søndag 25. januar 2009

Den store bollebakedagen!


I dag har Ferdinand og jeg bakt firedobbel bolledeig! Så nå er vi gode og mette, og fryseren er full! Jeg er veldig glad i å bake, og det ser ut som Ferdinand har arvet entusiasmen!

Han hjelper til med det meste:) Jeg bruker alltid Kenwood Major-maskinen min når jeg lager gjærbakst. Vi fikk den da vi giftet oss, og den er gull verdt.


Ferdinand er sjef når deigen eltes.


Og drikkepauser er viktig:)


I dag skulle vi lage kraterboller, rosinboller og kanelsnurrer! Jeg bruker alltid oppskriften fra kokeboka til Ingrid Espelid Hovig, den er kjempebra.


F passer på mens bollene hever..


Augusta leker med sin egen mat. Hun er syk igjen, for andre gang siden hun begynte i barnehage for tre uker siden. Herlig start...:)


Jeg kjøpte noen nye servietter denne uka, synes de var søte. Også heter de "waiting for spring", og det passet jo bra:)


Ferdinand er klar til å spise.


Det ferdige resultatet! Jeg kjøper alltid hvitt perlesukker når vi er på sommerferie i Sverige, jeg har nemlig ikke klart å finne det her hjemme.

Koppen til Ferdinand har jeg kjøpt på et bruktmarked, det står "snill gutt" bakpå. Vi hadde sånne kopper hos farmor da vi var små.


ha en flott dag!

39 kommentarer:

Hulda sa...

Så koselig innlegg, Silje! Bollene ser veldig fristende ut, skulle gjerne smakt på en. :) Ser at ungene koser seg, Ferdinand er nok en flink baker, han. :)

Hulda sa...

Glemte å si at de serviettene var nydelige! Har akkurat maken til de blå asjettene dine. :)

ceciliegrut sa...

Mmmm.. Det så KNALLGODT ut!

Jannicke sa...

...nå fikk jeg også lyst til å ¨bake!! Får se om lysten er der fortsatt etter middagen er unnagjort, akkurat nå putler det indisk gryte i min kasserolle ;o)
Jeg er som deg : Kjempeglad i å bake! Supert¨å fylle opp fryseren meg god gjærbakst! Elsket serviettene dine, hvor har du kjøpt de?

pillepalle sa...

Så koselig med bollebakedagen! Ser du hadde masse hjelp under bakeprosessen! Og ikke minst under oppspisningen :)

Ha en fortsatt fin søndag!

Fru Fjeldhammer sa...

Så herlig...

Kan nesten kjenne lukta helt hit!

Kos dere..
klem

Anita sa...

Så koselig!! Setter oss i bilen nå vi så er vi der på en snupp;0) Amalie steker vafler her nå, så det blir litt kos her idag også! Vetle påstår han skal spise en haug, men det spørs vel, selv om han er veldig mye bedre, spiser bittelitt, og tusler rundt her! Dere får kose dere fortsatt! Klemmer fra Anita!

Anita sa...

Forresten! Kraterboller, hvordan lager du det??? De så ekstra gode ut, også så jevne i størrelse:0)

tante Hilde sa...

Hei igjen Silje.Dette så utrolig godt ut. Det her kan du. Etter at onkel Jan så baksten, har jeg nå en deig til heving. Vi gleder oss.Hils mann og barn. Gi Augusta en ekstra god klem.

ENGEL sa...

å så koselig!!!så søte små,og syns jeg kjenner duften av baksten!her har dagen gått med til å rydde på bloggen og vaske opp alt sengetøy etter spysyka...og det var ikke så rent lite av det!!!!
ha en super søndagkveld!klæm

Sissy's Hus sa...

Åhhh, det så sååååååå godt ut! Nam nam.. tror jeg må bake når jeg blir frisk!

Er lille A syk.. Så dumt! Har ikke tall på hvor mange ganger snuppa mi har vært syk siden hun begynte i bhg i høst, men hun har virkelig vært hjemme minst et par dager i md! Håper A kommer seg fort!

Ha en flott uke! Klem

home 4us sa...

For noen herlige bilder.
Skikkelig kos!
Fikk ølst til å bake. Helgen har vært hektisk med idrettsarrangement så jeg tror jeg skal ta bakingen i morgen:)

Ha en fin uke!

Kerstin sa...

Dette så virkleig godt ut Silje. Fikk lyst på hjemmebakte boller nå. det skal jeg gjøre en dag O=)

Kosleig bilder , skikkelig hjemmekosleig. Klemmer Kerstin

Det hvite hjerte sa...

Koselig innlegg om gjærbakst og søte barn, syntes jeg kjenner duften sprer seg, nam nam!!!
Serviettene var riktig en føelse av vår slik de het, åh, som det skal bli godt når det drypper, solen varmer og fuglende kvitrer!!
Men først må vi nyte vinteren og all den deilige snøen som har kommet. Idag har vi vært timesvis i akebakkn med både ski & snowracer, mye morro for store & små!
Ha en hyggelig søndagskveld!
Klem Ann-Christin

Frau Putz sa...

Øj... nu fik jeg lyst til at bage en stor portion kanel-snegle (Som de hedder på dansk)
Jeg elsker dem - men det er vist lidt for sent her søndag aften - og min energi for i dag er brugt.
Men måske i morgen. Jeg blev i hvert fald vældig kanel-snegl-sulten, da jeg læste din blog.
Mums!

Gry Hege sa...

Nam,nam...de bollene deres ser veldig gode ut :)
Flink bakegutt du har....

Jeg har asjetten som hører til den "snill gutt" koppen som du viser der...vet ikke hvor den kommer fra egentlig, men den har liksom alltid vært der :)

klem....

Frøken Lykkelig sa...

Ja det var litt av en bolledag!! Og gutten koser seg jo masse ser jeg. Godt at de blir godt opplært! Det er så greit å ha litt boller og kaker i frysen hvis man får besøk!!!

aase sa...

Deilige bilder silje!! Her har det også vært bake bolle dag ,men jeg tok ikke bilder jeg da!!!!! Du er jo så flink altså!!!

mi-rachel sa...

dette så jammen godt ut!

Ida sa...

Så utrolig koselig! Barna dine er sååå nydelige - og F ser virkelig ut til å gjøre en god jobb som "vokter" for kjøkkenmaskinen :-) Stakker A som er blitt syk igjen - er ofte slik med barnehagestart - så tåler de litt mer etterhvert ;)

De bollene så kjempedeilige ut - tror jeg må slenge i gang litt bakekunster til uken - de sier at det er greit å ha litt i frysen til barseltiden..hihi. og det er vel kanskje snaaaart :-)

Søte servietter og megasøt kopp - har ett fat i samme gaten :) Herlig!

Stor klem fra Ida

Guttemamma sa...

Elsker sånne innlegg, Silje!! Og gjette om du frister meg med baksten...

mayayum sa...

For noen søte unger du har! Og et nydelig hjem :-)

lavendel mio sa...

Her fant jeg en flott blogg gitt.Koselig heim du har, med masse fine bilder. Det siste innlegget var sikkelig herlig.
Hit kommer jeg garantert tilbake:)

Ha ei nydelig uke:)

Lille Lavendel... sa...

Så fine de serviettene var da! Skulle gjerne visst hvor du har anskaffet deg disse hen!;)...?

Hildegunn sa...

ÅÅÅ, for noen herlige bilder du viser !
Nydelige unger du har altså, og de bollene ser bare sååå fristende ut !

Aina sa...

Nam!! Dette var et fristende innlegg, tror jammen jeg må bake i kveld.
Fine bilder og sjarmis-bakersvenn;0)

Klem.

Tonje sa...

Så utrolig koselig innlegg!! Ble glad helt inn i hjerteroten:-))

Kjempefin blogg du har:-))!

Og for noen nyyydelige navn du har på barna dine..Elsker slike navn:-))

Tonje sa...

Og barna var like vakre som navnene de hadde:o))

Minmill sa...

Hva hadde vel en bakedag vært uten en Kenwood. Har selv maken, og de er helt supre, til og med for firedobbel bolledeig. Herlig historie om deg og din sønn i sving på kjøkkenet. De snurrene med perlesukker så delicious ut.

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei på deg,
har endelig lært meg å legge favorittbloggere til listen min...og nå er du en av de :o)
Håper du synes det er koselig!
Sååå fristende bakst dere har laget!
Jeg synes det er utrolig viktig å ta seg tid til å la barna være med på kjøkkenet,og få prøve seg frem!
Nyyydelig servietter,hvor fannt du de?Har litt serviett-dilla også jeg...
Skjønnt krus til gutten din!
Godt med gode barndomsminner,og hærlig å få lov til å skape nye til sine egne barn :o)
Håper uka di videre blir go ;o)
Og at lillejenta snart blir bra!
Kjerstiklem

Tulip sa...

Mmm..så kjempegode ut de bollene. Koselig å bake med barna. ser ut som han koser seg:)

Koselig snill gutt-kopp dere har. Husker en sånn fra barndommen!

zinkbaljan sa...

Åhhh vilka härliga bilder du visar!! Gillar verkligen din blogg!
Kraaaaam

Haust sa...

Du verda, så lyst eg fekk på bollar! Mmmm...

Kjempekoselege bilete!

Frau Putz sa...

Hej Silje
Jeg har lagt en lille award til dig på min blog, som jeg håber du vil tage imod.
Knus fra
Frau Putz

Maret sa...

Den som kunna ha rusla inn døra og fått ein bolle og krus kaffe...

Ha ein fin kveld..

Anniche ♥ sa...

Alltid like kos å komme inn her ! Og tanken slår meg - jeg skulle så ønske at jeg hadde mulighet til em slik dag med guttene !! Nydelige barn dere har :)

En slik kjøkkenmaskin må være supert - ønsker meg en jeg også.

Det røde serviset kommer i nettbutikken - jobber på spreng med den nå om dagen :)) klem
ps, prisen på det er også kanonbra :))

Tre Kusiner sa...

For ein søt blog du har!
Frøydis

pepperkverna sa...

FOR EN FIN DAG! Hege

Anonym sa...

Hei kjempe koselig blogg du har, veldig fint hus