lørdag 6. desember 2008

Pepperkakeoppskrift?

Det er så nydelig med helg! I dag har jeg bare puslet inne. Pyntet litt her og der, lekt med ungene og bakt litt. IGJEN. Problemet er at pepperkakedeigen min ikke er samarbeidsvillig i år! Jeg er egentlig veldig fornøyd med denne oppskriften, men det er natron i den, og begge gangene jeg har bakt dem i år hever de seg i ovnen, for så enten å synke sammen og bli skrukkete, eller å forbli høye, og se ut som hvite kakemenn...


Derfor lurer jeg på om noen av dere har en bra pepperkakeoppskrift å dele med dere? Da hadde jeg blitt så glad:) Send den gjerne på mail hvis det er enklest, adressen står på siden her.


Jeg har klippet ned en svibel, og satt den på et brett med noen lys. Nå skaper den julestemning på stuebordet.


ha en flott lørdagskveld!

¤

15 kommentarer:

Herskapelig shabby sa...

Vi bakte også pepperkaker i dag, stor stas hvert år det! Oppskriften var kjempe fin den, var IKEA sin;) Så jeg ksn nok ikke hjelpe deg :)

Kerstin sa...

Nydelige bilder hos deg. Hmm jeg har jukset og kjøpt ferdig deig jeg:O=)
Funket veldig bra.
Nyt helgenO=) Klem Kerstin

Ida sa...

Har desverre ikke pepperkakeoppskrift - da jeg er av typen som hamstrer fra ikea :-) Håper det detter inn en som fungerer! Må si du har to vanvittig søte pepperkakebakere :) Augusta og Ferdinand er jo bare helskjønne - og jeg er enig - det er utrolig bra for en 2,5 åring å holde på så lenge og være så ivrig. I fjor (da var mini 2 år og 2 mnd) kunne jeg bare glemme det.. var mer interessant å blåse på melet :-)

Kjempesøte nisser forresten! Bra kjøp på bruktmarked da ;-)

God helg! Klemmer

ENGEL sa...

rema 1000 sin ferdige deig til 25 kr boksen er min oppskrift!og sååååååååå god!

Anita sa...

Hei! Ikea sin er veldig bra;0) Ellers har jeg en egg og melke fri sak, som jeg bakte når Vetle var mindre, god den også! Nå er det siste episode av den store reisen!!! Vi snakkes snart! Klemmer fra Anita!

Frk. Mille sa...

Nydelige bilder. Jeg kjøper også ferdig deig som flere andre her, syns det er like greit. Kjøper den på IKEA.

Men lykke til med pepperkakebakingen.

Synnøve sa...

Hei hei, så koselig stemning det ble med en svibel i mugge... :) Hm, har dessverre ikke noen pepperkake-oppskrift, vi var en "kakemann-familie" vi, hihi... Ønsker deg en herlig helg videre :) Synnøve

Livy sa...

Heisann!
Tusen takk for de gode ordene i bloggen min Silje, det varmer så godt! Det kommer til å bli en rar jul i år..

Når det gjelder pepperkakeoppskriften kan jeg desverre ikke hjelpe deg, i år har vi nemlig kjøpt ferdig deig i butikken - de ble forresten veldig gode ;-)

Ønsker deg en fin kveld, du har pyntet så fint!

Mange klemmer fra Livy

Garden Angel sa...

hihihi
Her ble det mye Ikea pepperkaker;)
Har visst blitt populære de der..!
Jeg har en oppskrift jeg er veldig fornøyd med. Men det er natron i den også..
Her kommer den:
220g lys sirup
220g sukker
220g margarin
smeltes i kjele..
1ts kanel
1ts nellik
1ts ingefær
1ts natron
10-12 dl hvetemel-til passe fast deig
2 egg røres inn

Skal IKKE stå over natten, men brukes samme dag.
Steketemp: 180gr
ca. 10 min. midt i ovnen

Denne har iallefall jeg vært fornøyd med!
Lykke til, hva nå enn oppskriften blir;)
God klem(",)

mali-mo sa...

Så flotte bilder!! Kan desverre ikke hjelpe med deig. He i huset kommer pepperkakene på ordet ved hjelp av deigen fra IKEA. Syns de er kjempegode!!!! Men bor du langt fra IKEA og vil ha noe lettvindt skal jeg gjerne sende deg en eske i posten!!???

Blå-hvit samlemani sa...

Og jeg som skulle skrive til deg og si at jeg kun bruker IKEA sin deig. Den er jo kjempepopulær...og de selger jo tonnesvis. Jeg syns den er god og! Her var det mange andre som også bruker den..

Det hjelper jo ikke deg, håper du finner den gode oppskriften og ønsker deg en god helg!

Guttemamma sa...

Har noe til deg!

Krabat sa...

Kjære Silje! Så morsomt at tanten din bor i Brevik og at venninnen din jobber på Norli. Jeg jobber også på Norli Universitetsgaten i Oslo. Hva heter hun?
Nei, det er ikke noe problem med bloggen min. Det er bare jeg som har altfor mye å gjøre. Jeg skal snart ta en eksamen, men være mor og jobbe samtidig. Så det er litt hektisk nå. Jeg koser meg likevel med andres blogger og følger spesielt med på din! Morsomt at du leste om barneboktipset mitt i "Foreldre og Barn"!
Nå skal vi til "Skjærgården hotell og badepark" i Langesund på julebord! Kos deg videre med førjulstiden!

My home is my Castle - by Kari sa...

Å så koselige bilder..... :)
Jeg baker ikek pepperkaker, så derfor har jeg dessverre ingen oppskrift ;)

Klem,Kari

Haust sa...

Så fine og stemningsfulle bilete!

Ha ein god tysdag...