onsdag 3. juni 2009

Syltetøy


I pinsen var vi på grilling hos pappa og samboeren hans, og da fikk jeg med meg litt rabarbra hjem, siden de har masse av det i hagen. Jeg fikk med litt på rot også, som nå står plantet i hagen. Blir spennende å se om den klarer seg!


Jeg bestemte meg for å lage rabarbrasyltetøy. Fant en enkel oppskrift på nettet, hvor man skulle vaske og kutte opp stilkene, legge dem i en gryte og helle sukker over, og la det stå over natta. Neste morgen var sukkeret blitt til væske, og det hele skulle koke 1-1,5 time. Jeg likte at oppskriften var så naturlig, uten tilsetninger.


Rabarbrasyltetøy bringer frem gode barndomsminner hos meg. Jeg husker så godt da vi saftet og syltet hjemme, den nydelige lukta som fylte hele huset. Det er en tradisjon jeg vil ta med meg videre til mine barn, og rips-, solbær- og stikkelsbærbuskene i hagen vokser over all forventning, til stor glede for meg:) Noe annet jeg forbinder med rabarbrasyltetøy er den skjønne farmoren min. Hos henne fikk vi alltid det på nystekte vafler!


Farmor blandet gjerne med litt jordbær også, og det kan jeg også tenke meg. Hadde ikke jordbær da jeg syltet denne gangen, men det går vel kanskje an å tilsette litt ved servering også? For syltetøyet er fremdeles litt surt, selv om jeg tok rikelig med sukker. Til 1300 gram rabarbra brukte jeg ca 1 kg sukker. Hva gjør dere andre?


Jeg kommer nok til å bruke syltetøyet mest til vafler jeg også. Det smaker sommer for meg!

Selv om kveldene er lange og lyse, tenner vi fortsatt stearinlys inne når vi setter oss ned for kvelden. Det skaper fin stemning.

Om jeg har vært dårlig til å legge igjen kommentarer hos andre før, er jeg elendig nå.. Dagene flyr avgårde, jeg jobber mye for tiden og det skjer noe nesten hver dag. Håper dere har tålmodighet med meg. Jeg synes det er så gøy å få kommentarer selv (ja, det innrømmer jeg:)), så jeg burde bli mye flinkere.




ha en fin kveld!

32 kommentarer:

Line sa...

Åååå.. hjemmelaget rabarbra syltetøy.. det er minner det.
Gode minner :)

Så koselige bilder og stearinlys hører jo med til kos og hygge :)

Ønsker deg en fin kveld videre og nå er det snart helg igjen - tida bare flyr avgårde!

Klem fra Line :)

Fjordheim sa...

Ser godt ut. Spørs om jeg må prøve meg på å koke litt rabarbrasylt i morgen.
Så herlig farge på det
Ha en god torsdag :)

Det hvite hjerte sa...

Det så veldig godt ut :)
Vi fikk også rabarbra av snille
naboer her vi bor og har planet
det i hagen, blir spennede å se om de trives på plassen vi har gitt dem...

Sønnen i huset kom hjem fra skolekjøkken sist uke og var så stolt og fornøy med at de hadde laget rabarbrasuppe og det var var nydelig syntes han!!

Syltetøyet ditt så veldig lekkert ut, nam nam :)

Ha en fin kveld!

ann-christin

Hulda sa...

Så vakre bilder, dette fikk fram ei god stemning i meg. Rabarbra er noe jeg forbinder med barndommen og gode desserter. Mmm, fikk lyst å koke rabarbragrøt, og ha sukker og fløte på.

Du tar flotte bilder, Silje!

Tonerose sa...

Øj, så spennende - det skal jeg jammen prøve!! :o) Har aldri smakt det, kun spist rabarbra som dyppes i sukker. Men det burde jo være mye mer man kan bruke den til! Har selv avlegger av rabarbra fra mammas hage i hagen vår, så i morgen skal jeg jammen prøve meg på syltetøy! :o)

...nå gjelder det bare å huske på det i morgen tidlig! :o) Takk for inspirasjonen!!

Randi sa...

Dette så jammen godt ut. Du har en utrolig fin blogg og det er en ting til deg på min blogg:)

Ha en fin kveld!

Guttemamma sa...

Er det noe du ikke klarer...?? Ser deilig ut! Jeg har plantet rabarbra i hagen som jeg spadde opp hos noen andre,gikk helt fint. Tenke på deg i dag,bestilte nemlig litt maileg fra Danmark..klem så lenge

Astrid sa...

Det så veldig godt ut! Har aldri smakt rabarbra-syltetøy, men det har jeg lyst til å prøve nå.

Kjempekoselig blogg du har foresten, ikke så lenge siden jeg oppdaget den. Og for en fantastisk nydelig seng på bildet av gutterommet. Hvor får man tak i en sånn tro?

Hege sa...

Nam, nam fristende bilder :-)
Så deilig å lage det selv!
Ha en fortsatt fin kveld, kos deg
:-)
Klem Hege.

Ida sa...

Mmm.. ja, hvem har ikke gode minner fra rabarbra?? :-)
Så helt herlig ut - må på jakt etter slikt jeg også !:-)

Kjempefine bilder, som alltid!
Klemmer fra Ida

Jannicke sa...

Har aldri laget rabarbrasyyltetøy selv, så lite råd fra meg..
men jeg liker godt å sopise det.. Alt av rabarbra.. Pai, grøt, suppe, syltetøy...
Har kuttet opp masse rabarbra og har i frysen, så skal lage litt forskjellig fremover..
Hvis du liker å spise ex havregryn med melk eller frokostblanding med melk, så er det godt med en god skje rabarbrasyltetøy på toppen ;o)
Frisk start på morgenen!!
God natt!! J.

Fru Jensen's sa...

Åå, dert så deilig ut! Flink du er!
Rabarbrasylteøy har jeg aldri smakt, men hvem har ikke duppet rabarbra i sukker når en var liten=)
Ha en finfin dag!

Maret sa...

Ja, rababra er godt, både til syltetøy, supper og dessert-grøt..Og barndomsminnene er mange. Eg har planta rababra, og litt bærbusker på hytta. Koseligt å ha til litt syltetøy, eller dessert.
Men ikkje i slike mengder som mor, erindrer godt dei store bærtreda som skulle plukkast, og imm i mellom var det å hjelpe farmor som hadde ennå større hage..
Det var barnearbeid, det....

Men godt var det.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Nam! Ser deilig ut!

Uff ja, det der med kommentarer er ikke alltid så lett, prøver å ta meg et skippertak innimellom for det er jo så hyggelig å hilse på rundt om, men tiden er begrenset her hos meg, sånn er det bare og det får en akseptere.Real life først! Jeg kan/vil ikke bruke sommeren foran dataen :0)
Klem

Tove sa...

Har akkurat tigga meg litt rabarbra med kjentfolk (vår har karantene pga av at den uheldigvis vart sprøytt med gift i fjor), så no skal eg prøve oppskrifta di og lage sylte. Eg brukar å ha opp i litt jordbær, helst markjordbær!

Hverdagen vår sa...

åå, det så knallgodt ut:)))

Stearinlys skaper stemmning sommer som vinter:)

Håper du får en fin blåsebortdag, her er det iallefall det.

ha en flott helg

Klem fra Eli)

MeyBiMe sa...

Rabarbra er super godt!!!!!!!
Syrlig og deilig :-)
Jeg er "oppvokst" med rabarbra som syltetøy og supper og grøt!!!!!
Så dette fikk jeg vann i munnen av!!!
Tror jeg må ha meg litt rabarbra i hagen jeg også!!!!!
Klem

Anita sa...

Heia! Tilgir deg din dårlige tid jeg, er der selv og ser at kommentarene hos meg også minsker! Men alt til sin tid! Jeg har aldri spist rabarbrasyltetøy, så godt ut da, så det er noe jeg tror vi må lage etterhvert. Har ikke rabarbra heller, men mange av naboene har så det er bare fritt fram. Nydelige bilder! ALLE sammen! Imorgen er det fredag og litt baking igjen, hører lissom med det nå. Amalie har fått bestemme og først ønsket hun seg marsipankake??!! :0) Men når hun skjønte at det var snakk om noe med gjær ble det kanelstenger som fristet. Så da blir det det! Vi har akkurat vært og hentet en gammel ørelapp stol som jeg har fått, med ett stygt gammelt trekk, men det kan jo fikses :0) Etterhvert det også! Ha en strålende helg alle sammen! Klem fra Anita

Nettelita sa...

Så flink du er da snupp! :)
Rabarbara er skikkelig barndom, så det må jeg få meg i hagen! :) Wii.. Jeg er så glad for at vi har fått hus!
Det ligger så fint til, og har en stoor og fin hage! Så nå kan jeg også si at jeg bor landlig til.. :)
Hadde aldri trodd jeg skulle bo på Åfoss men.. Vi falt pladask for plassen, så da spillte det ingen rolle hvor det lå.. Og vi er jo i byen på 5 min med bil, så vi lider ingen nød! :) Overtagelsen blir ikke før i slutten av juli, så det er lenge å gå og glede seg..
Du må selvsagt komme på besøk da! :) Jeg skal invitere til en god jentelunsj jeg da! :)
Det hadde forresten vært koselig å møtt deg og Monica en dag..
Ha en fin kveld!
Klem

in my garden sa...

Syltetøyet så kjempe godt ut.Er ganske opptatt av tilsetnings stoffer jeg også.Har ikke laget så mye syltetøy av rabarbra,men suppe.Det er også veldig godt,som også kan serveres som kald drikke.Inntil fersk stekt makrell,det er sommer mat.

Babb sa...

Ååå, det så kjempegodt ut! Ha aldri smakt det selv, vi brukte å duppe rabarbra i sukker når vi var små...idyll..:)
Du er skikkelig flink til å ta bilder!
Ha en super helg:)

Lena sa...

Så deilig:)
Jeg er lovet en liten rabarbrarot til hagen min også av en god kollega..gleder meg, det er jo kjempegodt!
Er dårlig til å kommentere jeg også, men prøver å finne litt tid innimellom:)
Ha en fin helg!

STRIKKEMOR(O) sa...

Ser godt ut, ja! Fekk lyst til å plante nokre rabarbraplantar no!

Therese sa...

Go kveld Siljemor. Så nydelig hjemmelaget syltetøy. Nam, nå ble jeg sulten. Så flink du er da. Kjempe koselige bilder og stearinlys er virkelig koselig om dagen. Jeg tenner det ofte. Man får en helt spesiell stemning av det. Ønsker deg og familien en go helg. Flotte sko Augusta har fått. STOR KLEM

Aina sa...

Fristende bilder, fine var de.
Ønsker deg en koselig helg!
Klem fra meg.

Dorthe sa...

Hejsa!!
Så dejligt med hjemmelavet rabarbra syltetøy..
Sikker på at jeg til efteråret skal ha lidt rabarbra i haven.
Ønsker dig en god Weekend
Klem Dorthe

Frøken Englefjes sa...

ooooo, jeg fikk lyst på syltetøyet ditt. Jeg pleier å bli helt i hundre når nora har sitt rabarba
rasyltetøy om sommeren;)

ENGEL sa...

nam nam!smak av sommer!herlig,silje!har skorta litt på kommentarer fra meg nå,men nå er det full skjerpings!lover!!!!klæm

Anonym sa...

Å, for noen fine bilder og syltetøyet så virkelig godt ut :)Ekte husmor du som sylter selv ;)

Mitt og Mine sa...

Hei igjen...;)
Nei jobber ikke som lærer, men var så heldig å få lov til å overføre all ferien fra i fjor (gikk jo ut i permisjon i slutten av mai), så i år har jeg da 10 uker ferie! Derfor tar jeg ut 8 uker i strekk i sommer...heldige meg!!

Klem

Kjersti sa...

Såååå deilig med syltetøy. Jeg har laget saft - god den og!
Fin blogg du har. Jeg stikker innom flere ganger. Kjersti

Kjersti sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.