torsdag 12. februar 2009

Kontraster

Her vi bor er det skikkelig vinter for tiden. Det er kjempedeilig, og passer helt fint siden det er februar! Og for ungene er det jo topp. Men jeg kunne ikke annet enn å tenke på sommeren da jeg gikk i hagen for noen dager siden. Det er fint vi har så ulike årstider her i landet, for da setter man større pris på dem!


Husveggen og garasjen. Døra er inn til vaskerommet vårt, og her har Mons Ivar luka si:) Busken dere så vidt kan se er amerikanske blåbær! De er kjempegode, og i år håper vi på litt større avling enn i fjor, da det var to bær...


Om noen måneder kommer dagene til å bestå av sånt som dette! Her er Augusta på en av sine første strandturer, i juni i fjor.


Jeg har to syrinbusker i hagen, og denne var jeg så stolt av siden det var blomster på den da jeg kjøpte den! Slik så den ut i juni....


...og slik ser den ut nå! Dvs, hvis dere ser de små kvistene som stikker opp.. Jeg håper den overlever all denne snøen.. Hva tror dere?


Blomster i krukker og kasser...


Ripsbuskene som ble plantet i fjor. Om noen måneder er de forhåpentligvis grønne og fine igjen (og litt røde:))!



Blomsterbordet i juli.


En ensom roseknopp i rosebedet...


Årets første jordbær, i mai i fjor.
jj
kk
Dette er ikke et "lengter-etter-sommeren"-innlegg, for jeg nyter faktisk disse vinterdagene også. Og først skal vi jo ha en nydelig og lang vår! Men det er rart å se og tenke på hvor store kontrastene er, og hvordan det påvirker livet vårt. Når jeg går ut av døren kl 07.30 hver morgen, med en ullkledd unge på hver arm, i 20 kuldegrader, for så å måtte skrape bilen for is (innvendig, sånn er det med gammel bil:)) og haste avgårde til barnehage og jobb.. Da er det jo deilig å tenke på at nå går det mot lysere tider!
jj
jj
jj
ha en fin kveld:)

28 kommentarer:

Det hvite hjerte sa...

Ha ha jeg kjente meg igjen med å skrape is på vinduene innvendig, min Polo fra 99 er sånn og det er like kjedelig hver gang....grrr...

Nydelig hus dere har, så utrolig vakre de vannbordene over vinduet med "hullmønster" utrolig lekker detalj!!!

Nydelige bilder du viser av syrin tre og andre planter også, åh, som vi gleder oss til sommer!

Men herlige land vinteren er skjønn den også, så masse herlig snø, kan ikke huske at det har vært sånn vinter siden jeg selv var barn!!!

Ha en fin kveld Silje :)

Klem Ann-Christin

Krabat sa...

Ja, det er jo helt utrolig hva slags kontraster vi har her i landet, men jeg kunne godt klart med uten 20 minus. Brrr - det er litt for kaldt for meg... Det varmer å se slike sommerbilder - og det varmer i det hele tatt å se alle de fantastiske bildene på bloggen din. Da blir jeg glad og inspirert. Jeg har snakket med venninnen din på Norli! Det er rart, for vi er så mange som jobber der, så jeg mister helt oversikten. Men nå vet jeg hvem hun er! Gode vinterdager videre fra Anne

Anettes hus sa...

Ser det er skikkelig vinter hos dere om dagen også, ja! Brrr ...

Så nyyydelig hus dere har!

Klem Anette:)

Hulda sa...

Dette var et godt innlegg, Silje! Du skriver så godt, og beskrivende, det er lett å lese og følge med.

Ja, tenk, hvilke enorme kontraster det er på årstidene. Syrinen din kommer helt sikkert til å klare seg, og komme med knopper og blader i vår. :)

Emmas Verden sa...

Her er det også skikkelig vinter nå..med masse snø :) Ungene storkoser seg og det er moro ;)Kos dere i snøen!!!Klem Anne..

Ida sa...

Åh.. du lager alltd så utrolig flotte, inspirerende og vakre innlegg. Virkelig ofte til ettertanke. Jeg gleder meg også veldig til vår og sommer - selvom jeg nyter dagene slik de er nå! Idag snødde det stoooore snøfnugg, jeg lå på sofaen og kikket opp i det hvite hvite som dalte ned fra himmelen - utrolig fasinerende egentlig! Ja.. ett barn på hver arm i kuldegrader - blir snart meg det ;-)

Nå er det 4 dager igjen til termin - og magen er hard som en kanonkule til enhver tid - så det måååå jo skje noe snart :-) Gleder meg !!

Klemmer

rod i hob sa...

Så herlig innlegg! Vinter og sommar om kverandre...! Eg kan ikkje sei anna enn at eg glede meg te sommaren :-) Kjempeflott hus....!!!

God helg i vente ;-)

Den gode feen sa...

Sukk, eg er ganske sikker på at me er mange som lengtar etter sommar og sol :) Men eg nyt faktisk at det er kaldt og klart ute og ikkje det der hersens regnet (som eg føler alternativet er på denne årstida). Ynskjer deg ei kjempeflott helg :)

Den gode feen sa...

PS! Huset dykkar er aldeles nydeleg!

Anita sa...

Hallo vennen! Så koselige bilder med sommer og vinter! Er sååå enig i at det er kos med skikkelige årstider! Vi skal bare være hjemme i ferien, men har planer om skiturer her og masse kos! J. skal ta seg fri noen dager, så det blir godt! Så vakkert vintervær her, så er det jo bare å bruke det! Har flotte skiløyper rett utenfor veggen her:0) Selvfølgelig ikke fjellet, men.... Idag skal jeg på jobb 4 timer på dagsenteret og Ane skal være med. Ett lite forsøk;0) Mest sannsynlig veldig vellykket! Nå spiser vi rundstykke til forkost og ser frokosttv! Kos dere masse til vi snakkes igjen! Klemmer fra Anita!

Silkepapir sa...

Så mye å glede seg til!
Dere har virkelig et fint hus, helt slik jeg liker:)

Hilsen fra
Karianne

aase sa...

Herlig innlegg igjen du!!!! Det er vakkert om vinteren også, men jeg kan heller ikke legge skjul på at jeg venter på vår og sommer!!! Alt til sin tid!!

Å du, jeg kunne flytta rett inn hosbåde deg og mamman din jeg!!!

Miss.T sa...

Nydelig vinterstemning. lengter etter vår og sommer når jeg så de flotte sommerbildene dine.

God helg

Frøken Lykkelig sa...

Nydelige bilder!! Ja det er vakkert når det er snø og hvitt ute.. det er helt fasinerende.... men det er også lett å drømme seg vekk nå til sommer og sol, blomster og grønt gress!!!!
Ha en fin fin fredag!

Sissy's Hus sa...

Flott innlegg!! Kjenner meg igjen...
Deilig at det er lysere på morgenen også! Litt mer motiverende..

Du.. Et spørsmål. Huset deres, hvilket merke er det? Vi har bestemt oss for å bygge etterhvert, så nå titter jeg rundt på forskjellige hus..

Klem fra
Christina

Frøkna på Heimstad sa...

JORDBÆR!! å, det er godt det! Mer styr å ut av huset på vinteren ja. Gleder meg til vår og sommer. Selv om det er fint med snø, er det vår og høst jeg liker best. Ønsker deg ei fin helg!:-)

Kine sa...

Koselig hus dere har ja,fint mot hvit snø!
Hvite hus ser faktisk veldig skitne ut her rundt omkring nå,for snøen er jo virkelig HVIT;)
Snøen laver ned idag,vil virkelig IKKE ha mere jeg...men men,det er ikke opp til oss å bestemme;)
God helg!klæm

Mi :) sa...

Åh, Silje, det ser ut som du lever nesten i en Astrid Lindgren-verden - såååå fint hus dere har :))

Deilig å tenke på at det går mot lysere vår-tider - det er en superkoselig og forventningsfull tid! Så kommer jo Påske med alt herlig oså - og etter det ER det liksom vår synes jeg - samme hvor høye brøytekantene er!

Håper du får en koselig weekend med dine :))

Mitt og Mine sa...

Så flott hus dere har! Herlig innlegg, med sommer - vinter bilder om en annen. Fikk virkelig frem kontrastene. Jeg nyter også vinter dagene. Det er nemlig sjelden vi har sånn vinter her i Bergen som vi har nå! God helg!

lavendel mio sa...

Så flotte bilder:)
Vi må føle vinteren på kroppen for å virkelig nyte våren og sommeren...gleder meg:)
Ha ei go helg:)

Anitas hus sa...

Å det er godt jeg har ny bil, men tro meg, jeg har skrapt is innvendig i bilen mange ganger tidligere^^,)

Ja det er ett flott vintervær for tiden. Jeg lengter nå veldig til vår jeg da, men når først snøen har kommet så er det jo pent at den ligger sånn som nå, selv om det godt kunne vært litt mindre kaldt, hehe...
Mer snø i vente så jeg på værmeldingen i stad, så jeg tror ikke ungene skal kjede seg i vinterferien i år;)

Ha en fortastt fin helg!
Klemmer:O)

Ps. For ett nydelig hjem mammaen din har også, skjønner hvor du har arvet den gode smaken fra:)

Nina i Paradiset sa...

Deilig å ha nytt hus med ferdig, FLOTT fasade! (det har altså IKKE jeg!)

Syrinen tåler snøen, eneste faren er at greinene kan knekke, men det ser ut til at de berger seg bra der de stikker opp av snøen! (værre hadde de lagt seg!)

Lengter også etter sommeren, og ble rett DÅRLIG av bildet av de jordbærene! Mmmm

Skal sette meg ned og sjekke ut stauder fra Nautesund og Steen & Wormsen, og lage bestillingsliste til våren. De har akkurat lagt ut de nye listene sine! ;)

Klem fra Nina

Therese sa...

Hei, hei Silje. Så flotte utebilder. Nydelig jordbærbilder, det falt i smak hos meg. Da fikk jeg drømmer om sommeren og vårvær. Is og jordbær, nydelig. Hvordag gikk det på skøytebanen? Var det vellykket? Håper du har hatt en flott helg. Klem therese

Claudia sa...

Hello!
Even though I do not speak one word in swedish, your pictures tell the whole story! Wonderful impressions of your life with nature. It is almost unbelievable, how nature can switch from white and cold to overwhelming colours and hot.
Best regards from Germany
Claudia

Sissy's Hus sa...

Hihi.. Ja, jentene våre er november 07 jenter!! :) Snuppa mi er født 1.11!
Morsomt at du, jeg og Livy har så tette jenter.. :)
De ble døpt på samme dag? 3.2? Så gøy!! :) Det var en flott dag, husker det som det var i går. Merkelig hvor fort tida går.

Nå sitter jeg her med mange huskataloger! Mange å se på! Ønsker meg et hus i din stil.. Gleder meg, men virker som om det er mye å sette seg inn i.. Har du noen gode tips? Hvordan starter man å planlegge? Noe viktig vi bør tenke på?

Stor klem
Christina

Living White sa...

Jeg er rimelig sikker på at busken overlever:) Men skjønner godt at du tenker på det, jeg hadde nok også hatt litt hjertet i halsen om jeg hadde kjøpt inn en vakker buske for så at den fikk seg en real vinter og trøkk. Men det går nok bra. Vi her oppe er jo vant til masse snø hvert år, å alt kommer frem igjen i mai/juni.

~ ♥ LISBETH ♥~ sa...

Så fint Silje. Vakkert!
Vi har jo hatt et fantastisk vintervær, men nå er det slutt...her regner det og ute er det klink is, puhh.
Klem

sue sa...

感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信,徵信社,徵信公司,尋人,抓姦,外遇,徵信社,徵信,徵信社,尋人,偵探,偵探社,徵才,私家偵探,徵信,徵信社,徵信公司,抓猴,出軌,背叛,婚姻,劈腿,感情,第三者,婚外情,一夜情,小老婆,外遇,商標,市場調查,公平交易法,抓姦,債務,債務協商,應收帳款,詐欺,離婚,監護權,法律諮詢,法律常識,離婚諮詢,錄音,找人,追蹤器,GPS,徵信,徵信公司,尋人