mandag 4. august 2008

Høstfølelse

Med hverdagen kom også høstværet, og jeg elsker det! Jeg nyter at dagene blir kortere, kaldere og mørkere. Sikkert motsatt av de fleste av dere.. Høsten er min favorittårstid, jeg koser meg med å tenne stearinlys og lese i interiørblader. Endelig er det lov til å kose seg inne. Og det går mot jul.. Jeg gleder meg til å bake eplekaker og til å lage "ordentlige" middager igjen. Dette er den beste tida i året for meg.

Nå er noen glass med bringebærsyltetøy også plassert i fryseren, nå gjenstår blåbær, hvis jeg får skaffet meg det.


I dag var jeg en tur innom en koselig barnebutikk, og der var det masse salg! Denne jakka har jeg sett på før, og nå var den på halv pris! Det blir vår/sommer/høstjakke for Augusta til neste år.



Da kan hun jo ha denne inntil, så er barnehageantrekket klart:)

Denne har jeg også kjøpt på salg. Tror den kostet 30 kr!


Gammel boks vi har kaffe i, den står på kjøkkenbenken.

Denne kjøpte jeg også i dag, en liten "høstgave" (jada, jeg vet det bare er august...:)) til ungene. Det er den første boka av Elsa Beskow her i huset, men nå har jeg lyst til å begynne å samle på dem!

Kveldene blir mørkere, og da er det så koselig å tenne stearinlys!


Fra stua i kveld.

I dag har Ferdinand vært i sin nye barnehage for første gang, og han så ut til å kose seg veldig! Han har jo allerede gått i barnehage et år, så han ble fort varm i trøya:)

ha en flott kveld, og takk for at du er innom:)

38 kommentarer:

Kine sa...

Ååå blir jo helt i høststemning av å se og lese her:) Men jeg er en av de som syns våren er den aller beste tiden da!En ting er ihvertfall greit,og det er at kveldene blir litt mørkere!Hjelper på nattesøvnen til de små også;)
Mye lekkert du viser fram her,som alltid!!!!Ha en fin ny uke Silje:) Klæm

Anita sa...

Hallois!!
Så koselig og stemnings fullt fra deg ikveld også!! Jeg liker Elsa Beskow sine bøker også så masse, men har ikke kjøpt så mange av de selv om jeg har veldig lyst!! Bøkene om tante grønn osv er bare såå nydelige! Og de andre bøkene også da! Nydelige klær til lille mor også!! Så søt en kåpe, og så kos med den kofferten til! Hos deg er ingenting overlatt til tilfeldighetene skjønner jeg! Så bra at det gikk godt med Ferdinan i den nye barnehagen! Vetle har vært på SFO for første gang og det gikk kjempebra selv om han hadde vondt i magen og var litt lei seg på morgenen idag! Og Ane mor har hatt det kjempefint "alene" for første gang i barnehagen! Nå har jeg akkurat sydd litt mere på teppet mitt! Har forresten glemt helt og sende deg kontonummeret mitt, det skal jeg gjøre nå, snart! Skal du på jobb denne uken, eller?? Her er vi forresten ikke helt i form, vondt i hode begge vi voksne og det har vi ALDRI! Kanskje en gang i året. Tror Johnny er på vei i seng nå ,men jeg får holde ut litt til;o) Skal få satt meg ned og skrevet en e-post til deg en dag, jeg:o) Blir jo såå langt det her! Kos deg videre i kveld da kjære du! Så snakkes vi snart! Klemmer fra meg!

Krabat sa...

Kjære Silje! Tusen takk for veldig hyggelig hilsen! Ja, det er mye inspirasjon å få ved å se på Astrid Lindgren-filmene. Jeg har akkurat sett på Madicken. De har et så hyggelig hus, så det ble mange tips til innredning også
: )
Håper det gikk bra med barnehagedag i dag. Så smart at Augusta får litt mer tid hjemme med foreldrene sine. Selv tror jeg små barn har godt av å vente med barnehagen litt. Kaisa begynner i barnehagen nå 18 mnd gammel. Det har vært en herlig tid hjemme. Hurra for kontantstøtten! Jeg skal også jobbe 50 % fra september, slik at det ikke blir så lange dager for Kaisa alltid. Takk for mange gode ideer til fest for Kaisa når hun begynner i barnehagen! Ja, hvitt og rødt er fint- og prikker! Og nå ble jeg jo veldig inspirert av alt du viste frem i dette innlegget! Elsker rødt og prikker. Kaisa har en rød smekke med hvite prikker. Hun har også en rød vogn, rød jakke og rød sekk. Jeg er så glad i rødt til jenter. Det var liksom jentefargen på 70-tallet da jeg selv gikk i barnehagen. Det var også mye kirsebær og epler på klærne den gangen. Jeg tenkte å se om jeg får tak i den skålen du viste frem her, samt noe lego eller lignende som viser barn som husker eller leker. Det kan man kanskje ha som bordpynt eller kakepynt. Festen er bare for voksne. En liten markering bare. Så lekker tallerkenhylle du har fått deg! Jeg kjøpte en helt lik på Lune hjem etter jul. Fikk gavekort der av mannen min. Jeg er veldig fornøyd med den. Jeg synes du har pyntet den helt nydelig! Enig med deg at det er herlig når høsten nærmer seg... Men fortsatt vil jeg jo gjerne tro at det er sommer, selv om det regner. Kos deg!

Anniche ♥ sa...

Hei Silje

Tusen takk for sist !! Var så koselig å treffe deg :)
Shoppinglysten bare fortsetter ser jeg , tjihi!

Den jakken bare var : sooooo nice!!
Super søt!!

Høsten er en herlig tid , det å krype opp i sofaen med et pledd , en , eller en rødvin , soft jazz og noen telys , så er saken biff.
Kunne bare ønske at vinteren ikke var så lang da ;O(

Ha en god kveld , klem :)

Den gode feen sa...

Heilt enig med deg i at at hausten er herleg! Nydelege barneklede, raudprikkete ting og tekstilar er så fint. Okke Nutte og Pillerill er kjempekoseleg. Har ikkje elsa Beskow sine bøker dei nydelegaste illustrasjonane? Heilt herlege. ha ein finfin mandagskvled. trur eg skal hoppe i malingsklærne sjølv om eg heller burde fått skjønnhetssøvnen min.

Christina sa...

Er så enig med deg! Høsten er best.. Hihi..
Stemningen! At jula nærmer seg... mørket! Jazz... masse lys!!

Nyperosa sa...

Heisan,

her var det mange
fine og herlige
bilder !

Au revoir ; )

Kari sa...

Helt nydelige klær :) De kunne passet til mitt lille barnebarn som og snart begynner i barnehage :)
Høsten ja...... Jeg vil ha mere sommer, men innser jo at det går mot høst. Har og tent masse lys ikveld. Er ei sånn som har lys overalt hehe...

Ha en fin uke videre

Livy sa...

Vet du; sånn er jeg også! Jeg elsker høsten(selvom det ikke gjør noe om det blir noen fine sommerdager til;-) Koser meg supermye, og høsten er min favoritt årstid!

Så fint at Ferdinand ser ut til å trives i den nye barnehagen, det er jo så viktig!

Ønsker deg en fin start på uken Silje!
*klem*

Gunhild, NO sa...

Veldig koselig innlegg fra deg. Ja, jeg er også veldig glad i høst. Men har ikke lyst til at sommervarme og badeliv skal være over enda.
Så mye koselig du har kjøpt til jenta di.

Miamor sa...

Ja, det er noe spesiellt med høsten! Deilig når alt kommer på skinner igjen også...ungene begynner i barnehage og på skole, og vi voksne får system på oss sjøl også...

Godt vi har årstider...
Koslig blogg du har!!

Likte så godt senga til Ferdinan!

enig med deg ang. Gøteborg! Skal dit neste uke med jobb! Skal besøke Malin som har butikk i vennermo utenfor Gøteborg! Butikke heter Unik! Bloggen hennes heter älskar søtt, den vil du like!

Godnatt fra meg!

Tussaluso sa...

Hei, den jakken var jo kjempe-sjønn. Og veldig kjekt når ein kan finne slike ting på salg. Eg og elsker høsten. Liker så godt dei mørke høstkveldene når eg kan krype opp i sofaen med ett blad eller kun sjå "reality" på tv. Liker også veldig godt sol og sommer, men synes det er veldig fint at me har 4 årstider. Alle har sin sjarm. Ha ein fin tirsdag

Hespe sa...

Heisann....
Jo, jeg er tildels enig med deg - jeg også elsker høsten, og at det blir litt tidligere mørkt om kvelden. MEN jeg liker ikke det sure og kalde været som ofte følger med. Høsten er som du sier defintivt innetid, og ingenting skaper bedre stemning en levende lys - det er vi virkelig enige om. Fint er det også som du sier, at høsten er tiden for innesysler. Så - gleder meg til å komme igang med hobbyprosjektene mine - de er MANGE!!!

Så masse flott lille "snuppa" har fått seg da - virkelig søt blir hun :o)

Ønsker deg en flott uke videre!!

Klemmer:-)

Fjordheim sa...

Jeg sitter å kjenner på at depresjonen kommer sigene inn over meg med tanke på høsten. Jo visst kan høsten være ei flott tid, med koselige innekvelder og tente lys. Mange flotte farger i naturen og enda mange varme dager. Men, jeg vil så gjerne ha litt lenger sommer. Håper på det. Men kos deg du. Fint med den hylla på stua. Har ei som jeg tror kommer til å bli hengt opp på min stue etterhvert. Må bare male den først.
Ha en flott dag :)

Anonym sa...

Hei!

Bloggen din dukket opp da jeg søkte på maileg. Godt å se at det ikke bare er jeg som har mailegdilla:) Utrolig nydelig hjem og skjønne barn du har! Ble sittende og bla i den koselige bloggen din. Følte meg nesten litt "hjemme" her jeg:) Jeg er også sykepleier og mannen min er snekker. Vi har en gutt på 4 år og ei jente på 9 mnd.
Måtte smile litt da jeg så boka du har kjøpt, for det var nemlig den første Beskow boka jeg også kjøpte! Og etterhvert har den fått selskap av flere, for illustrasjonene er helt fantastiske! Gutten min er, til mammaens store glede, blitt veldig glad i disse bøkene:)
Dette er ikke siste gang jeg er innom bloggen din!

Klem fra Cecilie

Ann-Cathrin sa...

Helt enig at det er koselig med høst:) Så fine klær du har kjøpt tiø prinsessa de, nydelig:)

Anonym sa...

Hei Silje.

Allid like kjekt å lese innleggene dine og se flotte bilder av et sjarmerende hjem. Nydelige barnerom og ikke minst SØTE Maileg.

Elsker prikkete ting jeg også, skal ha det i lekestuen til jenten min, hun er snart 2,5 år. På rommer er det prinsesserom i hvitt og rosa så da blir det rødt med hvite prikker i lekestuen utenfor :) tror det blir fint!

Bøkene du skal samle på er bare helt HERLIGE! Alle barn burde lese de :)

Hilsen Anette

HildeS. sa...

Hei hei.
Så søt raud jakke du har kjøpt, og kofferten og kaffiboksen var også veldig flotte.
Eg likar også godt saker og ting med prikkar på:)
Ha ein fortsatt fin sommar, for det er det enno ei stund håpar eg:)

Anita sa...

Det syltetøyet så utrolig godt ut, og den røde jakka var kjempe fin. Det er så fint med rødt på små jenter. Du har virkelig et øye for detaljer, og alt ser så gjennomført og fint ut:)

Ha ei fortsatt fin uke

Hilsen Anita Kristin

Hulda sa...

Dette var et koselig innlegg, med en liten forsmak på høsten. :) Her har vi ikke mye som minner om høst, sol og varme dager er det her. :) Håper det varer!

Lekre ting med prikker. :)

Silje Anette sa...

Hei navne søster!! :)
nå fristet det virkeli med hjemmelaget syltetøy!! det røde jakken var bare helt nydeli! gleder meg til høsten!! når bladene blir gule på busker å trer, da er det klar for å plukke bær :) ser ut som du har hadd en flott sommer! stikk innom bloggen min om du vil :)
ha en fortsatt fin sommer! :)

ENGEL sa...

ååå!nå fikk jeg høst ånden over meg gitt;)
kjempekos innlegg;)

ENGEL sa...

ååå!nå fikk jeg høst ånden over meg gitt;)
kjempekos innlegg;)

mettemaja sa...

Å, det syltetøyet så herlig ut!

Krabat sa...

Hei, jeg skjønner veldig godt at du er inni din høstfølelse for tiden med jobbstart og barnehagestart : ) Jeg tror mange i vår generasjon velger å være mer hjemme med barna sine. Jeg ser hvordan mamma dro ut for å gjøre karrière og aldri var hjemme... Det angrer hun på i dag. Uff, gruer meg til å begynne å jobbe igjen, for da har jeg vært hjemme i 20 måneder, så det blir litt av en overgang. Men jeg er glad for at jeg også bare skal jobbe 50 %. Er det ikke deilig å ha litt pusterom? Krabat begynner ikke i barnehagen før 20. august, men merker at hun er veldig klar for det nå. I morgen skal jeg sjekke ut røde ting med hvite prikker til barnehagefesten : )

Bo med barn sa...

Åh..så fine bilder! Nydelig jakke og koffert:))

Er så misunnelig på deg som har fått laget syltetøy. Det hadde jeg også planer om men har ikke fått tid. Tror du det er for sent å få tak i gode bringebær?

Bo med barn sa...

Ps... du fikk meg til å lengte etter høsten...:)

Krabat sa...

Hei, igjen! Hvor har du kjøpt de røde skålene med hvite prikker? Jeg kunne ikke finne det noe sted i dag... Snart er det helg!

MeyBiMe sa...

ÅÅÅÅÅ så mye flott du viser!!!Flotte klær og masse vakkert med prikker på!
Jeg elsker PRIKKER!!!!!!
Herlighet for en flott samling med lysestaker du har!
Ja det er koselig å tenne lys om kveldene nå og bruke litt mer tid inne....men koser meg ennå ute i sommerværet :-D

borghild sa...

For en nydelig jakke du har kjøpt til Augusta, og kjolen også (som var et kupp hvis du ikke betalte mer enn 30 kroner for den!!). Og det er jo bare herlig med de prikkene:-) Rødt er virkelig en fin farge mot høsten synes jeg:-) Nattaklem fra B:-)

prinsessa1976 sa...

Vet du....jeg elsker høsten. Å blogge om høsten er synonymt med koselige inspirasjons bilder, julestemning og mange kreative ideer. Koser meg jeg når vi går mot høst jeg:O)

MOLLY sa...

Jeg er et september barn, så jeg liker høsten:) Vel og merke alle andre steder enn her på Vestlandet, for her bare regner og blåser vi booooort;) Men nå står jo Østlandet for tur, og da gleder jeg meg til å nyte flotte høstfarger, og kald og frisk luft:)

Nydelig klær til lille Augusta, og rødt er så fint på de små, og med prikker så er jo det toppers;)

Kos dere med ny tid, jobb og hverdag:)

Blå-hvit samlemani sa...

Takk for koselig hilsen. Jeg ville valgt ulike roser i skråningen, enten markdekkende eller rett og slett vanlige busk/ klaseroser i ulike nyanser. Jeg er ikke så opptatt av å ha mange roser av samme type, men syns det er finest med ulike typer i forskjellige nyanser. Langs stakittgjerdet mot vegen har jeg hvite og mange forskjellige rosafarger. Det er så mange fine roser å velge mellom...
Jeg er også glad i de historiske rosene/ Austin rosene, men de blomstrer bare en gang om sommeren. Derfor ville jeg ikke valgt bare sånne roser. Det er jo gøy at det blomstrer til frosten kommer..

hilsen Kristin

Rosa sa...

Hei du, og tusen takk for besøket hjå meg. Må sei det er ein aldeles nydeleg blogg du har her! Masse masse lekkert å sjå :) Eg har ikkje vore her før, men kjem gjerne igjen - håpar det er greit at eg linkar deg.

God helg vidare til deg og dine!

Rosa sa...

Gløymte heilt å kommentere dagens innlegg.. så nydeleg jakke/kåpe du har kjøpt til jenta di (og så har ungane dine så flotte navn! Kjekt med noko som skil seg litt ut) Det er så kjekt å finne slike "etterlengta" kle på salg!

Så godt når dei små finn seg til rette i ny kvardag. Håpar det vert slik hos oss òg, om berre ei lita veke...

God helg vidare til deg og dine!

Anita sa...

Nå savner jeg deg, håper alt er bra hos dere!!

Anna Lisa sa...

Så masse fint du har kjøpt:)
Bøkene av elsa Beskov er så fine og sjarmerande. Veldig koselige bøker som eg har også lyst til å begynne å samle på til Tuva:)
Ønska deg ei fin uke:)
Klem

Hr. Kristian S. Skeie sa...

Interessant å se den boken av Elsa Beskow. Vi hadde en del av dem hjemme men den du har der har jeg aldri sett før, faktisk. Beskow tror jeg vil være en hyggelig serie å samle på. Det er unike bøker av en helt spesiell kunstner.