onsdag 13. august 2008

Zink, hvitt og rødt..

...det er mine absolutte yndlingsfarger. Nå er vel ikke zink en farge men.. Kombinasjonen kan jo fort bli litt julete, men jeg synes det passer ellers i året også!



Siden det regner så mye har jeg plukket inn noen roser fra hagen. Vi får mer glede av dem innomhus i dette været:)


Jeg har gått av nattevakt i dag, jeg har hatt to stykker og det har gått veldig fint. Men arbeidslysten den dagen jeg går av er ikke helt på topp, så vi tok med ungene på kjøpesenteret i byen, spiste på Peppes og handla litt. Det er så moro å finne ting der man minst venter det. Den hvite emaljekannen i bakgrunnen fant jeg på Ica Maxi, til 39 kr! Hurra:)



Denne "blomsterpotta" kjøpte jeg da vi var i Stavern i sommer, og i dag fant jeg noen lyngplanter som passet oppi.



Levende lys er koselig når det regner!

Pakke med 3 håndklær, også fra Ica Maxi.

To slike håndklær kjøpte jeg i Gøteborg i sommer, de skal jeg spare til jul. Da skal de få pynte opp på kjøkkenet.


En kurv til å ha bladene mine i fant jeg også i dag. Nå slipper de å ligge i en bunke på bordet mellom sofaene, slik de har gjort før.
¤
Nå skal jeg kose meg med å pusle litt her hjemme, og nyte det å skulle være hjemme hele kvelden. Jeg synes det er fordelen med at jeg har begynt å jobbe igjen, jeg nyter så mye mer å ha fri! Og det har jeg i nesten en hel uke:)
¤
Til slutt kommer oppskriften noen av dere har spurt etter;) mengden epler og deig kommer an på hva slags størrelse det er på den ildfaste formen man bruker. Jeg lagde en stor form, og tok derfor dobbel grunnporsjon.
¤
Monicas epledessert:
¤ gule eller røde epler, gjerne litt melne.
Grunnporsjon:
¤ 2 dl havregryn, små
¤ 1 dl mel
¤ 2 ss sukker
¤ 100 g smør (romtemp.)
Eplene skrelles, deles i biter og legges i en smurt ildfast form. Eplebitene skal dekke bunnen av formen. Dryss kanel og sukker over.
Bland de tørre ingrediensene, kna inn smøret. Strø blandingen over eplene (den er litt klissete) og avslutt med å strø kanel og sukker på toppen.
Stekes i 20-30 min på 200 grader.
Serveres varm med vaniljeis:) Nydelig;)
¤
¤¤
¤
ha en flott kveld:)

25 kommentarer:

Hulda sa...

Hei Silje! Så herlige bilder! Jeg holder med deg; sink, hvitt og rødt er flott, og nydelig er det jo til jul. :) Vi kan glede oss!

Så heldig du var med den kanna, den fra ica. Nydelig var den.

Falt for det bilde med lysestaken og den doble krukka på krakken. Nydelig!! Har faktisk maken både til krukke og stake. :) Fikk en idè til pynt på den da jeg så det fine båndet du har knytt på. :)

Livet er heeerlig sa...

Så mye flott du har kjøpt deg :)
Elsker kombien hvitt og rødt!!!
Takk for oppskrift også, høres forlokkendes ut...
Ha en finfin kveld
*Siv*

Litt av Mitt sa...

For noen nyyydelige bilder (som vanlig)!! Synes det var lekkert slik du har samlet det hvite og så pyntet med rød blomst og eføy :0) Tingene i zink passet også veldig godt til den lille krakken :0)

janne - kathrine sa...

Så fint det ble på den lille krakken din. Er veldig betatt av zink selv og den lysestaken din var skikkelig lekker :-)

Men uffda - skal vi gå for høstfarger allerede? Synes sommeren så vidt har startet jeg...

Ønsker deg en fortsatt fin kveld!

Synnøve sa...

Jeg synes rødt og hvitt er kjempefint sammen, tenkte her en dag på at jeg skulle ønske at jeg hadde litt mer av det :) Har bl.a noen linhåndklær på kjøkkenet i rødt og hvitt, og de er jo alt for fine til bare å brukes til jul ;) Kjempefine bilder, og den oppskriften må jo prøves...! Uff, stakkars midjemålet mitt med alle de fristende oppskriftene man finner rundt på bloggene her, hihi... God natt fra meg! Synnøve :)

Aina sa...

Det var mange fine bilder, lekkert i hvitt og rødt, og den lysestaken var kjempefin.
Det pøsregner her så jeg har allerede begynt å se fram til jul, håper den blir hvit og ikke våt;-P

Når jeg tenker meg om, så har det vært både rørlegger, elektriker og andre handymenn her i huset mens jeg har ruslet rundt i pysj og "komatryne"...er nok ikke så forfengelig. Apropo sminke så har jeg hatt 3 netter sammen med en flott vikar; pen, slank og nysminket.
..og meg, gravid, pigmentflekker og null sminke;-D

Nå skal jeg køye, håper du har bedre vær enn her og får en fin torsdag.

Nattaklem fra skravelhøna!

Anitas hus sa...

Skjønne bilder og neste gang jeg er i byen skal jeg stikke innom Maxi ser jeg;)

Tror jeg skal prøve den eple desserten en dag den så utrolig god ut.

Ellers så sitter jeg uten internett for tiden og det er såååå kjedelig. Håper å få orden på det snart. I mellomtiden sniker jeg til meg en liten bloggerunde på jobb;)

Ha en fin dag!
Klem:O)

ENGEL sa...

å!dette var flotte bilder!du har gjort noen funn på ica ser jeg!herlig!pottene med lyng i var bare sååå søte da!

Timotei sa...

Hei!
Rødt og hvitt er veldig fint sammen. Og så passer det både til sommer og jul. Herlig når en finner ting der en minst kunne vente det. Flott kanne og nydelige kjøkkenhåndklær du fant på Ica Maxi!

Ann-Cathrin sa...

Så mye fint:) man kan finne mye fint der man minst venter det ja:)

borghild sa...

Så mye fint du har kjøpt, og på Ica Maxi kan man tydeligvis gjøre noen kupp!! Kanna var superfin, og kjøkkenhåndklærne likeså:-) Rødt og hvitt er jo utrolig fint sammen, og sink også. Syntes duken/teppet til Anita ble så fint i de fargene, passer jo like godt til sommeren som til jul!:-)
Nå har jeg endelig nytt kamera i hus også, jippi!!:-) Klem B:-)

Dorthe sa...

Hei..
Så mange lækkere ting du har købt.
Rødt/hvidt (Danske farver),de er nu flotte:-)
Zink.. kan jeg ikke få nok af:-)
Rigtig søde håndklæder.
Forsat god aften
Dorthe

Hildegunn sa...

OI, så fine bilder du viser her !!!
Jo, nå skal jeg si deg hvorfor vi skal flytte.Det er flere vennepar av oss som har flyttet herfra og vi har fått tomt ved siden av noen av dem på den nye plssen.Så vi blir 6 vennepar som skal bo ved siden av hverandre.Og vi har alle småbarn. Og huset vi har nå er ikke så fint som du sikkert får intrykk av, jeg viser ikke det som ikke er bra.he,he

Heidi sa...

Ååå så mange fine bilder.
Det er lekkert med sink og hvitt og det røde setter en prikk over i`n.

Ha en flott helg!

Hobbyhuset-Merete sa...

lekre bilder av rosene saman med det kvite :o)
Ellers mykje fin pynt du viser, heilt etter min smak!
Ønsker deg ei fiiin helg!!

Victoria sa...

ja, det er moro å finne fine ting på steder man ikke forventer seg... da er de ofte mye billigere også:) herlige bilder du har tatt!:) og den eplekaka hørtes deilig ut!:)

kos deg videre i helga!:)

Krabat sa...

Hei, jeg synes du alltid finner så mye fint på de rareste steder : ) Du ser liksom det vakre midt i alt annet der man minst hadde tenkt å finne det. Det er rart; hadde den hvite kannen stått i en nydelig interiørbutikk, hadde jeg sett den. Men med en gang den står i en annen butikk, ville jeg nok ikke klart å se den. Du er flink, du! Nyt fridagene. Jeg gleder meg også til å snart få litt skikkelige fridager etter jobb. God helg, Silje!

Solstad sa...

Heisann :) Så masse flotte funn du har gjort da !! Den hvite kanna var lekker .....og det er alt det andre du viser oss også :))
Det innlegget ditt under oste av høst, herlige farger og stemning !!
Og ...mmmm..den desserten spørs om vi ikke må prøve ut , den såg og hørtes nydelig ut ;)
Ha ei fin helg :)

Nr. 5 sa...

Helt enig! Rødt er yndlingen her også, og masse hvitt og zink :)
Og den epledesserten hørtes kjempegod ut, den skal jeg prøve en dag. Skriver epler på handlelappen i dag :)

Så må jeg bare spørre deg hvor du har kjøpt det søte koppe-stellet med røde prikker, og HVOR får jeg tak i Maileger...de er så søte :)

Klem fra nr. 5

Tove sa...

Ang. den ekle mannen: eg har heldigvis ein bror i politet, så eg vurderer fortløpande om eg skal melde ifrå. Trur eg må ha meg ein prat med han og få eit råd. Det skadar i allefall ikkje å få mannen sjekka opp. Det skulle ikkje vere vanskeleg for den etaten. Det kan sjølvsagt vere at mannen opererer under falskt namn (noko anna hadde vore dumt!), men kan hende han på eit eller anna vis kan sporast opp likevel. Får sjå kva eg gjer... Er forresten så kosleg å vere innom bloggen din... Vesle Ida mi sat og kika meg over skuldra ein dag eg surfa litt i Blogglandia, og så kom vi innom bloggen din. Ho kika på biletet av det skjønne huset ditt i høgre marg og sa: "Åhhhh, for eit nydleg dukkehus, mamma!" Det var det søtaste huset ho hadde sett....

Tove sa...

Huff og huff, det er mykje ekle folk der ute. Aller mest synest eg synd i dei, dei har store problem med seg sjølve. Kjenner at eg vert provosert når dei misbrukar bloggar på denne måten. Vi må heilt klart vere forsiktige med personlege opplysningar. Trur eg må inn og endre profilopplysningane mine i morgon. Gjere den litt meir nøytral. Er ikkje tilhengar av det heilt anonyme heller, så eg lyt prøve å balansere det.

Natta!

Sisselle sa...

Så mye fint å se her inne hos deg!Har lest nedover og bakover i eldre innlegg også.

likte barnerommene veldig godt.Senga til gutten din er nydelig..hele settinga med kofferter,harer,lysslynger mm-nydelig!

Så nå kommer jeg til å stikke innom ofte;)

MeyBiMe sa...

Masse flott du viser!!!!
Med en flott fargesprakende innput!!
Ha en fin dag :-)

aase sa...

Nydelige bilder du viser fram Silje!! Utrolig flott hos deg altså!!

Den sink lysestaken til et lys skal jeg jammen kjøpe meg et par av, de har den på tilbud her i Lier et sted!! Jeg har ikke sett den så flott før, den er bare nydelig!!

Ha en flott søndag, vi skal på åpen gård idag vi!!

Grip dagen sa...

Koselig å titte innom hos deg. Du pynter så fint!
Lyng og levenede lys, det er høst det! Herlig å se på.

Du spurte meg om vår rosehekk.
Vi har plantet rosene med ca 50-60 cm mellomrom. Det kan godt være lenger mellom dem, for de brer seg velig ut! De steller seg selv og blir nydelige!
Jeg har også ei lignende rose som heter Viking. Den blir karminrød og brer seg enda mer.
Lykke til!
Marit