lørdag 7. mars 2009

Pikekyss ♥

I dag har jeg laget marengs, for første gang tror jeg!


Marengs smaker nesten best før de blir stekt synes jeg:) Ungene fikk også smake litt, og de ville ha MER:)

De ble ganske bra, litt seige inni og sprø på utsiden. Jeg har lyst til å bake slike til barnebursdager, det var derfor jeg prøvde meg i dag.





I dag har vi hatt en fin dag sammen med ungene. Siden snøen lavet ned i hele natt, og fortsatte etter at vi sto opp, var det ikke så fristende å dra på tur slik vi hadde planlagt. Vi bestemte oss i stedet for å dra i badeparken (hvor vi har årskort, men ikke har fått vært i siden september, pga nesten konstant syke barn). Det var så nydelig å bade i det varme vannet mens vi så snøen lave ned på utsiden.
h
På vei hjem stoppet vi og kjøpte med oss mat, men siden begge barna sovnet i bilen, spiste mannen min og jeg formiddagsmat alene, i fred og ro. Kan ikke huske sist.. Resten av dagen har det gått i ett, med leking (blant annet med perler), Emil, og litt lørdagsgodt:)


ha en flott lørdagskveld!

29 kommentarer:

Drømmen om en eplehage sa...

Mmmm, marengs er GODT!
Har en nydelig oppskrift på noen med balsamico eddik og peknanøtter. Si fra om du vil ha den!

Gratulerer med overstått til 4åringen. For noen skjønne unger du har!
Bildene var helt herlige. Digger slike situasjonsbilder!

Kos dere i helgen, her ble det vår :o)

eplekos

Mitt og Mine sa...

MMMmm... den marengsen både så og hørtes kjempe god ut. Tror jeg må lage sånn en dag!
Høres ut som dere har hatt en kjempefin dag! Koselige aktiviteter...

Her i huset har vi bare prøvd å komme oss etter en natt med omgangssyke.. :(

PS: takk for den koselige kommentaren hos meg :))

Anitas hus sa...

Nydelige bilder Silje, og pikekyssene så veldig gode ut. Husker vi spiste mye av det som jentunge, men jeg digger det fortsatt (ehm, jeg er jo veldig glad i sukker da vet du^^,))...

Ha en fin lørdagskveld, her rocker hele familien med "det store korslaget"
Klem fra Anita:O)

Ida sa...

Nam, nå fikk jeg lyst på pikekyss også :) Var de vanskelig å lage? De så snadder ut !!!! Og ikke minst dekorativt .. hihi :)

Deilig dag da.. herlig å ha slike "kvalitetsdager" sammen med mann og barn! Har hatt en sånn dag vi også - vært på kafé og psist lunsj - kost oss hjemme og spist litt lørdagsgodt og sett film :)

Også klarte jeg å snike meg en liten tur ut på butikken og innom stoff&stil.. hihi :-) Viktig med pittelitt tid for seg selv også.. spesielt når jeg har en liten en som henger nærmest konstant i puppen :)

Ha en super lørdag!
Klem

Besta sa...

Høres ut som du har hatt en fin dag....og marengs er noe av det beste jeg vet.
Ha en fin helg.
Klem Marilyn

Kerstin sa...

Marengs så deilig godt ut Silje... så hyggelig dag dere har hatt sammen daO=)

Det er godt å ha slike fine dager sammenO=) Nyt søndagen også Klem Kerstin

Kristin sa...

Nam, nam... de pikekyssene så deilige ut! Kanskje det går an å ha konditorfarge i de også -hvis man vil ha de søte og rosa.. Men herlige i den offwhite fargen også!! Sånne fikk jeg hjemme da jeg vokste opp, og jammen skal jeg prøve å lage de selv også :)
God helg videre!

Hulda sa...

Nam-nam! Dette så deilig ut! Så lekkert det tok seg ut også, i den prikkete GG-skåla.

Home By Virginia sa...

Nam Nam Nam... De så utrolig gode ut...!!! :)
Kan du legge ut oppskriften...?
Dette MÅ jeg prøve... :)

Ha en nydelig helg...

*--- Klem ---*

Fjordheim sa...

Høres virkelig ut som en herlig dag. Og så nydelige de pikekyssene såg ut. Ikke værst å få de til så godt første gang.
Ønsker deg en flott søndag :)

anneskreative sa...

Hei Silje,,,,,,det ser så deilig ut,,,jeg har prøvd meg på det jeg også...men fikk det ikke helt til.
Hadde du giddi og lagt ut oppskriften din,,,,,,
Fotografiene dine er så flotte.
Ha en fin lørdagskveld.
Anne

Min Lille Drøm sa...

Hei snuppelupp..
så nydelige marengs..er oppskriften fra Ingrid E. eller?
Er virkelig min redning den kokeboka der.. så koselig dere fikk en tur til fritidsparken da.. vi skal en tur i morra.
I dag ble det bytur med mamma, hvor det ble gaver på oss alle. Klær til minsten, sko og hårklipp på Theo og nye høye fine gummistøvler på meg..så bursdag hos svigers og så hjem for å slappe av.. veldig bra dag;)
Håper vi ses snart igjen!
Ha en videre god helg da.. planer for morra dagen?
lørdagsklem:)

Trude sa...

De så jo nydelige ut, og var et godt tips å ha i barnebursdager - pynter flott opp i den rødprikkete skåla gjør de også:-)

Ingrid sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Ingrid sa...

Har du smakt marengskake? Man lager en kakebunn av marengs og pynter den først med et lag krem, og opp der frisk frukt etter ønske... kiwi, jordbær eller hva man har. Det er den beste kaka jeg vet.. :)
Høres ut som dere har hatt en skikkelig fin dag! God helg videre!

Det hvite hjerte sa...

De var jammen flotte disse pikekyssene, kan du dele oppskriften med oss?
Klem

Lykkelene sa...

Tusen takk for helsing hos meg! Såg veldig fristande ut desse pikekyssa dine...

mi-rachel sa...

så fine marengser.
hørtes ut som en koselig lørdag dere har hatt sammen med ungene :)

Prinsessa sa...

Marengsen ser iallfall veldig bra ut. Mine blir sånn flate og rare og veldig harde....kansje jeg gjør noe feil for de er ALDRI slik på bildet i kokeboka.
Høres ut som dere har hatt en herlig dag selv om man egentlig skulle hatt solskinn og strålende vær. Pytt pytt sola kommer snart!
Ha en herlig lørdagskveld:O)

aase sa...

åhhhhh, dette så godt ut altså!! Jeg digger marengs, men man bør jo holde seg laaaaangt vekk fra det!!

Perlebilde var jo skjønt, og viktig dokumentasjon for senere bruk!!

Her er deet enda full vintner, og vi ser langt etter våren!!

Ha en vakker søndag!!

Klem Aase

moni sa...

det så herlig ut med pikekyss, åsså så lurt å serere det i selskap! Kjempekoselig blogg du har!! Mange koselige og stemningsfulle bilder! ha en videre fin søndag!

Anita sa...

Hei! Så fine marengs! LItt søtt for meg, men sikkert veldig stas for ungene! Høres ut som en koselig lørdag, og kanskje søndagen blir rolig den også?? Her snør det hvertfall som bare det og vi skal ingen sted! Ungene leker og mannen måker og jeg bare koser meg:0) Skal stasje litt på Anes rom bare Joh. får opp en hylle han laget igår! Kos dere masse! Klem!

Christinas låvebutikk sa...

Nam nam! De så veldig gode ut!
Ha en fin søndag!

Shabby Charm sa...

Så fin marengs du har laget. Vi har barnebursdag i mai og jeg vil også gjerne prøve å lage disse. Er jo så dekorative og gooode. Kjempe fint bord du hadde dekket!

Søndagsklem

Anonym sa...

Nam nam, så gode de så ut!

Ragnhild With sa...

Å, d såg skikkelig godt ut =) No har e fulgt m på bloggen din i flere år, trur e, og e har lenge lurt på kossn hus dåkker har? D virke som at d e veldig god planløsning? Vi har begynt å titte oss om etter hus no.. :) Med ønske om en fin søndag! Klem fra Ragnhild W

Krabat sa...

En drømmehelg med barn og matlaging. Bloggen din er et av helgens høydepunkter : ) God ny uke!

Livy sa...

Hei kjære bloggvenn!
Tusen takk for koselig hilsen hos meg:-) Ja jeg koste meg supermye med min kjære!

Mmmmm pikekyss er NAM! Det er faktisk noe av det beste, søte jeg vet:-) Så smart å lage dette til bursdag!

Ønsker deg en kjempefin start på den nye uken Silje!

Stor klem fra Livy

Frau Putz sa...

Mums. Lækre marengs. Elsker navnet "Pikekyss". I Danmark kaldes de bare "Kys".
Prøv at tilsætte et par dråber farve til dine marengs, hvis du vil ha' dem i flere farver. F.eks. blå til Ferdinand og rød til Augusta.
Du kan også tilsætte kakao-pulver, hvis du vil have chokolade-marengs.
Min farmor bagte altid "Rutebiler" (Busser) som var aflange chokolade-marengs. Dem ELSKEDE jeg som barn :o)