fredag 7. november 2008

Nostalgisk jul

Julerunden i Interiør gavealongen er i gang, og temaet er nostalgisk jul! Helt perfekt for meg, som elsker den nostalgiske, gammeldagse julen.






Julen er den beste tiden på året synes jeg, og jeg har allerede gledet meg i flere måneder! Jeg vil helst at julen skal være som den alltid har vært, med tradisjoner som følger med fra år til år.

¤

Best av alt var vel julen da jeg var barn. Jeg husker fortsatt alle detaljene, og kan kjenne sommerfuglene i magen når jeg tenker på det. Jeg husker hvordan min beste venninne og jeg trasket hjem fra skolen, og drømte oss bort til julen. Vi syntes dagene gikk SÅ seint, desember føltes lang som et år! (mens i dag flyr både dagene, ukene og månedene av gårde...). Venninna mi og jeg lagde også julekalendere til hverandre, og pakkene ble teipet fast overalt på rommene våre, og vi gikk og kjente og gjettet, og gledet oss til hver eneste dag!

Jeg husker så godt forventningene om julegavene også! Jeg ble like glad hver gang katalogene fra lekebutikkene kom i posten, og jeg kunne sitte og drømme meg bort i timesvis. Sette ring rundt det jeg ønsket meg, eller skrive liste til nissen.

¤
Julaften ble feiret annenhvert år med mamma og pappa. Da vi (søstra mi og jeg) var hos pappa, feiret vi ofte hos farmor og farfar, men tante, onkel og to fettere. Disse julaftenene husker jeg som magiske. Kanskje mest fordi ting var som de alltid hadde vært.. Huset er lite, og har sett likt ut bestandig.. Vi spiste middag i spisestua, og etterpå satt vi oss ned i hverdagsstua, hvor vi spiste kaker, gikk rundt juletreet og åpnet julegaver.

¤

Jeg husker spesielt ett år vi hadde feiret en slik julaften. Pappa, søstra mi og jeg skulle kjøre hjem da kvelden var over, men vi kom ikke opp bakken til gata hvor vi bodde, fordi det var glatt og mye snø. Da gikk vi ut av bilen, tok med oss de viktigste gavene, og ruslet hjem i snøværet. Fulle av lykke!

¤

Når jeg nå skal feire jul med min egen familie er det mange tradisjoner jeg vil ta med meg. Det er vel de "typiske norske". Vi skal bake pepperkaker, kakemenn og lussekatter før jul, se julegranen ble tent første søndag i advent, lese julefortellinger, spise julegrøt, drikke julebrus og spise marsipan..

¤

Å pynte huset til jul den 1.desember er fast tradisjon, og jeg har mye julepynt jeg er glad i. Ikke alt passer inn i interiørstilen jeg helst ønsker å ha, men i jula er det tradisjonen som vinner! Jeg vil at barna våre skal kunne se de samme tingene hvert år, og forbinde dem med glede og høytid. Å bytte ut julepynt etter moten er ikke noe for meg. Best av alt liker jeg gammeldags pynt. Nisser, fluesopper og gamle juletrekuler. Rødt, grønt, hvitt og sølv er mine yndlingsfarger i julen!

¤


Lille juleaften er en av de beste dagene i desmber synes jeg. Når roen har senket seg, og man kan se de koselige programmene på tv, og glede seg til den store dagen- henge opp julestrømper og legge seg i nyvasket julesengetøy! Og så våkne, komme inn i stua å se juletreet som lyser opp, fyre på peisen, spise julestrømpe-godteri, se på askepott og Disneys jul.. Og bare glede seg til den store kvelden, og alt som venter!

¤

Jeg er vant til å gå i kirken på julaften, men de siste årene har vi blitt hjemme pga at ungene er så små. Men snart ønsker jeg å gjenoppta tradisjonen, jeg synes det er viktig å høre julens budskap, og koselig å møte venner og kjente i kirken, og få ønske hverandre god jul!


¤

Julen er MAGISK synes jeg, og jeg elsker alt ved den! Og det beste av alt er å ha mye tid til familien! Å pynte seg for å gå i selskap, å bake kaker og lage godteri... Julen er barnas høytid, og jeg gleder meg til å lage jul for mine barn!

¤

Jeg gleder meg til å pynte huset til jul, med svibler, amaryllis, kongler, mose.. Zink og fattigmannsølv, granbar og kranser. Og tulipaner på bordet. Å få fram eskene med julenisser og annen julepynt, og å henge opp stjerner i vinduene, og julegardiner på kjøkkenet... ÅH, jeg gleder meg til jul!!!!


god helg!



Tingene som det er bilder av i innlegget er kjøpt på antikvitetsmessa forrige helg.. Og julegavene er "pyntepakker" jeg skal ha i huset!

34 kommentarer:

Jorunn sa...

Det var et herlig juleinnlegg Silje! Så mange gode minner du har fra julen, kjenner meg godt igjen. Du fikk julestemningen til å strømme gjennom kroppen, jeg gleder meg veldig til julen! Skulle ikke være vanskelig for din hemmelige venn å finne en gave som passer perfekt til deg!
God helg!
Klemmer fra Jorunn

Anonym sa...

Åh- du satte meg i julestemning med dette innlegget!!!

:o) Frøet

Anita sa...

For ett vakkert innlegg!!! Her er det dekorering av fyrstikke esker på programmet, men akkurat nå er det kakao og brødskive pause, det er Amalie som dekorerer! Vetle er hos en kamerat! Og Ane surrer rundt;0) Kos dere! Skikkelig innekose vær! Klem!

anitas lille lykke sa...

koselig juleinnlegg, gleder meg jeg og, i fjord var j bare sliten, men i år skal vi kose oss med førjulstida.
klem

Anja sa...

Åh for et herlig innlegg! Ble sittende å drømme meg tilbake til barndommen selv her!:)

Herlig!!

Hespe sa...

Åh, så herlig innlegg du har skrevet om DIN jul... Kjenner meg igjen i veldig mye av det du skriver. Tradisjonene som er så viktig å ta vare på, og ikke bare la seg føre avsted i strømmen av moter...Jeg er skikkelig "julete" av meg, og gleder meg som et barn hvert eneste år til julen skal komme. Tiden fremover nå, er en fantastisk tid, og drømmen er å være ferdig med "stresset" før 1. desember, slik at jeg kan sette meg ned og nyyyyte de deilige førjulsdagene....

Ha en herlig førjulstid!!

Klemmer fra Hildegunn

Sissy's Hus sa...

Så flott innlegg! Fikk helt gåsehud, som jeg gjerne får når jeg leser om julen og drømmer meg bort til jeg var barn!
Det er ingenting som å høre Timmi gresshoppe synge When you wish up on a star! Snufs.. Mange gode minner!

Gleder meg sånn til å feire sammen med Snuppa mi! Se gleden i ansiktet... Hmmm.. :)

Ha en kjempe fin helg!!

Klem
C

Wib&Rune sa...

Får julestemning av dette:) Gleder meg veldig til julen nå jeg. Tiden går raskt frem til den nå.

happy in pink sa...

åja...dette var et nydelig innlegg!!!

2store2smaa sa...

Så koselig lesning dette var! Var som å lese mine egne tanker om jula! Jul er tradisjoner, og jeg gleder meg også til å skape tradisjoner for våre barn.
Ha ei flott helg, Silje! Vi teller ned til første desember;)

Monica sa...

Åh, nå gleder jeg meg til jul også! Det er en fantastisk tid, bare man klarer å styre unna stresset...Har ikke tenkt så mye på jula enda, jeg, men etter å ha lest innlegget ditt kjenner jeg det begynner å krible;)

Miss.T sa...

Så flott du bringer dine gode juleminner videre til barna dine. Jeg syns også julen er en knallkjekk høytid. Dette året skal 1 juledag være her i shabbyhome. Første gang vi har juleselskap her hjemme. Gleder meg masse til jul.. spesielt etter dette flotte innlegget : )

Kos deg i helgen !

Det hvite hjerte sa...

Til Herlige Silje,

Nå er jeg helt våt i øyekroken og full av julestemning! Så fint du forteller skjønne historier om dette som betyr så mye for mange av oss... JULEN! Gode gamle tradisjoner, forumdet med lukt & forventning, jeg kan nesten ikke vente!

Det å feire jul for dine barn i nærheten av en så skjønn & varm mamma ja, det er det mange som skulle fått lov å oppleve!

Jeg håper vi lager gode tradisjoner også i vår lille familie, og jeg gleder meg stort til å pynte huset til 1. desember / 1. advent ... kjenne lukten av svibler/gløgg/pepperkaker & røkelse...mmmm jeg KAN NESTEN IKKE VENTE!

Tusen, tusen takk for dette herlige innlegget om jul, Silje!

Varm klem

Guttemamma sa...

For et nydelig innlegg, Silje! KJenner igjen så og si alt du skriver om og har akkurat de samme forventningene dine ! Så heldige vi er...dypt takknemlig over alt jeg har! Stor klem fra Anette

Anita sa...

Det var utrolig koselig å lese, kjennte julefølelsen kom snikende. Begynner å glede meg til desember alt, og det å kunne begynne å styre til jul. Alltid like koselig.
Ha ei fin helg!
Anita Kristin

Ida sa...

Så utrolig koselig å lese! Kommer far en familie med mange juletradisjoner - og mener som deg - at juleforberedelser med baking og juleverksted er noe helt spesielt! Kjenner meg helt igjen i følelsen av barns opplevelse og voksnes opplevelse av "ventetiden".. nå går tiden altfor fort! Nesten glad for at julemarsipanen vvar tidlig i butikken i år - en form for unnskyldning for å starte juleforberedelsene hjemme tidlig også :-)

Ha en fantastisk fin helg! Gleder meg til å lese neste herlige innlegg fra deg :)

Klem

Gry Hege sa...

Heisann :)

For et nydelig juleinnlegg du hadde :)
Ble en del mimring tilbake til min egen barndom og hvordan vi gledet oss til hver dag i desember. Og så er det veldig koselig å lese om at du foretrekker god gammeldags jul og julepynting framfor det nye og stilige. Er slik selv, og lar ikke innredningen jeg har til vanlig stå i veien for pyntingen til jul.

Ha en fortsatt flott fredag :)

Ingrid sa...

Hei Silje!
Herlig julestemning du beskriver her! Jeg er nok ganske lik deg - synes jula er magisk, og har gledet meg leeenge allerede! :)
Jeg skal også lage jul for min lille familie hjemme hos oss selv i år. Det blir utrolig stas å skape sine egne tradisjoner! :)
Ha ei koselig helg! Klem

Hulda sa...

Virkelig et stemningsfullt juleinnlegg, Silje. Jeg er så trøtt nå, så har mest bare sett på bildene, skal komme igjen i morgen og lese alt du har skrevet. Den nisseskåla var kjempefin. Kjenner igjen soppen du har lys i. Vi brukte å pynte en svibel i en slik skål hos mormor. Syns den er så fin.

Flotte gaver du har pynta. :)

Lilla Lykke sa...

Ser det er ikke bare hos meg du fikk frem julestemningen her. Nå begynte jeg å virkelig glede meg til jul, og av alle de rette årsakene. Jeg har også bare gode minner fra julen, jeg blir nesten som et barn igjen. Det er så godt å være sammen med familien sin, ikke stresse, bare kose seg. Jeg har vanskelig for å vente med å pynte til jul nå, sånn har det aldri vært før. Så hos meg er 1. desember veldig velkommen. I år har jeg fri fra jobben fra 20 desember til langt ut i januar. DET er luksus det! Kjempekoselig å lese på bloggen din :)

Nyt helgen!

prinsessa sa...

Å Silje....du har slik en herlig blogg. Jeg kjenner julestemningen kommer krypende jo mer jeg leser. Sitter her å smiler for meg selv jo lenger ned jeg kommer på siden. Takk for en fantastisk inspirasjon og en koselig opplevelse:O)

ENGEL sa...

merry xmas!!!oh my god!§så koselig innlegg!kjente meg igjen i alt!!!!god helg!

Muskatt og kardemomme-Kjersti sa...

Hei på deg,
nå har jeg kost meg med ditt "Nostalgisk jul"-innlegg.Var veldig koselig og stemningsfull lesing.Takk for at du deler så mye av dine julebarndomsminner og tradisjoner :0)
Gleder meg veldig til julen kommer,og til å julepynte huset først i desember!
Kjerstiklem

Fru Jensen's sa...

Så koselig innlegg=)
Mange gode minner strømmer på når jeg leser dette! Gleder meg til å føre tradisjonene videre til datteren min!
Den nissebollen på det første bilde er så fin, har 1 stor og 1 liten av den selv=)

Ha en finfin søndag!

ENGEL sa...

utfordring inne hos meg hvis du orker!

Meddelålderskvinna sa...

Tänk att jag har också ett sådant zinkhjärta. Det ska jag plocka fram!!!! Fina bilder på pyntet! Kram Zinkbaljna

Tove sa...

Dette var ein nydeleg innlegg! Så kjekt å høyre at du tek med deg julepynt og tradisjonar som kanskje ikkje passar interiørstilen, men som berre må vere der for at det skal bli jul!

Ha ein deilig søndag!

rod i hob sa...

En liten utfordring venter på deg hos meg :-)

Maret sa...

Så flott du skrive. Eg er også opptatt av at jul skal være tradisjon. Trur det er litt viktig for dei som veks opp, dei har forventingar,huksar frå sist jul etc. Og gleden med å gå og vente, enten det er på sjølve julafta eller kakebakst.
Ei koseleg tid er det, men godt at det er berre ein gong i året..

Mia sa...

Så herlig du skriver om din jul, båre barndommen sin og julen nå. Og at du er glad i julen er det ingen tvil om, og den gleden din smittet over på meg også. Jeg har mange gode minner fra mine bardoms jul også, og prøver å kjenne på gleden og magien ved denne høytiden også nå som voksen.

Kerstin sa...

Heisan Har lest om din nostalgiske jul For et stemningsfullt innlegg=) Kunne nesten kjenne julestemningen når jeg leste=)
Nyt kvelden Klem Kerstin

malrodien sa...

Låner et bilde.. si fra om du vil jeg skal slette det? har det på bloggen min... er de juletrelysene du har... etterlyser slike ;) hvor har du foresten fått tak i dine??

Anneli sa...

For en fantastisk julestemning du får frem her <3
Jeg håper førjulstiden din blir like fin, som du drømmer om..
Ha en fin kveld <3

Maria sa...

åååh de pepperkakeformene med nissen og kona har vi også, de er fra da mamma var liten! Har alltid vært mine favorittformer fra jeg var barn, var så gøy å pynte det store skjørtet til kona med all slags melisfarger og non-stop, og prøve å farge nisselua rød selv om norske konditorfarger mest blir rosa da..:):):):)