uff ja, trist at noen må se seg nødt til å bruke andre sine bilder i sin blogg. Ta det som ett komplimet du, og hev deg over det. Men jeg skjønner godt at du er irritert.
KLæm Susanne

studpsychol. sa...

Yeah Yeah! Selv om jeg også er opptatt av interiør og å ha det fint rundt meg, gidder jeg ikke knipse bilder på annenhver dags basis for å legge de ut på en blogg, med litt intetsigende kommentarer til. For all del, dersom man har tid til slike ting så bare kjør på og prioritere dette. Det hele blir litt for iscenesatt for min smak. Litt for mye husmorpreg. Litt for lite hjerne. Jeg ser mannfolk primært blogge om politikk og samfunnsliv. Mange kvinner blogger også om dette. Men så har vi endel husmødre uten nevneverdig til utdannelse (?) som synes det gjeveste i livet er å ta bilde av en svible. Knis. Men det som om mulig er enda mer tragisk er jo de som ikke engang legger ut egne bilder av egne svibler.

Mener ikke å fornærme noen, men man kan jo ikke stryke alle medhårs heller. Litt verbalt pepper tåler vel selv en interiørblogger.

Anonym sa...

Gosj så mange rare kommentarer d ble her... jeg er en leser uten blogg, er jevnlig innom deg.. syns også dette var frekt av den tyske bloggeren, men rakk ikke å se bloggen før den var borte. Men dem tåpelige kommentarene fra noen anonyme her syns jeg var toppen av kaka... Skjønner ikke hvorfor dem orker bruke energi på slikt, jeg leser jo interiør blogger for at d gir meg glede og inspirasjon! Hadde aldri falt meg inn å skrevet no nedlatende til dere flotte blogg damer, da hadde jeg heller latt være å lese blogger!

Ønsker deg en fortsatt fin dag, og et riktig godt nytt år!
Gleder meg til å fortsette å lese din blogg i 2010.

Hilsen fra Linn, Sarpsborg.

jordbærpiken sa...

Dette syns jeg blir for dumt. Det er selvsagt at man ikke bruker andres bilder eller tekst uten å spørre om lov og linke til den som har opphavsretten, uansett om det er tatt fra nettet eller andre steder. Det samme gjelder for musikk og andre kunstneriske uttrykk (som jeg mener interiørblogging er). At folk blir irriterte over at vi reagerer på det syns jeg er veldig rart.

Og begynne å dra inn utdannelse, som en person her har gjort, er virkelig helt bak mål (at interiørbloggere er husmødre uten utdannelse). Interiørbloggere er både husmødre, personer uten utdannelse, personer med utdannelse, personer uten barn, personer med mange barn, personer med politiske meninger, personer uten særlig meninger osv. osv. Interiørbloggere er like forskjellige som alle andre bloggere eller mennesker, det sier jo i grunn seg selv.

En anonym her innrømmer å ha brukt både bilder og hele innlegg fra andre sine blogger i sin egen blogg, og mener at det er et kompliment til den bloggeren hun har tatt det fra. Men når man ikke linker til den bloggen man har tatt bilder fra, eller spør om lov først for den saks skyld, så kan det vel ikke lenger kalles et kompliment?

Om noen mennesker syns det er kjipt å se bilde av en svibel i en potte på en blogg, så la være å besøke interiørblogger da vel! Det er jo nettopp hus og hjem og interiør som vi ønsker å vise fram på våre blogger, og det er utrolig mange andre med samme interesse. Vi viser ikke bilder av hjemmet vårt for å skryte, det er jo virkelig helt misforstått. Dette handler om en interesse som man deler med mange andre over nettet. Man har mulighet til å gi inspirasjon til andre, og finne massevis av inspirasjon selv. En stor del av det er også nettopp å få utfolde sine kreative sanser med noe man selv skaper. Når andre misbruker det, er det klart vi reagerer!

Jeg støtter deg, Silje, og håper ikke negative tilbakemeldinger tar fokusen vekk fra mangfoldet av de positive kommentarene du får på bloggen din. Gå inn i bloggeåret 2010 med friskt mot. Bloggerunden er IKKE den samme uten deg. :) KLEM!