søndag 7. september 2008

Bakedag!

I dag har det vært grått og regn, og vi har knapt vært utenfor døra. I stedet har vi kost oss inne, og jeg (med litt hjelp fra ferdinand) har fått bakt litt!



Vi har bakt sukkerkringler...


...kanelboller....

...og denne "kransen". Det er kjekt å ha litt liggende hvis vi får gjester!



Jeg har også bakt disse småkakene, oppskriften fant jeg i et tidligere julenummer av Allt i hemmet. Mormors kanelkakor heter de, og er vel julekaker egentlig. Men det er greit å ha prøvd ut oppskriften innen den tid kommer synes jeg:) Det skulle vært hakkede mandler oppå dem også, men det hadde vi ikke. Men gode ble de! Og vi er mette...:)



Tusen takk for tilbakemeldingene angående bursdagskaka! Mange har spurt om oppskriften, og da blir "husmoren" Silje avslørt....;) Sjokoladekaka er ferdigmiks fra Møllerens, den er kjempegod! Jeg lager alltid den jeg. Marshmallowsfondanten fant jeg oppskriften til på nettet, du kan feks lese den her! Den var veldig lett å lage, og kjempeenkel å jobbe med! Jeg har aldri laget sånn før, men skal absolutt gjøre det igjen. Stjernene har blitt blå ved hjelp av farge fra Cacas, den er mye mer effektiv enn konditorfarge. Jeg brukte pepperkakeform til å stikke dem ut med. Altså, veldig enkelt:)

ha en flott ny uke!

25 kommentarer:

Krabat sa...

Enkelt, sier du? - men i hvert fall lekkert! Håper du får en fin uke, Silje!

*Hege* sa...

Ska sei!!!
Så god du er til å bake da-mange sorter på en dag:)

Ønsker deg ei god uke:)

Huset på kollen sa...

Kjempefine bilder, og veldig inspirerende! Regner med det kommer flere helgedager med innevær utover høsten, og da vil jeg også bake! Og for noen fine opplevelser og minner for barna, synes jeg, å være ute i litt guffent vær for så å komme inn til kakao eller saft og noe nybakt :)

Ingrid sa...

Åhh.. så koselige bilder! Du er kjempeflinkt til å bake altså - også så mange sorter på en dag. Hadde ikke gått med min toåring hjemme, tror jeg.. :)
Kjempefint bilde fra kjøkkenet ditt også.. du er så flink til å pynte rundt deg! :)

Anette sa...

Jeg kommer gjerne innom deg og tar en liten kaffepause på det koselige kjøkkenet ditt, hihi ;) Og så mange bakeverk på en og samme dag, nam nam ;) Ha en herlig uke Silje! Klem fra meg

NinaS sa...

Jeg ble altså ikke mindre sulten av å åpne bloggen din og se alt det lekre bakverket!
kan ikke si annet enn jeg ønsker meg STRØM til komfyren min snart!

Klem fra Nina

Anka sa...

Kan tenke meg det luktet godt i huset i dag:)

Emmas Verden sa...

Mmmmm det såg deilig ut...Jeg er også glad i å bake gjærbakst og så blir det så deilig lukt i hele huset.Når eldstemann kommer inn døra etter skolen og kjenner lukta så hører jeg bare YES!!!
En kjempekoselig blogg har du Silje :)
Klem Anne

MissValentin sa...

Mmmmmmm...
Må si du er flittig :D
Det så sykt herlig ut asså!
Ihvertfall de sukkerkringlene.

Ha en fin uke da Silje

Klemmer fra Melissa

Hulda sa...

Du sier du har bakt litt, men dette var jo virkelig masse!! Er imponert! De sukkerkringlene så bare herlig gode ut, ja alt så godt ut. :) Mums, mums. :)

Ja, har også sett for meg den terrinen til jul, med rosa svibler i og litt sølvpynt. HEHE.. ;)

Haust sa...

Du og du, så delikat bakverk! Nydeleg fotografert er det òg! Mmmm...

Solstad sa...

Å for en deilig bakst !! Kan jeg spør hvor du får tak i hvitt perlesukker ?(er nemlig på jakt etter det ;) Og de sukkerkringlene.....vil du dele oppskriften ??
Stilig bursdagskake !!

Livet er heeerlig sa...

Snakk om husmoremne delux :)
Og hvorfor ikke gjøre som Rema 1000, gjøre det enkelt...
Eeeelsker oppskriftene dine, så flink!
*Siv*

ENGEL sa...

sikle sikle....
ååå. nå ble jeg sulten!!!!

ENGEL sa...

ligger en utfordring på siden min til deg om du vil!

ENGEL sa...

ligger en utfordring på siden min til deg om du vil!

~♥~bagateller~♥~ sa...

Ligg noko og venta på deg inne hos meg :-)

Miriam sa...

WOW! Du må være verdens beste mamma, kone og husmor! Dette så jo fantastisk deilig ut. Og den bursdagskaka var jo knall fin.
Ha en fin kveld :)

Huset på kollen sa...

Hei igjen!

Bare innom for å si at jeg har en award til deg, som du kan hente hos meg :)

Det hvite hjerte sa...

Kjære Silje :)
Det ligger en overraskelse til deg på Bloggen min! Klem

Livy sa...

Kjære Silje!! Du gir meg vann i munnen, jeg vet ikke om noen som er så flink til å bake som deg!!! Du er helt utrolig altså!!!

Tusen takk for koselig kommentar hos meg - jeg blir så glad!

Ønsker deg en kjempefin tirsdag!
Klem

aase sa...

Tusen hjertelig takk for awarden Silje!!! Jeg skal snart sende den videre også!!Det er alltid så hyggelig å komme inn her til deg!! Liksom vi kjenner hverandre selv om vi ikke gjør det!!! Jeg digger bloggen din!!

Den kaka er bare helt knall,her skal det nok bli noe i samme stilen, bare alt kaoset er ferdig!! Nikoline har bursdag i slutten av måneden og ganske så sint fordi jeg har funnet på denne malingen!! Hun vil ikke utsette bursdagen sin nemlig!!!

Jeg kommer snart igjen jeg!!!! Ha en flott dag!! Her er det regn idag!!

tinemor sa...

Nammmmmm
Fikk skikkelig lyst på hjemmebakt jeg nå!
Fy, så du frister
;-)

Tove sa...

Hei Silje!
Jeg leser bloggen din ofte og syns den er kjempefin! Er overentusiastisk baker sjøl også, og lurer på om du vil dele oppskriften på kanelkakor og sukkerkringler?

Hilsen Tove

Lotte`s lille verden sa...

Hei hei.. Fantastisk koselig blogg! :) Holder på å lage en kokebok som skal være en liten ekstra julegave til min søster som har flyttet i leilighet, og jeg må jo bare få lov til å spørre om oppskriften til disse sukkerkringlene dine.. Fikk vann i munnen da jeg så dem.. ;)Hadde vært supert! Håper du får en fin dag i dag og snart en riktig god helg.

Klem fra meg