onsdag 19. november 2008

Julegave & juleminne

I dag fikk jeg gaven fra min hemmelige venn i posten! Den var utrolig flott, min hemmelige venn har virkelig truffet blink! Tydelig at du kjenner smaken min:) TUSEN TAKK til deg!


Jeg fikk et nydelig sølvhjerte, og den grønne pynten var utenpå pakken. Under er en hvit brikke jeg også fikk, som det står Carpe Diem på!

Et nydelig hjerte til! Det er ganske stort, og skal nok få en plass i stua til jul.


Og flotte advenstall! I tillegg var det en liten hjerteformet telysestake i zink, helt nydelig! (den synes på det øverste bildet)

Det var så koselig at denne pakken kom akkurat i dag. Jeg har nemlig vært i en veldig tung begravelse, til et nydelig menneske som døde altfor tidlig. Derfor varmet pakken ekstra godt, og både alle hjertene, og skriften "carpe diem" fikk en ny betydning!

tusen takk kjære hemmelige vennen min!

Til slutt til et lite juleminne jeg har hatt siden jeg var barn. Jeg gikk på en liten og koselig barneskole, og i min klasse var vi nitten stykker. Hvert år før jul hadde vi adventskalender, hvor vi alle hadde med en gave hver. Hver dag var det like spennende å se om man vant!
Et år vant jeg denne lille musa, jeg husker det var en gutt som het Erik som hadde hatt den med (jeg antar at det var moren hans som hadde kjøpt den:)) Jeg har hatt den fremme hver jul siden, og den bringer tankene tilbake til min barndoms jul!

På skolen vår hadde vi også et årlig juleverksted. Da var foreldrene med og arrangere, og i de ulike rommene kunne man lage forskjellige ting. Jeg husker at pappa "jobbet" på sløydrommet:) Man kunne bake julemenn eller sy poser som man fylte med lavendel. Den dag i dag minner lukten av lavendel meg om de verkstedene. Hele skolen luktet så nydelig av jul denne dagen!

Forrige uke bestemte kommunen at skolen "vår" skal legges ned. Det er veldig trist synes jeg, at de små skolene legges ned. Når mine barn etterhvert skal på skolen, kommer de til å gå på den største i byen, og være minst 50 stykker i klassen (det heter vel ikke det lenger heller men...:)) Jeg er positiv, og prøver å se fordeler foran ulemper, men kan ikke la være å tenke tilbake til min skoletid. Og det er jo ikke SÅ lenge siden, siden jeg er 26 år. Utviklingen skjer raskt!



Ellers er ungene syke IGJEN! Magesyken ble overlappet av influensa... Ferdinand rakk ikke innom barnehagen igjen engang.. Nå sover han på sofaen med feber og vond hals. Derfor har jeg ikke fått vasket soverommet ferdig, men bilder kommer snart:)




ha en flott kveld!

15 kommentarer:

Nunne sa...

Koselig å titte innom deg igjen. Det er ei stund siden sist.
Veldig koselig blogg du har! Fikk sånn god julestemning no....

God onsdagskveld, fra Nunne.

Gry Hege sa...

Så koselig at du har fått pakke i posten i dag....er alltid gøy å finne noe annet enn regninger og reklame i postkassen. Og som du sier....en koselig oppmuntring etter at du har hatt en tung dag.

Håper ungene dine blir friske snart...ikke gøy å være syk. Er selv hjemme fra jobb på andre dagen med influensa så jeg skjønner hvordan dere har det hjemme hos dere nå :)

Ha en flott kveld :)

rod i hob sa...

Så heldig du er som har hemmelig venn som sender deg pakke :-) Åsså så fin pakke! Å så flott at den dalte ner i postkassen akkurat i dag :-)

Fin blogg du har! Å eg e fortsatt misunnelig på vaskerommet ditt :-)

Guttemamma sa...

Skjønner godt at du likte gaven, alt var jo så utrolig fint. Det du sier om nedleggelse av små skoler..., veldig trist. En skulle vært politiker..., med mye penger! Ellers høres det ut som du har hatt en tung dag..varme klemmer.

Fjordheim sa...

For en nydelig gave du har fått.
Flotte ting alt i sammen.
Og så koselige minner fra skuletida. Ja det er trist når små skoler blir lagt ned. Gikk selv på en liten skule, og det samme har mine barn fått lov til.
Men det legges ned skoler over alt. Så en dag får jeg vel beskjed om at min gammle skole er nedlagt.
Vondt å oppleve at noen en setter stor pris på går bort. Noen gjør det også, desverre alt for tidlig.
Vil ønske deg god bedring med dine barn. Håper dere tross alt får en riktig god kveld :)

Ragnhild sa...

Så heldig du er.

Jeg blir så frustrert over skolepoletikken. Skjønner ikke hva regjeringen tenker med. Men slik er jo den sosialistiske tankegangen. Store enheter, alle for alle, og likt for alle osv. Jeg kan ikke fordra slike store skoler og barnehager med mye bråk og lite trygghet for barna. Vi var heldige som kunne velge å flytte til en by med Steinerskole.

Anonym sa...

Åå, så koselig innlegg! D e så fint m sånne minna man har fra barneskolen, d va i den tida (og tida like før barneskolealder) at jula va aller mest magisk ;) Våres lærer brukte å lese julebøker, noen få kapittel hver dag sånn at boka va ferdig den siste skoledagen før jul. Kjempekoselig :) God bedring til ungan dine! Klem fra Ragnhild (trofast leser=)

Livet er heeerlig sa...

Så kjekt at du fikk en såååå flott gave på en tung dag.... Det varmer :)
Håper du får en fin onsdagskveld
*Siv*

Nettelita sa...

Kjempe fin gave du har fått.. Der var det mye fint! :) Godt at det kunne være med på å gjøre en trist dag litt bedre!
Ellers får de to små ha god bedring! Det er ikke noe moro med sykdom!
Klem

Hulda sa...

Så flott det var her! Du var virkelig veldig heldig med gaven fra din hemmelige venn. Her har du en venn som virkelig kjenner smaken din godt.

Jeg falt også for den lille gaven du fikk i kalenderen på skolen da du var lita. Så søt. :) Jeg har faktisk en nisse, en gammeldags i porselen som jeg fikk i en sånn skolekalender. Var en gutt i klassen som hadde gitt den inn. Den er så fin. :) Minner om disse Carl Larsson figurene.

Det er veldig synd med de små skolene som legges ned, det kan jo jeg skrive under på, siden jeg jobbet på en som ble lagt ned i sommer..

Sissy's Hus sa...

Så fine ting du fikk av din hemmelige venn! :)

Husker selv mange minner fra jeg var liten, julefølelsen har alltid vært sterk hos meg! Tok frem julekassettene og walkmanen alerde tidlig i oktober.. Hihi..

Trist at skoler legges ned, håper at politikerne vet hva de gjør..

Ønsker deg en flott kveld!

Klem C

Ps. Har selv en liten snupp som ikke har vært en full uke i barnehagen enda pga sykdom...

Anita sa...

Hallo Silje! Her har det plutselig skjedd masse siden jeg var innom sist! Dagene går bare så fort, men jeg tenker stadig på deg selv om jeg ikke er så ofte innom! Så koselige bilder fra soverommet deres, og gaven fra hemmelig venn var jo helt perfekt! Strikker tøfler for harde livet jeg, tovet ett par igår, men det ble ALT for mye, litt for små til Amalie, også skulle de egentlig være til meg;0) Nytt forsøk i vaskemaskinen nå! Er spent på resultatet! Så kjedelig at skolen deres skal stenge.. Og så så kjedelig at de har vrt syke så lenge!! Uff, slitsomt med sånt, både for store og små. Johnny er igjen borte i 2 netter, men heldigsvis er alle her friske. Til lørdag er det julebord for min jobb og vi skal være på ett utrolig koselig sted, ett gammelt pensjonat/hotell, hvor det er gammel møblering og nydelig utsikt over en liten bit av Oslo fjorden! Gleder meg masse! Nå skal jeg strikke mere! Kos dere! Og god arbeidshelg hvis vi ikke snakkes!!! Klemmer fra ANita!

Kerstin sa...

HeisanO=) Kosleig innlegg=)
jeg gikk på en skole med bare 10 elever de 3 første årene. Har mange gode minner fra den gang. Det er mange år siden den skolen la ned. Så jeg skjønner du syns det er trist. Ønkser deg en fin kveld Klem Kerstin

Det hvite hjerte sa...

Heldige deg som har en hemmelig venn og som fikk så mye fint i gave!

Nydelig den historien din fra adventkalenderen i klassen som barn, husker vi hadde sånn også og den jeveste gaven var en nisse som frøken hadde laget av filt, den var det jeg som var så heldig å trekke!

Mmmm... så gode minner vi har fra barndommen, det er så viktig for oss å lage slike gode minner & tradisjoner rundt høytider nå for våre egne barn og man lever liksom gjennom de og opplever alt en gang til på en ny måte! Herlig!

Leit at barna er syke, håper det går like fort over som det kom, slitsomt når det står på som verst!

God bedring til dere alle sammen!

Klem Klem

Anonym sa...

Hei ...for ein nydelig blogg du har ! Så du hadde bestilt klær fra rose lille, hadde vært så fint om du kunne skrive kva du måtte betale i toll og moms ? Har ikkje peiling på utenlandhandel ! Hilsen Jill