onsdag 7. oktober 2009

Orden i sakene!

Jeg har skrevet en liste over ting som skal gjøres i huset vårt før jul. En lang liste.. Skap og hyller skal ryddes og vaskes, ting skal sorteres og kastes (eller gis bort!). Ikke fordi det er jul, men fordi det trengs. Og da er julen et fint "mål", da er det jo så deilig å ha et ryddig hus!


Som jeg har skrevet før, er jeg ikke en ryddig person.. Dessverre. Jeg samler og tar vare på altfor mye (er jo datter av en skrotnisse!), og tar iblant skippertak for å få huset ryddig. Da fylles skap og skuffer, og sånn vil jeg ikke ha det! Jeg vil ha det ryddig der også:)


Skjenken i gangen er et typisk sted det fyller seg opp. Det blir gjerne liggende ting oppå den, som havner i skapet eller skuffene når det skal ryddes. I skapet oppbevarer jeg duker og putevar, men jeg kan love deg det var litt annet her også:) Det har blitt ryddet og vasket i dag, og ser nå...

...slik ut! Mye bedre, og lettere å finne det man skal ha. Nå skal bare skuffene ryddes, så kan ihvertfall èn ting krysses fra listen!


Juletekstilene er vasket og nystrøket.



Gamle putevar.

Jeg har en snill familie som lar meg styre og stelle som jeg vil her i heimen. De blander seg sjelden inn når jeg maler, rydder eller flytter på ting. Men en dag vi satt og spiste frokost kikket Ferdinand på meg, og sa med litt morsk stemme "mamma, hvor er hunden??" Hunden? Jeg skjønte ikke hva han mente, og kikket meg rundt... Da kom jeg på at jeg hadde tatt vekk den gamle hunden som sto på hylla over kjøkkendøra...
n
nn

...og det var ingen annen vei enn å sette den tilbake igjen:) Den skal stå her, det har treåringen bestemt!


Og det tenker jeg hunden satt pris på også jeg:)


ha en flott onsdag!
n
n
ps: dere som er anonyme og stiller meg spørsmål, kan dere sende en mail? Lettere å svare der! Adressen står på siden her:) ds

22 kommentarer:

Jannes lille sted sa...

Så flink du har vært. Det pleier som regel å samle seg opp saker og ting i diverse skuffer og bak skapdører her også. Da er det godt å få ryddet litt innimellom!
Ønsker deg en fortsatt fin onsdag
Klem Janne Merethe

Linda sa...

Så deilig og få komet i gang med rydding!! Der har jeg et mål om å bli ferdig til jul også:)

Så fint det ble i sjenken:)
Ha en super onsdag:)
Klem Linda

HønePøne sa...

Herlig med orden i skuffer og skap! Jeg har også som mål å rydde og vaske det meste til jul. Blir mer effektiv når jeg har en frist, men rekker jeg ikke alt er det greit også. Skjenken din ble iallefall veldig ryddig og fin :) Det er ikke så lenge siden jeg oppdaget bloggen din, men nå er jeg fast leser :)
Ha en fortsatt fin dag!
madeleine

Anne sa...

Så flink du er! Samlar seg opp hos meg og. Blir ein litt sånn gøymt-er-gløymt-filosofi:) Lukke til med all ryddinga!
Klem Anne:)

Hennes sa...

Wow... ryddig skap.
Jeg er litt i tvil om det hadde blitt så fint om jeg ryddet samme skap hundre ganger.Jeg synest du er veldig flink...
Her har jeg noe å strekke meg etter ser jeg :o)
Likte bloggen din veldig godt..
Hilsen Linda

sylvia sa...

så koselig med hunden sin faste plass,sånn må det være,så flink du har vætr,du inspirerer meg til å rydde å.får besøk fra skien i morra så det får vente med å rydde til fredag,har ryddet litt i dag da.
ha en koselig dag.
klem fra sylvia

Jorid - Noe På Hjertet sa...

Så flink du er :-D
Fint å ha julen som mål til slikt. Vi har ikke bodd lenge i huset og hadde en kasterunde før vi flyttet! Det hjalp veldig :-D

Ha en fin dag!
KleM J

Therese Dorthea sa...

Så deilig når det er rydda! Følelsen etterpå er heil fantastisk!

hihi, for ein skjønn 3åring du har! ;)

Ha ein fin dag!

Klem T.

det hvite hjerte sa...

Nydelig orden
alt på stell,
med brettekanter & full pakke!
Du er så gjennomført ordentlig som jeg håper og tror jeg også er, men
jeg ser nå at jeg kommer til kort...!
Du er en fantastisk ordensjente med smak av luksus i hverdagen, elsker å lese bloggen din, Silje!
PS!
Hunden var utrolig søt & Ferdinand like så, godt den fikk flytte tilbake til kjøkkenhyllen igjen *fnis*
Ha en deilig høstkveld!
klem til deg

Kristine sa...

Så flott at du har "driven" til å gjøre storrent...har ikke fått helt ånden enda, jeg da. Heldig er du også, som får styre omtrent som du vil i huset. Her vil husbonden GJERNE ha ett eller to ord med i de fleste saker! Og vi er ikke alltid enige kan man si. Så du er heldig!

Klem K

Mor og datter sa...

Det er jo såå deilig å få ryddet litt ;) Og så ser det såå bra ut.. kjenner til den med å bare putte det inn i et skap for at det skal se og være ryddig ellers.. men det må jo ryddes det å ;) Flink du har vært.. må lage meg en sånn liste jeg å;)
hihi

ha en fin dag!
klem

Therese sa...

Hei hei mor. Så utrolig flink du har vært i dag. Ble så ryddig hos deg. Jeg har også skrevet ned en liste før jul. Litt av hvert, vasking og henge opp nye gardiner noen steder. Det er helt topp. Takk for koselig hilsen inne hos meg Silje. Det varmer. Ønsker deg en fin kveld. Her vasker jeg. Må ta det igjen litt på kveldene. STOR KLEM

Livet er heeerlig sa...

Å så flink du har vært :)
Jeg er akkurat som deg. Samler seg opp ting og tang og slenger det inn i et skap og tenker at jeg skal ta det seinere...
Men lister er bra og små målsetninger... Tror jeg skal sette meg ned med noe lignende selv!
Takk for tips og inspirasjon hehe

Ha en strålende flott kveld
*Siv*

jordbærpiken sa...

Så flink du er! Den skjenken er så fin! Håper jeg får tak i en lignende når vi skal fylle opp det nye huset vårt med møbler. :)

Fine bilder av fine brettekanter. Og så klart den hunden må stå på hylla der. Hehe.

Ha en god kveld! Klem!

Margrethes hus og hage sa...

Det er deilig å ha det ryddig. Men rotet sniker seg inn uansett, synes jeg... Rare greier :)

Kjempekoselig skap du har i gangen, med fine ting både på og inni :)

Ønsker deg en fin kveld! Hilsen Margrethe

mi-rachel sa...

å herlighet for en fin orden i skapet ditt. ble inspirert til å få litt orden i mine skap.

KRISTIN sa...

Så fin sjenk, med masse fine ting både på og inni!! Flirte for meg selv da jeg leste om 3-åringen din og hunden!! Du skriver bra!!

Anita sa...

Hei snuppa! Så flink du har vært da!! har jo som mål å rydde ett skap om dagen jeg, og det går fortsatt flott, idag er det skapet på badet som skal til pers, blir nok alle da, for de er jo ikke så store. Igår ryddet jeg mitt klesskap og tok ut masse! Sååå befriende!! Men du, jeg kommer nok ikke til å vise noen bilder fra innsiden av skapene altså ;0) Såå masse nydelige tekstiler du har, bare å sende over de som blir til overs :D. Nei Silje, nå skal jeg lese litt og kose meg med en kopp kakao :0) KLemmer til deg fra meg!

Min Lille Drøm sa...

Hei hei vennen;)
Tusen takk for nok en koselig kveld i går..og beklager at det ble så sent, glemmer alltid bort tida og har dårlig samvittighet når jeg sitter i bilen på vei hjem, kjetil skulle på jobb og du skal jo også tidlig opp;)
Ha en fin kveld og kos dere i ruskeværet. Vi skal ta en tur til hydrostranda og besøke venner der.
Klemmer;)

aase sa...

Å det kan jeg si deg Silje, at jeg viser ingenting fra mine skaper nei...herlighet, du er god altså!! Tenk å ha en slik orden i skapene....en drøm...som holder i ca en time eller noe!!

Imorgen skal jeg møte 50/60 herlige bloggdamer på Lillestrøm, gjettt om jeg gleder meg da......får ikke ryddet og ordnet til helgen da men....får ta det på lørdag!!

Ønsker deg en vakker høsthelg!!

OdaAnna sa...

Så godt å høre at det er flere som ikke har det så ryddig i skap og skuffer;) Jeg har begynt med klesskapet jeg og har også som mål og "jobbe" meg rundt;) Hønsenetting tror jeg du får kjøpt på jernvarer forresten. Jeg byttemin mot litt garn i barnehagen jeg jobber;) Ha en fin helg!

Haust sa...

Så herleg med dukane sirleg stabla opp i skapet! Eg burde tatt eit tak i diverse skap snart eg òg...

God søndagskveld!