søndag 8. mars 2009

Hagedrømmer

I dag har jeg drømt om blomster og hage, sol og sommer. Her har det snødd og regnet hele dagen, og da var det deilig å tenke på noe annet, og heller begynne planleggingen av årets prosjekter i hagen vår!


Denne måneden er det tre år siden vi flyttet inn i huset vårt, da var det nybygd. Tidligere var det jorder her vi bor. Tomta er ikke så stor, den er i underkant av 600 m2, og med hus og dobbel garasje, pluss gårdsplass, er det ikke så stor hage igjen.. Men den er helt passe for oss, og inneholder det vi trenger!


Jeg kan dessverre lite om hagestell, men jeg har mange drømmer. Målet mitt er å ha en litt gammeldags hage, som på oldemors tid:) Og jeg vil også ha noen nyttebusker i hagen, så jeg kanskje kan få nok til å lage saft og syltetøy etterhvert.


Dette har jeg plantet til nå:


¤ 4 rosebusker og en syrinhortensia, i bedet under kjøkkenvinduet

¤ 4 søyleepletrær, ved enden av verandaen

¤ 2 syrinbusker, også ved verandaen

¤ 2 hortensiaer

¤ 2 ripsbusker

¤ 1 solbærbusk

¤ 1 stikkelsbærbusk

¤ 2 busker med amerikanske blåbær

¤ duftskjærsmin

¤ 1 epletre med tre sorter



Som dere skjønner er det ikke plass til å så mye mer i denne lille hagen.. Men vi har en ganske stor skråning på høyre side av huset vårt, den går opp mot lekeplassen. Den delen som er mest solrik har jeg lyst til å plante litt på.. Til nå har det bare vært (u)gress der. Delen er vel ca 3x3 meter. Her drømmer jeg om å ha mange flotte blomster.. Som de på bildene:)


Jeg drømmer altså om roser i ulik høyde, hortensiaer, lavendel, løytnantshjerte, og kanskje pioner (men de vil vel kanskje stå alene?). Men er dette gjennomførbart? Kan disse plantene trives i en skråning? Håper noen der ute kan svare siden jeg selv er ganske "grønn" (eller det er vel det jeg ikke er...)
heldigvis har jeg tanta og onkelen min som er fantastiske med hage, så vi spør jo de litt... (Hva tror du tante Hilde? Vi snakket jo om denne skråningen i fjor:))


Ned mot hagen har vi lyst til å ha en liten kant med stener, så det blir litt adskilt. Opp mot lekeplassen skal vi ha hvitt stakittgjerde.
j
k
Når jeg drømmer om hage og blomster, er det to blogger jeg kan kikke på i timesvis, det er Mias landliv og Trines hus og hage. Dette er to damer med fantastiske hager, takk for all inspirasjon dere gir!
ø
h
det øverste bildet er hentet fra nrk.no, de andre fra bogront.no.

ha en fin kveld!
l
j
Oppskriften på marengsene kommer i neste innlegg. Og Ragnhild W, kan du sende meg en mail? Så svarer jeg der:)

25 kommentarer:

Anita sa...

Hallois! Hagene til Trine og Mia er jo som drømmer! har du vært innom på Helen Fredholm sin side?? ENda mere drøm! Masse plantetips og utrolig fine sammenplantinger! Plantet endel roser i fjor, og gleder meg til de kommer! Den ene er en drøm, heter The Fairy!! En må ha!! Også er den ganske så krypende! Gleder meg til å se bilder fra hagen når dere kommer igang! Ha en fin start på uken Silje! Klemmer fra Anita!

Ida sa...

hei!har også hagedrømmer - mye likt hva du beskriver! har ikke plantet noe jeg.. og syntes absolutt du kan kalle deg litt grønn.. om vi snakker om fingrene.. hihi.. jeg er bare grønn på området i hodet :) og det er ikke mye å skryte av!

gleder meg til å se vår og sommerbilder av din hage :)

klem

Mitt og Mine sa...

Hagen står for tur her også...og sliter selv med hva slags planter / busker som skal graves ned til våren og sommeren. Høres ut som du allerede har fått plantet mye fint og at du har flotte planer! Har dessverre ikke å mange tips å komme med, da jeg ikke er så veldig kunnskapsrik på dette området..:)

Bo med barn sa...

På SFO er det koselig:) Kanskje du får klassen til Julie (3. klasse) etterhvert. Læreren hennes, Linda, skal nemlig ha baby i mai... Det hadde vært koselig:)

Emmas Verden sa...

Ååh nå fikk jeg lyst på vår og sommer!! Nydelige bilder..Ha ei fin uke!!Klem Anne

Anitas hus sa...

Det var noen herlige bilder. Vi trenger noen sånne nå og litt hagedrømmer. Trodde aldri jeg skulle si dette men, jeg er lei av hvitt... Men det er selvfølgelig bare ute;)

Drømmer om fin hage jeg også og vi har en stor jobb foran oss i sommer. Masse jord som skal bæres, men akkurat nå høres det bare gøy ut, sååå lei er jeg av vinter^^,)

Mia og Trine har de skjønneste hager, men noe sånt kan jeg bare drømme om. Ikke har jeg så grønne fingre heller, også er vi alt for lite hjemme på sommeren. Da er det båtliv som gjelder, hehe...
Ha en fin uke Silje!
Klem fra Anita:O)

Nina i Paradiset sa...

Hei!
Fineværet fikk vi i dag!
Malt hus, jeg!
Tror ikke du bør plante pioner i en bratt skråning, iallefall. Tyngden på blomstene, særlig om det kommer regn, gjør at de som oftes trenger oppbinding. Dette vil se rart ut, om det er for bratt.
I tillegg må du finne ut herdighetssonen på den plassen du bor på, før du bruker penger på lavendel og hortensia... Sone 5 tar garantert knekken på begge! (Telemark, kan jo være så mangt!)
Det lokale gartneriet kan sikkert hjelpe deg.

Klem fra gartner-lærlingen.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Heisan! Drømmer med deg jeg. Her er krokusen kommet ganske langt opp av jorden, krysser fingre for 0 mer frost.

Hage.. du får til det du vil..nesten.. er min erfaring. Tror mange blomster vil stortrives i en skråning, der renner vannet unna og de slipper å bli stående å "sauke" i vann, det liker i grunnen ingen blomster siden de ikke er svømmedyktig :o)
Kos deg med blomsterplaner.
ps: peonene er litt sære ja, liker ikke naboer sies det.
Klem

Linn Helen sa...

http://naturligating.blogspot.com/

Denne bloggen er herlig. Se gjerne hennes drivhus/växthus. Nydelig!!!

pippilotta sa...

Hei igjen:)

Jeg tror ikke de har hjemmeside desverre,men det er ingen problem for meg å sende deg de påskeeggene:)
Hvilke farger kunne du tenke deg?
Tror de hadde blå,grønn,rosa,rød...og kanskje lilla?! Skal ta meg en tur dit idag eller i morgen så satser vi på at de ikke er utsolgt!:)

Du kan sende meg adresse på mail:
Cynthianarten@hotmail.com

Therese sa...

Hei, hei Silje. Takk for sist. Så flotte innlegg. Ja, du har noen vakre drømmer. Og du har rukket å plante en del da. Helt topp. Her hjemme har jeg bare plantet to syrintrær, men vi planlegger litt nå. Neste er noen frukttrær og beplantning av blomster ved veranda. Har du hatt en flott helg? Ønsker deg en god uke. Klem Therese

Rekkehuset sa...

Får vårlengsel av bildene dine i dag! Hvis du ikke allerede har vært der anbefaler jeg at du tar en tur til www.hagegal.no, der er det maaange hageglade/hagegale som velvillig deler av sin kunnskap og det er virkelig mange gode tips å få der. Selv har jeg fått god hjelp og tips der mange ganger! Hjertelig hilsen Hanne.

Frau Putz sa...

Hej Silje
Jeg har haft have i 8 år nu - og en af de ting jeg har lært (På den hårde måde) er, at roser skal have utroligt meget vand.
Så... hvis du ikke vil gå og vande dem hver dag, skal du nok ikke plante dem på en skræning, for så drænes vandet væk fra rosernes rødder, og det klarer de ikke.
Tænk i stedet "Syden" - tænk på planter som klarer tørke godt, for eksempel i Provence.
For eksempel Lavendel og timian. Findes i mange fantastiske blå og hvide nuancer. Dufter herligt.
Tænk på "Stenplanter", som kan trives hvor det er meget tørt. Også de fås i mange fine farver og faconer.
Du kan selvfølgelig også gøre som jeg: Jeg finder vandslangen frem hver eneste gang det er varmt og tænker:
Vandet er ikke så dyrt som planterne var :o)
God fornøjelse med haven og havedrømmene

pippilotta sa...

Hei igjen silje!

Var å fikk tak i de påske eggene til deg idag,men de hadde desverre ikke "jentefarger" igjen:( Men jeg kjøpte et blått og et grønt da,så viss du vil ha de så bare gi beskjed...er jo litt rosa i de også da...du ser de på min blogg:)

Frøken Ingun sa...

Jeg er sikker på hagen din kommer til å bli kjempe fin!
Kjære tid...

Hvordan får man sånn: "You may like this" under hvert innlegg?
Gikk inn der som man skriver mail, men skjønner ikke hvor jeg skal sette inn den html koden? Kan du hjelpe meg med det?

Ha en god uke:)

Trines Hus og Hage sa...

Hei Silje!
Du, så koselig å lese de gode ordene du gir meg på bloggen min. Jeg synes det er superhyggelig å lese at du blir inspirert av bloggen min! Det gir inspirasjon tilbake til meg. Og så hyggelig å lese på bloggen din også at du roser bloggen til både Mia og meg. Tusen takk, Silje!
Masse masse nydelige blomsterbilder hos deg!!!!! Så til spørsmålet ditt om blomster i skråningen. Er dette en skråning dere selv ser og vil få glede av? Den vil nok kreve litt stell, så jeg håper dere selv vil kunne se den fra hagen. Ellers høres det helt lekkert ut med en skråning med gammeldagse stauder og roser som du sier. Hvordan er jordsmonnet tro? Og hvordan blir det med sol/skygge på den, ligger den mot sør eller nord? Det er viktig å velge planter som trives med tanke på både jord og lys. Om du har veldig mager og sandaktig jord mot sør, vil iallefall stenbedplanter trives. Ser ei som nevnte lavendel, og den er jo bare herlig. Ellers om du har vanlig god hagejord i skråningen din, vil jeg tro at du kan få mange oldemorstauder til å trives, samt roser (har du oppdaget gammeldagse buskroser?) Løyntanthjerte er forresten ei staude som liker halvskygge og pioner kan du fint bruke i bed med stauder. Det gjør jeg også.
Anbefaler deg å låne bøker om stauder og roser på biblioteket og lese og kose deg mens snøen enda er her. Planlegge og drømme deg bort enda mer, og lære om hvordan plantene du ønsker deg vil ha det. Det er veldig lærerikt og koselig. Håper på at du fikk noen ut av dette også. Lykke til, gleder meg til å høre hvordan prosjektet ditt går! Hageklem fra Trine
Ps. Hagen til Helen Fredholm må du søke opp! Skjønn!!!

lavendel mio sa...

Hei!!
Du har å glede deg til ser jeg...ikke noe småtteri du har plantet,dette må bli bra:)
Har hagedilla sjøl jeg,hadde ikke overlevd uten hage:)
Ha en fin kveld;)

Tonerose sa...

Herlige bilder du har lagt ut! ...savner hagelivet, nå må snart denne snøen forsvinne..! :o)

Har selv hatt hage i bare et par år, men har allerede rukket å plante masse. Vidunderlig å kunne plukke med seg buketter inn også! Og jeg er helt enig i det som allerede er blitt nevnt - man klarer som regel det meste! :o) (husk å sjekke herdigheten på blomstene, kjipt å bruke mye penger på veldig skjøre planter) Hvor skrå er skråningen din? Om den er veldig skrå, ville jeg nok anbefale å "bygge" den opp litt, dvs ha noen "etasjer" hvor du planter i - da er det mye enklere å få blomstene til å trives, fylle på med jord/gjødsel etc - uten at alt bare ramler nedover så fort du begynner å vanne.. :o) Det er litt jobb i starten, men vil gjøre det mye enklere for deg etterpå! Men såklart, er den ikke veldig skrå er det jo bare å plante i vei! :o)

Til å begynne med turte jeg nesten ikke plante roser, men velger man riktig sort får man masse blomstring og de er veldig enkle å holde ved like. Feks bonica (som enhver som har vært innom bloggen min er klar over, hihi) - er jeg blitt veldig glad i, den blomstrer jo nesten hele sommeren og er dus rosa! Ellers er pioner utrolig lekre, men det tar gjerne noen år før det blir størrelse på de, selv vil jeg gjerne ha en frodig hage med en gang.. Har plantet flere pioner - de er jo bare helt herlige, men tar litt tid før man kan ta inn buketter av de..

Velger du feks å bygge opp i litt etasjer, men litt trappetrinn etc (blir også mye enklere å plukke inn til buketter, plante og stelle i bedet) kunne det jo vært lekkert å sådd litt erteblomster langs "murene" - som kunne få lov til å velte seg nedover kanten. Frodig! I en pastellfarge som passer med andre gamle blomster.. Og jo mer man plukker inn i buketter, jo mer blomster de! ...velg gjerne en gammeldags sort - de dufter! :o)

Lykke til - gleder meg til å høre hvordan det går!

Kine sa...

Hagedrømmer her også,har flere prosjekt til sommeren;) Et hvit løytnantshjerte har jeg også,men den er ikke villig:/ Ha en fin uke!*klæm*

ingrid sa...

Hello,
i like your blog very much, the pictures of the roses are wonderfull.
Greetings from Holland, Ingrid.

TANTE HILDE sa...

SÅÅÅÅ mange flotte innlegg. Tida er inne for å planlegge hagearbeid.Herlig med lyse kvelder hvor man kan kose seg ute med å plante og luke. I skråningen kan du nok få det meste til å vokse; men det kommer an på hvor mye jobb du vil legge i det.Jeg ville valgt stauder.Utrolig mange flotte å velge i.Viktig å plante noe som blomstrer i april, mai , juni osv.Vi må ta oss noen besøk på gartnerier i mai. Ha en fin uke. Klem fra TANTE

Mia sa...

Du har jo fått plantet masse flott allerede, både for å glede øyet og ganen. Når det tjelder skråningen din, så kan jeg ikke skjønne et det går ann å gjennomføre den type planting du ønsker deg. Jeg er jo så absolutt ingen proff i hagestell (er og blir en ivrig amatør som prøver og feier... hihii) men min metode har alltid vært å prøve... går det ikke så er det bare å flytte plantene til et mer egnet sted. Det viktigste er vel at plantene dine får nok sol og at de ikke tørker ut (a de er nok jord), selv om lavendelen tåler jo en god del tørke da (jeg har ikke fått til lavendel i min tunge leirjord, så jeg har den i krukker på terrassen istedet). Lykke til med prosjektet, jeg gleder meg til å følge med og til å se resultatet! (og klart de var OK å linke, bare koselig de!)

Englefryd sa...

Hei hei.
Utrolig flott blogg du har. Jeg har vært innom å lest mange ganger, så nå er det vel påtide med en kommentar også.
Er i samme situasjon som deg med relativt ny hage. Ikke akkurat grønne fingre, men mange ønsker. Vi får håpe det blir noe til slutt. Ser ut som du er godt igang i alle fall:-)
Selv er jeg helt ny med blogg. Håper det er ok at jeg legger deg til i blogglista mi.
Ha en fin fredag.

Anonym sa...

Gleder meg til å følge med på hage-prosjektet ditt :) Regner med hagen kommer til å bli flott etterhvært med mye stell og omsorg :)

sue sa...

抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社,徵信