fredag 24. juli 2009

Husmorsysler

I dag har jeg kost meg med noe av det beste jeg vet, å lage saft! Jeg kan ikke tenke meg noe bedre enn den herlige lukta som fyller huset når man safter og sylter, den er et herlig barndomsminne for meg. Og nå er det jeg selv som safter, mens ungene flyr rundt bena mine:)


Hagen vår er bare tre år gammel, men solbærbusken jeg plantet den første sommeren har vokst seg kjempestor, i dag plukket jeg 2 kg bær av den! De to ripsbuskene kom i fjor, og tilsammen var det 300 gram på dem. Derfor ble det solbær....


...og rips i salig blanding!


For noen år siden fikk jeg en saftkoker av pappa skrotnisse, men den hadde blitt preget av å stå ute i garasjen litt for lenge.. Derfor gikk jeg til anskaffelse av en ny i dag, og noen nett pris var det ikke på den.. Men den kan brukes på induksjonstopp (det kunne ikke den gamle) og jeg skal bruke den hvert eneste år! (det var argumentene jeg sa til mannen min også;))


Og her ser dere resultatet! Nydelig saft, akkurat passe søt og syrlig!


Som sagt brukte jeg 2 kg solbær og 300 gram rips, så det ble jo nesten solbærsaft da... Jeg brukte ca 1,3 kg sukker (såpass måtte jeg faktisk ha også!). Det ble tilsammen nesten 3 liter saft!
n
Pappa har hagen full av bær som de ikke skal plukke, så jeg lurer på å ta meg en tur dit en dag.. Hadde vært godt med litt ripssaft også:) Jeg elsker slike husmorsysler, skulle visst ha levd på 50-tallet tror jeg;)

TUSEN TUSEN takk til alle dere som skriver så koselige hilsener hos meg! I det siste har jeg fått noen veldig varmende og positive kommentarer, og det gir meg masse inspirajon til å fortsette med bloggingen! Tusen takk:)
n
n
nn
ha en fin fredagskveld!

25 kommentarer:

Laila -Karin sa...

Så deilig med hjemmelaget saft.
Min saftkoker er gått av med pensjon forlengst . Skikkelig flott den du har kjøpt deg.
Ha en riktig fin helg.
Klem

Randi sa...

Dette så virkelig deilig ut.
Jeg liker også å lage saft og sylyetøy, men her oppe i Nord-Trøndelag må jeg nok vente noen uker før det blir modent.
Det er så godt å ha slikt i fryseren utover vinteren.

Go helg!
Klem

Cecilie ♥ Den blå halvkule sa...

Det så bare helt himmelsk ut! Deilig! Kan liksom kjenne lukta nesten.
Jeg tenker også på å safte litt, men må ha tid og bry. Men når man ser et så herlig og fint resulatat hos deg, frister det jo. ;)

ha en god helg!

klem, cecilie

Nostalgia sa...

Hjemmelaget saft er bare helt topp !
Vi reiser til hytta i morgen og der står det masse ripsbusker og venter, de som vi har i hagen er temmelig slunkne : hønene våre har nemlig forsynt seg grådig (!), og det lenge før bærene var modne. Fantastisk flott den saftkokeren. Jeg har nok en gammel en, men så har jeg ikke induksjon da :-)

Ønsker deg en deilig helg !
Klem, Nostalgia

aase sa...

Du er bare en supermamma uten like altså Silje!! Jeg bare liksom ser for meg hvordan din mor var!!!! Alle mammaer vil jo gjerne være slik, men får det kanskej ikke til!! Ikke jeg ihvertfall, jeg rekker mye, men ikke på linje med deg gitt!!

Barna dine er meget heldige, og mannen din såklart!!

Kommer innom igjen etter ferien jeg, en uke i Tyrkia!!! Juhu!!!

Klem Aase

Frøken Lykkelig sa...

Så flink du er!!!!
Den så skikkelig god ut!!! Kanskje jeg skulle ha prøvd på det jeg også!!!! Gleder meg til blåbær-ne er ferdig...
Jeg blir i hvertfall inspirert av deg!!

God helg :-))

mi-rachel sa...

skulle ønske jeg var litt mer husmor som deg. sånne ting og tradisjoner er jo så kjekke!

Jorid ღ Noe På Hjertet sa...

Så flink du er :-D

Ha en fin kveld!
Klem

The Lavendar Room sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
The Lavendar Room sa...

Så heldige familien din er som har deg så lager hjemmelaget saft til de! Ble tørste jeg nå:)
Jeg vokste opp med mor og mormor som er skikkelig ''husmor'' begge to, er ingenting bedre nn et glass med hjemmelaget saft.
Ble inspirert til å forsette med tradisjonen for datteren min jeg og nå!

Ha en fin helg:)
Koselig innlegg!

Christine C sa...

Du er ordentlig flink! Jeg kjenner jeg får vann i munnen bare av å se de fine bildene dine - hjemmelaget saft er jo SÅ godt! Nå fikk jeg lyst til å børste støv av saftkokeren i kjelleren :-))
Ha en god helg!

Jannicke sa...

Så koselige saft og bær bilder! Kjøpte akkurat lik saftkoker som deg forleden dag,
og enig : Stiv pris!! Men, kjempekjekt å safte, jeg er så enig!!
Klem J.

Iselin sa...

Ingenting smaker som hjemmelaga ripssaft. Koselig blogg du har med mange nydelige bilder.

Lynetmor sa...

Hei, så flink du har vært. Den safta så skikkelig god ut! Ha en fin helg :-)

Hulda sa...

Så deilig dette så ut, Silje! Herlig og nostaglisk preg på innlegget. Fine flasker du har brukt til safta. Her er det store kart på solbær og rips, gleder meg til de modner. :)

OdaAnna sa...

Så herlig innlegg!! Fikk fram barndomsminner det her:) Flotte bilder var det i fleng!! God helg, og kos deg med deilig saft!

Home By Virginia sa...

Gud så flink du er...!!! Dette fikk meg til å mimre litt om da jeg var liten og mamma + mormor laget saft som bare det... Gode minner... :)

Ønsker deg en riktig fin helg Silje...!!!

*--- Klem ---*

Hyttehuset sa...

Heimelaga saft er fantastisk, og di saft kan ikkje anna enn friste voldsomt. Lekre bilete!

Eg trur eg må investere i ein saftkokar. Kor stiv var prisen på din?

Kerstin sa...

heisan silje...er tilbake etter ferie..og prøver og oppdatere meg i bloggverden...

jeg kommer innom deg for et glass jeg.. for dette så virkelig deilig ut.. saft har jeg ikke laget, men min kor laget deilig saft...

Flink er du...
God helg.
Klem Kerstin

jordbærpiken sa...

Så vakre bilder! Jeg er vant til safting og sylting hvert år hjemmefra, så når jeg får min egen skikkelige hage skal jeg ta den tradisjonen videre. Ingenting er så godt som hjemmelaget saft og syltetøy! :)

Du er en av mine absolutte favorittbloggere, bare så du vet det.

Jeg har noe til deg på bloggen min. Ha en god dag!

Grys lille sa...

Mmm, jeg har også gode minner fra mammas saftkoking på kjøkkenet!! Du er flink!! Kanskje jeg også skal klare det en dag... ;-) akkurat nå holder det med frysing av bær... Når vi flytter inn i huset og får den etterlengtede hagen, så kanskje... Tomta er en gammel frukthage, full av frukttrær og bærbusker. Vi prøver å beholde en del :-)

Ha en fin helg! Synes det er såå kjekt når du har nye innlegg!

klem

Ingrid Elisabeth sa...

Den safta så kjempegod ut. Ingenting er så godt som hjemmelaget saft og syltetøy. :)

et kjært hjem sa...

Så vakre bilder, dette så skikkelig godt ut! Så flink du er! De var veldig fine de flaskene du hadde saft på! Og den hjerteskålen står på ønskelisten min, som forøvrig begynner å bli veldig lang :)

Frau Putz sa...

Jeg elsker også sådanne Mormor-sysler. Hver sommer plukker jeg mængder af bær og putter i fryseren til syltetøj igennem hele vinteren, og jeg har brugt min "Tutti Frutti"-saftkoger mange gange. Vi har blå vindruer i haven med masser af sten, og ingen gider at spise vindruer med sten...
Vupti - i saftkogeren med dem, og så har jeg MANGE liter saft.
Jeg lægger saften i fryseren i poser (uden sukker, for så fylder det mindre) - og tager så en portion op og koger det med sukker, når vi trænger.
Et lille tips fra en hausfrau til en anden... :o)

Ha' det koseligt med dine sysler!

Anonym sa...

Hei :-) Ble glad for å finne tips om mengden av bær og sukker når jeg skal igang med min Tutti Frutti. Har fryseren full av solbær og jeg skal kombinere med epler så dette blir bra saft :-) Flott side du har her :-)

Ha en bra høst.

Hanne