tirsdag 29. desember 2009

Hva i all verden????

Fikk akkurat vite av en østerrisk blogger (thank you Sabine!) at en tysk blogger bruker mine bilder i bloggen sin! Gikk inn og kikket, og joda, mange av bildene i desember er mine! Og jeg kan ikke tysk, men det virker ikke som mitt navn eller min blogg er nevnt med et ord....

Kjenner igjen bilder fra Emmeline og Lisbeth sin lille verden der også.

Dette kan da ikke være lov?? Kjenner at jeg er rasende akkurat nå!! Selv om det i og for seg ikke er noen skade skjedd... Makan til frekkhet!! Jeg burde vel konfrontere denne personen?


Gå inn og se http://tausenmalsoschoen.blogspot.com/ kanskje finner du dine bilder der også....

44 kommentarer:

Småbyliv sa...

Den var superfrekk ja!! Jeg skjønner såpasss mye tysk at jeg ser hun later som om det er egne juleforberedelser som er unnagjort . . . Tror nok jeg ville ha lagt igjen en kommentar der ja - lykke til !!

Renate sa...

Der fantes det lite av egne bilder gitt. Det vises veldig godt:-)

Jeg kjenner igjen flere av bildene!
Synd hun ikke har lagt til oversetter på siden sin.

Men, hun liker stilen din tydeligvis. ;-) I og med at hun later som at det er hennes.
Du får melde fra om misbruk!

Mamma'n og Hedda Kristin sa...

Jeg hadde sagt fra....! Det er "bare" bilder, men det er likevel DINE bilder.


http://translate.google.no/#de|no|

Her kan du lime inn all teksten, og oversette. Jeg kan ikke tysk, og ble nysgjerrig. ;P

Anonym sa...

Så frekt!
Også skryter hun av ting hun har gjort, og legger ut bilder fra andre. Kjente igjen bilder fra deg og Emmline blandt annet.
Men ser hun har fått en kommentar på at det ikke er egne bilder.

Mvh
Vibeke i Trøndelag

det hvite hjerte sa...

Æsj, nå kjente jeg at jeg ble både kvalm og sint....
dette er da toppen av frekkhet,
nesten alle bildene kommer jo fra deg, legg igjen en kommentar og be vedkommende fjerne absolutt alt,
grrrrrr.......
Lykke tilvennen ♥
klem til deg

Heiki sa...

Hei,

jeg er tysk og bodde ett år i norge.
Jeg synes den var frekk å tar dine bildene

Så når du trenger hjelp med å oversette, da kan du skriver meg og jeg prøver å hjelper deg.

Hilsen fra Bremen
heike

Trultemor sa...

Folk tror tydligvis at det er hennes bilder.
Skjønner du er irritert!

Kort og Søm sa...

Enig med de andre, man kan ikke bruke andre sine bilder uten lov, og uten å ha oppgitt hvem sine bilder man bruker! (hvis man har fått lov til å bruke de)
Jeg ville fått det hun har skrevet oversatt, for å se hva hun skriver. Og sagt ifra om at det ikke er gerit å bruke dine/andres bilder uten tillatelse!
Æsj, så irriterende...

Men uansett, du tar fine bilder da... :o)
Klem Fredrikke :o)

Jannicke sa...

Hun skriver som at det er hennes juleforberedelser (spesielt godt var det å se på bilder fra dine barns rom...).
Jeg kan litt tysk, hun gir ikke uttrykk for at dette er lånte bilder.
Ikke bra.. skjønner du er frustrert!
J.

moniq sa...

utrooolig frekt!!!! Huff... trodde bare man ikke gjorde sånn... men, det gjør man visst... Du får skive en beskjed tilbake! Få en til å oversette et innlegg eller noe. Lykke til.. :)

Tove sa...

Det er dessverre ofte slik at mange "låner" bileter utan å seie kvar dei har lånt dei. Det er faktisk brot på lova om åndsverk.

Klart du skal seie ifrå! Har ofte tenkt at eg skal sette vassmerke på alle bileta mine, slik at namnet mitt syner på kvart bilete. Men då må eg innom fotoredigerings-programmet, og det er ikkje alltid det blir....

Kunne ha vore rett interessant å konfrontere denne bloggaren....

Lukke til!

Tulip sa...

Frekt, ja...

Hvis du bruker google translator får du oversatt hele teksten.
Hun skriver nederst at bildene er brukt som inspirasjon, og er hentet fra andres blogger, men din blogg nevnes ikke der. (Men jeg ser jo bildene dine!)
Det står også at om en ikke liker det, så bør en legge igjen en kommentar, så fjernes bildene.

Skulle ikke vært nødvendig å måtte be om det, for man går jo ut ifra at folk flest bruker sunn fornuft...men tydeligvis ikke!!!
Skjønner du er irritert.
Du får heller prøve å glede deg over at hun er inspirert av ditt flotte hjem!

Lykke til!

Kine sa...

Ohh yes,fant et av mine bilder fra inngangspartiet mitt der også,så jeg la igjen en kommentar jeg,på engelsk....makan til frekkhet!!!!!?

Lokki sa...

Uff da! Det er ikke gøy!
Forstår at du er heitrande sinna.
Du har en vakker blogg og jeg liker den storveis!!
De varmeste ønsker for resten av dette året og for 2010 ❥
Varm klem fra Lokki

My home is my Castle - by Kari sa...

Gå inn her, så kan du lese hva hun skriver...

http://translate.google.com/#
Bare lim og klipp

Klem,Kari

Trultemor sa...

Ser hun får pepper nå fra tyske medbloggere, som ikke synes det er ok å bare ta andres bilder ibruk...

Blickwinkel sa...

Hej,
I´m a german visitor of your Blog...
I like your Photos very, and now I have read of your stolen pics... It´s awful!
I become very annoyed.
And I have write this Lady a Koment too... that It makes angry to show us stolen pictures!
Sorry for my bad english! But I want to say you my emotions,but I hope you can read a litle of my terrible english ;o)
Du får melde fra om misbruk!
Klem
Esther

Blickwinkel sa...

And fra here are stolen pictures too ... on her Blog...
http://mittlivplandet.blogspot.com/

GundaM sa...

HUff, så ekkelt. Det samme skjedde meg for et års tid siden, en hel blogg bygd opp av mine drivved ideer. jeg skrev til vedkommende og sa hva jeg syntes om saken ;(

I et av innleggene her med frokostserviset det står "god jul" på skriver hun at de har hun fått av en god venninne av seg...Æsj, blir kvalm.

Lykke til, gi beskjed ;)

Ida sa...

Det er nesten litt tragi-komisk! Det er jo litt stakkarslig å være SÅ lite kreativ at du må late som om du er det, og att påtil stjele andre sine bilder!

På en annen side kan du og flere ta det som komplimenter - fant ingen av mine bilder der.. skal prøve å ikke bli snurt.. hihi :-)

Men - jeg skal ikke tøyse det vekk - jeg syntes det er råfrekt - hun burde legge ned siden! Tror jeg skal legge igjen en liten kommentar til henne jeg også!

Ida sa...

'Du' er ikke deg, Silje.. hihi.. birket litt sånn når jeg skrev det.. det er selvfølgelig denne østerriske damen :)

jordbærpiken sa...

Hei! Nederst på bloggen til denne dama står det på tysk:

DIES IST EIN PRIVATER BLOG.
ICH DISTANZIERE MICH GEMÄSS §5 TDG AUSDRÜCKLICH
VON ALLEN INHALTEN ALLER VERLINKTEN SEITEN ANDERE AUTOREN.
FÜR DIE INHALTE DIESER SEITEN BIN ICH
NICHT VERANTWORTLICH
UND MACHE SIE MIR AUCH NICHT ZU EIGEN.
ICH HOFFE DAS ICH GEGEN KEIN URHEBERRECHT VERSTOSSE,
-ANSONSTEN BITTE ICH UM EINE KURZE NACHRICHT UND ICH
WERDE DIESES SCHNELLSTMÖGLICHST ENTFERNEN.

Ved å bruke Google Translate kommer denne (nokså dårlige) oversettelsen:

DETTE er en privat blogg.
Jeg dissociate selv i henhold til § 5 TDG EXPRESS
Alt innholdet i noen nettsteder knyttet til andre forfattere.
FOR INNHOLDET PÅ DISSE SIDENE I AM
IKKE ANSVARLIG
OG GJØR MEG IKKE å eie.
Jeg stoler på meg mot No Copyright strider,
-FEIL å glede meg en kort melding og jeg
VIL FJERNE DENNE RAPID.

Hun bruker tydeligvis bilder fra andre som hun selv vil, og sier i fra om at det ikke er hennes egne bilder hun bruker. Likevel syns jeg dette er helt på kanten, og jeg hadde blitt like ergerlig som deg hvis jeg hadde oppdaget at noen brukte mine bilder på den måten. Jeg ville sagt i fra til henne, og bedt henne om bruke kildehenvisning på de bildene hun bruker som ikke er hennes egne. Skulle visst litt mer om Norsk lov. Lurer litt på om det er lovlig å låne bilder uten å vise til opphavsretten...

Guttemamma sa...

oj...det ville jeg aldri gjort..er jo en uskreven regel om at vi linker når vi låner???
Men er ære da,Silje...men skjønner at du blir sur,det går IKKE an!
klem
ja,glemte å si at jeg fikk verdens lekeste rosa no slikekjole av mannen min til jul,bra mann!!

Cecilie sa...

Ergelig!
Slikt gjør man ikke. Stakk særlig å se bildene dine fra barnerom på hennes blogg. Huff...

Klem!

Bolettes hus sa...

Utrolig frekt! Her bør vi alle legge inn et innlegg om at vi virkleig kjenner igjen bildene fra NORSKE INTERIØRBLOGGER! Lykke til! Dette var frekt!

ab-mor sa...

Du kan ta kontakt med google som styrer blogger.com og be dem ta kontakt med eieren av siden og be dem fjerne bildene som du har copyright på.

Gry Hege sa...

Måtte innom bloggene hennes og titte, og ja....jeg kjente jo igjen mange av bildene fra blogger jeg besøker. Var jo rart å lese hennes tekst med bilder jeg vet ikke er hennes.....
Nei dette her er ikke greit....sånn gjør man bare ikke.
Håper du får ordnet opp i dette.
Lykke til!!!!

Monja Therese sa...

Er vel noe som kan kvalifisere til toppen av frekkhet ja. Kjenner jeg blir litt små dårlig av sånne ting, enda værre hadde det vært hvis det hadde vært bilder av barna dine....jeg har blogget i dag, hvor jeg bruker mye bilder av mine små....og min største frykt er jo at noen skal ta de bildene å benytte dem til noe jeg ikke samtykker til. Alikevel orker jeg ikke gå rundt å tenke på alt som kan skje....føler ikke jeg løper noen risiko ved å blogge om dem av og til. Synes du skal kontakte damen, eller brukerservice(skulle jo tro det skulle være noe av det)som igjen kann kontakte henne. Hadde tysk på skolen, men mye glemt nå, men skjønner jo hva hun skriver, og ut ifra det jeg ser, kan jeg ikke lese eller, se at hun linker til din blogg. Frekt er det..man låner ikke bilder uten å spørre, og linke....lykke til...håper det ordner seg. Klemmer fra Monja

Anonym sa...

Herregud, slapp av nå da, småborgerlige snobbebloggfruer. jeg stjeler og bilder. bare koselig det vel...koselig at andre kan bruke våre ting. At det går an...Frekt, liksom?? Skjerp dere, og få dere et liv!!!

Anonym sa...

Hei Silje.
Jeg har fulgt med bloggen din lenge, uten at jeg er så flink til å gi lyd fra meg.. Tydelig at det er mange som liker bloggen din, men noen i overkant mye skjønner jeg. Toppen av frekkhet å stjele bilder. Anbefaler å sette en signatur på bildene du legger ut. Jeg vet ikke hvordan man gjør det, men det går jo an å finne ut av. Jeg skal legge fra meg en kommentar hos henne. Ser at hun har noen egne bilder også i eldre innlegg. Det er lett å avsløre, for hennes bilder er så og si alltid uklare;)
Håper du klarer å få sagt fra på en ordentilig og heve deg over det. Kos dere hjemme med varme på peisen.
Klem Therese

Anonym sa...

Har lest alle svarkommentarene, og det er til å le seg ihjel av. Dere er en gjeng sensasjonskåte hønsehjerner.Massesuggesjon, har dere noengang hørt det ordet?? Les litt nyheter nå, og la dette tyske mennesket som har oppildnet dere, være i fred.Hilsen Hilde.

Ingrid sa...

Enig i at dette er superfrekt. Jeg opplevde det samme med en nederlandsk blogger.. men hun hadde henvist til min blogg, og da syntes jeg det var greit. Det gjorde jo bare at ekstra mange stakk innom hos meg.
Men at hun ikke henviser til deg, og later som det er sine bilder, det synes jeg du skal ta opp med henne!
Desverre er det jo slik det er her i blogglandia.. folk forsyner seg av andre sine ting. En gang opplevde jeg til og med at et babybilde jeg hadde lagt ut av lillegutt ble spredt rundt på flere andre nettsteder... etter det sluttet jeg å legge ut bilder av familien.
Håper du får tatt det opp med henne! :)

Emmeline sa...

Hvis jeg skulle stjålet mine egne bilder så hadde jeg no pinadø valgt noen som var litt bedre....:)

Takk for tipset. Siden jeg kun kan si at jeg er seksten år og har en katt på fransk....så har jeg ikke skrevet noe til damen;) Tror det finnes en hel HAUG av dem... og disse bloggene faller fra tilslutt anyway. Så det er vel til syvende og sist mest trist for dem selv;)

ENGEL sa...

Jeg skjønner såpass at hun får det iallfall til å virke som dt er hennes!Maken til frekkhet!!!

ENGEL sa...

Og atpåtil har hun skrevet et NOTAT nederst på bloggediden sin der hun skriver at hun ikke ønsker at bildene skal kopieres osv!!!!!AT DET GÅR AN!Du må skrive,både du,og alle andre som har bilder der.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Oups!
Ja, der var det mange kjente bilder.
Haha, jeg leser at hun har bakt og bakt- mine muffins.Hun er sikkert utslitt:O)

Jada,irriterende og såklart ikke lov.
Men som Emmeline sier, det florerer med slike blogger utenlands og det er nesten umulig å kjempe kampen, en blir bare utslitt.
Til syvende og sist trøster jeg med med at vi norske bloggere er ganske flinke til å respektere opphavsretten.

Hauger med klemmer til deg.

liven sa...

Jeg fant et par av mine desember bilder der også!!!

Anonym sa...

Helt utrolig.
Stå på, dette kan ikke fortsette.
Var merkelig å se så mange av dine bilder hos henne.
Støtter deg.
Varme tanker fra Marianne E

Anonym sa...

Skal dere ha finnerlønn eller? Nå har det tatt helt av for dere. Dere er helt ute av kontroll. Få dere et liv og kom dere ut av den idiotiske egobloggverden dere befinner dere i..HILDE.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Glemte å legge igjen denne lenken til deg. Posten om copyright er å finne på bloggen til Thomas Moen som jevnlig sprer god info om de fleste tema innenfor blogging/sosiale medier.

http://thomasmoen.com/postitem_97313/

Therese sa...

Hei hei Silje. Uff, så ekkelt og ja, veldig frekt og lite gjennomtenkt. Håper du får ordnet opp i dette. Ikke la denne bloggen ødelegge for deg. Tenker på deg. Klem

sylvia sa...

si fra der silje,
du tar så fine ilder å de urde forli dine.vannmerk dem.det blir fine bilder,men ingen tar feil av dem,
så dårlig gjort.
fra sylvia

Monica sa...

Du Hilde har ikke du noe bedre å ta deg til i Romjula? Noe hyggelig som sprer glede til andre f.eks? Tror nesten du må få deg et liv, siden du har så lite å gjøre at du er nødt å komme innom her og skrive den ene sure meldinga etter den andre. Og i tillegg være så feig at du må forholde deg anonym. Som dem sa i gamle dager...fei foran din egen dør før du starter med andre sine dører.

Anonym sa...

Hej Silje-sin!

Jeg er en dansker, som bor i Holland og via, via har fundet din blog, som jeg nyder hver dag ;o)
Via google translate fik jeg denne oversættelse:

"Dette er en privat blogg.
Jeg dissociate selv under § 5 TDG
innholdet i alle lenkeområdene andre forfattere.
Innholdet på disse sidene, er jeg
ikke ansvarlig
og jeg er heller ikke vår egen.
Jeg håper ikke å bryte opphavsretten,
Ellers vil jeg be om en kort melding og jeg
Dette vil fjerne så fort."

Jeg synes godt, at du og dine blogvenner kan skrive en kommentar på hendes blog (enten på engelsk eller norsk), så hun forstår, at man ikke bare lige kan tage billeder fra andres blog-sites uden at fortælle, hvem ophavsmanden er. Det hører sig ikke til.
Men enhver kan se, at mange af billeder ikke kommer fra Tyskland men fra Norge eller Danmark p.g.a. teksten på billederne/interiøret.

Trods alt dette storhej, vil jeg takke dig for en dejlig blog og skønne billeder.
Jeg nyder at komme på besøg hos dig/din blog hver dag. Tak for det.

Jeg ønsker dig et godt, sundt og lykkebringende 2010 med dejlige blog-stunder.

Knus fra Charlotte