fredag 27. november 2009

Tante Hilde's tomatsuppe


Som jeg skrev på bloggen i forrige innlegg, fikk vi storfint besøk i går! En av mine beste venninner (jeg føler at jeg skriver det så ofte, jeg har altså fire gode venninner som alle er verdens beste;)) og hennes herlige samboer kom på kveldsmat. Og siden denne karen jobber som matglad journalist i Telemarks største avis, Varden, kjenner jeg prestasjonsangsten komme! Hva lager man til en som er ekspert?:)



Heldigvis har jeg en veldig snill tante, som er over gjennomsnittet opptatt av, og flink til, matlaging, baking og alt som har med hus og hjem å gjøre! Hun ga meg en oppskrift på en kremet tomatsuppe med kylling, og den smakte kjempegodt! Enkel å lage var den også:) Her kommer oppskriften: (dette er en ganske stor porsjon, så den kan gjerne halveres!)






Tante Hilde's tomatsuppe med kylling:

Skjær tre rødløk i små biter, skrell en halv sellerirot og del den i enda mindre biter:) Ha en ss smør i en stor kjele, og putt selleriroten og løken oppi. Det skal stå og surre i ca 10 min.

Ha oppi 6 bokser med hakkede, hermetiserte tomater (jeg brukte fire med oregano og basilikum, og to med hvitløk), og 3 bokser (tomatbokser) med vann. Legg i 2 store eller 3 små terninger med kjøttbuljong.



Dette skal stå og putre i ca en time, da klippes noen stenger med stangselleri i biter, og puttes i gryta, sammen med to putter fløte. Dette skal småkoke i ca 10 min, og til slutt puttes biter av stekt kyllingfilet i (jeg brukte 1300 g) Smak til med salt og pepper.



Suppen før..


...og etter fløten kom oppi. Som sagt er dette en stor porsjon, vi hadde til 4 voksne i går, og enda var det nok til to middager til. Den ene porsjonen gikk i fryseren, den andre spiste vi til middag i dag. Siden den hadde tyknet litt, spiste vi den som gryterett med ris til, veldig godt det også!



Serveres med nybakt foccacia!

Bare et lite tips før helga:) En god, og lettvint rett, kjekt å lage en stor porsjon, så man har litt i fryseren også:) Takk for oppskriften tante, og takk for besøk J ♥ F



god helg!

21 kommentarer:

Gul Hverdag sa...

å det så jammen godt ut!!!! Så koselig med besøk, gøy å dekke til ;-)

For en koselig side du har, kommer i skikkelig vinterstemning av den :-)

Ha en fin kveld!

Hulda sa...

Får skikkelig julestemning hos deg, Silje. :) Jeg er enig også, til jul må det være rødt, og i lag med hvitt og grønt blir det så fint. Man får en landlig og god julefølelse her hos deg. Likte så godt sviblene i den gamle formen og den røde pynten der. Flott med båndet på amaryllisen også. :)

Suppen måtte jo falle i smak hos gjestene, den så nydelig ut, det samme gjorde brødet. Inspirerende og flotte bilder også!

Lene sa...

Å så nydelig bord du hadde dekket! Skulle du slutte som sykepleier, så har du så absolutt en fremtid innen styling. Det oser varme og hygge av bordet ditt ♥

Den suppen skal jeg forsøke meg på en av de nærmeste dagene. Det er så kjekt å kunne lage det fra bunnen av, og slippe å bruke ferdigpose. Tusen takk for oppskriften Silje!

Nå er det fredagskveld og det er jo den beste kvelden i uka!

Lene ♥

Fjordheim sa...

Mmmm. det såg virkelig godt ut. Den må nok prøves om ikke så lenge. Herlig mat til en kald førjulesdag.
Ønsker deg ei riktig god helg :)

sylvia sa...

ååå så nydelig det så ut ,nam nam altså,skal ta prøve den en dag.
nå må du ha en koselig advent helg Silje,
klem fra sylvia

Mia sa...

Åååh, så deilig det så ut da... jeg tenkte netopp idag på tomatsuppe og at jeg hadde så lyst til å lage det. Takk for kjempefin oppskrift. Den skal nok prøves her i heimen.

Så likte jeg så godt de nydelig lyseblå/turkise suppebollene dine. Herlige!

Livs Lyst sa...

Silje, du er så flink!!
Jeg bøyer meg i støvet for alle som lager god mat. Jeg har så mye å lære....

Hilsen Liv borte i gata ;O)

Min Lille Drøm sa...

Den så god ut, den skal jeg lage en gang, helt supert med litt laga fra bunn;)
Ellers håper jeg alt står bra til hos dere i kveld, vi gleder oss til i morgen!
Klemmer

Kristine sa...

Det så deilig ut! Nydelig pyntet bord som alltid:) Kan du ikke legge ut oppskrift på brødet? Det så fristende ut.

Jannes lille sted sa...

Oj, den suppa hørtes virkelig god ut, tenker jeg skal prøve meg på den en dag ja. Greit med gode tanter som kommer med tips, og Hilde er jo virkelig en fantastisk flott dame! :)

Ha en fin fredagskveld
Klem Janne Merethe

Ingrid sa...

Hei Silje!
Det så ut som et godt og koselig måltid! Takk for oppskrifta... den må prøves! :)

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Mmmm, så god den så ut!! Skal skrive ned oppskriften med det samme!

Håper du får en flott kveld og helg Silje!

Klem J

Merethe sa...

mmm yammi! Den hørtes god ut!
jeg lager aldri tomatsuppe på pose, Mors hjemmeløagede er den aller aller beste! Selv om det ikke er så mye oppi den som din tantes da :)

Ser ut som om det er den rette julestemningen hos deg nå! jeg var ute i sta for å prøve å finne litt røde tekstiler til stua, men fant ikke noe jeg likte. Så man tager det man haver i år tror jeg! :)

Gleder meg til å se flere bilder av jula hos deg! :)

opp ei trapp og inn ei dør! sa...

Uuummm...fikk lyst på suppe nå jeg! ;) Takk for at du delte oppslriften på oss, den må jo bare testes ut! God helg til deg!

Ida sa...

Mmmmm.. hørtes snadder ut!
Jeg forstår veldig godt prestasjonsangsten.. hihi, når jeg får inn pasienter som enten er leger eller sykepleier på sykehuset (er sykepleier selv) - får jeg helt hetta ;-D Fin sammenligning, jeg vet... *sukk*

Du tar så utrolig fine bilder, Silje, jeg er sikker på du kunne tatt bilder av en gråstein - og fått meg inspirert :-)

Ha en fiiiin helg! Regner med du er så klar som du kan for O STORE julen :)

klem

Shabby Charm sa...

Mmm, takk skal du ha. Et nydelig dekket bord!

MaiaKLEMMER

Emmas utsikt sa...

Det der så sååå godt ut. Jeg elsker tomatsuppe. Må prøve denne.

Ha en fin helg!
Emma

det hvite hjerte sa...

... takk for at du deler,
den så fantastisk god ut og skal absolutt prøves!!!...

... men jeg lurer på hva 2 putter følte betyr ?!? ...

klem

det hvite hjerte sa...

... rettelse, FLØTE mente jeg...
begynner å bli litt trøtt nå... på tide å sove (har jukset litt på sofaen tidligere ikveld da *fnis*)

Prinsesse Elin sa...

Hei hei
Høres herlig ut. Her i huset elsker vi tomatsuppe. Spesielt med masse makaroni og mye egg.
Jeg vil få ønske deg en herlig lørdag og en koselig første søndag i advent, Silje.
Klem fra Elin:)

Smineset sa...

Å denne så god ut!!! Skal prøves!

Tusen takk ;-)

God helg!