tirsdag 24. november 2009

Sølvpuss




I går pusset jeg sølv, og er ferdig med ihvertfall en av tingene som "må" gjøres før jul! Vi har ikke så veldig mye, og en del er nysølv også, men jeg synes det er like sjarmerende. Den store og den lille bollen i sølv med glasskål i er gamle, og de er jeg veldig glad i. Passer perfekt på godtebordet til jul:)









Vi har vanligvis ikke godteri stående i huset slik, da hadde det isåfall ikke stått der lenge;) Vi har litt igjen  etter Augusta sin bursdag i helga.



På kjøkkenbenken har sølvtøyet fått plass i en gammel mugge, et fransk kaffeglass og i en glasskål. Jeg tenker å la det ligge fremme (eller ihvertfall lett tilgjengelig) frem til jul, for da blir det sikkert brukt oftere! Ligger det i esker eller i plastikk blir det mer tiltak å ta det frem, synes jeg ihvertfall. Dessuten pynter det jo opp!




I dag er det èn måned til julaften!

ha en flott dag!

22 kommentarer:

tinemor sa...

Lekkert med nypusset sølv!
Og så fine bilder du har tatt.
Klem

Jorid ♥ Noe på Hjertet sa...

Nydelig pusset sølv :-)

Håper du får en flott dag!
Klem J

Synnøve Olava sa...

Hei!
jeg har desverre ikke noe sølvtøy. Men sølvpuss forbinder jeg veldig med julen, for mamma gjorde alltid det! Jeg har en helt lik bolle som den med glass i, bare det at min er i messing!

Ha en fin kveld!

Merete sa...

Du er godt i gong til jul allerede, ser eg! sølvet skin jo som bare det :) flotte skåler, lysestakar og bestikk du har...eg syns det er som eg har fått nytt sølv når eg ein gong i blant pussar det ;) alltid like kjekt!!

miriam sa...

så mye pent sølv,min bestemor har faktisk likt bestikk.
Så koslig

Merethe sa...

jeg synes du hadde en del jeg da frue! Ble inspirert av deg i dag, så nå er mitt telesølv pusset også, og satt i en liten fløtemugge.. Håper det var ok at jeg hermet ;) Noen kakespader er også blitt blanke og fine, men ellers går det i hardanger her.. Tipper du har funnet en del fint sølvtøy hos faren din og? :)

Nydelige bilder i dag også Silje!

Kort og Søm sa...

Ser du har samme sølvtøy som meg...
Liker det så godt, takk for at du minnet meg på at jeg må pusse det! :o)

Grys lille sa...

Så nydelige skåler! Foreldrene mine har mye sølv, og jeg ønsker meg den ene skåla med glass i... Dessuten har de noen nydelige gamle lysestaker i sølv med "Glædelig jul" på... *drømme, drømme*

Nydelige bilder du tar! Er dette også uten blitz??
Klem fra Gry

tante Hilde sa...

JA,her snakker vi om tradisjoner. Koselig med blankt sølv til jul. Julegardiner har det blitt her i huset idag.Koselig å ha kjøkkenet ferdig til 1.søndag i advent.Ha det fint. Klem fra tante

sylvia sa...

ja tente på den sølvpussen dag jeg å,men bare tenkte.må nok få det unna denne uka,lekkert ble dette.klem fra sylvia

KRISTIN sa...

Så mye pent sølv du har. Husker jeg pleide å hjelpe mamma med å pusse sølv da jeg var liten - så dette vakte gode minner.

Flotte bilder også! HA en fin kveld. Klem!

Thusnelda sa...

Hei, stoppa på bloggen din da eg såg sølvpuss. Bankt og fint har du fått det. Nokre tips hos meg om du er inn om.
Ha ein fin kveld.

Birgit sa...

Så flott å ha sølvtøyet fremme! Nå ble jeg inspirert til å finne frem dåps og konfirmasjonssølvet mitt og sette det på utstilling ;) takk!

Anns draum sa...

Lurt å ha sølvet framme, blir gjerne brukt då. Og så er det jo til meir glede enn gjemt i ein skuff:) Kjempefine dukke klede og:))

Klem

Jannes lille sted sa...

å flott med nypusset sølv! og så fine bilder som du viser som vanlig :)
Ønsker deg en fin dag
Klem Janne Merethe

Benedicte sa...

Nydelige ting! Likte spesielt den lille med sjokoladen i! Eller kanskje jeg bare fikk lyst på sjokolade, hehe...

Ja, jeg kjøpte bare posene, og koblet på støvsugeren. Fra biltema, kostet 79,- for to poser på 80x110cm. Store nok til extradyner og puter osv:))

Ha en fin dag!

Bonjade sa...

Such lovely glamour pictures you made.....
Nice day

MumsiMumsan sa...

Hei :O)
Så flotte sølv boller, også blir det så flott når de er pusset. Det en sånn hyggelig jule ting det ja! Kommer mange hyggelige minner frem i tiden vi er inne i, med alle ting som bare "må" gjøres før jul, for sånn har det vært i 100 år :O)
Ha en flott dag!
Mumseklem fra meg :)

Lene sa...

Sølvtøy er så vakkert! Jeg har tenkt å begynne og samle på det jeg også, tror det blir opphøyet rose siden jeg allerede har litt i det. Men det er så mange forskjellige mønstre å velge i... greier aldri helt å bestemme meg. Skal også begynne å kjøpe litt i gaver til barna. Om ikke de ser verdien i det nå, så er det jo noe som er hyggelig å ha når man blir voksen.

Håper du har det bra kjære Silje! Det er vel litt ekstra å gjøre nå før Augustas bursdag. Tenk at hun fyller to år....

klem,Lene ♥

storeflittig sa...

hei! så dyktig du er som allerede er igang med sølvpussen! vi søkte på havrekjeks i dag, og da kom jammen din oppskrift fra mai opp. den ble laget til stor fornøyelse for store og små! takk:)

HønePøne sa...

Sølv er stas!
Du har en nydelig samling.. Jeg var ikke så veldig glad for julegavene med sølv da jeg var liten, men er veldig fornøyd nå =)
Har tenkt å prøve ut salt-og varmtvann trikset til årets sølvpuss.
Ha en fortsatt fin uke =)
Madeleine

Drømme verden min! sa...

Du er heldig som har så mye fint sølvtøy:) (ønsker meg..)

Håper dere har en fin uke!

Klem fra Margit