tirsdag 29. desember 2009

Bilder til glede og besvær...


Jeg har egentlig alltid vært flink til å fremkalle bilder, og å lime dem inn i album. Men etter at jeg fikk barn har det dessverre hopet seg opp. Jeg vil så gjerne at ungene skal ha fine album vi kan kikke i, og jeg begynte med friskt mot da Ferdinand var baby. Jeg laget neste to fulle album, og kom ikke lenger enn til sommeren (og F er født i slutten av april...). Så jeg innser at jeg må kutte ned på antall bilder jeg limer inn...



Månedene gikk, og etterhvert kom Augusta til verden. Massesvis av bilder ble tatt, men de har ikke blitt fremkalt. Noen ligger på pc'en og noen på en ekstern harddisk, så jeg har mistet litt oversikten føler jeg... Jeg synes det er kjempegøy å lage album, men nå har det hengt som er mørk sky over meg de siste årene. I sommer fikk jeg valgt ut mange bilder fra da Augusta var baby, men da de kom i posten var de helt bleke og fargeløse.



Så da ble de liggende enda et par måneder, før jeg fikk bestilt dem en gang til. De nye kom, men også de ble liggende.. Frem til i går! Da fant jeg frem album, bilder og klistremerker, og satt i gang. Jeg satt faktisk oppe til halv to i natt, fordi jeg ble så ivrig! Jeg lager scrapbooking-album til dem, men med mange bilder og lite pynt. Jeg synes det er viktig at barna synes!



Så nå er jeg altså i gang, og skal fortsette når ungene er i seng i kveld. Kanskje jeg får bestilt flere bilder også, det er noen tusen å bla gjennom...



Håpet er at jeg en vakker dag skal komme i rute, og kan bestille bilder fortløpende, og sette dem i album. Jeg tenkte at ungene skal få hvert sitt album til de er ca 1,5 år, og etter det lager jeg familiealbum. Hvordan gjør dere det? Har noen gode tips når det gjelder å fremkalle bilder og lage album?

Det er ihvertfall kjempegøy med bilder, og godt å komme i gang!



Utsikten fra stuevinduet i ettermiddag. Sol og minus 15 grader. Nydelig vintervær! Men vi dropper å dra til fjells til nyttår som vi hadde planlagt, vi får heller kose oss med fyr på peisen hjemme:)

Som dere ser er bildene av ungene, og av albumene jeg har begynt å lage. Ferdinand var helt mørk i håret da han var baby, jeg får ikke sett meg mett på han:) Ikke rart man blir babysyk;)


ha en fin tirsdag!

12 kommentarer:

sylvia sa...

hei Silje,
nydelige bilder,
å en stor jobb du har foran deg,
gjorde det for mine arn å de ble så glade den dagen de fikk bøkene.
de største er nå 26 og 27år.
det er en stor glede med disse barna,
planlegger du en til?
klem fra sylvia som er mamma til 3.

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Hei Silje!
Så nydelige albumer du lager :-)Jeg skal prøve å være flink til å fremkalle bilder 1 gang i mnd kanskje annenhver. Håper jeg får til å gjennomføre det. Så blir det nok ikke jeg legger så mye i det, men setter de i album med plastlommer! :-)

Håper du får en fin kveld!
Klem J

Henriette's innfall og påfunn sa...

Sliter med akkurat det samme problemet. Førstejenat fikk ett par flotte album, mens minstejenat sitt ikke er halvferdig en gang. Skikksleig dårlig gjort av Mamma!!! ;-)
Det hele "skar" seg da det ble digitalisert alt med bilder og kamera. Men en dag må jeg ta meg selv i nakken....*gruer meg*

MarnyAlice sa...

Godt det ikkje bere er meg som er "treig" med dette :)
Eg begynte på Anine sitt album då ho var fødd i oktober for 5 år sia..og i albumet er ho so vidt komt heim frå sjukehuset :/ Og no er baby nr 2 på vei.....HJELP!! Eg har myyyyykje å ta igjen!! Ventar på at hobbyrommet/kontoret skal bli klart..er so lei av å ha alle scrappetinga liggande i stova...
Men det er vertfall utruleg kjekke album å ha :)

Lykke til :)

Klem M :)

Hulda sa...

Det var virkelig en koselig julesyssel. :) Så fine album det blir. Kos deg videre i romjula, og snart er det nyttårsaften. :)

Sabine sa...

hy, I am from Austria,my name is Sabine, your blog is so wonderfull, I would you say that in German is a blog what have pictures of your blog, look, schwedenfieber blog.com
I hope I can help you.
Sabine, my email is, bine1907@gm.at

Sabine sa...

sorry my email is wrong, bine1970@gmx.at

Mamma'n og Hedda Kristin sa...

Jobben er jo ikke å fremkalle har jeg funnet ut, men å lage albumet. Jeg har SÅ mye bilder liggende.... hjelpes...

Mulig dette var et spark bak, jeg har nemlig også tenkt tanken på å sette i gang i disse dager. *ler*

Kos deg!!

Vibeke :)

Kristine sa...

Å lage album til barna er koselig. Jeg begynte å scrappe før jeg fikk barn. Så begynte jeg med både familiealbum og barnealbum da 'storesøster' kom i 2007. På lille julaften i år kom 'lillesøster' så nå har jeg egentlig tre albumprosjekter å drive med framover. Jeg prøver å scrappe de viktigste begivenheter som jul, bursdager, påske osv - men også litt hverdagsbilder.
Jeg liker heller ikke for mye pynt, bildene må være i fokus.
Lykke til videre med bildene i natt!

jordbærpiken sa...

Hehe, jeg har gjort som deg. Jeg har faktisk ikke framkalt et eneste bilde siden vi fikk digitalt kamera for mange år siden. Så jeg har en enorm jobb foran meg. Kommer nok til å legge litt arbeid i barna sine album, og jeg er heller ikke ferdig med album fra bryllupet vårt. Men resten kommer jeg bare til å sette i album med plastlommer.

Du er flink som har begynt på det! Ser koselig ut. :) Ha en fortsatt fin romjul!

Drømme verden min! sa...

Så flink du er Silje! Jeg har det hengende over skulderne mine og. Men nå må jeg snart komme igang igjen, var jo så flink til å begynne med..

KLeM

Anonym sa...

Fotobok er tingen! Og husk, jo færre bilder jo bedre. Og jo finere bilder jo bedre. Og jo større bilder jo bedre! Dessuten, glem at bildene må stå nøyaktig etter dato, tenk i stedet estetikk. Spiller ingen rolle i lengden uansett, og det er deilig å la kontrollfriken få slite litt;)Det samme gjelder i vanlige fotoalbum. Vi lager dem jo for noen andre. Er en fordel at man venter litt, da ser man lettere om man holder på å sette inn nesten identiske bilder av gullungene!
Silje, du har en fantastisk blog jeg nylig har oppdaget. Har gitt meg ny giv etter tvillingfødsel i vinter! Så nå sjekker jeg ut gamle bloginnlegg og koser meg med det! Ændrea