onsdag 19. august 2009

Epler, pelargonia og ei lita snuppe!

Først om fremst: Tusen takk for alle hyggelige tilbakemeldinger på forrige innlegg! Jeg er så barnslig at jeg blir like glad for hver eneste kommentar;)


I dag har ungene og jeg besøkt min skjønne farmor, og hun har en flott hage. Før vi dro hjem plukket vi med oss mange epler, ungene syntes det var kjempegøy! Vel hjemme pynter de opp på trappa, de er nemlig litt for sure til å spises! (trærne til farmor var helt fulle av epler, så derfor synes jeg det ikke er å sløse.. Og mange av de lå på bakken:))


Blåbærbuskene i hagen begynner å få høstfarger...



Så til pelargoniaen.... Jeg trenger hjelp!


Denne har vokst seg ganske stor i sommer, og det jeg lurer på er om jeg kan "gjøre noe" med den? Dele den, eller ta stiklinger? Og hvordan gjør jeg det isåfall? Leser så mye om disse stiklingene i blogglandia:) Jeg synes ihvertfall det er synd å kaste den når sesongen er over. Men det som kan være et problem er at jeg ikke har noe kjølig rom å sette den i på vinterstid.. Har noen gode råd?:)


I ettermiddag har vi vært ute sammen med naboene. Ungene løper rundt i hagene, mens vi voksne skravler, mens vi burde gjort mye annet.. Men koselig er det! På kvelden spiste alle ungene kveldsmat hos den ene naboen, så det er moro for barna. Vel inne har ungene fått seg en varm dusj (det begynner å bli kjølig ute nå!) og er nå klare for senga. Hverdager er herlige!


Augusta herjet med pappa i hagen, og da måtte jeg løpe og hente kameraet! Begge barna våre har en vane med å ta av seg sko og sokker hele tida, er det flere som har det sånn?:)


Litt uklart bilde, men så nydelig da....:)


Trygt og godt i pappas armer..
n
n
god onsdag!

37 kommentarer:

Iselin sa...

For ei nydelig jente du har og så liker jeg navnet hennes så godt :)

Her i huset har ungene heller ALDRI sokker og sko på, selv om jeg maaaser og maaaaser.

Elis@beth sa...

Så skjønn!
jentene mine er stort sett nakne hele dagen...allergisk mot klær!!!!

simmas hus sa...

Nydelig pelargonia ! Og jente selvfølgelig ! Ha en fin kveld !

Tee of Dragonfly Cottage sa...

HEi hei :) Så koselig med epler... blir litt høstete da... JEg elsker høsten, mer enn sommeren egentlig...så jeg har også laget litt høst hjemme hos meg i kveld... masse levende lys og te!!! KOS! Ang pelargoniane dine... hmm... det beste er selvsagt en kjeller å sett de i... men man kan selvsagt ta stikklinger. Har aldri delt noen selv... så det vet jeg ikke noe om :)

Håper du finner ut... og jeg må bare si bildene dine er knallfine!!! :)

Bea's verden sa...

Hei

Så enig med deg i at hverdagen kan være deilig. Det er liksom de små tingene som gjør alt så mye bedre. :o)


Klem fra Bea

Cecilie sa...

Hverdagen er herlig ja! Det gjelder å nyte øyeblikkene!

Elsker bildene og hva du skriver! herlig med epler, lek med pappa og ei skjønn jente!

Jeg har tatt et par stiklinger. Og som du ser på bloggen min skulle de visst ikke i vann, men en time i vann og så rett i jord. Jeg har en kjeller jeg kan sette dem i i vinter. Vet ikke helt jeg heller hvordan man bør overvintre dem.

Mi jente er også uten klær konstant. herlig herlig!

ha en fin kveld!

Klem, cecilie

Hanne sa...

Å ja. Sånne små barfot-indianere har vi hatt her i huset/hagen også. Dvs 13-åringen er faktisk fortsatt stadig observert med iskalde, nakne føtter...

Søt jente, Augusta! Og du gir en trivelig skildring av en superfin ettermiddag. Det gjelder å nyte Øyeblikket :-)

Lisa Cecilie sa...

nydelige bilder som alltid :) eplene så gode ut, men tror nok at de kan være litt sure enda ja :) vakker pynt!

hehe, adrian tar ikke av seg skoene, han løper bare ut uten de (i regn også) :) og jammen er han født uten ører, så han kommer ikke tilbake om jeg roper etter han heller :)

Anonym sa...

Jeg har pelargoniene på vaskerommet om vintern, husker og vanne avogtil. Når våren kommer skjerer jeg av litt av stammen med skudd på, sitter de litt i vann, så i jord lyst, så blir det en ny plante. : )

det hvite hjerte sa...

Nydelige bilder av epler & søte Augusta med røde søte eplekinn...
Klem til deg

Livs Lyst sa...

Jeg lar mine blomster bare stå inne i vinduskarmene. Nå har jeg også fått noen veldig store... så jeg får vel bare sette dem inne et sted. Der det er lys. Og så vanner jeg dem som vanlig. De har ikke blomster om vinteren inne. Men det er for galt å kaste dem ja. En av mine er en avlegger fra en som er over 100 år gammel!! Den kan jeg i alle fall ikke kaste!!!

(Skal vi finne ut hvordan du skal få ryen din?! ;O)
Mail meg kanskje?!! :O)

Hilsen Liv

huset med det rare.. sa...

Så fine bilder du viser frem! Her er blåbærbusken fortsatt grønn og full av halvmodne blåbær mens eplene er supergode!
Er deilig å kunne kose seg med hverdagene også!!

Hulda sa...

Du er ikke den eneste som blir glad for hver eneste kommentar, for å si det sånn. ;)

Dette var også et flott innlegg! Eplene i kurven var jo så fint! Riktig høstlig. Ser at dere koser dere masse, både store og små.

torleif ann karin sa...

Ja høsten nærmer seg med stormskritt, ingen tvil om det. De vakre fargene avslører hva vi har i vente. men må si jeg synes høsten er en vakker årstid.

Augusta er bare så skjønn da!

Ønsker deg en fredelig onsdagskveld.

Klem Ann<3

et kjært hjem sa...

Så skjønn jente! Det er av med sokker og sko her også :) Koselige eplebilder! Ha en fin kveld :)

Marianne sa...

Herlige bilder av blomster og barn! Og lykke til med pelargoniaen, prøver hvert år jeg, men får det ikke bestandig til.

Klems fra Marianne

Elis@beth sa...

Takk for svar! Har kjøpt det meste på Strandlykke, og noen fra danmark! Prinsessen på erten kjøpte jeg fra en flott nettbutikk i danmark og finere leke har jeg aldri sett!

Ha en fin kveld!

Kort og Søm sa...

Takk for hyggelig kommentar hos meg.. :o)
Så synd eplene er sure, for de ser så gode ut. Jeg og barne var å plukket epler forrige dagen, det står et epletre nedi veikanten her og jeg tar meg den friheten å plukke noen. Det ser ikke ut til at noen andre gjør det, og det er jo synd at de skal gå til spille.
Så fine bilder du tar,
klem :o)

Line sa...

Så herlige leke bilder av lille jenta di. Måtte le når jeg så de.

Fine eple bilder. En flink fotograf er du!

Ha fortsatt mange fine hverdager framover.

Klem fra Line.

Kristine sa...

Åh de eplene så gode ut, tar de gjerne jeg. Elsker suuure epler!

Anita Kristin sa...

For ei skjønn lita frøken. Og for noen flotte bilder.

Her er det motsatt. Eldste kan finne på å ta av seg, men maser om sokker hele tiden, og vil helst gå med, mens ho minste helst vil gå med sko hele tiden. Blir skikkelig sint når vi tar de av:)

Hverdagen vår sa...

Ang dine pelargoniaer; du kan fint ta stiklinger av de, noen velger å sette de i vann først mens andre setter de rett i jorden, jeg gjør begge deler og synes begge deler fungere.
Mine settes inn i gangen i 2 etasje, i ett vindu der oppe, som det ikke er så mye sol, da vannes de når de har tørket litt inn, så du må ikke ha de i kjeller:)
Når våren kommer igjen tar du de frem til ett vindu med mer sol og venner de sakte men sikkert til å komme ut-

Så utrolig herlig bilde av en skjønn jente:)

Kos dere resten av uken

klem fra Eli

mi-rachel sa...

de eplebildene dine var utrolig flotte!

Margrethes hus og hage sa...

Så vakre barn :) Og eplene var dekorative. Litt vemodig at det er høstfarger på lyngen, da... Men busken er jo nesten på det vakreste når den står med røde blader. Man må bare nyte hver årstid!

Takk for kjempekoselig hilsen :)Vi var ikke klare for å flytte før vi faktisk gjorde det, selvom tanken hadde ligget der i flere år og vi hadde gått på visninger i nesten to år. Men da vi fant "huset vårt", så var vi ikke i tvil :)

Ha en fin torsdag! hilsen Margrethe

jordbærpiken sa...

Nydelige bilder hos dag, som vanlig. Jeg ble så glad for kommentaren din! Det betyr veldig mye for meg. :)

Kan nok ikke hjelpe deg med pelargoniaen, dessverre.

Ida er også veldig glad i å løpe barbent. Egentlig trives hun best i bare trusa, og her hjemme kler hun av seg med en gang hun har fått klærne på. :)

Ha en god natt!

Armkroken sa...

Hei! Så nydelige bilder - nå klarte du å få meg til å se frem til høsten - og ikke bare klage over at sommeren er over...Høres ut som du har fått et par gode råd om pelargoniaene - jeg har ikke peiling så tar med meg rådene du fikk ;) Lilletulla (6 mnd) her i huset skravler mer og er blidere når hun få ha bukse/ strømpebukse uten sokker! Noe heeeelt annet å leke med tærne sine uten sokker ;) hehe! Ha en fin dag!

Bea sa...

Heisann.

For en utrolig flott blogg.
Denne må jeg jo bare følge :)

Skjønn jente du har..
Ønsker dere en flott dag videre.

Anita sa...

Hallo vennen! Såå koselig med epler på trappen, og alt det andre du har da. Har ikke fått høst pyntet ennå jeg, men.... Du kan ta stiklinger av pelargonian nå, men det pleier ikke jeg å få til, så jeg pleier å vente til våren igjen. Klipper den litt ned nå jeg også setter jeg den bort og når den kommer for fullt til våren former jeg den mere da, og tar stiklinger av det som blir kuttet av. Skjønte du det?? Ble litt knotete skrevet. Skal på seinvakt idag, også er det fri til mandag og på tirsdag er det Porsgrund. Spennende! Vi er ihvertfall 6 stykker herifra som skal så det blir fint. Nå skal jeg lage noen kort og så ornde meg før jobb! Kos dere!

Duften av erteblomster sa...

Nydelige bilder, fryd for øyet!

Klem,
Vibeke :)

Prinsesse Elin sa...

Jeg bruker bloggen din som inspirasjon om høsten. Du klarer å lage en litt sånn mørk og trist årstid til noen fantastisk flott. Nydelig innlegg og nydelige unger:)

Ingrid sa...

Ja, jeg har også en som stadig tar av seg både sko og sokker! :)
Herlige bilder hos deg.. koselig med epler som man plukket selv!
Her venter vi forrsten baby i februar! Der er så stas! :)

Wannabe advokat sa...

Eplene var fine! Bra fargebruk!

opp trappen og inn døra! sa...

Så herlig hverdagsskildring! Og jenta di er bare helskjønn:)

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Hei Silje! Du viser bestandig bilder til å bli glad av, og koselig tekst.Du er jo prioritert da som kan ta ungene med deg på lovlig epleslang,fniis! Ser du har fått mange råd om pelargonier,jeg har tatt stiklinger, noen får jeg til,andre ikke.Bare å prøve,lykke til
Klem

MumsiMumsan sa...

Hei og hopp!
Nydelige bilder rett å slett!
Ang pelargoner, så har jeg de inne på gjeste rommet. Har et bord under vindu som de står i kø på :)
De får vann når jeg husker de der inne, også er det litt kaldere der enn resten av huset. Det funka sist vinter, så jeg håper det vil funke i år også. Stiklinger tar jeg bare når jeg føler for, setter i vann til de får røtter, også i potte. :)
Er så mye morsommere å ta fram de en har "avlet" til å bli store å flotte selv, enn å kjøpe nye hele tiden syns nå jeg :)
Masse masse lykke til :)
Stor mumseklem fra meg :)

Rakel sa...

så fine høst billeder...
Pelargonier er meget nemme at tage stiklinger af. Jeg gør det året rundt. Mine pelagonier står altid i vindueskarmen i stuen. Om foråret og sommeren gøder jeg, og ellers vandes de bare hver gang de er tørret lidt ud. Du knækker bare en lille stilk el gren af pelargonien og så sætter du den i en lille vase med vand. Der går ikke lang tid før den har sat fine rødder og så kan du bare plante den. Du kan også bare sætte den i jorden stilken, men min erfaring er at det andet går lidt hurtigere og er lidt sikrere.. :)
Og du skal ikke være bange for at knække af, de kommer igen..
kh Rakel

-Ultima-Thule- sa...

Flott blogg du har. Takk for titten! *Høstklem*
-Kamilla-