lørdag 17. oktober 2009

Gamle barnebøker

Jeg er alltid på utkikk etter gamle barnebøker (føler nesten at jeg er på evig jakt etter gamle ting...), det finnes så mange koselige bøker som ikke er å få tak i i butikkene lenger.



Alle disse bøkene har kommet i hus den siste uka. De har nok gledet mange barn opp igjennom, og nå står de her og skal glede våre barn.



En av de fineste (synes jeg!) er Barnas flora, med masse flotte blomsterbilder. Det får være min erstatning for gamle skoleplansjer, siden jeg dessverre ikke har noen av de.


Smånissene av Elsa Beskow har mange nydelige motiver.



Putte i blåbærskogen.



En klassiker, og en av Ferdinands favoritter om dagen.


Lille Ida.



Et bilde av en annen av mine favoritter, som jeg har kjøpt brukt tidligere, Lek med Mons og Marit fra vår til vinter.


Men her er min aller største favoritt, bamsen jeg hadde da jeg var liten. Insa og jeg holdt sammen i tykt og tynt, og fortvilelsen var stor da mamma vasket den og hang den på snora etter halen. Jeg hadde den i senga veldig lenge (den ble til slutt kastet ut av mannen min;)) og nå slapper den av på dagsenga til Ferdinand. Det ser dessverre ikke ut til at mine barn får noen favorittkosedyr, litt trist synes jeg!
m
m
I dag skal Ferdinand og jeg i 3-årsdag, og i morgen er det søndagsmiddag hos mamma.
n
n
n
God helg!

27 kommentarer:

Marie sa...

Hei! Saa morsomt, jeg lagde et innlegg om nesten det samme idag! Jeg foler nesten at jeg redder de gamle boekene naar jeg finner dem i bruktbutikkene, de fortjener bedre enn det! :)

Lykkeliten sa...

Så koselig å se de gamle bøkene igjen!
Nå er våre barn så store at de er ryddet bort, men jeg har tatt vare på de gode gamle :-)

tante Hilde sa...

Nå dukket det opp mange minner Silje. Insa husker jeg godt.En gang du skulle overnatte hos oss, så var Insa glemt hjemme hos mamma. Jeg kjørte tur/retur Gulset -Hovet for å hente den.HE he.MORSOMT . Ha en fin helg. Klem fra tante.

sylvia sa...

såå koselig,ja har noen fra gamle dager jeg å...men vanskelig å få tak i dem nå..
ha en god helg.
fra sylvia

Elis@beth sa...

Så koselig! Jeg har også nesten alle de bøkene og MANGE fler! Mamman min har tatt vare på alt av bøker fra hennes og min oppvekst-syns det er helt herrlig å lese disse bøkene for jentene mine!!

Ha en koselig helg!

Kine sa...

Ja det er kjempekos med gamle bøker,har mange selv fra min og mammas barndom;)
På Bokklubben.no finnes d mange "gamle" bøker,man må bare lete litt;)
Ha en fin helg!

Kaoskontroll sa...

Det er så hyggelig med gamle bøker man kan huske fra man selv var liten. :) Hos oss var det alltid pappa som leste for meg og min søster, og mens jeg nøt det skulle min lillesøster alltid "lese selv" og overtok boken, til storesøsters store fortvilelse.

Nå har jeg en liten sønn som også bestandig vil "lese selv", og som sin tante dikter historier ut fra bildene. Da er det iallefall mye koseligere med de gamle bøkene, med vakre tegninger, for det er mange rare og lite tiltalende figurer i moderne barnebøker!

Inger sa...

Jeg tror jeg har noen av disse bøkene nedpakket. De har vært godt lest av min sønn, men min datter har ikke vært særlig interessert.

Desverre har jeg ingen bøker fra da jeg var liten, min mor hadde ryddemani da hun solgte huset så det meste ble kassert. Ha en riktig fin helg.

Hilde Heimdal sa...

Så koselig med sånn gamle bøker ja:)

Fint du har gjort det med den hyllen:)

Tone - Love Eat Pray sa...

åååhhh, nå ble jeg misunnelig! jeg elsker gamle bøker, spesielt de jeg har gode minner fra fra min egen barndom.. heldig du!!

Christine C sa...

Det var mange fine bokskatter :) Jeg har mange bøker selv fra jeg var liten, og har samlet på barnebøker både før og etter jeg fikk barn selv - kunne nesten åpnet eget bibliotek. Elsa Beskow er en favoritt! Ha en fortsatt fin helg.

Christina sa...

Award til deg fra meg! ;)

et kjært hjem sa...

Så mange koselige bøker, med vakre bilder og historier! Og så heldig du var med det juleserviset! Ha en finfin helg :)

Hulda sa...

Så flotte motiv fra barnebøker, ser at jeg har mange av disse. De er kjempefine å ta vare på. :) Den med Mons og Marit husker jeg godt.

Jeg kjøpte det julegardinstoffet fra Ellos i fjor. Da hadde jeg et kjøkkenvindu, nå har jeg to. Ellos var selvsagt utsolgt. Men, jeg fikk hjelp av en blogger. Jeg så et lignende stoff på bloggen til http://thecremehouse.blogspot.com/

Hun hadde kjøpt det på Stoff og stil, men stoffet stod ikke i katalogen, så hun fikset det for meg. Veldig fint med hjelpsomme bloggere. Kanskje hun kan hjelpe deg også, om du da ikke bor nært en Stoff og stil-butikk. :)

Margrethes hus og hage sa...

Mange flotte barnebøker! De er jo klassikere flere av de du har fått tak i. Herlig :)

Ønsker deg en fin helg videre. Hilsen Margrethe

Lene sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Lene sa...

nydelige gamle bøker du har fått tak i! Det er vel ingenting som er hyggligere enn å lese for barna sine. Og det er vel dessuten vi foreldre som kan gi barna våre leselyst, noe de alltid vil ha nytte og ikke minst glede av. Tror jeg skal skaffe meg en slik hylle til bøker jeg også. Det er jo så hygglig å se på og gir hjemmet personlighet og varme...

ha en fin kveld!

klem, Lene

Hulda sa...

Ja, stemmer, det er det stoffet. :) Det var veldig likt det jeg hadde kjøpt fra Ellos, så jeg kan bruke det til det andre vinduet. :)

Therese sa...

Hei hei frue og takk for i dag. Takk for at dere gjorde bursdagen til Nelia så flott. Ligger en award til deg inne hos meg. Du har jo sikkert den fra før, men ville gi den likevel. Du er RÅÅÅÅÅÅ TIL ALT INNEN INTERIØR SILJE. KLEM

Blå-hvit samlemani sa...

Jeg samler også på gamle bøker, selv om mine unger nå etterhvert er blitt for store til å like dem... jeg tenker at jeg kan lage en tallerkenhylle full av bøker til meg selv i loftstuen etterhvert jeg....

En annen ting jeg samler på er julebøker, aller helst gamle. De og de gamle juleheftene tar jeg frem til ungene hvert år. jeg legger dem i en stor kurv. Det er så koselig å lese for dem, skjønt nå er det bare mistemann jeg kan lese for...(synd)

Ha en fortsatt fin helg.

Kristin`s lille hjem sa...

Så koselig med gamle bøker.Er ikke lett å få tak i disse lenger.Ta godt vare på de. Hilsen Kristin

Jannes lille sted sa...

Hei:9
Å så masse flotte barnebøker :)
Ønsker deg en fin søndag!
Klem Janne Merethe

Vibeke sa...

Så nydelige bilder, supersøte!
Koselig innlegg :)

Ønsker deg en fin ny uke!

KRISTIN sa...

Så morsomt å se alle de gamle barnebøkene igjen. Skal nok raide loftet hjemme når lillegutt er blitt litt større. Hadde forresten et innlegg om han og kosekaninen hans for litt siden - han har nemlig fått seg en favoritt!

Ha en fin kveld!

Maria sa...

Hei!
Da Strømdal skole ble nedlagt tok Jarle med seg masse gamle skoleplansjer. Du kan sikkert få eller kjøpe noen av de hvis du er interessert!
Klem fra Maria :)

Haust sa...

Der var det mykje godt lesestoff! Vi har lest Putte i blåbærskogen i dag, eg frydar meg over kor god flyt det er i språket i denne boka!

Ha ei god bloggfri veke...

Barnas Bokby sa...

Så nydelige bilder og flotte presentasjoner av barnebokskattene! Om du er på jakt etter flere slike må jeg nesten anbefale deg en tur til Barnas Bokby i Lilleputthammer. Vi er den eneste bokkbyen i sitt slag - og har samlet ca 12000 barnebokskatter fra 1900 og fram til i dag!
Om du ikke har mulighet til å ta deg en tur; besøk gjerne nettsida vår www.barnasbokby.no, og følg oss på Facebook og blogg!
God Bok! Hilsen fra Cathrine i Barnas Bokby