torsdag 5. november 2009

Sweet november

Først må jeg si TUSEN, TUSEN TAKK for alle hyggelige kommentarer på forrige innlegg! Nesten 50 kommentarer på et "vanlig" hverdagsinnlegg er jo helt utrolig.. Og jeg setter stor pris på hvert eneste ord dere skriver!
n
Jeg må jo presisere da, at ikke alle hverdagene våre er slik! Men det er faktisk ingen sjeldenhet heller. Jeg kan med hånda på hjertet si at vi prioriterer barna våre, og vi bruker mye tid sammen. Vi har ingen faste "plikter" etter jobb, det synes jeg er viktig når barna er små, og jeg håper å kunne holde på det en stund til. Jeg blir stressa av tanken på å haste hjem, hive i seg middagen, for så å dra videre til neste aktivitet. Barn skal få lov til å være barn så lenge som mulig synes jeg! Og da er tid viktig. Dessuten har jeg jobbet redusert siden jeg fikk barn, noe som også gir oss mer tid. Jeg mener IKKE at alle må velge å gjøre det slik, men det er ihvertfall grunnen til at vi kan bake boller eller ha hobbyverksted på hverdagene:)


De siste dagene har jeg vært hjemme med Augusta, hun har hatt feber og hoste. Men formen har ikke vært så redusert av den grunn, hun spinner rundt her. Og hun er ikke samme type som broren sin, han ser gjerne en film eller leser en bok. Med lillemor går ting i et litt høyere tempo:) Jeg har fått ryddet litt i noen skap og hyller, men akkurat nå ser det om mulig enda verre ut. Det blir vel bra til slutt:)


Så i dag blir det noen bilder av skapet vi fikk inn i stua i sommer. Det har tidligere stått på hytta til mamma, og var i furu, etter tre strøk ble det hvitt! Jeg kaller det "roseskapet", siden jeg har de fleste tingene mine med rosemotiv her. I skuffene er det leker, puslespill, og litt julepynt som er ny av året (men gammel av alder).



Mamma ga meg to flotte, rosa azaleaer forrige helg. Jeg fikk to hvite til bursdagen min, som er like fine etter en måned, så det er jeg fornøyd med:) Det er en blomst jeg ikke får til vanligvis, men jeg håper disse holder til jul. Tipset jeg har fått nå er å sette de i vann jevnlig til de slutter å boble, og la de renne av seg etterpå. Det har jeg vel gjort før også, men jeg visste ikke at de skal vannes selv om de er fuktige. Har noen av dere noen råd?



Til uka skal jeg besøke min bestevenninne i Oslo, det gleder jeg meg til:) Jeg har vært i oslo mange ganger, men er ikke så godt kjent med butikkene der.. Derfor trenger jeg noen shoppingtips! Er det noen koselige barne- eller interiørbutikker jeg burde gå innom?


Denne sjokoladen på 500 gram fikk jeg (vi?) til bursdagen. Ser du tante, den er faktisk urørt:) Motivet er så nydelig at det er for ille å åpne den:)
m
I kveld skal jeg på kveldsmat hos en av mine beste venninner, gleder meg:)
n
n
n
ha en fin kveld!

31 kommentarer:

Kjersti sa...

Det skapet er bare nydelig! Min søster har et likt et, i shabby blå stil, og jeg har gitt klar beskjed om at dersom de så mye som tenker på å kvitte seg med det, så skal jeg informeres...hehe.. De har en stor tendens til å "pluttselig" kaste masse fine ting på søppelfyllinga.. så her må man være føre var :)

Selv om jeg er sjokoman, så er jeg nok enig med deg... den sjokoladen var faktisk nesten for fin til å spises... men man kan jo i alle fall ta godt vare på papiret, om fristelsen skulle bli for stor...

Klem fra
HusmorDronninga

Fjordheim sa...

Nok et herlig innlegg fra deg.
Det er så koselig å lese at noen faktisk ikke må jobbe fullt, og vel så det når ungene er små. Jeg jobbet aldri mer enn 60% Det året eldste sønn startet på skolen hadde jeg permisjon. Så da kunne jeg hente han når han sluttet skolen, og vi kosa oss med litt forskjellig.
Tror alle har mye igjen for å heller legge lista litt lavt når det gjelder det matrielle ei stund og bruke mer tid på ungene.
Nydelig skap du har fått deg. Og så mye fint det var inni det skapet.
Sjokolade har jeg problemer med å spare på, det er jo bare så godt. Ser spennende ut den der da.
Ønsker deg ei riktig god helg :)

Frau Putz sa...

Jeg er meget imponeret!
Du har ikke rørt chokoladen...

(- eller er det i virkeligheden et gammelt billede (!), så du snyder os, for hvem kan da lade være med at spise chokolade???)

Well... måske har du alligevel ret. Den er næsten for fin til at blive spist :o )

Måske kan du bare liste chokoladen ud - og så sætte papiret i en fin lille ramme?

Hm...

Jeg er også imponeret over, at du stadig har liv i dine azaleaer. Det lykkes ALDRIG for mig at holde liv i dem i mere end en uge. Har prøvet alt, tror jeg.
Måske bortset fra det der med at vande regelmæssigt ;o)

Ha' en fantastisk tur til Oslo.

Bonjade sa...

I love your candle lights. And the can with the roses is so adorable.
How beautiful.
Nice evening

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Heisann Søte :-)
Så herlig med de prioriteringer dere gjør, slik vi også tenker når lillemor kommer. Vi skal prioritere familielivet fremfor alt annet :))

Skapet ditt var bare nydelig, er selv på utkikk etter noe slikt!

Håper du får en flott kveld, her blir det sofa, godis og hellstrøm! :-)

God Klem

lavendel mio sa...

Det siste innlegget er akkurat som jeg skulle ha skrevet det selv!
Jeg er også opptatt at vi skal ha tid til barna, og gjøre ting som de liker:) Jeg har vert så heldig å få vere hjemme med barna fra førstemann kom til verden for 16 år siden, har aldri angret en dag.
Siste året har jeg jobbet som vikar i en barnehage, passer meg perfekt.Det er de som sier at de ikke har råd til å vere hjemme, men jeg har ikke råd til å vere borte fra barna. Plutselig er de voksne og flytter ut.
Nydelig azalea du har, mye vann er viktig, men å sette de kaldt om natta også er vist lurt:)
Lekker sjokolade du har fått...lurer på hvor den er kjøpt:)
Ønsker deg en fin kveld,klem Hanne

jordbærpiken sa...

Så fint skap med mange flotte ting inni. :)

Du burde dra på Riktige Leker nesten nede ved Aker Brygge. Fantastisk lekebutikk syns jeg, selv om jeg bare har vært der to ganger før.

God tur til Oslo, og kos deg masse med bestevenninna! Sånne helger er herlige. Klem!

Margrethes hus og hage sa...

Så utrolig koselig du har det! Skapet med alle rosetingene var jo prikken over ien :)

Gode hverdager er deilig. Tid er en investering å gi barna sine. Jeg var hjemme med mine da de var små, og det er jeg veldig glad for at jeg hadde muligheten til.
God bedring til Augusta :)

Hilsen Margrethe

Anita sa...

Det skapet ditt er såå fint og passer perfekt hos dere!! Nydelige ting som alltid, føler at jeg gjentar meg selv litt her ;0) Jeg har ikke shoppet NOE i Porsgrund, men skal en liten tur nedover i morgen formiddag og da skal jeg ha med meg mamman min og vi skal på PP. Er skrekkelig tøft om dagen med skolegang og alt annet, men det går nok bra, er i underskudd av søvn og da funker Anita VELDIG dårlig :p... Nå skal visst Amalie ha pc'n, er no leksegreier. KOs dere alle sammen!

jordbærpiken sa...

Hei igjen! Jeg vil gjerne dele oppskriften med deg. Jeg pleier å ta det litt på feelingen, så jeg prøver å forklare så godt jeg kan. :)

Jeg pleier å la kotelettene ligge litt på benken så de blir romtempererte. Har hørt at de da blir mørere. Kan gjerne krydre de med litt salt og godt med pepper mens de ligger der. Fikk et tips om å bruke hvitløkspepper. Jeg har ikke prøvd det, så jeg aner ikke hvordan det smaker. Men vi er glad i hvitløk, så jeg tipper det er deilig!

Så bruner jeg dem i stekepannen på begge sider før jeg legger dem i langpanne. Hvis du har mange nakkekoteletter, så kan du legge dem sånn halvveis oppå hverandre i langpanna.

Hell vann oppi til det er vann til ca. halve kotelettens tykkelse. Håper du skjønte hva jeg mente her. Det skal ikke være vann som dekker over hele kotelettene, hvis du skjønner. Da er det for mye vann. Putt også gjerne tre - fire hvitløksbåter (eller mer) og skikkelig meierismør oppi vannet. Sist gang hadde jeg også oppkuttede gulrøtter oppi, og jeg tipper det er godt med løk også.

Settes inn midt i ovnen på ca. 200 grader. Kan godt senke temperaturet til 150-175 grader etterhvert, alt ettersom hvor lenge de skal ligge inni. Jeg lar de ligge i 1 1/2 til 2 timer, da blir de skikkelig møre og gode. Fyller på med vann og smør etterhvert hvis det begynner å bli lite. Også bør du snu kotelettene av og til slik at de ikke blir brent på den ene siden.

Som saus pleier jeg å bare bruke sjyen som ligger i langpanna fra kotelettene. Den får mye smak fra kjøttet og det du putter oppi vannet. Hvis du vil ha en litt tykkere saus, kan du lage en sausejevning, sile sjyen fra kjøttet og blande med jevningen. Da må du kanskje smake til med litt salt og pepper igjen.

Som tilbehør pleier jeg å ha poteter, salat og litt salt potetgull. Mormor serverer alltid salt potetgull til koteletter, og det er så godt! Gode minner. :)

Lykke til! Håper jeg har forklart det riktig nå da. Kanskje du skal ha en prøvemiddag for mannen din først, så jeg ikke ødelegger familiemiddagen deres. Hehe.

Kari sa...

Hei!
Vet du hva, Silje? Når jeg blir mamma, vil jeg bli som deg :) Ungene dine er fantastisk heldige, for det er ikke alle som prioriterer slik som du.
Jeg setter stor pris på alle innleggene dine, enten det er "hverdagsinnlegg" eller "høytidsinnlegg". Takk for den supre bloggen din :)
Hilsen fra meg :)

Guttemamma sa...

Enig med du...her har ingen begynt på noe før de har vært skolegutter...ettermiddagene blir tidsnok travle,så nye barnehagebarna:-)
klem

Astrid sa...

Synes bloggen din er så utrolig koselig å lese... og jeg er så enig så enig i det du sier om at barn skal få være barn så lenge som mulig, de får tidsnok ta del i den hektiske hverdagen og kjenne på tidspresset og stresset, men jeg ønsker også å la de slippe det så lenge som mulig.

Foresten.. det skapet var kjempefint:-)

Ha en strålende torsdagskveld.

Astrid

Lisa Cecilie sa...

koselig innlegg som alltid :)

nam den sjokoladen var delikat! skjønner godt at den er urørt :)

ha en fin kveld!

Kjersti sa...

Hei.
Jeg slenger på alle godordene. Herlig blogg. Og skapet... Sukk. Flink du!
Butikken Sprell i Hegdehaugsveien og Grünerløkka har fine ullklær og fine leker. De har ogaå litt barneromsinteriør. I Hegdehaugsveien ligger også Home and Cottage -mye fint. Jeg vil også anbefale bruktbutikken i samme gate. Ligger rett ved siden av Sprell. Om du drar litt utenfor sentrum ligger det en nydelig barnebutikk på Ullevål (se i tlfkatalogen på adr) som heter Venner i hagen. Fjerde etasje på Steen og Strøm har flere barnebutikker, og har både klær, leker og interiør til barnerom. De har også interiør til voksne (hehe). Om du skulle komme med toget og gå av ved Oslo s, finner du to barnebutikker på Byporten. Name it i andre etasje og en i første (rett ved Body Shop). På Byporten har de Designtorget, som jo har mye morsomt. Er du i nærheten av Nationaltheatret er det jo kort vei til Vika og House of Oslo, som bare har interiørbutikker. Herlig. Der ligger også Milla (sjekk bloggen - mye fint). Ellers er det jo Shabby på Frogner. Og Kvist.
Kos deg med Oslo-besøk. Håper du lager innlegg med eventuelle kjøp :)
Kjersti

Marie sa...

Hej Silje!

Jag kan bara hålla med dig, vi prioriterar också tid tillsammans med barnen. Jag jobbar 80% och vi har heller inga inbokade aktiviteter efter jobb/förskolan. Tycker också att barn ska få vara barn så länge som möjligt!

Jättevackert skåp och så fint porslin du har!

Trevlig helg!
Kram Marie

Ting Tang Tonje sa...

Azalea skal ikke bare ha jevnlig vann, den må aldri tørke ut. Jeg "bobler" gjennom min hver kveld faktisk. Da står den fin leeeenge :o)

Anonym sa...

Hei

Hyggelig torsdagsinnlegg :)
Min mor hadde verdens grønneste fingre og hadde et uendelig antall blomster hjemme. Hennes favoritt var azaleaer og som favoritt må man jo ha 20. Minst! Hennes triks, uten at jeg har prøv det selv (har nemlig ikke annet enn rosa fingre) er å dusje dem med vann (dusjflaske) hver dag. Det er mulig hun vannet litt i tillegg, men det vet jeg ikke. Uansett - alle overlevde. Alltid. Lykke til med blomstene og god bedring til vesla. R

Cecilie sa...

Jeg slenger meg på resten av gjengen og sier (som vanlig): takk for et herlig innlegg - og for en super blogg du har! :)

Like koselig å lese innleggene dine hver gang! Du er flink!

Ønsker deg en fin kveld! :)

klem, cecilie

sylvia sa...

koselig dere har det silje,håper prinsessa di snart blir bra igjen,nydelige bilder som alltid her.skjønt skap,å nydelige kopper,ja azalia må vannes annenhver dag om den er våt eller tørr,puttes i vann til den slutter å boble,da her du dem leenge.
give away hos meg.
klem fra sylvia

My little footprints sa...

Åh, den sjokoladen hadde neimen ikke jeg ville ha rørt heller! For et skjønt motiv!
Skapet ditt likte jeg veldig godt! Stua mi har liksom ikke plass til så mange skap, skulle gjerne hatt flere å fylle :)
Er så enig med deg i avgjørelsen om å jobbe litt mindre og heller tilbringe mer tid sammen med barna. Jeg er så enig at jeg får ikke sagt det tydelig nok :) hihi.. Jeg kommer til å gjøre det selv, og det er faktisk en del som gjør det på jobben min også. HAr tatt seg permisjon fra noen vakter og heller jobber færre for å være sammen med barna! Hadde jeg hatt mulighet når jeg får barn, skulle jeg vært hjemme sammen med dem på heltid :)
Ønsker deg en fin kommende helg med familien!
Klem Beth

Kristine sa...

Så fine bilder du viser igjen...skapet du har malt hvitt er veldig fint!
Og enig i at med det fine papiret på sjokoladen, hadde jeg venta lenge med å åpne den...!

KOselig å være mye sammen med barna, jeg jobber også redusert, og barna har fri en dag i uka fra barnehagen. Det er en tid man ikke får igjen, så vi må nye den mens vi kan!

Klem Kristine

Edda sa...

Ja....du er like glad i ting med rose motiv som meg:)
Fint det skapet og så brukervennlig....
Jeg har en hvit og en rosa Asalia...og de må være ganske våte hele tiden....løft opp blomsten og kjenn...hvis den begynner og bli lett....så heller jeg en del vann i pyntepotten så den trekker til seg vannet selv....den hvite har jeg hatt lenge og den blomstrer og blomstrer:)
ha en flott dag
klemmer edda

Tante Hilde sa...

Mye vakkert porselen du har.Sjokoladen burde du beholde i papiret.Den var slett ikke god.Vi åpnet den og blei skuffet. Jeg kjøpte den i Berlin. Tenkte på deg når jeg så den.God helg til deg og dine. Klem fra tante

ELIN sa...

Synes du hadde så flotte, koselige bilder i innlegget ditt :) Håper du hadde det fint på venninnebesøk. Ønsker deg en riktig god helg! Klemmer fra Elin

Drømme verden min! sa...

Skjønner at du fikk mange kommentarer der, du viser så mye koselige. Ingen tvil om at barna deres har det kjempefint:)

Jeg er snart ferdig i min jobb og da skal jeg være litt hjemme (dvs i desember..weee) før jeg skal jobbe redusert. Datteren er det viktigste akk nå:) Og tiden får vi ikke igjen.

Ha en fin og koselig helg!

cherryblossomgirl sa...

Så nydelig "roseskapet" ditt var!

Når du skal til Oslo synes jeg du burde ta deg en tur innom interiørbutikken Country Chic i Vibes gt 2, en sidegate til Bogstadveien. Det er en skikkelig romantisk butikk med masse små skatter! Jeg klarer aldri (!) å gå innom der uten å kjøpe noe. De har så mye herlig :)

God tur og god bedring til lille jenta di :)

Min Lille Drøm sa...

Ha en fin helg vennen;)
Gleder meg til å treffes i morgen;)
Klemmer

Shabby Charm sa...

Hei Silje!
Et nydelig innlegg som alltid :)
Er så enig med deg i det å prioritere barna!!

Du må besøke Country Chic i Vibes gate! (Majorstuen.) Ellers er jo bare Bolina på Stabekk en stor klassiker som MÅ oppleves. Her ligger også en kjempekoselig barnebutikk som heter Propello.

God helg klem fra Maia

Timoteia sa...

Hei, så flott innlegg!

Jeg ser at mange av butikkene jeg kan anbefale allerede er nevnt, men her er et par til:

Bestemors lekestue holder til i Hegdehaugsveien 28, bak slottet opp mot Majorstua.

Chicas og venner finner du i Gacob Aalls gate 13 på Majorstua.

Og selv om det allerede er nevnt, så syne jeg at Riktige Leker ned mot Aker Brygge er veldig koselig - stor og fyldig lekebutikk som vekker minner..

I tillegg har jo Nøstebarn butikk i Bentsebrugata 29. Det er nord for sentrum, må et stykke utenfor byen. Mellom Sagene/Bjølsen.

Ha en fin tur!

Timoteia sa...

Ikke Gacob, men Jacob.. :)