onsdag 1. juli 2009

Juli

Tenk at det allerede er JULI!


Jeg har hatt en etterlengtet fridag, og ungene og jeg pakket bøtter og badetøy, og dro på stranda. Mamma har hytte ved sjøen, så vi var der i mange timer, og gikk ned til vannet for å bade og fange krabber.

Dukkelise var også med:)






Vi har hatt en nydelig dag, og to solvarme barn sovnet i bilsetene på vei hjem, med sand på føttene..
j
Men ting er ikke alltid så idyllisk som det kan se ut på bildene. Noen dager føler jeg at jeg ikke gjør annet enn å kjefte på ungene, og føler meg som en forferdelig mamma. Det er utrolig hvor mange "gale" ting en treåring gjør i løpet av en dag også da... Og når han tar fra lillesøster den tredje tingen på få minutter går det som det må.. Hun biter han i fingeren, og kaoset er totalt.. Og mor fortviler.... Huff:) Det er vel en av utfordringene med å oppdra barn.
ø
n
En krabbe i vannkanten, riktignok død, hvis ikke hadde ikke Ferdinand sittet så rolig ved siden av..

En levende fant vi òg, en bitteliten riktignok, men stor nok i massevis for Ferdinand.


Bildet er fra Årets Saga av Elsa Beskow, en nydelig bok. Det er et bilde for hver måned, med koselige dikt til. Her er juli:
b
Solen brenner spinat og persille.
Luften er så het og stille.
Hagejorden er tørr som sand.
Alle blomstene roper på vann.
h
Berit bærer på skakke og skjeve.
Kom og hjelp henne litt med strevet!
Nei, de andre raker og kjører.
Hysj -er det ikke torden hun hører?
h
La det blinke og drønne og brøle.
Snart vil styrtregnet komme og kjøle.
Berit ler: Nå blir de vel glade
alle plantene når de får bade!

Årets første rose som er plukket inn fra hagen. Buskene bugner nå..
n
n
n
ha en flott flott julikveld!!

21 kommentarer:

Grys lille sa...

Nydelige bilder - igjen! Så rent idyllisk ut!!
Så godt å høre at andre har det på samme måte:) Alle dager er det ikke like lett å være mamma... Føler selv at jeg har noen dager der det blir vel mye irettesetting, men så trengs det jammen litt grenser også..

Ha en fin sommerkveld!

torleif ann karin sa...

Herlige skjønne barn du har.
Ønsker dere en fin sommerkveld*
Løem Ann<3

Jannicke sa...

..ja, slik er det! Ikke alltid idyll, nei!
Litt kjeft hører nok med ;(

Nydelige bilder,
2 herlige barn du har!

Klem J.

Hulda sa...

Herlige sommerbilder av barna dine. Så fint med bær på strå. Den boka du viser bilder og dikt fra er så skjønn. Har min stående her foran meg. :) Nydelige bilder, ja diktene like så. :) Kos deg i sommervarmen.

Prinsesse Elin sa...

Det hører med med litt kjefting. Kjenner til det der. he he. Heldigvis går det fort over. Det kalles betinget kjærlighet. Du er nok den snilleste og beste mammaen for dine to små sukker klumper, Silje.
Ha en nydelig kveld. Klem fra Elin:O)

Hanne sa...

Det føles som kjefting der og da, men egentlig er det vel bare veiledning, oppdragelse, kall det hva du vil.
Det må til. Og innser man at man faktisk har vært urimelig, så klarer ungene å ta imot en forklaring og en unnskyldning, og så lærer de at også foreldre når kokepunktet av og til - tror du ikke?
Vakre bilder av vakre barn!
Pludrehanneklem

moni sa...

jeg synes det høres ut som om du er en så snill og skjønn mamma for dine barn og grenser er viktig det også:) Nydelige og stemingsfulle bider og tenk nå er vi i juli ja:) ønsker deg noen flotte sommerdager videre:) klem monica

jordbærpiken sa...

For en skjønn bok, og nydelige sommerbilder! :) Nei, det er ikke hver dag det er glede og latter dagen lang hos oss heller. Sånn er livet. Jeg tror at litt krangling gjør at vi blir mer glad i hverandre til syvende og sist, hvis vi er flinke til å tilgi hverandre selvfølgelig. :) Ha en fortsatt herlig kveld!

Guttemamma sa...

Velkommen i "værsogo' bli gær'n innimellom klubben"...:-)

mi-rachel sa...

så fine bilder igjen :)
og det kan være utfordring å oppdra barn. det føler vel alle iblant.

Livs Lyst sa...

Herlige sommer hos oss nå ja! Så digg. Det er kun på stranden man overlever om dagen. Og jeg nyyyter det! Herlig herlig!

Kos dere videre i varmen og sola. Dagene og sommeren går så fort, så vi får nyte hvert minutt.

Hilsen Liv ;O)

Mitt lille hjem sa...

Flotte bilder, og kjenner meg veldig godt igjen i det du beskriver! Måtte le litt, for jeg så liksom det hele for meg :)

Søt liten rose! Sommeren er deilig!

Silje Mari sa...

Det så ut som dere har hatt en nydelig dag) Kunne det bare kommet litt strandvær hit nord også snart:) Jeg får også utrolig dårlig samvittighet når jeg har vært streng med min lille håpefulle, men grenser må det være og man kan jo ikke godta alt heller..ha en fin sommerkveld videre.

Grip dagen sa...

Ønsker deg fortsatt flotte dager i sommervarmen. -Måtte den vare lenge enda!
Klem Marit

Line sa...

Alt kan nok ikke bare være idyll hele tiden. Og litt kjefting hører dessverre med noen dager.

Ser ut som dere hadde en fin dag med stand kos.

Helt skremmende at det er juli allerede! Syns tiden går så fort!

Ikke lenge siden det var jul syns jeg!

Ønsker deg en fin torsdag!

Klem fra Line.

Rekkehuset sa...

Jeg ble veldig glad for å lese det avsnittet der ikke alt var bare idyll...sånn synes jeg det er stadig hos oss og jeg kjenner meg som verdens verste mamma. Utrolig hvor provoserende unger kan være! Men, så har vi det jo fint også - vi var også på stranda i går og koste oss skikkelig med krabbefiske, hjemmelagde pizzasnurrer og badeleker:-) Ha en fortsatt fin sommer, klem fra Hanne.

Sissy's Hus sa...

Nydelige bilder! :)

Skjønner helt hva du mener.. Haha.. ikke lett å oppdra disse småtassene! Jeg har rett og slett begynt med skammekroken! Ingenting annen som fungerer og jeg ønsker ikke å skrike hele dagen...
1 min = 1 år, 2 min= 2 år osv... Sitter så fint på krakken og ser i veggen! Hun får selvfølgelig en advarsel først.. :)

Klem klem
Christina

Nettelita sa...

God sommer til deg og dine Silje! :)
Du har så utrolig nydelige barn.. Ligner på mor si! :)
Håper dere overlever disse varme sommerdagene.. En bør vel ikke klage, men akkurat nå har jeg 35 grader i stua mi! Gleder meg til vi får hus og hage gitt! :)

Det hadde vært koselig og treffes en dag, med eller uten barn! Vi får avtale noe med Lilja..

Ha en deilig juli måned, og en flott sommer!
Klem

Anita sa...

Ja, vennen! Har gjort det før og så det hos deg også! Sååå kjekt OG fint! Sååååå skjønne bilder hos deg, en flott sommerdag ser det ut til! Her regner og tordner det nå, men vi trenger det, så lenge det slutter til imorgen ettermiddag ;0) Hadde planer om telting på øya fra lørdag til søndag, men det spørs vel :p. Ha en flott helg allikevel! Klem fra Anita

Lottas Himmelrom sa...

Herlige bilder og nydelig dikt!
Tror alle føler det litt sånn innimellom...Det hører med.. Du får trøste deg med at for dem er du den peneste,fineste og beste mamman i hele verden:) Ha en fin helg!
Klem klem

BETTINA CARACOCH sa...

IMPECABLE, BEATIFULL BLOG INTERESANTE. DIVINO. BETTINA